Mededeling

Collapse
No announcement yet.

nieuwe batterij plat?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• nieuwe batterij plat?

Betreft alfa romeo 156 1600 twin spark van 2001.
    14 dagen terug, niets meer.
    Dachten aan platte batterij.
    Batterij zelf vervangen, identiek zelfde, week gereden, deze ochtend terug niets??
    Eerste gedachte was nu, dynamo?
    Maar je kan toch niet een week rijden zonder problemen, lange dagelijkse ritten (120km) met alle verbruikers aan, zonder dat batterij zou opladen?
    Vreemde toestand.
    jullie bevinding graag??

Meten is weten!

Wat presteert uw alternator nog en 2 als de auto stilstaat zijn er zaken zoals een alarm dat de batterij te zwaar belasten en ben je zeker dat je de juiste batterij gekocht hebt.
    U hoeft dit niet te lezen.

Comment

allereerst uw dynamo eens meten zonder verbruikers met draaiende motor. je moet rond de 14V zitten.
      daarna zet je de lichten aan, die spanning mag MAX 0.3V zakken zoniet loopt het laadsysteem op zen einde.

daarna zet je eens verbruikers aan tot je onder de 12.8V zit. op dat moment laad de accu niet meer op maar LEVERT stroom aan de auto. waarschijnlijk loopt je dynamo te laag maar nog voldoende om iets bij te laden met de chauffage en radio aan. MAAR, eens je lichten erbij komen zal het te weinig zijn. zo loopt je accu langzaam aan leeg.

kan ook zijn dat je dynamo maar een 13.2V ofzo en dan laad de accu HEEEL langzaam op. tot je eens teveel gestart hebt en ze is leeg.

maak maar dat die nieuwe accu snel op geladen wordt of je kan ze weer vervangen
      Last edited by ; 04/05/2015, 08:26.

Comment

Bedankt.
        Maar een dynamo uitmeten, dat ken ik niet.
        De oude batterij is vevangen door exact zelfde type, dus dat is al goed.
        vorige had ik eerst uitgemeten, had nog 12V maar 0 amp.
        Daar had ik ook de lader opgehangen, en na 6h laden nog zelfde waarde, dus leek die mij stuk te zijn.

Comment

gewoon een voltmeter ergens halen, accuspanning meter met draaiende motor. (14-14.4V)
          daarna accuspanning meten met lichten aan (13.7 tot 14.1V, max 0.3V minder als hierboven)
          en dan allerhande verbruikers bijschakelen tot je onder de 12.8V zit (mag je normaal niet halen).

hoe heb je de vorige keer die 12V en 0amp gemeten??? als dat met een amperemeter rechtstreeks op de accu polen was, heb je waarschijnlijk een goede accu weggegooid en met zekerheid de zekering (of de amperemeter zelf) opgeblazen

amperes moet je meten met een verbruiker eraan. een 24watt lampje op 12V zal 2A verbruiken op je accu (je moet dus je amperemeter tussen je accu en een verbruiker zetten). je kan dus niet meten hoeveel ampere een accu levert. (met een amperemeter erover kostgesloten zal dat een paar 1000A zijn)
          Last edited by ; 04/05/2015, 09:51.

Comment

ik heb een multimeter liggen waar je volt en amp mee meten kan.
            en idd rechstreeks op de accupolen gemeten, mocht dat niet?

Comment

spanning wel, maar met die amperemeter heb je de accu kortgesloten. die levert een paar 1000ampere dan. je interne zekering van de amperemeter is instant gesneuveld, vandaar 0A.
              en ook na 6uur laden had je 0A want je meter was kapot

Comment

En wagen van 2001 heeft al zeker een alternator en geen dynamo...
                kan zijn dat de diode van de alternator begaf, waarbij niets meer in de batterij komt, terwijl de wagen blijft rijden tot de accu totaal uitgeput is.
                dan was de eerste batterij mogelijk nog goed... Tenzij ze door ouderdom een totale uitputting niet overleefde
                ga even alles laten checken in een goed atelier...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door sireentje Bekijk Berichten
                  ik heb een multimeter liggen waar je volt en amp mee meten kan.
                  en idd rechstreeks op de accupolen gemeten, mocht dat niet?
                  Zalig
                  Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-optic
                  Motoren & Tjeurisme

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tjeu Bekijk Berichten
                    Zalig

heb die fout ook 1 keer gemaakt. meter stond op volts, maar het testsnoer was in de 10A unfused plug gestoken. printbanen hebben als 'fuse' gediend.
                    2de amperemeter is overleden toen ik het vermogen van een droogkast wou meten. inschakelstroom van die motor samen met de weerstand zal teveel geweest zijn, alweer een 'unfused' ingang weg.
                    3de meter was een lekstroom in de auto aan het zoeken en zat tussen massa en -pool accu. uurtje later toch vergeten en auto gestart. die heb ik niet meer moeten open doen om te herstellen...
                    zijn er nog een 10tal gesneuveld in minder erge omstandigheden.

Comment

In scha & schande leert men nietwaar

Comment

bwa, ik zie dat anders.
                        ervaring zijn alle stommiteiten die ge ooit al hebt gedaan in u leven... en ik heb veel ervaring

Comment

update.
                          Batterij en alternator niet stuk.
                          Moeten gaan uitmeten nu.....ben benieuwd....

Comment

Als er een alarm in steekt dan zet ik daar mijn geld op. Typische Alfa kwaal

Comment

Er zit geen alarm in de wagen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door fcapri Bekijk Berichten
                                3de meter was een lekstroom in de auto aan het zoeken en zat tussen massa en -pool accu. uurtje later toch vergeten en auto gestart. die heb ik niet meer moeten open doen om te herstellen...
                                Deze meting zou hier ook interessant zijn -> ruststroom meten met kontakt uit.

Comment

Ampere met je altijd in serie en nooit in parallel

Comment

Raar verhaal.Waar ge uw batt koopt ,die hebben normaal een multimetermeter.
                                    Soms hebben die een meter om de innerlijke weerstand van de batterij te meten. En als ge terug gaat evtl de laadspanning. Dat is toch het minste dat die kunnen doen. Ca 4 min werk.
                                    Op 1 2 3 is het niet gemaakt ! Kijk naar de Autodoktoren http://www.vox.de/cms/sendungen/auto-mobil/autodoktoren-videos.html

Comment

Kijkt eerst is of uw kofferverlichting of dashboardkastje verlichting niet blijft branden. Zijn dingen die je niet ziet maar die uw batterij snachts wel leeg trekken.
                                      DAILY: Opel Corsa A 1.3S - Astra F 1.7D - Astra F 1.7TDS - Astra F 1.8i - Astra H twintop 1.6 - Corsa D 1.7cdti- Astra H GTC 1.7CDTI - Astra H GTC 1.7CDTI - Astra J Sports Tourer 1.7CDTI - Astra J Sports Tourer 1.6cdti - Volvo V60 D3 Summum (huidige wagen) Astra F Cabrio 1.8 16v (huidige wagen) OLDIES: Kadett B, Kadett C1, Kadett D, Kadett E, Rekord D, Rekord E1, Vauxhall Chevette, Monza A1 3.0E

Comment

Enige wat we proberen veranderen hebben aan de wagen, een 14 tal dagen geleden, is een van de mistlampjes achteraan.
                                        Maar vervangend lampje kwam ook niet tot branden toe.
                                        Zou het kunnen dat daar ergens stroom wordt ontnomen?
                                        Steekt nu nog het vervangend lampje in ondanks dat het ook niet brand.
                                        Voor het overige......

Comment

Working...
                                        X