Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Golf V - sigarettenaansteker - zekering

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Golf V - sigarettenaansteker - zekering

Vraagje voor eigenaars van een Golf V, of anderen die misschien de betrouwbare info hebben.

De sigarettenaansteker (12V) vooraan in de pas aangekochte auto werkt niet. Veelvoorkomend probleem natuurlijk, 9 op de 10 keer veroorzaakt door kortsluiting en in het bijzonder zo'n rosse 5 cent voor de parkeerautomaat die vanuit de ex-asbak er vlak naast in de 12V terechtkomt.

In de (AFAIK nochtans complete) handleiding en documentatie van de auto nergens een schema gevonden en ook op het internet verbazend weinig info te vinden. Uiteindelijk hier een overzicht gevonden dat overeen lijkt te komen: de betrokken zekering (nummer 24) was inderdaad naar de haaien, en bij het snel verwisselen met een andere zekering bleek de sigarettenaansteker prima te werken. Mooi zo.

Alleen is nu de hamvraag: welke zekering hoort er in principe in, tot hoeveel A kun je gaan? Ik stel de vraag omdat er eentje van 15A in zat, terwijl er op bovengenoemde site sprake is van 25A. Is natuurlijk prima mogelijk dat men die zekering eerder al eens vervangen heeft, maar wil het even aftoetsen. Bij twijfel steek ik er opnieuw een 15A in (zou in principe moeten volstaan), maar als méér op een veilige manier kan, dan liever dat. Je weet nooit dat daar eens een koelbox of dvd-speler op komt...

Bijvraagje: kun je die steekzekeringen eigenlijk in een gewone bouwmarkt à la Brico krijgen, of enkel in autozaken? Heb daar nooit echt op gelet.

Het gaat dus om deze zekering (derde positie van links in de middelste rij):

zekering.jpg

Hou er best rekening mee dat een zekering wordt berekend op de bekabeling, niet op de belasting.
    Een zekering dient dus om de bekabeling te beveiligen tegen te hoge stromen ( en bijhorende opwarming ).

Ik zou niet hoger gaan dan de zekering die er nu insteekt.

Comment

Gewoon de zekering in steken die de documentatie specifieert. Lagere waarde kan natuurlijk geen kwaad. Zekeringen zijn overal te koop, maar men durft er schandalig veel vragen, zeker voor de kleinere hoeveelheden. Ik koop gewoon een groot aantal, indien ik er nodig heb.
      1994 Honda VFR750 1998 Mercedes-Benz C220 CDI

Comment

Welja, het doel van dit topic is precies te weten wat de voorziene waarde is...

De huidige zekering is niet per se een referentie aangezien ik er vrij zeker van ben dat dit niet de originele is (al eerder vervangen dus, mogelijk door een lagere waarde).

De vraag is dus wat die documentatie vermeldt. In mijn documentatie alvast niets teruggevonden (nochtans zit het volledige hoofdstuk 3.3 "technische gegevens" erbij), en de enige bron die ik kon terugvinden (zie link openingstopic) lijkt te spreken over 25A.

Dus als iemand het met zekerheid kan bevestigen en/of in z'n eigen Golf V kijken wat er daar steekt, heel graag!
        Last edited by ; 29/10/2014, 18:33.

Comment

Zit normaal zekering van 20A in

Comment

Ik vind ook waarden van 15 en 25 A voor golf 5.
            Blijkbaar werkt men met verschillende layouts.

Als de zekeringopstelling voor de rest ook overeenkomt met schema op problemcar, zou ik dit aanhouden.
            Dus 25A toegestaan.

Comment

Er moet 1 van 25A in, zo staat toch op ELSAWIN ..

24 - SC24 - zekering 24 op zekeringhouder C 25A - U1 - aansteker
              U9 - aansteker achterin
              U5 - 12 V-stopcontact (recherche)
              2004 VOLKSWAGEN CADDY people 2.0SDI
              2011 VOLKSWAGEN GOLF 6 variant highline 1.6TDI bluemotion
              1983 VOLKSWAGEN KEVER 1200
              (o\_!_/o)

Comment

Bedankt voor de reacties en in het bijzonder de laatste bevestiging. Ik heb er intussen eentje van 25A in gestoken en alles draait weer prima. Sowieso is de kans klein dat ik ooit meer dan 15A ga trekken op dat circuit.

Comment

is dat echt nodig om zoveel te steken?
                  25A op 12V is 300watt (auto is 14,4V dus je kan boven de 300watt). bij zoveel vermogen ga je al serieus problemen krijgen door een sigaretteplug erin te steken en geen warmteontwikkeling te maken op die kop (bij de originele sigaretteaansteker was dat geen probleem, doel is net om daar warmte te maken).
                  als ik een 100watt omvormer voor de laptop instak, was na een paar uur die sigaretteplug heeeeeeel heet.

een GPS verbruikt op zen max misschien 1A (ik schat eerder 0,3A op 12V), zo ne electrische koelbox zit rond de 50-100watt (4-8A). DVD speler zal ook wel geen 30watt verbruiken (ne groten tablet zit zo rond de 5-10watt).

als ge ooit eens een probleem hebt waarbij er 24A vloeit, springt die zekering niet, maar kan je bekabeling wel smelten. ik heb trouwens al meermaals gezien dat 25A (of hogere) zekeringen in standaard zekeringskasten durven smelten.
                  dit meestal de chauffagezekering waarbij de chauffagemotor door de jaren heen wat zwaarder en zwaarder begint te lopen.
                  van fabriek verbruikt die misschien 15A, maar dat getal stijgt langzaam aan door de hogere wrijving. op een bepaald moment is zijn verbruik zo hoog dat de zekering nog net niet springt (bv 24,5A) en dan krijgen die aansluitconnectortjes in de zekeringkast het ook al moeilijk.
                  als je een kortsluiting maakt van +50A, fikt de verzekering er onmiddelijk uit en heeft de bekabeling geen tijd om op te warmen.
                  persoonlijk zou ik er een 10-15A zekering in steken en eventueel in abnormale omstandigheden manueel een 25A insteken als het eens nodig is. dan ga je er ook op letten dat er niks TE warm wordt

daar zitten zulke zekeringen ook in omdat er soms een hoge startstroom loopt (ff een piek van 25A en daarna stabiel 15A bv). een zekering zou na verloop van tijd vanzelf springen door die pikken, door dan een 30A zekeirng te steken voorkom je dat. maar die bekabeling en zekeringkast is absoluut niet in staat om volcontinue die 25A te kunnen leveren (in een 30A circuit)
                  Last edited by ; 01/11/2014, 09:24.

Comment

Bij deze golf zijn de aansteker vooraan en achteraan samen gezekerd. Vandaar 25A. Als de constructeur zegt 25A, waarom zou ge dan minder gaan steken....

Sent from my iPad using Tapatalk
                    2004 VOLKSWAGEN CADDY people 2.0SDI
                    2011 VOLKSWAGEN GOLF 6 variant highline 1.6TDI bluemotion
                    1983 VOLKSWAGEN KEVER 1200
                    (o\_!_/o)

Comment

Ook een mogelijkheid is een minder goed kontakt tss zekering en zekeringhouder.
                      Op zich geen probleem maar na verloop van tijd gaat die plaatselijk hogere warmteontwikkeling dat kontakt meer en meer oxideren of inbranden.
                      Met een steeds kleiner wordend kontaktopp. tot gevolg.
                      Kwestie van tijd tot plastic van de houder smelt.

Vooral een probleem bij circuits waar men piekstromen tracht te omzeilen met traagwerkende zekeringen.
                      Last edited by taiko; 02/11/2014, 10:08.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Marco87 Bekijk Berichten
                        Bij deze golf zijn de aansteker vooraan en achteraan samen gezekerd. Vandaar 25A. Als de constructeur zegt 25A, waarom zou ge dan minder gaan steken....
                        bovenstaande fotos waren ook origineel hoog afgezekerd en toch gesmolten.
                        bv bij de sigaretteplug. ge drukt dat in, er loopt voor 40sec een stroom van 20A en de sigaretteaansteker plopt eruit. de zekering die is opgewarmd kan weer een paar uur afkoelen.
                        ge steekt er nu ne frigo in die 18A vraagt voor uren aan een stuk (ritje franse alpen als voorbeeld). na 1uur is de zekeringhouder danig opgewarmd dat die contacten opwarmen en hun klemkracht verliezen. de zekering komt losser te zitten met als gevolg een overgangsweerstand, extra warmte, smeltende plastiek en ge moogt u zekeringkast vervangen.

het heeft een reden waarom dergelijke frigos en 220V omvormers van 100watt en meer, accuklemmen op de bekabeling krijgen. als er dan van die debielen een sigaretteplug op steken 'omdat de zekering toch 25A is en ge gaat maar 18A verbruiken'. dan loopt het dus fout.

in u huis wordt er ook 10A op de lichtkringen gebruikt (dat is 2300watt verlichting !!!). t is dus ook niet de bedoeling dat ge uwen 2000watt oven er op aansluit. want den electricien heeft toch ook 10A gestoken, dus het moet dat aankunnen. zekeringen zijn smeltveiligheden om smeltende bedrading te voorkomen in geval van kortsluiting.
                        ik heb ff gekeken naar die splitters voor sigarettepluggen en daar geeft de fabrikant telkens MAX10A op.
                        en voor de desbetreffende sigarettepluggen zelf in de auto wordt er van de fabrikant MAX 120watt opgegeven. dus nutteloos om een zekering van 25A te steken omdat je het ooit eens zou nodig hebben. je kan er brand mee krijgen omdat de connector nu de zwakste schakel is en niet de zekering
                        Last edited by ; 02/11/2014, 19:26.

Comment

Bij mijn 5 steekt daar 30A.

Comment

Bij de meeste auto's zit of ligt een dikke + kabel gereed voor aanhangwagen of caravan.Sleur daar uwe stroom uit .
                            Op 1 2 3 is het niet gemaakt ! Kijk naar de Autodoktoren http://www.vox.de/cms/sendungen/auto-mobil/autodoktoren-videos.html

Comment

Working...
                            X