Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Verband toerental - verbruik

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Verband toerental - verbruik

Dat je in een lagere versnelling meer verbruikt begrijp ik.

Verder dacht ik dat meer toeren normaliter meer verbruik betekenen.

Maar afgaand op mijn boordcomputer stel ik vast dat b.v. in 5de versnelling minder verbruik bij 3200 toeren dan 2500 toeren/minuut. Waarom?

Vind dat ook zo raar, mss omdat de turbo er dan tussenkomt?
    Bij de E schakelt de automaat in S stand ook later op (dus meer toeren) dan bij C en bij S verbruikt hij precies minder

Comment

Het betreft een atmosferische 1.9 SDI motor.

Oorspronkelijk geplaatst door Reynaerde Bekijk Berichten
      Vind dat ook zo raar, mss omdat de turbo er dan tussenkomt?
      Bij de E schakelt de automaat in S stand ook later op (dus meer toeren) dan bij C en bij S verbruikt hij precies minder

Comment

normaal zou een motor idd minder moeten verbruiken bij een lager toerental.

Maar het verbruik is ook lastafhankelijk.

De huidige motoren zitten met een injectie die via een CPU gestuurd worden (ECU genoemd dacht ik).

Die leest info in van verscheidende sensoren (pedaalstand, temperatuur van de motor, lambda-sensor, toerental, temperatuur van buiten, stand van erg-klep (denk ik), ...). En dan zendt hij de juiste hoeveelheid benzine naar de motor.

Vroeger was dat enkel afhankelijk van de pedaalstand, toerental, en motortemperatuur.

Comment

Als de omgevingsinvloeden (temepratuur, vochtigheid, banden, wegdek, rijwind zoals vandaag ) hetzelfde blijven dan is het verbruik (in l/100km) bij constante snelheid van 2 hoofdzaken afhankelijk:
          1. Gaspedaalstand en toerental (de motor dus). Hoe dieper je het gaspedaal induwt en hoe hoger de toeren hoe meer liters je er per minuut doorjaagt
          2. De snelheid (de auto als het ware). Aangezien de motor ingebouwd is in een auto en die auto beweegt is er een verband tussen tijd en afstand. Hoe sneller de auto rijdt des te minder tijd heeft hij nodig om die '100km' af te leggen

Een laag verbruik realiseren doe je door een compromis te zoeken tussen de twee bovenstaande punten. Het punt van laagste verbruik verschil sterk van auto tot auto. Zo kan dit bij de enen auto rond de 70 km/u liggen, terwijl dit bij anderen rond de 150 km/u ligt.

Ook het monteren van andere banden en de staat waarin ze verkeren heeft een sterke invloed op het verbruik en het punt waarbij de auto (niet de motor ) het minste verbruikt.
          The greatest trick the devil ever pulled, was convincing the world he didn't exist

Comment

wutt ?

met een fabia sdi met de boordcomputer op momentaan verbruik in z'n 5...die kreeg ik dus niet over de 8,4 liter/100 km, over de gehele acceleratie, tot topspeed

zelfde oefening in z'n 4 gaf een max verbruik van 11 en een klets

die 8,4 had ik met een 2 cm ingeduwd pedaal, net zo met een volledig ingeduwd pedaal

met de huidige injectiesystemen wordt er toch welhaast nooit (te) veel mazout of diesel ingespoten ???

of ben ik mis

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
              wutt ?

met een fabia sdi met de boordcomputer op momentaan verbruik in z'n 5...die kreeg ik dus niet over de 8,4 liter/100 km, over de gehele acceleratie, tot topspeed

zelfde oefening in z'n 4 gaf een max verbruik van 11 en een klets

die 8,4 had ik met een 2 cm ingeduwd pedaal, net zo met een volledig ingeduwd pedaal

met de huidige injectiesystemen wordt er toch welhaast nooit (te) veel mazout of diesel ingespoten ???

of ben ik mis
              Wat is te veel he?

Als je bij turbodiesels plots gasgeeft is er eerst een tekort aan lucht, en als hij daarna onder acceleratie blijft roeten, wordt er in principe te veel diesel ingespoten aangezien de motor dan over z'n roetgrens aan het draaien is.
              Dat geldt ook voor turbodiesels met roetfilter, maar dan kun je het niet meer zien En in de meeste moderne diesels wordt er bij koude start ook wat te veel diesel ingespoten of beter gezegd niet op het ideale moment, om al de katalysatoren snel genoeg op temperatuur te krijgen.

Nu een sdi is niet echt gemaakt om zotte prestaties neer te zetten maar eerder om lang mee te gaan. Ik denk dat je in beide gevallen gewoon op't maximumdebiet van de dieselpomp zat. Ofwel is er iets niet in orde met de retourleiding, waardoor de boordcomputer de foute waarde aangaf.
              The greatest trick the devil ever pulled, was convincing the world he didn't exist

Comment

Working...
              X