Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Koppeling/versnellingsbak Audi A3 8P 1.6tdi

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Koppeling/versnellingsbak Audi A3 8P 1.6tdi

Hallo forummers,

Ik rijd met een Audi A3 8P 1.6tdi (manueel) van 2010. Nu zit ik met een probleempje.
    Bij stilstand met draaiende motor wanneer ik de koppeling induw of loslaat is alles normaal , maar van zodra ik hem half induw hoor ik een schurend geluid. Mijn auto rijdt verder normaal en zonder problemen. Ik ondervind er zeg maar geen last van op het geluid na.

Logischerwijs denk ik dan aan een druklager dat stuk is of drukgroep waar de veren hun beste tijd van hebben gehad. Dit zegt de Audi-garage ook en verzekert mij dat ik gerust nog een tiental-duizenden kilometers kan rijden.
    Een onafhankelijke garagist zegt mij echter dat dit een veel voorkomend probleem is bij dit model zowel als de golf 6, maar enkel bij 2liter motoren. Het zou een "lamel" zijn van de drukgroep die naar buiten staat en schuurt tegen de binnenkant van de versnellingsbak. Als je de koppeling half indrukt schuurt die harder en kan het schuren zelfs een gat veroorzaken waardoor de bak olie gaat lekken met alle gevolgen van dien.

Heeft hier iemand al ervaring mee gehad of gelijkaardige problemen ondervonden? Ik heb geen ervaring met merkgarages en mijn onafhankelijke vertrouw ik maar hij heeft deze ervaring enkel met 2liter motoren en wilt de bak er eens afhalen om dit te controleren. Ik zou graag willen weten of het de moeite loont om de bak er te laten afhalen, want het is toch een aanzienlijke herstelling en eens die er af is laat ik de koppeling best ineens wisselen (ik heb bijna 90d km).

Ik heb op andere fora trouwens gevonden dat veel merkgarages dit schurend geluid als "normaal" labelen. Lijkt me heel , heel erg sterk .

Cheers!
Working...
X