ik heb onlangs een e36 cabrio gekocht. Hierop liggen de standaard velgen. Ik zou graag andere, mooiere en grotere velgen leggen. Welke maten van velg kan ik leggen??
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
velgen e36
Collapse
X
-
je moet allereerst velgen zoeken die dezelfde steek hebben als je huidige velgen.
bmw E36 1990-1999 is
steek 5x120
naafdiameter 72.5
ET waarde 47.
als je velgen vind die alle waarde gelijk hebben, behalve de naafdiameter die groter is, dan kan je centreerringen steken. als dat getal kleiner is, passen de velgen NIET!.
van de ET waarde mag je ook niet teveel afwijken. dit bepaald hoever je wiel in de kast zit. ET60bv zal tegen je veerpoot schuren, ET20 zal buiten je wielkassen komen. wettelijk mag je maar een 2-3% afwijken tov je spoorbreedte (bv spoorbreedte 1500mm, 2% daarvan is 30mm of 15mm/wiel. dan mag je ET 32 tot 62 gaan ALS het past)
ook opletten dat je niet te BREDE velgen steekt. je kan een 16" 6J velgn hebben, maar je kan ook een 16" 10J velg hebben. op de ene past een 185-205 band, op de laatste krijg je 245 tot 295 ofzo.
eens je zowat weet hoe breed je wil, en hoe groot je de wielen wil (16-17-18-..."), dan moet je de correcte bandenmaat gaan zoeken. hierbij mag je wiel 2% kleiner worden en tot 1,5% groter. val je daarbuiten, is het afkeur op de keuring
bv dit tooltje van mij: http://fcapri.homelinux.com/toolz/tyre/tyre.htm
daar geef je je oude bandenmaat in, en de nieuwe die je zou willen en dan krijg je de afwijking te zien. in het voorbeeld dus van 185/65R14 naar 205/40R17 is quasi gelijk. als je nu 18" neemt, krijg je 4,21% groter wielen. dan moet je compenseren met de hoogte van de band. 205/35R18 is dan weer OK (0,77% groter).
hier is het misschien ook handig om 'standaard' maten te pakken te krijgen. 205/40R17 is misschien een heeel zeldzame maat terwijl 225/35R17 een meer voorkomende en goedkopere band is.
als je dan ook nog goed uitkijkt naar de load en snelheidsindex bij de aankoop van je banden, komt het helemaal goed. op de website van goca (keuring) kan je ook kijken of die band dan ok is voor je auto (ff je pvg nr ingeven en de gekozen band). als je binnen de toleranties zat op mijn site, wordt die daar zeker ook aanvaard
Comment