Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Sneeuw: Blijven glijden en niet kunnen stoppen (helling)

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Sneeuw: Blijven glijden en niet kunnen stoppen (helling)

Dag allen,

Afgelopen winter op een zeldzame sneeuwdag heb ik het volgende meegemaakt: Ik reed 's ochtends op een helling (platgereden sneeuw, misschien wel reeds ijsvorming) en in het bergaf rijden kon ik niet tot stilstand komen. Mijn voorliggers stopten regelmatig, maar ik bleef steeds zijwaarts schuiven richting voorligger en gracht. Rem aanraken was schuiven. Rem lossen was terug recht kunnen rijden. Iedereen rondom mij kon stoppen.

De hele helling (Brusselsesteenweg in Leuven, dus niet ergens een berg in Zwitserland) heb ik niet stil kunnen staan, dus 30 minuten glijden en anticiperen en hopen dat mijn voorligger niet te lang bleef stilstaan...

Ik rijd met een 118d, winterbanden (Michelin, 2e seizoen), automaat. Ik vraag mij af, is er iets mis met mijn auto of was dit gewoon een uitzonderlijke situatie? Had mijn ABS moeten ingrijpen? Gedurende de hele helling heb ik geen enkele keer de ABS voelen werken.

Ik heb op internet teruggevonden dat bij lage snelheden ABS niet zou werken. ook zou ABS niet werken als je op 4 wielen tegelijk glijdt. Klopt dit?

Mijn vorige wagen was een MX-5 waarmee ik regelmatig ging crossen in de sneeuw. Ik snap dan ook echt niet waarom ik die dag zo'n gigantisch probleem had. Vooral het feit dat mijn voorliggers en achterliggers gewoon konden stoppen baart mij zorgen.

Ik hoor graag jullie meningen. Moesten jullie meer info willen, laat maar weten.

Aangezien dergelijke omstandigheden niet elke dag voorkomen lijkt het me niet bepaald iets om je zorgen over te maken. Het lijkt me verder ook een vreemde situatie, zeker omdat je blijkbaar toch op winterbanden reed. Waren jou banden niet te hard opgeblazen? Lijkt me vrijwel de enige oorzaak van dit te zijn.

Comment

Bij een automaat hebt ge soms wel last van achterwielen die gaan schuiven als ge van gas gaat. Dan hebt ge wat motorrem en kan de achterkant uitbreken. Heb zelf nooit ondervonden dat ABS niet werkt bij lage snelheden.

Comment

Als de motor te veel remt kan ABS niks doen want die kan alleen maar de rem lossen per wiel. Misschien moet ge eens in neutraal gaan om te checken. Euh, of gaat dat niet als ge bolt in een automaat

En bandendruk, ik heb het wel al tegengekomen dat mensen de banden oppompten tot de waarde die op de band stond. Da's geen goed idee.
        30 jaar Mr Yuge!

Comment

Ik kan er sinds kort ook over meespreken wat een te hard opgepompte band kan veroorzaken

Vertrokken aan een rondrit in droge omstandigheden, geen problemen, maar halverwege lag het plots kletsnat en ik schoof ook van de baan als ik wilde remmen.

(banden enkele dagen daarvoor gaan oppompen aan een pompje met defect metertje banden terug "plat" gezet en opgelost)

Comment

Misschien omdat het een achterwielaandrijver is?

BMW's hadden vroeger zeker niet zo'n goede reputatie op natte of gladde (sneeuw, ijzel) wegen, maar ik dacht dat dit ondertussen wel veel verbeterd was.

Comment

ABS werkt pas vanaf 8 kmh.
              En ik heb al bmw´s (automaten) gezien op sneeuw die vooraan remmen geblokkeerd hadden en toch vooruit gingen omdat de motor bleef duwen op de achterwielen.

Comment

moet wel knap vervelend zijn

zou de volgende keur m in neutraal zetten, moet dan toch opgelost zijn?

Comment

Automaat... in die omstandigheden moet je hem in neutraal zetten als je wil stoppen. Een automaat blijft altijd duwen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk Berichten
                    Automaat... in die omstandigheden moet je hem in neutraal zetten als je wil stoppen. Een automaat blijft altijd duwen.
                    Dat begrijp ik niet, hoe kan een automaat duwen als je op de rem staat (volledig dan)?

Comment

Ik weet ook niet hoe het technisch kan, maar heb het zelf indertijd ook voorgehad met een Mercedes. En twee winters geleden ben ik de graskant moeten inrijden omdat een buur van mij door dezelfde reden niet kon stoppen toen ik mijn oprit op wou rijden. Hij reed met een dikke Bugatti. Hij remde voluit en je zag de achterkant alle richtingen opgaan, maar vertragen deed hij niet meer. Uiteindelijk is hij rond gedraaid.Gelukkig had ik het zien aankomen in mijn spiegel en ben ik ipv links mijn oprit op te rijden, rechts in de graskant kunnen rijden. Hij bedankte me achteraf

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Vitus Bekijk Berichten
                        Dat begrijp ik niet, hoe kan een automaat duwen als je op de rem staat (volledig dan)?
                        Een wagen die uitgerust is met een automatische versnellingsbak 'kruipt' altijd een beetje, zodra je de rem lost. Zowel kan dit voorruit als achteruit zijn. Maar het ene merk heeft er wel meer last van dan het andere.

Tegenwoordig beweren ze wel dat een automaat niet meer kruipt, maar ik ben er in elk geval nog geen tegengekomen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door sliderke Bekijk Berichten
                          En ik heb al bmw´s (automaten) gezien op sneeuw die vooraan remmen geblokkeerd hadden en toch vooruit gingen omdat de motor bleef duwen op de achterwielen.
                          Alle mogelijkheden afgaand moet het bijna dit geweest zijn. Motorrem was het niet dat me deed glijden. Met een fluwelen voetje de rem raken en het glijden begon. Uw verstand zegt in die omstandigheden om afstand te houden, maar als je gewoon niet kan vertragen is dit een vreselijk gevoel. Dat waren letterlijk de 30 meest stresserende minuten ooit in de wagen. Moest ik het ooit terug voorhebben zal ik hem toch in neutraal moeten zetten.
                          Vind automaat rijden zalig, maar dit is toch wel een ferm nadeel.

Ik ga voor de zekerheid wel nog de bandenspanning controleren.

Comment

Elke automaat kan je zetten in 2° of 1° vitesse ,allez de oude automaten toch. Nieuwe ken ik niks van. Dus in D heb je niks motorrem(frein moteur).
                            Dat dient om bergaf te rijden met de motorrem met soms een caravan erachter.Anders verbranden de remmen(remfading,remolie kookt,enz).
                            In NL verplicht bij rijden met caravan,proef voor rijbewijs.
                            Op 1 2 3 is het niet gemaakt ! Kijk naar de Autodoktoren http://www.vox.de/cms/sendungen/auto-mobil/autodoktoren-videos.html

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Coollemon Bekijk Berichten
                              Alle mogelijkheden afgaand moet het bijna dit geweest zijn. Motorrem was het niet dat me deed glijden. Met een fluwelen voetje de rem raken en het glijden begon. Uw verstand zegt in die omstandigheden om afstand te houden, maar als je gewoon niet kan vertragen is dit een vreselijk gevoel. Dat waren letterlijk de 30 meest stresserende minuten ooit in de wagen. Moest ik het ooit terug voorhebben zal ik hem toch in neutraal moeten zetten.
                              Vind automaat rijden zalig, maar dit is toch wel een ferm nadeel.

Ik ga voor de zekerheid wel nog de bandenspanning controleren.
                              Zo stijl is die helling toch niet? Heb ook een automaat gehad met RWD en had er geen last van, t was zelfs leuk, hij had wel een ’snow' knoppeke
                              Toyota corolla 2006 1400d4d 124.000km
                              Mercedes benz 190E 2.6 1987 163.000km
                              Mercedes benz 190E 2.3-16v 1984 167.000km

Comment

Die helling is inderdaad niet stijl, maar als de wagen voor u continu moet stoppen en zelf kan je niet vertragen, dan heb je een serieus probleem. Ik wil dan ook graag de oorzaak kennen, want het was allerminst normaal. 't Is ook niet dat ik geen ervaring heb met RWD in de sneeuw. Met automaat, dat wel.

Comment

Ik kan je bevestigen dat het 100% zeker aan de combinatie automatische versnellingsbak + achterwielaandrijving ligt. Ik heb het zelf ook al meegemaakt en dat is inderdaad verschrikkellijk vervelend. Je voorwielen staan stil en de achterkant van de auto schuift zijdelinks van de weg af. De eerste keer dat ik het meemaakte was ik ook heel erg geschrokken, je bent heus niet de enige.
                                  Zoals gezegd bestaat de oplossing erin dat je telkens net voordat je tot stilstand wilt komen je de automaat in N zet. Eens je dat weet verloopt alles prima hoor, wees gerust.

Zelf heb ik een inmiddels elektronisch remsysteem in mijn auto die de wielen variabel afremt en bij stilstand op ijs worden alle wielen geblokkeerd.

De reden waarom het wegschuiven zich manifesteert is omdat de hoofdremcilinder zo is ontworpen dat pakweg 80% van de remkracht naar de voorwielen gaat en 20% naar de achterste. Dat is namelijk een goede verhouding om een rijdende auto tot stilstand te brengen, als je de achterste wielen meer zou afremmen dan zouden ze gaan slippen bij het afremmen. Als je stilstaat wordt de hoofdremcilinder niet meer zoveel extra bekrachtigd zoals tijdens het rijden en daarom wordt er nog amper geremd op de achterste wielen, de automatische versnellingsbak kan deze kracht moeiteloos overwinnen en je achterkant glijdt weg.
                                  Last edited by Gere; 10/03/2015, 22:53.
                                  2012 Mercedes-Benz C207 E220 CDI Coupé

Comment

Ja, men zegt dat een bak niet meer kruipt tegenwoordig. Klopt, als ik voor de lichten sta voel ik de trekkracht wegvallen, van zodra ik de rem los grijpt hij aan en begint heel lichtjes te kruipen. Wat dit zou geven in de sneeuw weet ik niet. Moet me wel geen zorgen maken want is vooraan aangedreven. Maar ik vermoed dat er ook achterwielaandrijvers bestaan met zulk systeem.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk Berichten
                                      Ja, men zegt dat een bak niet meer kruipt tegenwoordig. Klopt, als ik voor de lichten sta voel ik de trekkracht wegvallen, van zodra ik de rem los grijpt hij aan en begint heel lichtjes te kruipen. Wat dit zou geven in de sneeuw weet ik niet. Moet me wel geen zorgen maken want is vooraan aangedreven. Maar ik vermoed dat er ook achterwielaandrijvers bestaan met zulk systeem.
                                      Dat is bij de mijne ook zo. Maar de kracht valt pas weg als je effectief stilstaat he. In de sneeuw maakt dat dus blijkbaar niets uit.

@Gere: thanks voor de interessante input!

Comment

Ja, bij mij ook... moet volledig tot stilstand komen vooraleer hij 'ontkoppelt'. Of dit nu beter is tov vroeger weet ik eigenlijk niet. Dat kruipen vond ik makkelijker om bij het parkeren tot de laatste cm te gaan. Nu is dat iets moeilijker doordat je niet exact weet wanneer hij begint te kruipen. Voelt een beetje raar. Los je de rem begint hij te kruipen, ben je te snel met terug te remmen kruipt hij niet. Anderzijds moet je niet echt hard blijven remmen tov vroeger.

Comment

Working...
                                        X