Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
- Eerste 500 km max 50% van toerental
- 500-2500 km langzaam naar 100% toerental (dus tot 1000 km 60%, tot 1500 70% enz)
- 2500-5000 km regelmatig volle toerentalgebied benutten
Gedurende deze periode niet te lang hetzelfde toerental aanhouden (dus geen lange autostrade-ritten bij constante snelheid)
Persoonlijk doe ik de de eerste 5000 km geen enkele km autostrade (dat is voor mij 5 weken rijden)
Wagen ook niet te zwaar belasten na koudstarten, langzaam opwarmen
Een goed ingereden motor zal niet alleen minder olie verbruiken, maar betere prestaties leveren.
Gedurende deze periode niet te lang hetzelfde toerental aanhouden (dus geen lange autostrade-ritten bij constante snelheid)
Persoonlijk doe ik de de eerste 5000 km geen enkele km autostrade (dat is voor mij 5 weken rijden)
5000km is voor mij 5 maanden, en daarin doe ik zeker wel eens autostrade-ritten (maar wel ook veel meer stad)
Bij onze M3 wordt op 2000km de motorolie vervangen. We hebben nu 400km op de teller en daarstraks heb ik na een opwarmrit van 10km en met de olie op de juiste temperatuur (100°C) toch eens heel effe een forse acceleratie gedaan tot bijna aan de rode zone. Ik weet dat men voorschrijft om dat niet te doen, maar ik blijf erbij dat het absoluut geen kwaad kan.
OO 00 OO
Ik ben BMWMB, alias NDDVDB.
Mijn levensmotto: je kan beter lenen voor een huis dan voor een boot.
Losraggen die bak
Bandjes moet je ook inrijden door te driften
Automaat door te torquebraken of launch control te gebruiken
Allee hup, ik moet je horen tot hier!
Bij onze M3 wordt op 2000km de motorolie vervangen. We hebben nu 400km op de teller en daarstraks heb ik na een opwarmrit van 10km en met de olie op de juiste temperatuur (100°C) toch eens heel effe een forse acceleratie gedaan tot bijna aan de rode zone. Ik weet dat men voorschrijft om dat niet te doen, maar ik blijf erbij dat het absoluut geen kwaad kan.
Ik heb nu ongeveer 8600 km gereden met mijn Astra GTC; maar naar mijn werk is maar 7km, naar mijn vriendin ook.
Het probleem is dat mijn motor altijd pas warm is als ik op mijn bestemming aankom. Ik schakel altijd rond de 2500 toeren ( heb een benzine ) als mijn motor koud is.
Als ik langer rijdt dan geef ik af en toe wel eens gas, hoger in toeren gaan; maar niet constant in hoge toeren blijven rijden..
Ik heb nu ongeveer 8600 km gereden met mijn Astra GTC; maar naar mijn werk is maar 7km, naar mijn vriendin ook.
Het probleem is dat mijn motor altijd pas warm is als ik op mijn bestemming aankom. Ik schakel altijd rond de 2500 toeren ( heb een benzine ) als mijn motor koud is.
Als ik langer rijdt dan geef ik af en toe wel eens gas, hoger in toeren gaan; maar niet constant in hoge toeren blijven rijden..
Nu is mijn vraagje, rij ik mijn motor niet lui ?
Zowel bij mijn vriendin haar auto (Corsa 1.2) als die van mijn ma (Xsara 1.9d) merk ik dat die kar een pak luier wordt wanneer die een tijdje rustig gereden worden.
Na een dagje of 2 in mijn handen zijn ze meestal weer mooi terug los, mijn ouders en mijn vriendin merken in ieder geval altijd wanneer ik er mee gereden heb (niet alleen aan de inhoud van de tank )
Ja maar ik trek ook wel eens door als mijn motor warm is; maar dat is meestal enkel in het weekend.. Door de week rij ik altijd korte afstanden en is mijn motor juist warm als ik aankom.
Vorige week werd mijn nieuwe BMW 118d geleverd.
In de handleiding staat dat je de eerste 2000km maar tot 3500 toeren mag gaan, en dat je volgas moet vermijden. Vanaf 2000km mag je het toerental geleidelijk aan opvoeren.
Ik dacht dat dit niet meer nodig was, en dat alle motoren in de fabriek al ingereden waren.
Alleszins houd ik mij enkel in bij koude motor. Eens de motor warm geef ik al flink gas. Ik heb nu 450km gereden en heb al dikwijls plankgas versneld tot 4500 toeren.
Ben ik fout bezig, of kan dit geen kwaad?
Dat is toch wel raar, BMW en Mercedes geeft die raad altijd mee...
Toen mijn vader zijn toyota RAV4 ging afhalen heeft hij daar van de verkoper gehoord dat de motor al in de fabriek ingereden was en dat hij normaal kon rijden.
We zijn die éérste weekend ook naar Oostenrijk vertrokken en soms snelheden gehaald van 160-180km/h
ondertussen heeft de auto rond de 130.000km mijn ouders gaan er 2 keer per jaar mee op reis en de auto heeft altijd de normale kleine en grote onderhoud gehad, enigste "groote" vervanging is distributieriem op 100.000 km....
Ik zou het toch kalm aan doen de eerste 2000km. Je zal wel niet direct problemen ondervinden door je rijstijl, maar op lange termijn zal je motor veel meer kms kunnen maken en minder problemen geven als je je wagen goed rodeert zoals het hoort. De eerste 2000km zijn voor jouw motor de belangrijkste, en ik zou het tot dan toch rustiger aan gaan doen, en niet over het aangegeven toerental meer gaan tot dan. Is toch niet zo moelijk hé, om je een tijdje in te houden, je zal er nadien des te meer plezier van hebben en je hebt daarna nog tijd zat om je eens goed uit te leven
Nu is mijn vraagje, rij ik mijn motor niet lui ?
Wist je dat het slechtste voor een motor is om altijd korte ritjes te maken ? En voor een diesel is dat nog véél slechter. Je motor is pas goed op temperatuur als je op je bestemming bent. Als je op die manier je auto gaat blijven gebruiken, zal dit later zeker problemen geven ten gevolge van die korte ritjes waarbij je motor steeds van koud naar warm gaat en niet eens de tijd krijgt om eens goed door te draaien eenmaal op temperatuur.
Wist je dat het slechtste voor een motor is om altijd korte ritjes te maken ? En voor een diesel is dat nog véél slechter. Je motor is pas goed op temperatuur als je op je bestemming bent. Als je op die manier je auto gaat blijven gebruiken, zal dit later zeker problemen geven ten gevolge van die korte ritjes waarbij je motor steeds van koud naar warm gaat en niet eens de tijd krijgt om eens goed door te draaien eenmaal op temperatuur.
grtz
Chris.
Ik rij niet altijd 7km hé, ik probeer ook wel eens verdere oorden op te zoeken
En daarom heb ik een naftje gepakt hé
Goh ik rij er een 60km per dag, heb ook een benzine...
De motor is inderdaad na en km of 10 warm (olie) en dan zoekt hij ook regelmatig de hogere toeren op...
Tot 1000km mocht ik niet over de 4000 toeren en volgas gaan
erna mocht ik stilaan de toeren opdrijven...
Ik heb dit ook duidelijk gedaan, en zodra hij warm is wordt de 2.0tsi ook gebruikt waar hij voor gemaakt is
Comment