Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Meetwaarden van schokdempers zoals op keuring

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Meetwaarden van schokdempers zoals op keuring

Bij een van de tests op de keuring laten ze de wielen trillen over een heel frequentiebereik, traag, rap en tussenin, en daar komt dan een score uit in percent. Het belangrijkste is dat de scores links en rechts ongeveer gelijk zijn. Een te lage symmetrische score mag ook niet, maar dat moet al heel laag zijn, ergens onder de 40% dacht ik.
    Nu vraag ik me twee dingen af (ik heb wel een gedacht maar soit)

Hoe relevant zijn die getallen. Het is een maat voor het vermogen om wegcontact te behouden dus denk ik dat een lage score betekent dat ge bij oneffen terrein veel grip verliest.

Assymetrie betekent assymetrische grip, bij oneffen wegdek maar ook bij remmen op biljartvlak wegdek. Ik vermoed dat heel de balans van de auto dan om zeep is.

Hoe hoog kunnen die scores zijn en bij welke autos? Bij mijn ouden bak draait het momenteel rond de 60%.

Het woord is aan u
    30 jaar Mr Yuge!

het verschil tussen links en rechts mag niet te hoog zijn.
    vorig jaar werd mijn auto afgekeurd, hard 34 links en 14 rechts (ge moet minstens 20 halen per wiel). afgekeurd dus. ga naar huis, haal de demper eruit en zie dat de schotel bovenaan doorgeroest was en de veer er dus gewoon uit kon getrokken worden zonder losdraaien. ff andere schotel erop en naar de keuring.
    score 32 - 6 (met mijn herstelde haalde ik dus SLECHTER dan ervoor).
    weer naar huis en demper gewisseld met een andere uit een sloper, ga naar de keuring en krijg deze score: 18 - en in de 40.

kreeg daar bijna iets, links 2keer goed, derde keer is die slecht. ze controleren mijn banden (2.2kg terwijl er 1.8 mag inzitten, ff verlaagd) en ze doen test opnieuw 50-55

Comment

bandendruk is jammer genoeg de meest bepalende factor in die test. Al een paar mensen geweten die de bandendruk lager hebben gezet en met de 2 vingers in de neus door de test kwamen, terxijl hun dempers versleten waren.
      www.peugeotforum.be

Comment

De test die op de keuring gebruikt wordt is volgens de Eusama-meetmethode. Het nadeel van die test is dat je de schokdemper als systeem op zich niet kan afzonderen. Je meet via de banden en die banden gaan ook een deel meeveren/absorberen/dempen wanneer de test uitgevoerd wordt. De ideale methode om een schokdemper te testen is de schokdemper als afzonderlijk systeem te meten. Dus de schokdemper demonteren en in een speciaal daarvoor ontwikkelde proefstand plaatsen. Dit is natuurlijk niet haalbaar op de keuring of bij een periodieke controle in de garage.

Naast de Eusama meetmethode heb je ook nog de Boge meetmethode. Zie ook het artikel op de site van AMT: http://www.amt.nl/PageFiles/21794/001_1349426367997.pdf

Comment

Een hele boterham. Het huidige systeem is een verrassend zwakke inschatter van schokdemperstatus - behalve dan voor asymmetrie.
          Het heeft ook moeite met lichte autos - maar daar valt voor te corrigeren. Wat minder duidelijk is, is het een slechte inschatter van actuele wegligging?
          Als bandenspanning zo'n effect heeft op de meting is dat misschien omdat dat gewoon belangrijk is.

Wat ik nu ook weet: een strakke sportwagen haalt dus een lage eusama score , geen hoge. Voor een hoge score hebt ge een dikke mercedes of zo nodig.
          30 jaar Mr Yuge!

Comment

indertijd mocht ge in auto's, genre peugeot 106, als bestuurder vanachter gaan zitten om voldoende gewicht op de achteras te krijgen. Ge moet trouwens best altijd met een volle bak naft of diesel naar de keuring gaan omdat het extra gewicht van invloed is op de test.
            En de bandenspanning: de mannen van de keuring zetten soms zelf de bandendruk op 1.5 bar (terwijl meer is voorgeschreven door de constructeur) om die door de test te krijgen. Dus als de bandenspanning zo'n belangrijke factor is, dan faalt hun test daar toch serieus in als ze de spanning lager dan voorgeschreven moeten zetten.
            Indertijd geraakte de nieuwe fiat 500 trouwens met geen stokken door die test. Maar die had wel een europees gelijkvormigheidsattest...
            www.peugeotforum.be

Comment

Bij mijn Saxo werd de bandenspanning achteraan ook gewoon verlaagd op de keuring zonder dat er een manometer aan te pas kwam. Standaardprocedure.

Heb trouwens ook de indruk dat die dieselroettests steevast mislukken maar dan doen ze gewoon verder.
              Last edited by Gere; 13/03/2014, 23:58.
              2012 Mercedes-Benz C207 E220 CDI Coupé

Comment

Ik deed dat bij mijn Saxo altijd zelf als ik naar de keuring ging, gewoon wat minder druk op de banden.
                Iedere keer zonder problemen d'r door geweest.
                Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

Comment

die test bepaald gewoon of er voldoende wegcontact is door de banden (dus natuurlijk dat bandendruk meespeelt) en dat je wiel niet stuiterd op de weg.

een lekke demper valt er zowieso echt uit hoor. een demper die half presteerd of als nieuw is merkt het toestel niet.
                  ook maakt de test een vergelijking van links en rechts. als de linkse nog perfect werkt en de rechtse lekt vloeistof en werkt nog op 50%, valt die er ook gewoon uit. lage bandendruk of niet.
                  als je dempers gelijk verslijten, zou je er in principe tot het einde mee door de test kunnen geraken door de bandendruk te verlagen.

mijn golf is een redelijk lichte wagen (vooras wel zwaar door de zware dieselmotor voorin), dus achteraan zijn die gekend om te stuiteren op die test. bandendruk MOET echt lager zijn dan 1.8bar om door de test te geraken. ik rijd daarbij ook nog eens met lagere banden dan origineel voorzien (195/50r15 ipv de originele 155sr13tjes). die wielen en banden zaten erop bij aankoop alsook bij carpasskeuring. volgens die banden moet mijn druk ongeveer 2.2 bar zijn. daarmee zou ik NOOOOIT door de test geraken. dus ik moet een rit met banden rondrijden op veel te lage bandendruk.

Comment

Working...
                  X