Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Sleutelmateriaal voor 'de beginner'

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Sleutelmateriaal voor 'de beginner'

    Hallo

    In de (nabije) toekomst zou ik eigenlijk meer zaken zoals onderhoud en zo aan m'n auto's zelf willen proberen doen, maar zonder deftig materiaal sta je niet ver natuurlijk.

    Welk materiaal zouden jullie me kunnen aanraden? In de zin van; dat je niet bij elke klus moet constateren dat je die bepaalde sleutel of zo niet hebt en dus weer naar de winkel moet lopen..

    Wat is dus de ideale 'basis set' waarmee ik al heel wat dingen zou kunnen doen? Welke tools zijn met andere woorden zeker onmisbaar?

    E30SHOP.be
    - Alles voor uw BMW E30.
    Oorspronkelijk geplaatst door KennyC
    En gij kunt zagen ze man! Amai ze, geen wonder da het Amazonewoud bedreigd is.

  • #2
    inbusset, torxset, steeksleutelset int dubbel, deftige doppenset

    Comment


    • #3
      een deftige doppenset.
      3 kruisschroevendraaiers,
      3 platte schroevendraaiers.
      schroevendraaier met bitjes
      kniptang,
      universele tang,
      AMP tang
      soldeerbout,
      soldeersel,
      scotch tape.
      multimeter

      das de basis om mee te beginnen.
      natuurlijk over de jaren verzamel je ook specialer materiaal

      denk aan timing light,
      TDC voeler.
      poulietrekker
      klepveer spanner
      tang voor snaprings te verwijderen.
      ALDL kabel + uitleessoftware
      PROMmer , of schrijfsoftware.

      Comment


      • #4
        een spanschroef samen met een oude remblok is altijd handig om je pistons van je remklauw terug te duwen. voor de rest ben ik akkoord met hierboven. al is klein dopsleuteltje, momentsleutel en enkele fijne bektangen ook handig.

        Comment


        • #5
          Om enkel onderhoud te doen aan je eigen auto heb je heus niet voor €500 aan materiaal nodig tenzij je echt grote herstellingen wil doen maar dan heb je al snel een put of beter een brug nodig.

          Als je een werkplaatshandleiding koopt van de betreffende auto staat er al in welk materiaal je voor welk werk nodig hebt.

          Comment


          • #6
            goeie krik (liefst een paar zodat je de auto kunt omhoog zetten, maar nog een 2de of 3de hebt om de motor te steunen als je een motorsteunblok vervangt, assteunen, tool om oliefilter te verwijderen, bougiesleutels, deftige (automotive? die kunnen RPM, openingshoek,... meten) multimeter. stroboscooplamp als je benzine rijd).
            -dan een set vlakke steek/ring sleutels (zorg dat je alle maten hebt en niet 11-12, 13-15, 17-19 sleutels maar 11-12, 13-14, 15-16...),
            -een set van die diepere ringsleutels voor vijzen die net niet bereikbaar zijn,
            -een paar sets dopsleutels. altijd handig als je een paar verlengstukken aan elkaar kunt zetten om zo een verre uitlaatbout los te draaien. zorgt dat er een knikpunt bij die sleutels zit
            -paar goeie lampen als je onder de auto zit en nog iets wil zien
            -compressor met wat tools (moerslagsleutel, bandendrukpistool, vloeistofspuit voor iets te ontvetten....)
            -verlengkabels
            -EHBO kit (hier meer in investeren als je goedkope steeksleutels hebt gekocht )
            -goeie, lees GOEIE kruissleutel. ik heb er hier ook ene liggen waar de 17 over een moer 18 ook past. daar maak je ronde bouten mee
            -goeie brandblusser om naast je te zetten als je ooit wil gaan lassen
            -deftige schroevendraaiers en dan allemaal PASSENDE
            -tangenset
            -afhankelijk van het merk auto kan je eventueel voorzien om ook engelse maten te hebben in steek/dopsleutels
            -hamer, beitel voor hardnekkige stukken
            -slijpschijf (liefst een paar zodat je een slijpschijf, snijschijf, schuurlamellenschijf... op de machiene kan laten. goedkope van 50€ zijn voldoende als je dan toch een 2de als reserve hebt)
            -bijpassend bij je dopsleutelset kan je dan ook zo een complete doos bits kopen zoals torqs,inbus,....
            -momentsleutel
            -houtblokjes

            en dan in de loop van de jaren verzamel je nog wel verder. zo heb ik nog dopsleutels liggen maatje 35. die ga je gewoon als losse unit halen als je een wiellager moet losmaken. je hoeft geen set van die grote te kopen, want diegene die je nodig hebt, zit er dan toch nooit in.

            oja, en dan nog verbruiksartikelen zoals:
            -splitpennen, connectors, kabel, ...
            -als je zo verzameldoosjes tegenkomen van 1€ met zo allerhandige merken en modellen zekeringen in: meepakken. in nood komt dat altijd van pas, en alle tankstations hebben dan natuurlijk dat ene model niet
            Last edited by ; 29/03/2014, 13:33.

            Comment


            • #7
              Momentsleutel is héél belangrijk! Plus weten hoe ermee om te gaan en hoe op te bergen (spanningsloos! Wordt heel vaak vergeten!)

              Een schuifmaat is ook mateloos belangrijk.
              Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-optic
              Motoren & Tjeurisme

              Comment


              • #8
                Een goeie krik en deftige jack stands zijn een must. Verbaasd me dat ik dit hier nog niet heb gelezen.
                Een multimeter en soldeerbout kan ook handig zijn.
                Zo'n oliefilter sleutel kan ook handig zijn bij een onderhoud.
                Zoiets: images.jpg

                Comment


                • #9
                  Met de huidige auto's zitten er bijna geen zekeringen meer in.Een lampje kan je vervangen en een band wisselen.
                  Maar wat durf of kan je zoal ;aandrijfassen,remmen,wiellagers,een ganse motor,koppeling,common rail pomp/verstuivers plaatsen? En zo loopt het prijskaartje van je gereedschap op.
                  Op 1 2 3 is het niet gemaakt ! Kijk naar de Autodoktoren http://www.vox.de/cms/sendungen/auto-mobil/autodoktoren-videos.html

                  Comment


                  • #10
                    Veel WD40 . Altijd kom je wel bouten tegen die vastgeroest zitten.

                    Trouwens nog wat dingen die je gegarandeerd zult tegenkomen:

                    Wanneer een looplamp goed onder de motor wordt geplaatst schijnt hij
                    altijd in je ogen.

                    Als je onder de motor kruipt met een handvol ringsleutels blijkt
                    degene die je nodig hebt nog in de gereedschapkist te liggen.

                    Wanneer je de goede sleutel te pakken hebt en terugkruipt onder de
                    motor lig je er op.

                    Sleutels zijn er in drie soorten; te klein, te groot en de missende.

                    Bij gebruik van luchtgereedschap, na onder je voertuig gekropen te
                    zijn, kom je er achter dat de compressor uitstaat. Nadat je de
                    compressor aan hebt gezet staat de luchtsleutel de verkeerde
                    draairichting op.

                    Verlengstukken en doppen vallen er altijd af wanneer je bezig bent de
                    draairichting van de luchtsleutel aan te passen.

                    Murphy's Law aangaande reparaties in combinatie met de zwaartekracht:
                    Dingen die vallen rollen altijd in de minst acceptabele richting.

                    Wanneer je de tijdens de reparatie grabbelt uit je grijpvoorraad
                    bouten en moeren, verzameld in vele jampotjes, zit er tussen de
                    indrukwekkende verzameling nooit die passende bout of moer.

                    Tijdens het gebruik van een brander om remleidingen los te branden zal
                    een rookloos vuur ontstaan.

                    Wanneer deze is uitgebrand valt de remleiding in zijn totaal uit elkaar.

                    Er zijn weinig dingen die met WD-40, een snijbrander en een voorhamer
                    niet loskomen.

                    Buren zijn stipte 112-bellers bij het zien van een lichaam onder een
                    brandend voertuig.

                    Vrijwillige brandweerlieden hebben een gruwelijke hekel aan valse
                    alarmen. Ze houden wel van bier en pinda's.

                    Een opmerking waardig is ook het feit dat bouten en moeren eerst op
                    temperatuur gecontroleerd dienen te worden of niet nog warm zijn.

                    Wanneer je je vieze vette handen wast in het aanrecht van de keuken is
                    die nieuwe witte handdoek niet de beste optie om ze mee af te drogen.

                    De afwas doen is een probaat middel om het vet van je handen te krijgen.

                    Gebruik geen badhandoeken als poetslappen.Gebruik geen poetslappen als
                    badhandoek.

                    'Universeel' betekent dat beschreven onderdeel is ontworpen om nergens
                    op te passen behalve na ingrijpende modificaties en gebruik van
                    schuttingtaal.

                    Het gadeslaan van reparaties is educatief voor kinderen.

                    Om te berekenen hoelang een restauratie duurt kun je de volgende
                    formule hanteren: Het aantal onderdelen X (aantal kinderen per
                    huishouding / gemiddelde vrije uren per dag) X totaal aantal
                    voertuigen in bezit X huidig aantal projecten. Deel dit getal door het
                    aantal jaren sleutelervaring.

                    De momenten dat je hand uitschiet en iets scherps of heets raakt, of
                    op andere wijze pijn ervaart is het moment waarop je geen
                    werkhandschoenen draagt.

                    Koud weer vermeerdert de pijn in je hand gedurende deze acties met
                    ongeveer 600%.

                    Iets dat om 1 uur 's nachts onmogelijk leek schijnt om 4 uur 's
                    middags bijzonder makkelijk te lukken.

                    Je vrouw vind olie- en vetvlekken op je nieuw beklinkerde straatje
                    niet 'decoratief'.

                    E.H.B.O. artikelen zijn goedkoper mits aangekocht in bulk.

                    Een Bahco is een verstelbaar stuk gereedschap dat ontworpen is om het
                    proces van bouten afronden te versnellen, verfwerk te beschadigen en
                    vele vierkante centimeters huid af te pellen.

                    "Inmasseren, intrekken en uitspoelen" is niet voldoende om lagervet
                    uit je haren te verwijderen.

                    Kleine onderdelen die onder je voertuig vandaan komen terwijl je er
                    net onder kijkt vallen in je ogen, neus of in een oor, afhankelijk van
                    welke voorzorgsmaatregelen je genomen hebt.

                    Wanneer de reparatie is afgerond start de motor niet.

                    Het niet starten van de motor word in het algemeen veroorzaakt door
                    een electriciteitskabeltje dat je vergeten bent aan te sluiten en
                    welke met geen mogelijkheid te bereiken is.

                    Het onderdeel dat je "veilig" hebt opgeborgen, is nergens te vinden.

                    Huilen helpt niet, maar verlicht wel de stress, behalve als andere
                    leden je zien.

                    Schroevendraaiers zijn slechte koudbeitels.

                    Koudbeitels zijn slechte schroevendraaiers.

                    Hamers kunnen vaak vervangen worden door één van bovenvermelde gereedschappen.

                    Levenslang gesloten lagers zijn inderdaad afgesloten voor het leven.
                    Hoelang dit leven duurt blijft altijd een mysterie.

                    Het juiste gereedschap ligt altijd buiten handbereik.

                    Electriciteitstape en papieren handdoeken doen het goed als bandage.

                    Carburateur cleaner is een perfecte wondjes-vinder.

                    Remmenreiniger maakt meer schoon dan alleen remmen maar werkt slecht
                    op kunststof.Wanneer men het per ongeluk in de ogen spuit, zullen
                    beide genoemde chemicaliën snel verdampen. Afgezien van de pijn
                    gebeurt dat niet wanneer de beide oogleden gesloten blijven.

                    Tijdens het sleutelen is het hebben van een getrainde hond die goed
                    apporteert best een uitkomst.

                    Geloof de momentsleutel. Het is echt nauwkeuriger dan je arm.

                    Je weet dat het een lange dag wordt wanneer je onderdelen-adres zegt:
                    "Een wát, welk onderdeel?"

                    Tegen je voertuig aanschoppen van frustratie maakt de lijst met
                    reparaties alleen maar langer.

                    Voor dat je begint met sleutelen trek je heel enthousiast handschoenen aan,maar al snel kom je er achter dat je een klein moertje niet goed vast kan pakken en trek je ze toch even uit. Daarna zijn je handen zwart en heeft het geen nut meer om die handschoenen aan te doen.

                    Als het stil word onder de auto is het ook niet goed, want meestal word die stilte voorafgegaan door een diepe zucht of hevig gespartel!..

                    Het enige gereedschap dat zowel je kinderen als de huisdieren kunnen bedienen is de krik en dan met name het hendeltje om de wagen te laten zakken.

                    Wonderbaarlijk hoe kleine kinderen uit een grote stapel met gereedschap het meest gevaarlijke kunnen selecteren om te "helpen" bij het sleutelen.

                    Als je smiddags denkt; dat kan ik nog wel even doen, hou er dan rekening mee dat je s'avonds om 10 uur nog zit en al aan klusje 4 bezig bent, want ja, als je toch bezig bent.

                    Aanhaalmoment? Kwartslag voordat ie afbreekt.

                    Het is ook een feit dat waar je ook met een hamer op wil slaan, je raakt altijd zichtbare lak.

                    De koerier met dat ene broodnodige onderdeel komt altijd op het moment dat jij net 'even snel bij de super om de hoek wat gaat halen'.

                    Als je een dame wilt imponeren met je sleutelvaardigheden eindig je lopend of bij de eerste hulp.

                    Altijd als je op een onbereikbare plaats aan het sleutelen bent valt een boutje of moertje op een onvindbare plek, dan gooi je natuurlijk er nog een boutje of moertje achteraan om te kijken waar die heen valt, naast dat andere ding natuurlijk.

                    Nergens zitten bramen of scherpe uiteinde, behalve daar waar je met vinger voelt.

                    Als je met je hoofd in een kleine ruimte zit en je probeert je achterhoofd niet te stoten,
                    stoot je geheid je neus en knal je als schrikreactie nog 3x heen en weer.

                    En als laatste....ken je de magische vloer?

                    Ik heb er een thuis. Je laat iets kleins vallen, je ziet het vallen, je ziet het neerkomen, je ziet het uitrollen, je ziet het leggen en als je bukt om het te pakken is het weg, onvindbaar en 3 dagen later ligt het er weer als je het niet meer nodig hebt.
                    Last edited by platten tuub; 29/03/2014, 20:27.

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door platten tuub Bekijk Berichten
                      .
                      Je hebt wel een punt !

                      OT :

                      ik ben begonnen met dit : koopje voor welgeteld 100 eurokes
                      enkel het setje dopsleutels onderaan de kist heb ik er apart bijgekocht en kostte alleen al 35 €

                      Comment


                      • #12
                        Zou inderdaad ook een werkbak met gerief kopen, heb de mijne paar jaar terug gekocht voor 200Eur dacht ik.
                        Ihr guter stern auf allen straßen, Mercedes-Benz.
                        Current:
                        1987 Mercedes-Benz W124 200D
                        1979 Mercedes-Benz W123 280E
                        1985 Mercedes-Benz 190E 2.3-16
                        Ex:
                        1994 Mercedes-Benz W124 E200 Diesel
                        1976 Mercedes-Benz W123 250
                        1987 Mercedes-Benz W124 230E

                        1979 Mercedes-Benz W123 300d
                        1992 Mercedes-Benz W201 190E 2.0
                        1973 Mercedes-Benz W115 /8 230
                        1993 Mercedes-Benz W202 C200 Diesel
                        2003 Mercedes-Benz W211 E220 CDI

                        1990 Mercedes-Benz C124 300CE
                        1980 Mercedes-Benz W123 280
                        1989 Mercedes-Benz W124 230E

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door platten tuub Bekijk Berichten
                          ...
                          heel goed, zo staat er ook een fantisch leuke lijst op chaosboyz
                          Ik doe nu zo'n slordige 10tal jaren aan 4x4 rijden, en heb bijgevolg in de loop der jaren al enkele kleine technische probleempjes meegemaakt, zoals slijk in de motor op Jamboree, afgebroken chassisteunen, kromme cardanassen, bomen die geen voorrang verlenen, montage van verhogingskits, sperren en andere folterwerktuigen. Zodoende heb ik mij meer en meer bezig gehouden met de vraag, wat het elementaire gereedschap is dat elke goede 4X4 rijder altijd in zijn auto moet hebben, zonder daarom met een volledig uitgeruste montagewerkplaats te moeten zeulen. Ik ben daarbij tot de volgende conclusie gekomen :
                          • GEREEDSCHAPSKIST Liefst een goede grote, zodat ze juist niet in de koffer past, en het gereedschap er goed in kan rammelen. Zodoende weet men dat men zijn gereedschap ook bij heeft. Metalen kisten verdienen hierbij uiteraard de voorkeur. Bovendien hebben deze scherpe hoeken, die broekspijpen, binnenbekleding of handen zo heerlijk kunnen openscheuren.
                          • HAMER Het meest multifunctionele werktuig; ideaal om dure en kwetsbare auto onderdelen te vinden in de onmiddellijke nabijheid van het stuk waarop U probeert te slaan. Kan eveneens perfect gebruikt worden, zowel door mevrouw, als door mijnheer, om de vingernagels te kleuren. De meest voorkomende kleuren zijn rood, blauw en zwart.
                          • SNIJMES of CUTTER Ideaal om kartonnen dozen met onderdelen open te snijden. Vooral geschikt voor dozen met rubberen dichtingen, zetelovertrekken of soft-tops.
                          • BOORMACHINE Om rivetten uit te boren, die dan per definitie gaan meedraaien totdat ge sterft van ouderdom. Ook zeer geschikt om gaten te boren door de vloerplaat van de jeep, bij voorkeur juist boven de remleidingen of een kabelbundel.
                          • UNIVERSELE TANG Om zeskantbouten mooi rond te maken en uw handen te versieren met bloedblaren.
                          • KOLOMBOORMACHINE Minder geschikt om mee op 4x4 tochten mee te nemen maar uitermate geschikt om het stuk ijzer, waar U een gat in wil boren, uit uw handen te rukken, tegen het volle bierblikje op de werkbank te slingeren, zodat het bier volop tegen de mooie-meiden-kalender aan de muur spat, zodat daar onmiddellijk een "miss wet T-shirt" kan uit verkozen worden!
                          • STALEN BORSTEL Om uw kneukels te bezeren als ge probeert een bout in een moeilijk hoekje te ontroesten. NOTA: Alle geroeste bouten bevinden zich in een moeilijk hoekje of, alleen bouten in moeilijke hoekjes zijn geroest (wet van Murphy).
                          • GSM Ideaal om een of andere idioot ter hulp te roepen als er een nachtje moet doorgewerkt worden om de jeep op tijd klaar te krijgen voor een belangrijk evenement.
                          • KATROL AAN HET PLAFOND Het meest aangewezen toestel om de trekkracht te meten van de electrische draden, die U vergeten hebt los te maken, op het ogenblik dat U de motor uit de jeep tilt voor de zoveelste revisie.
                          • BATTERIJ-ZUURTESTER Hét toestel bij uitstek om prachtige matte vlekken te maken op de lak van het spatbord, of om verluchtingsgaatjes in uw nieuwe T-shirt te maken.
                          • LOOPLAMP Wordt soms ook de val-lamp genoemd, naar haar meest geliefde activiteit. Verbruikt evenveel gloeilampen van 40 W als een Howitzer kanon granaten tijdens WOII. Wordt ook regelmatig gebruikt om de vingers te verbranden, of om de ogen te verblinden.
                          • COMPRESSOR Machine die stroom verbruikt en deze omzet in samengeperste lucht, die via een slang geleid wordt naar een pistooltje, door een offroader vastgehouden, die er een verstopte carburator mee probeert uit te blazen. Meestal worden dan de kleine dichtingsringetjes en schroefjes mee weggeblazen.
                          • SNIJBRANDER of CHALUMEAU Om allerlei stukken metaal in de meest uiteenlopende vormen te herleiden. Geeft ook regelmatig aanleiding tot een ietwat bizarre uitvoering van één of andere indianendans, indien een druppel gloeiend metaal door uw blauwe werkbroek brandt.
                          • SCHROEVENDRAAIER Multifunctioneel ! Kan dienen om de koppen van schroeven onbruikbaar te maken, of om er een schroefkop mee af te schieten over de lak van de motorkap ... met nieuwe lak.
                          • VODDEN Een échte aanrader om een klein oliespatje op uw zondagse broek uit te smeren tot een handgrote vlek, of om één of andere opening in de motor af te dichten om te voorkomen dat er vuil in valt ( ... en dan bij de montage vergeten ze er terug uit te trekken ... )
                          • STEEKSLEUTEL Perfekt instrument om de wedstrijd "hoe beschadig ik een moer in 5 seconden" te winnen! Geeft aanleiding tot taalverruiming : nieuwe scheldwoorden.
                          • VOLLEDIGE SET RINGSLEUTELS De beste methode om vast te stellen dat U één sleutel van de set verloren hebt. Dat is altijd dié sleutel die U net nodig hebt.
                          • GRIPTANG Het laatste redmiddel als U er niet in slaagt, de kop van een bout mooi rond te krijgen ! Deze tangen gaan ook altijd juist niet ver genoeg open.
                          • TESTLAMPJE Ideaal hulpmiddel bij electrische problemen. U vindt vroeg of laat zeker de fout : testlampje kapot! Noteer dat testlampjes alleen kapot gaan op het ogenblik dat U ze écht nodig hebt.
                          • ZAKLAMP Als geheugensteuntje voor het geval U niet meer weet ... hoe uitgelopen batterijen er uitzien.
                          BELANGRIJKE CONCLUSIE : Als U zorgvuldig de hogervermelde stukken gereedschap in uw jeep meeneemt, kan U gerust zijn dat U bij eender welk defect de nodige herstellingen snel, vakkundig en zonder ergernis kunt uitvoeren. Sluit U voor alle zekerheid toch maar aan bij de ANWB. De eerlijkheid gebiedt mij te vermelden, dat ik geïnspireerd werd door "Four Wheeler Magazine" om mijn Vlaamse 4x4 wederervaringen hier op papier te zetten.

                          Comment


                          • #14
                            En een fototoestel! Als beginnende sleutelaar trek je best van ALLES foto's! Echt van iedere bout, moer, draad die je los maakt. Denk NOOIT 'ik zal dat wel nog weten'. Uiteindelijk kom je tijdens het sleutelen vast te zitten, blijft alles een week liggen en weet je het niet meer....
                            Draai ook steeds zoveel mogelijk vijzen terug vast als je iets los maakt of steek ze in de uitsparing waar ze zaten.

                            Of je maakt op carton een tekening van het stuk (bijvoorbeeld een carterdeksel) en duwt al je vijsjes door het carton op de plaats waar ze in het echt zitten. Want wanneer je de vijsjes los maakt zijn het allemaal dezelfde en wanneer je ze monteert zitten er een aantal tussen die net iets langer zijn.

                            Maar leg steeds alles alles vast op beeld zodat je steeds terug kan grijpen naar zekerheid. Vaak staat er op de achtergrond dan ook nog eens informatie die je plots wel nodig zal hebben. Want hoe liep die kabel ook al weer? En onder welk vijsje zat de houder voor dat darmpje ook al weer?
                            Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-optic
                            Motoren & Tjeurisme

                            Comment


                            • #15
                              Koop u gewoon een deftig kist . Moet geen facom zijn maar ook geen rommel . Voor de 6a700euro hebt je iets interessants en dan wat extras zoals een poulietrekker , multimeter , soldeerbout...
                              Onderschat het wel niet want het gaat min 1000euro kosten .
                              Een brug en een kompressor hebt je al ga ik van uit.

                              Comment


                              • #16
                                Waarom zou je in godsnaam al een brug moeten hebben?

                                Comment


                                • #17
                                  Mijn peugeot is compleet gebouwd zonder brug, en die is op het interieur na volledig uit elkaar geweest.

                                  Uiteraard is het makkelijker met brug maar met een goeie (!) krik en assteuntjes kom je al heel ver.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Handpompje met bijhorend opvangbakje waarmee je de motorolie uit het carter kan zuigen.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Oorspronkelijk geplaatst door brechen Bekijk Berichten
                                      Waarom zou je in godsnaam al een brug moeten hebben?
                                      Dat is iets wat je voor u eigen moet uitmaken . Zonder een put of een brug begin ik er niet aan. Ik had in de tijd een occasie brug gekocht en dat kost de wereld niet . 4a500euro is dat vindbaar.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Bwa. Alles begint IMO bij:
                                        - krik en assteuntjes (makro)
                                        - ringsteeksleutels
                                        - set ratels + doppen + bitjes (goedkoper dan 10 schroevendraaiers)
                                        1994 Honda VFR750 1998 Mercedes-Benz C220 CDI

                                        Comment

                                        Working...
                                        X