Mededeling

Collapse
No announcement yet.

olieverbruik turbomotor

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• olieverbruik turbomotor

Hoi allemaal

Ik zou graag eens wat gegeven verzamelen over het olieverbruik van jullie turbomotoren.

Zelf merkte ik opeens dat het oliedruklampje aanging tijdens het nemen van een snelle bocht. Thuis de olie nagekeken en toen bleek de pijlstok volledig droog te zijn. 3 maanden daarvoor had de auto een onderhoud gehad. Dik 2 liter bijgekapt en toen stond hij weer op maximum. Mijn vorige auto's waren allemaal atmosferisch en die verbruikte zo goed als geen olie.

Ik rij voornamelijk snelweg en weinig korte afstanden.
    Ik schat mijn verbruik op 1l per 3000 km.

Ik maakte me zorgen in het begin. Maar na controle vind ik nergens een oorzaak van het olieverlies. Ik kan dus enkel besluiten dat het normaal is?. De auto rookt niet blauw, het inlaattraject is ook proper zonder oliesporen. Geen zichtbaar lek.

Olieverbruik is niet abnormaal bij een turbomotor. Ik zit op ongeveer een liter per 5000 km, afhankelijk van het gebruik

Comment

volledig afhankelijk van het type motorblok. sommige blokken verbruiken nu eenmaal wat olie. laatste 10 jaar verbruiken VW blokken nogal wat.
      1L olie per 3000km is best stevig. in principe heb je pas een "echt" probleem volgens de fabrikant wanneer het meer dan 1L is per 1000km.

onze audi A6 1.9TDI pompverstuiver verbruikte niks
      mijn MB 2.2 CDI motor verbruikt ook helemaal niks, ook niet met 270 000km op de teller
      1994 Honda VFR750 1998 Mercedes-Benz C220 CDI

Comment

Vrijwel alle turbodiesels waar ik mee gereden heb verbruikten geen olie. Bij elke wagen staat in de handleiding trouwens dat je regelmatig dient na te zien. Ik doe dat dan ook regelmatig, olieverbruik of niet.

Comment

Zijn merken die schrijven dat 1 liter per duizend nog normaal is... In welke mate het echt normaal is, weet ik niet? Vind dat toch heel veel. Turbomotoren, reken je daar de dieselmotoren onder? Wellicht wel, ik heb nog geen ene gehad die na dertig duizend kilometer tussentijds bijgevuld moest worden. De eerste dertigduizend wel, dan ongeveer een liter per tienduizend. Daarna niet meer.
          Heb me altijd afgevraagd hoe dit komt en ik denk dat het aan het inrijden ligt.
          Zelf rij ik vrij secuur in, echt nog als vroeger met wisselende snelheden, geen hoge toerentallen.
          Gebruik ook altijd zelfde merk van olie en meng nooit.

Comment

E87 120d : na 140.000 km nooit olie moeten bijvullen. Ging wel elke 20.000 op onderhoud.

F30: check wekelijks digitaal oliepeil altijd alles ok. Heeft nu 24.000km en op 22.000 onderhoud gehad.

Comment

E46 318d en E91 318d, nooit olie moeten bijvullen tussen twee wissels.

Comment

Over welke wagen gaat het?
                Ik wil geen daily die zoveel olie verbruikt. Dan zit je altijd met het gevoel dat het niveau te laag staat.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door BlackHorse Bekijk Berichten
                  Over welke wagen gaat het?
                  Ik wil geen daily die zoveel olie verbruikt. Dan zit je altijd met het gevoel dat het niveau te laag staat.
                  Volvo C70 2.5T

Bij het volgende onderhoud kap ik er misschien 5w40 in in plaats van 5w30. Anderzijds met zo'n olieverbruik rij je constant met 'verse' olie rond

Comment

Met dikkere olie zal je er minder verbruiken.
                    1994 Honda VFR750 1998 Mercedes-Benz C220 CDI

Comment

De laatste turbomotor met benzine bij mij (een VW 2.0TSI van 2013) lustte toch ook wel een 0,7liter op 10.000km.
                      De diesels allemaal niet, al zijn het geen VW blokken dan.

Comment

Mijn subaru heeft op 10.000km een minimaal beetje olie verbruikt, nog geen halve cm op de peilstok, schat 300ml
                        Toyota corolla 2006 1400d4d 124.000km
                        Mercedes benz 190E 2.6 1987 163.000km
                        Mercedes benz 190E 2.3-16v 1984 167.000km

Comment

Dikkere olie is ook niet altijd goed, olie komt moeilijker tot bij de kleppen.
                          Kun je eens in je intercooler kijken, daar zit meestal wel wat olie.

Comment

Ik denk dat je nog dikkere olie nodig hebt. 5w40 kun je niet veel mis doen in ieder geval . Doe zo een engine flush . Dat helpt ook wel wat voor je overschakelt naar 5W40.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door krikkie Bekijk Berichten
                              Dikkere olie is ook niet altijd goed, olie komt moeilijker tot bij de kleppen.
                              Kun je eens in je intercooler kijken, daar zit meestal wel wat olie.
                              Ik kan daar niet in- of doorkijken Alle leidingen zijn vervangen door silicone en RVS dus ik heb het hele traject kunnen bekijken. Turbo: proper, gasklep: proper, buizen: minieme sporen van olie.

Comment

Ik gebruik 0W-30 in mijn T5, denk ik :p

Comment

Dat is water in mijne mini stak dat ook, vloog erdoor dat t geen naam had

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door krikkie Bekijk Berichten
                                    Dat is water in mijne mini stak dat ook, vloog erdoor dat t geen naam had
                                    Dat stond in de handleiding om te gebruiken :p Haal ik voordeel uit een ander type olie?

Comment

Waarschijnlijk olieverbruik (of eerder verlies) via de klepsteelhoedjes. Kan je nog wel even mee verder rijden maar uiteindelijk ook niet vreselijk om te vervangen. Let wel: als je ze wil vervangen doe het dan volgens de regels van de kunst!
                                      BMW 218i,BMW 728i E38,BMW 325i E46,BMW 318G20,BMW 116d,BMW 520d G30,BMW 730i E38 V8,Volvo V70 T4 Auto,Volvo V70 T4 Man,Volvo S60 T3,Rover 620i,MG ZT,Rover 75 Tourer,Rover 620Si,Rover 45,Rover 25,Rover 75 V8,Rover 827Si Sterling,Rover 827 Vitesse

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Xanthine Bekijk Berichten
                                        Ik gebruik 0W-30 in mijn T5, denk ik :p
                                        In basis wel dezelfde motor maar niet vergelijken met die van de eerste C70. Ik denk dat de C30 effectief 0W30 of 5W30 moet hebben terwijl ik voor de 70 5W30 of zelfs 5W40 aanbeveel
                                        BMW 218i,BMW 728i E38,BMW 325i E46,BMW 318G20,BMW 116d,BMW 520d G30,BMW 730i E38 V8,Volvo V70 T4 Auto,Volvo V70 T4 Man,Volvo S60 T3,Rover 620i,MG ZT,Rover 75 Tourer,Rover 620Si,Rover 45,Rover 25,Rover 75 V8,Rover 827Si Sterling,Rover 827 Vitesse

Comment

Working...
                                        X