Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Welke ET-waarde vooraan of achteraan?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Welke ET-waarde vooraan of achteraan?

Op mijn gelijkvormigheidsattest van mijn Seat Ibiza FR uit 03/2007 staan volgende gegevens ivm. bandenmaten die ik mag monteren.

Staan de ET-waarden bij de 205-maten nu zo dat de ET43 bedoeld is voor de vooras en ET41 of 42 voor de achteras? Dit lijkt me logisch als ik het zo lees maar ik wil het hier toch even checken.
    Ik heb de Ibiza in occasie gekocht dus ik heb geen idee hoe de velgen als nieuw gemonteerd stonden.

Sent from my iPhone using Tapatalk
    Last edited by ; 18/03/2014, 14:50.

ET43 zal zowel van voor als achter gaan idem voor ET41.
    Ik zou de ET41 vanvoor zetten . Gaat iets speelser aanvoelen.

Comment

ik zie geen gegevens, maar dit zal vermoedelijk slaan op de velgen die max gemonteerd mogen worden.
      bv 6J ET41 en 6.5J ET43.
      dit getal bepaald namelijk hoe ver een velg naar buiten zal komen.
      als jij een 6J ET40 velg zou hebben en je steekt 10J ET40 velgen, dan blijft je spoor identiek voor de keuring. maar doordat de velgen 4" breder zijn (10cm) gaan ze 5cm meer naar buiten komen en mogelijk de wielranden raken

thuis zie ik wel de foto met gegevens, op het werk niet.
      waarschijnlijk heeft seat een aantal optionele velgen met die waardes en hebben ze die opgenomen in het PVG zodat die voor de keuring in orde zijn. eigenlijk mag je alle velgen monteren zolang het spoor niet teveel wijzigd (ik dacht 2%)
      Last edited by ; 18/03/2014, 21:07.

Comment

Ik zie inderdaad nergens staan dat er verschillen zouden zijn tussen de vooras en de achteras. Best neem je dus volgens mij 4 velgen met dezelfde et waarde. Je mag dus bij de 17" velgen ofwel ET 43 leggen of Et 41 met beide zal er weinig verschil zijn tov de origineel gemonteerde velgen.
        Hier kon iets interessant gestaan hebben...

Comment

De ET-waarden op het gelijkvormigheidsattest gaan dus niet zozeer over de OEM velgen maar over de mogelijke velgen die ik nadien zou kunnen monteren? Begrijp ik dit zo goed?

Verzonden vanaf mijn iPad met behulp van Tapatalk

Comment

De waarden die op je COC staan gelden voor alle velgen OEM of niet, het merk van de velgen maakt geen verschil voor de geldende regelgeving.
            Hier kon iets interessant gestaan hebben...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hippus Bekijk Berichten
              De ET-waarden op het gelijkvormigheidsattest gaan dus niet zozeer over de OEM velgen maar over de mogelijke velgen die ik nadien zou kunnen monteren?
              Kijk dan wel ff naar de breedte van de velgen , ik kan me voorstellen dat een velg die TE BREED is niet past omdat die ET-waarde van het midden gerekend wordt dacht ik......google ff op ET-waarde en je vind de juiste waarden.....

Comment

In principe moet elke velg van 15, 16 of 17" met een breedte tot en met 7J en met ET tussen 41 en 43 (40 tot 45 zal werken) op die wagen passen en moet je ermee gekeurd raken. Indien andere bandenmaten zijn gemonteerd dan deze van hierboven mag de omtrek verschillen van -2 tot +1.5% maar ga je een extra tuning attest aangesmeerd krijgen op de keuring.
                Opel Astra Sports Tourer, 1.3CDTi ecoFLEX:
                BMW E90 320d:

Comment

Working...
                X