Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Klein onderhoud gehad, duur! Wanneer terug?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

Heb onlangs mijn olie en oliefilter laten vervangen op een nieuwe wagen na 3500km. Waarom ? Omdat de motor ouder kan zijn dan dat de wagen van de fabrieksband gerold is. En als ik dan 1 jaar met die olie zou rijden kan die olie verzuurd zijn omwille van ouder dan 1jaar plus heeft ook nog op de testbank gestaan in fabriek. Ik was voor dat ook 150euro kwijt zonder BTW.
    En waar ik nog het meeste van kan rotten is dat de garage toch liever zou hebben dat ik om de 15k km binnenkom voor te smeren. Ja dag Jan. Opel zegt 1jaar of 30k km...
    Hoeveel garages zijn er niet dat ze de wagen laten binnenkomen aan de helft van de door de constructeur aangegeven intervallen?
    Wel ik zeg u het volgende als ge niet bij uwen auto moogt blijven en het met uw eigen ogen kunt zien komt ge bedrogen uit...
    Want het is makkelijk om 1 a 2 L olie af te laten en die er terug bij te doen of ze gewoon niet te vervangen want die olie kan toch 30k km aan of 1jaar en in sommige gevallen 2 jaar. En 5W30 van GM zal wel dezelfde zijn als 5W30 van VAG zeker... En dat zult ge nooit kunnen bewijzen of uw olie al dan niet vervangen is want als ze het hanteren zoals ik hierboven aangeef word de wagen onderhouden zoals de constructeur het aangeeft.
    Een filter is iets anders.
    Ben zelf ook aan het overwegen om zelf elke 15k km een klein onderhoudje te doen maar dan denk ik bij mezelf waarom als ik mijn wagen elke dag gebruik en ik doe gemiddeld 500-1000km/ week daar dan overbodig geld aan uitgeven want uw wagen gaat niet beter rijden en de auto ''op rijden'' doe ik ook niet want ik koop gemiddeld om de 5jaar een nieuwe wagen. Dus neem dat ik op die 5jaar 180k km doe, dat moet een blok de dag van vandaag toch aankunnen als ge niet elke rit als een bezetene zit te racen :-p

Comment

Aan de kleur van de olie zie je toch of hij vervangen is.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door BlackHorse Bekijk Berichten
        Aan de kleur van de olie zie je toch of hij vervangen is.
        Ja en hoe ga je dat controleren?
        Aan de carter wat olie uitlaten ?
        Via uw oliepeilstok ? Als de olie 1keer in uw motor volledig is rond geweest is die toch ook zwart. Of hoe zou je dat kunnen controleren ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Ikkerikketikke Bekijk Berichten
          Heb onlangs mijn olie en oliefilter laten vervangen op een nieuwe wagen na 3500km. Waarom ? Omdat de motor ouder kan zijn dan dat de wagen van de fabrieksband gerold is. En als ik dan 1 jaar met die olie zou rijden kan die olie verzuurd zijn omwille van ouder dan 1jaar plus heeft ook nog op de testbank gestaan in fabriek. Ik was voor dat ook 150euro kwijt zonder BTW.
          En waar ik nog het meeste van kan rotten is dat de garage toch liever zou hebben dat ik om de 15k km binnenkom voor te smeren. Ja dag Jan. Opel zegt 1jaar of 30k km...
          Hoeveel garages zijn er niet dat ze de wagen laten binnenkomen aan de helft van de door de constructeur aangegeven intervallen?
          Wel ik zeg u het volgende als ge niet bij uwen auto moogt blijven en het met uw eigen ogen kunt zien komt ge bedrogen uit...
          Want het is makkelijk om 1 a 2 L olie af te laten en die er terug bij te doen of ze gewoon niet te vervangen want die olie kan toch 30k km aan of 1jaar en in sommige gevallen 2 jaar. En 5W30 van GM zal wel dezelfde zijn als 5W30 van VAG zeker... En dat zult ge nooit kunnen bewijzen of uw olie al dan niet vervangen is want als ze het hanteren zoals ik hierboven aangeef word de wagen onderhouden zoals de constructeur het aangeeft.
          Een filter is iets anders.
          Ben zelf ook aan het overwegen om zelf elke 15k km een klein onderhoudje te doen maar dan denk ik bij mezelf waarom als ik mijn wagen elke dag gebruik en ik doe gemiddeld 500-1000km/ week daar dan overbodig geld aan uitgeven want uw wagen gaat niet beter rijden en de auto ''op rijden'' doe ik ook niet want ik koop gemiddeld om de 5jaar een nieuwe wagen. Dus neem dat ik op die 5jaar 180k km doe, dat moet een blok de dag van vandaag toch aankunnen als ge niet elke rit als een bezetene zit te racen :-p
          Kom gerust eens langs in onze garage, we zullen u enkele voorbeelden tonen van mensen die hetzelfde redeneren als u. Je zal met je eigen ogen kunnen zien hoeveel deugd de drijfstanglagers daar van hebben. En dan praat ik niet over intensief of circuitgebruik...

Comment

Garages die zo bezig zijn lopen vroeg of laat tegen de lamp.Bij sommige zware motordefecten wordt de olie ook wel eens ontleed.
            Denk maar aan defecte lagerschalen of zo,daar moeit de invoerder zich mee.
            Op 1 2 3 is het niet gemaakt ! Kijk naar de Autodoktoren http://www.vox.de/cms/sendungen/auto-mobil/autodoktoren-videos.html

Comment

Ik ga volgende week op onderhoud ( na 18 maanden - nieuwe auto ) :
              Olie + olie filter vervangen
              Pollenfilter vervangen
              Algemeen nazicht + alle niveaus

235 €

auto : GSIII 1.5 dci 110 pk

Er is ook een " gratis motorbehandeling " inbegrepen............wat het ook waard is........( klein fleske dat ze bij de olie kappen zeker ?? )

Comment

Dus een additief bij de olie ? Ik dacht dat ze dit afraadde zowel als een additief voor in uw dieseltank om uw motor van binnen te kuisen...
                Collega op het werk zegt dat ze bij zijn BMW 5reeks een additief in de turbo kappen voor die te beschermen omdat die zo ''gevoelig'' zijn...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door verbeke Bekijk Berichten
                  Kom gerust eens langs in onze garage, we zullen u enkele voorbeelden tonen van mensen die hetzelfde redeneren als u. Je zal met je eigen ogen kunnen zien hoeveel deugd de drijfstanglagers daar van hebben. En dan praat ik niet over intensief of circuitgebruik...
                  Maar wat bedoel je met mensen die hetzelfde redeneren als mij ? Als de constructeur zegt 1jaar of 30k km dan is het 1jaar of 30k km. Want dit wil zeggen dat de constructeur daarvoor instaat dat de motor daar geen last van heeft en bovendien zegt de wagen ook wanneer hij op onderhoud moet.
                  Maar iemand die dan 15k km/jaar doet en ene keer per jaar binnenkomt die zijn motor is dan zoveel beter ? Of ga je hem dan iedere 7500km laten binnen komen ? Want dit wil dan zeggen dat die wagen meer stil staat en bij lange stilstand krijgt het ''vuil'' in uw olie de kans om zich te hechten, meer koude starts doet en mogelijk minder lange stukken rijd waardoor de motor niet deftig warm gereden word.
                  In tegenstelling tot bij mij word die wagen in 95% van de gevallen gestart en 30km mee gebold en mijn wagen zal zelden 1dag stilstaan en bovendien zorg ik ervoor dat ik 1a2 keer/week een 25km autostrade kan doen.
                  Het gaat mij niet om die 200euro, het gaat me om het principe waarom extra kosten doen als ik die wagen toch nooit zal ''oprijden''.
                  Heb tevens ook naar de klantendienst gebeld en daar zeiden ze me hetzelfde, die olie is speciaal ontworpen voor lange onderhoudsintervallen maar ze moet zeker 1/jaar vervangen worden...
                  We kunnen beiden dezelfde wagen kopen en dezelfde rijstijl hanteren en jij doet je wagen elke 15k km op onderhoud en ik de mijne zoals de constructeur het zegt en na 5jaar kunnen we beide probleemloos gereden hebben enkel ben jij wat lichter in je tes...

Comment

bij al mijn leasewagens MOESTEN die van de lease maatschappij binnen om 15 000km terwijl de constructeur ook 20-30K voorschreef.
                    bij mijn astra (nieuw) zat die na 7500km al met te weinig olie (lampje brande) terwijl die 15k moest halen. volgens de garage is dat olieverbruik normaal te noemen.

je mag ook niet vergeten dat in de file je auto ook blijft draaien terwijl je GEEN kilometers doet. fabrikanten raadden ook aan om de onderhoudsintervallen korter te nemen als je veel file rijd. ook al kan de olie langer meegaan, er komt nog altijd vuil en metaaldeeltjes in de olie en die blijven steken in de oliefilter. al je dan ook elke 15k op onderhoud gaat, kan je ook gewoon normale gebruiken ipv longlife. scheelt je ook direct wat in kosten.

of als je handig bent, haal je elke 15k km zelf een oliefilter, laat de oude olie eraf en doe er nieuwe op. de oude olie breng je binnen op containerpark. elke 30k ga je dan op onderhoud in de garage.

of dat invloed heeft op de motor... mijn capri zijn olie en filter is in geen 8jaar vervangen. ik giet er gewoon olie bij als die te weinig heeft.
                    ik zou niet weten wanneer men golf zijn laatste onderhoud heeft gehad. ik vermoed bij aankoop, en misschien eens tussendeur toen die in garage was voor een probleem (bv toen de waterpomp werd vervangen op 400k km). ik zit nu op 447k, dus al 47K km met dezelfde filter. nuja bij mij boeit het ook niet. voor 250€ koop ik een andere sloop VW en leg die 1.9D in mijn auto

Comment

Gvd! Deze middag 3,20 euro betaald voor een broodje met americain! Ben er zeker van dat ik nog niet de helft kwijt was als ik zelf mijn broodje had gesmeerd!

En toen ik vervolgens naar de carrefour ging en me daar een lekkere steak (witblauw voor de kenners) ging halen, wouden ze daar toch zeker winst op maken?

Wat een afzetters seg die handelaren.

on topic: al mijn (ex-)wagens zijn dealeronderhouden, nog nooit kosten gehad die niet aan 'marktprijs' aangerekend werden. Niet akkoord met de marktprijs? Redelijk groot probleem in een vrije marktsysteem. Google onderhoudsprijzen dan voor aankoop he. Lidl is goedkoper dan carrefour. Onderhoudsprijzen bij mazda zijn lager dan bij vw. Allemaal zaken die je op voorhand kan budgetteren.

Comment

Volgens de fabrikant moet ik maar om de 40.000 km voor onderhoud bij de dealer gaan. IK ga voor de veiligheid toch liever om de 15.000 km zulle.
                        Soms komen mijn haren hier recht als ik bepaalde reacties lees, een auto kopen van een paar 10.000 € en dan kan er nog geen 200 euro af voor onderhoud of het is te duur.
                        Als uw auto te duur is, koop dan geen nieuwe meer en begin meer te fietsen.
                        Bijna iedereen weet dat een auto heel veel kost na aankoop, onderhoud, verzekering, wegentaks, verbruik.....

Valla, het moest eruit ......

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door benji0973 Bekijk Berichten
                          Volgens de fabrikant moet ik maar om de 40.000 km voor onderhoud bij de dealer gaan. IK ga voor de veiligheid toch liever om de 15.000 km zulle.
                          Soms komen mijn haren hier recht als ik bepaalde reacties lees, een auto kopen van een paar 10.000 € en dan kan er nog geen 200 euro af voor onderhoud of het is te duur.
                          Als uw auto te duur is, koop dan geen nieuwe meer en begin meer te fietsen.
                          Bijna iedereen weet dat een auto heel veel kost na aankoop, onderhoud, verzekering, wegentaks, verbruik.....

Valla, het moest eruit ......
                          Ik had eerst dezelfde reactie als jij, maar het is niet omdat alles duurder wordt dat je dat moet aanvaarden.
                          iedereen gaat daar op een andere manier mee om. Ik neem aan dat je loon evenredig stijgt met je kosten ?

Waarom zou je het milieu extra belasten door te snel van olie te wisselen ? Er zijn zelfs mensen die 100000km rijden met dezelfde olie... Maar dat is dan weer het tov. Gestelde van uw mening. De richtlijnen volgen is voldoende... Lees. Onderhoudsboekje lezen
                          Last edited by ; 10/07/2014, 23:34.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Coollemon Bekijk Berichten
                            Gvd! Deze middag 3,20 euro betaald voor een broodje met americain! Ben er zeker van dat ik nog niet de helft kwijt was als ik zelf mijn broodje had gesmeerd!

En toen ik vervolgens naar de carrefour ging en me daar een lekkere steak (witblauw voor de kenners) ging halen, wouden ze daar toch zeker winst op maken?

on topic: al mijn (ex-)wagens zijn dealeronderhouden, nog nooit kosten gehad die niet aan 'marktprijs' aangerekend werden. Niet akkoord met de marktprijs? Redelijk groot probleem in een vrije marktsysteem. Google onderhoudsprijzen dan voor aankoop he. Lidl is goedkoper dan carrefour. Onderhoudsprijzen bij mazda zijn lager dan bij vw. Allemaal zaken die je op voorhand kan budgetteren.
                            Je koopt iets en je ziet wat je koopt --) broodje americain, steak, tankbeurt en je consumeert het. Uw onderhoud ziet ge niet gebeuren daar ga je vanuit dat het gebeurd is... Als jij uw broodje americain gegeten hebt en je vond het geen lekker broodje ga je daar dan nog terug ? Of geef je toe aan groepsdruk omdat iedereen daar gaat. Zoals er mensen zijn die met een dikke wagen rijden maar thuis liggen de muizen dood in het schap.
                            Wat je zegt over dat vrije marktsysteem heb je volledig gelijk in maar sommige garages denken dat zij de ENIGE zijn als ook sommige mensen denken dat zij de ENIGE klant zijn. Het gaat er om dat iedereen moet doen wat hij/zij goed acht en op het einde van de rit moet iedereen zijn eigen rekening maken.
                            ( deze reactie is niet vijandig bedoelt dus interpreteer ze ook niet zo )

Comment

Merkgarges hebben qua prijs nergens in de pap te roeren. Prijzen worden door de invoerder opgesteld. Een zelfstandige onafhankelijke garage daarentegen kan zelf zijn prijzen kiezen.
                              2008 VW polo 1.4tdi Trendline: Sold

1990 VW Golf MK2 CL 1.3: Sold

2010 Vw polo 1.6CRTDI: Sold

2011 VW Scirocco 2.0TDI met exclusieve sjoemelsoftware!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door IbifaHo Bekijk Berichten
                                Merkgarges hebben qua prijs nergens in de pap te roeren. Prijzen worden door de invoerder opgesteld. Een zelfstandige onafhankelijke garage daarentegen kan zelf zijn prijzen kiezen.
                                Idd!
                                Maar dan zijn er van die merkgarages die dan toch weer liever niet het door de constructeur opgegeven uurloon omhoog hangen.
                                Hetzelfde als uw ruitensproeivloeistof dan is uw reservoir vol en toch rekenen ze het u aan. Het gaat me dan niet om die 2 a 3euro maar om het principe. En anders moeten ze het doen zoals bij Ford uw reservoir vol ---) krijg je een busje sproeivloeistof mee...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Ikkerikketikke Bekijk Berichten
                                  Je koopt iets en je ziet wat je koopt --) broodje americain, steak, tankbeurt en je consumeert het. Uw onderhoud ziet ge niet gebeuren daar ga je vanuit dat het gebeurd is... Als jij uw broodje americain gegeten hebt en je vond het geen lekker broodje ga je daar dan nog terug ? Of geef je toe aan groepsdruk omdat iedereen daar gaat. Zoals er mensen zijn die met een dikke wagen rijden maar thuis liggen de muizen dood in het schap.
                                  Wat je zegt over dat vrije marktsysteem heb je volledig gelijk in maar sommige garages denken dat zij de ENIGE zijn als ook sommige mensen denken dat zij de ENIGE klant zijn. Het gaat er om dat iedereen moet doen wat hij/zij goed acht en op het einde van de rit moet iedereen zijn eigen rekening maken.
                                  ( deze reactie is niet vijandig bedoelt dus interpreteer ze ook niet zo )
                                  Dan is het gewoon een kwestie van een goede garage te vinden. Aan de prijs gaat in ieder geval niets veranderen. Mensen die klagen, klagen over de prijs. De prijs van olie, de prijs van een luchtfilter, werkuren... Denk niet dat ze zomaar gaan beweren dat een oliewissel niet is uitgevoerd maar wel is aangerekend.

Comment

Men hangt aan uw stuur een diagnosekast,die test alles uit.Zij gaan dan even koffie drinken.
                                    Geprint kan er ook.
                                    Op 1 2 3 is het niet gemaakt ! Kijk naar de Autodoktoren http://www.vox.de/cms/sendungen/auto-mobil/autodoktoren-videos.html

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Coollemon Bekijk Berichten

Volledig mee akkoord. Ik volg steeds de richtlijnen van BMW. Nog nooit problemen gehad met al mijn wagens (7 stuks ondertussen). Om de 3o.oookm (1,5jaar) op onderhoud en maar 250€ betalen bij klein onderhoud en bij 90.000km 400€. Dit vind ik zeker niet overdreven als je ziet dat je de wagen daar "een plezier" mee doet. Auto's verkocht na 5 jaar en +/- 120.000km zorgeloos rondgereden te hebben. Hopelijk met de nieuwe de volgende 5 jaar ook. Bedankt BMW voor al die onbezorgde jaren écht rijplezier. Ik betaal graag voor een goede service van zoiets duur.
                                      Doe mij maar eentje met achterwielaandrijving!!!

Comment

Bij sommige merken hebben ze intervallen van 50.000km maar in België laten ze dat niet toe omdat de meerderheid hier nooit zijn oliepeil controleert.

Ik volg meestal min of meer de richtlijnen van de constructeur. Als het naar mijn gevoel niet meer gesmeerd loopt dan laat ik toch een onderhoud uitvoeren of doe ik het zelf.

Comment

Dat vind ik nu supermakkelijk aan mijn Renault. Dat je na het starten op het dashboard het oliepeil kan aflezen. Weet niet of andere merken dit ook hebben. Zou moeten standaard zijn op alle wagens.

Comment

Working...
                                          X