Weet iemand wat de oorzaak is van vocht in de koplampen van Citroen C3 en kan dat verholpen worden?
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Vocht in koplampen Citroen C3
Collapse
X
-
Oorspronkelijk geplaatst door 5W30 Bekijk BerichtenWeet iemand wat de oorzaak is van vocht in de koplampen van Citroen C3 en kan dat verholpen worden?
Hoe je dat kan verhelpen weet ik niet, eventueel kijken naar een tweedehands koplamp-unit?2016 Skoda Superb Combi 1.6TDI - 120pk - DSG
2015 Skoda Octavia Combi 1.6TDI - 105pk
2014 Volkswagen GOLF 7 1.6TDI - 105pk
2007 BMW E91 318d - 122pk
Bekijk dit eens als je wil: (Opmerkingen, tips, ... zijn steeds welkom!!)
http://www.flickr.com/photos/106296179@N03/
-
Intussen wat meer info. Vocht komt door schuimrubberen dichtingsring van het afsluitdeksel waar blijkbaar slijtage op komt. Zulke ring kan amper een paar euro kosten maar je moet een ganse koplamp kopen van 250 euro stuk, de dichting is apart niet te verkrijgen. Workarounds zijn oa de ring omkeren, de gave onderkant zit dan boven en dicht weer beter af, omdraaien kan je natuurlijk maar 1 keer. Of een ring maken in gelijkaardig materiaal, dat heb ik nu gedaan, zien wat het geeft. Of overplakken met tape, ik denk dan aan ducktape.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door 5W30 Bekijk BerichtenIntussen wat meer info. Vocht komt door schuimrubberen dichtingsring van het afsluitdeksel waar blijkbaar slijtage op komt. Zulke ring kan amper een paar euro kosten maar je moet een ganse koplamp kopen van 250 euro stuk, de dichting is apart niet te verkrijgen. Workarounds zijn oa de ring omkeren, de gave onderkant zit dan boven en dicht weer beter af, omdraaien kan je natuurlijk maar 1 keer. Of een ring maken in gelijkaardig materiaal, dat heb ik nu gedaan, zien wat het geeft. Of overplakken met tape, ik denk dan aan ducktape.2016 Skoda Superb Combi 1.6TDI - 120pk - DSG
2015 Skoda Octavia Combi 1.6TDI - 105pk
2014 Volkswagen GOLF 7 1.6TDI - 105pk
2007 BMW E91 318d - 122pk
Bekijk dit eens als je wil: (Opmerkingen, tips, ... zijn steeds welkom!!)
http://www.flickr.com/photos/106296179@N03/
Comment
-
Hoe ring zelf maken? Dit is 1 recept, er zijn er mogelijks andere.
In BRICO een strip stevig schuimrubber gekocht dat gebruikt wordt om tegen garagemuur te kleven om autodeur te beschermen (ANTI CHOC GARAGE // PROTECT GARAGE). Het is stevig materiaal en klein mirakel, net iets hoger in dikte dan de originele C3 dichting (heel belangrijk dat het hoger ttz dikker is). Met een scherp stanley mes snij je er een reep af die iets breder is dan de originele. Voorzichtig in de voorziene gleuf stoppen. Met stanley mes mooi verticaal op lengte plus een paar mm extra afsnijden (belangrijk, dan drukken de uiteindes goed tegen elkaar). De aansluiting onderaan in gleuf plaatsen, niet bovenaan want daar komt meeste vocht binnen.
Wat ik nog niet geprobeerd heb is de aansluitvlakken schuin af te snijden zodat ze eventueel nog beter op en over elkaar aansluiten. Zowiezo moet je steeds zorgen dat er een paar mm extra lengte is, als je dat in de gleuf stopt zorgt dat voor goede afsluitdruk op de aansluitvlakken.
Het vocht is intussen al sterk verminderd, ik zal het pas in de winter weten of de nieuwe dichting perfect is. Slechter dan de originele kan het moeilijk zijn.
Comment
-
vannacht was het toch een ideale test? Heeft hier keihard geregend...
Misschien een tip voor volgende keer. Als je nieuwe dichtingen plaatst, laat dan een paar uurtjes in de zon de koplampen uitdrogen met die kleppen eraf zodat het vocht weg kan. Vooraleer je de kleppen terugzet een paar minuten de lichten en verstralers laten branden. Dan pas afdichten. Anders duurt het vele langer tegen dat het vocht weggeraakt.
Comment
-
Dichtingen hebben ganse winter en voorjaar probleemloos doorstaan. Je hoeft maw geen nieuwe koplampen van 200 euro per stuk te kopen. Je kan het veel goedkoper oplossen met muurprotectiestrip FIX-O-MOLL en een nieuw stanleymes (alles is verkrijgbaar in Brico). Besparingsfactor is 20.Last edited by 5W30; 02/05/2015, 19:12.
Comment
Comment