Hoi,
Sinds enige tijd (kort na een remblok- & remschijvenwissel voor) heb ik bij mijn Fiat Doblo volgend probleempje:
Bij het nemen van een bocht naar links, komt er een schurend geluid rechtsvoor (lijkt alsof het van het rechtervoorwiel komt). Het rare is dat het geluid:
- 1 niet aanwezig is bij bochten genomen onder 50-60 km/h
- enkel aanwezig is bij bepaalde (lichte) stuurhoeken (bocht nemen op secundaire weg aan 70km/h geeft wel geluid, sneller gaan aan 90km/h geeft dit geluid niet meer).
- Een vast interval heeft. Het interval van het geluid blijft constant, of je nu 70km/h of 130km/h rijdt. Tril-niks-tril-niks-tril-niks...
Deze punten maken mijn inziens dat een lager of draagarm uitgesloten is. Ik heb reeds defecte draagarmen gehad en ken de symptomen, lagers heb ik bij de vleet kapotgereden in mijn BMW dus ik weet ook hoe dat 'gezang' klinkt.
Bovendien kan ik, bij bepaalde omstandigheden, een zodanige schuur/trilfrequentie uitlokken dat de trillingen duidelijk (maar licht) te voelen zijn in het stuur/gaspedaal. Ook meen ik soms een trilling aan/rond het handschoenkastje waar te nemen in dat geval, al kan dat ook verbeelding zijn.
De wagen rijdt perfect rechtdoor, remt zowel zacht als hard perfect rechtdoor en gaat volgas ook in een rechte lijn. Bovendien zijn de voorbanden perfect gelijk aan het afslijten.
Kan dit te maken hebben met een motorsteun of ander onderdeel die niet goed (meer) bevestigd is? Hoe kan ik een en ander controleren?
Het geluid op zich zou je nog het best kunnen omschrijven als een GSM die op een tafel ligt en op trillen staat...
Any ideas? Thanks!
Sinds enige tijd (kort na een remblok- & remschijvenwissel voor) heb ik bij mijn Fiat Doblo volgend probleempje:
Bij het nemen van een bocht naar links, komt er een schurend geluid rechtsvoor (lijkt alsof het van het rechtervoorwiel komt). Het rare is dat het geluid:
- 1 niet aanwezig is bij bochten genomen onder 50-60 km/h
- enkel aanwezig is bij bepaalde (lichte) stuurhoeken (bocht nemen op secundaire weg aan 70km/h geeft wel geluid, sneller gaan aan 90km/h geeft dit geluid niet meer).
- Een vast interval heeft. Het interval van het geluid blijft constant, of je nu 70km/h of 130km/h rijdt. Tril-niks-tril-niks-tril-niks...
Deze punten maken mijn inziens dat een lager of draagarm uitgesloten is. Ik heb reeds defecte draagarmen gehad en ken de symptomen, lagers heb ik bij de vleet kapotgereden in mijn BMW dus ik weet ook hoe dat 'gezang' klinkt.
Bovendien kan ik, bij bepaalde omstandigheden, een zodanige schuur/trilfrequentie uitlokken dat de trillingen duidelijk (maar licht) te voelen zijn in het stuur/gaspedaal. Ook meen ik soms een trilling aan/rond het handschoenkastje waar te nemen in dat geval, al kan dat ook verbeelding zijn.
De wagen rijdt perfect rechtdoor, remt zowel zacht als hard perfect rechtdoor en gaat volgas ook in een rechte lijn. Bovendien zijn de voorbanden perfect gelijk aan het afslijten.
Kan dit te maken hebben met een motorsteun of ander onderdeel die niet goed (meer) bevestigd is? Hoe kan ik een en ander controleren?
Het geluid op zich zou je nog het best kunnen omschrijven als een GSM die op een tafel ligt en op trillen staat...
Any ideas? Thanks!
Comment