Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Auto valt stil tijdens rijden

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Auto valt stil tijdens rijden

Hallo iedereen.

Ik heb sinds kort een probleem met mijn oude Citroën Saxo 1.4 benzine, bouwjaar 1999.

Wanneer ik rijd, geeft de auto de indruk te gaan stilvallen. Dit gebeurt doorgaans kort nadat ik vetrokken ben. Wanneer ik heel hard op de gaspedaal trap, komt het weer goed, maar vorige week is de auto gewoon stilgevallen en kreeg ik hem niet meer aan de praat.

Bij de garage hebben ze een (de?) ontstekingsbobijn vervangen en ze beweren een testrit van 50 km te hebben gemaakt zonder het probleem opnieuw tegen te komen.

Een paar dagen later, opnieuw 't zelfde. Naar de garage gebeld en op ongeloof gestoten; ik dacht dan maar dat ik het mij inbeeldde.

Vanochtend opnieuw gewoon stilgevallen. Op een kruispunt. Met veel moeite auto terug gestart gekregen en op 't werk geraakt.

Het probleem doet zich zowel voor als ik even gestopt ben (rood licht) en weer optrek als gewoon tijdens het rijden.

Vanavond ga ik de auto opnieuw afzetten aan de garage, maar ik voel me natuurlijk wel bekocht.

Eerlijk gezegd wil ook geen enorme kosten meer maken aan dit wagentje. Ik ben eraan gehecht, maar uiteindelijk is het een oude wagen die zijn beste tijd zeker al heeft gehad.

Hebben jullie een idee wat het zou kunnen zijn? Toch de ontstekingsbobijn? Men zei bij de garage wel iets van dat het een tweedehandsstuk was dat ze erin gestoken hebben om kosten te drukken. Kan het daaraan liggen of zitten ze gewoon helemaal verkeerd? Het is wel zo dat het zich alleen voordoet wanneer de motor nog niet volledig is opgewarmd; als je een tijdje rijdt, ondervind je niks meer.
    Last edited by ; 10/02/2014, 10:29.

een buur van mij had een Picasso met hetzelfde probleem, auto was amper 3 jaar oud
    bobijn vervangen.....niet opgelost
    stappenmotor vervangen .....niet opgelost
    dit vervangen ,dat vervangen ..........niet opgelost
    telkens moeten betalen ( erkende citroen garage )
    oplossing : auto buiten en een Toyota gekocht
    nu 8 jaar later nog nooit naar de garage moeten gaan voor een herstelling
    Z4 M40i

Comment

De 2 oude peugeot 206 bj 2000 en 2002 van familie hadden hetzelfde probleem.
      Bleek zeer duur grapje, motormanagement systeem. Wagens verkocht aan marchand.

Sent from my RM-821_eu_croatia_511 using Tapatalk

Comment

Heb ik ook voor gehad. Alleen bij koude motor. Stappenmotor vervangen en het probleem was opgelost.
        Die 1.4 TU's zijn toch ma fragile blokjes ze.
        2 keer gescheurde koppakking (nochtans heel voorzichtig mee geweest zeker nadat die de 1ste keer is veranderd) en dan verkocht.
        Enige voordeel is het vrij lage verbruik.

Comment

Bij die 206-kes viel die steelds stil, warm, koud en tijdens 't rijden als je de koppeling indrukt....

Sent from my RM-821_eu_croatia_511 using Tapatalk

Comment

stappenmotor kan inderdaad een goede zijn, stationairklep

zou in die richting laten zoeken

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door SK_0909 Bekijk Berichten
              Heb ik ook voor gehad. Alleen bij koude motor. Stappenmotor vervangen en het probleem was opgelost.
              Die 1.4 TU's zijn toch ma fragile blokjes ze.
              2 keer gescheurde koppakking (nochtans heel voorzichtig mee geweest zeker nadat die de 1ste keer is veranderd) en dan verkocht.
              Enige voordeel is het vrij lage verbruik.
              zever in pakskes: komt alleen omdat het onderhoud niet correct is gebeurd. En het begint 9 op de 10 in de rechterbovenhoek van het blok. Als je om de 2 jaar koelvloeistof zou wisselen had je geen probleem. En als je de juiste koppakking zou steken had je nooit geen probleem meer gehad.
              www.peugeotforum.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten
                zever in pakskes: komt alleen omdat het onderhoud niet correct is gebeurd. En het begint 9 op de 10 in de rechterbovenhoek van het blok. Als je om de 2 jaar koelvloeistof zou wisselen had je geen probleem. En als je de juiste koppakking zou steken had je nooit geen probleem meer gehad.
                Geen correct onderhoud?
                Ik heb zo glijk de helft van mijne auto vernieuwd en nog had ik dit voor.
                Nieuwe radiator, waterpomp, distributiriem, koppaking, koppeling, roulementen, schokdempers, koelvloeistof zelfs 2x gans vervangen, ...
                Aan het onderhoud zal het niet liggen denk ik. Ik heb altijd zorg gedragen voor de auto's waarmee ik heb gereden.
                Ik ken ng iemand die een 1.4vtr saxo heeft gehad, daar was er zelfs geen compressie niemeer.
                Als ik niet de enige ben die problemen heeft gehad met dat blokje dan denk ik toch dat het aan mij ligt.
                Last edited by ; 12/02/2014, 14:13.

Comment

Bedankt voor alle reacties tot nu toe.

Stappenmotor werd 4 jaar geleden al vervangen. Auto gedroeg zich gelijkaardig, maar niet helemaal 't zelfde. Toen deed het zich ook voor bij opgewarmde motor, nu alleen bij koude motor.

Soit, men heeft er een nieuwe ontstekingsbobijn ingezet i.p.v. de tweedehandse en de injectie volledig gereinigd.

Auto pruttelt en stuitert nog altijd, meer dan tevoren eigenlijk, maar valt wel niet meer stil.

Heb deze keer met de mechanieker zelf gesproken en die zei dat er op de cilinders van de motor toch ook al heel wat sleet zit. Hij was ook niet 100 % zeker dat mijn probleem met die nieuwe ontstekingsbobijn volledig opgelost was. Hij sprak ook van een vreemd geluid in de rechterbovenhoek van het motorblok.

Ik heb geen zin meer om nog verdere kosten te doen aan een wagen die niet meer waard is dan zijn gewicht in oud ijzer. Het kan dan wel een uitdaging zijn voor een mechanieker om een probleem op te lossen en als dat op mijn kosten kan, is ook de garagist zeer blij natuurlijk. Maar zelf ben ik het beu.

Wagentje is 15 jaar oud en is toe aan pensioen.

Met pijn in het hart wordt onze ouwe Saxo dus afgedankt en binnenkort vervangen door een andere wagen.
                  Last edited by ; 13/02/2014, 13:54.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door SK_0909 Bekijk Berichten
                    Geen correct onderhoud?
                    Ik heb zo glijk de helft van mijne auto vernieuwd en nog had ik dit voor.
                    Nieuwe radiator, waterpomp, distributiriem, koppaking, koppeling, roulementen, schokdempers, koelvloeistof zelfs 2x gans vervangen, ...
                    Aan het onderhoud zal het niet liggen denk ik. Ik heb altijd zorg gedragen voor de auto's waarmee ik heb gereden.
                    Ik ken ng iemand die een 1.4vtr saxo heeft gehad, daar was er zelfs geen compressie niemeer.
                    Als ik niet de enige ben die problemen heeft gehad met dat blokje dan denk ik toch dat het aan mij ligt.
                    hebt ge voor het steken van de nieuwe pakking de kop laten nakijken? Daarna de verstevigde pakking gestoken? En problemen met dat blok... ken er anders genoeg met +300.000 km's... dat zullen dan uitzondering zijn zeker?
                    www.peugeotforum.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten
                      hebt ge voor het steken van de nieuwe pakking de kop laten nakijken? Daarna de verstevigde pakking gestoken? En problemen met dat blok... ken er anders genoeg met +300.000 km's... dat zullen dan uitzondering zijn zeker?
                      Neen, ik heb niet naar de kop laten kijken. Nu dat je het zegt had ik dar beter wel laten doen.
                      Dat is waar, uitzonderingen heb bij elk merk/model. Je moet geluk hebben en ik weet niet hoe de vorige eigenaars er hebben mee gereden.

Comment

rijstijl, onderhoud en de garage: 3 factoren die van grote invloed zijn op de betrouwbaarheid van een wagen

gij hebt die wagen misschien goed behandeld, maar hoe die daarvoor mee heeft gereden weet ge helaas niet nee. Als een TU blok begint olie te lekken aan de rechterbovenhoek dan moet ge eerst kijken naar de kleppendekseldichting. Is die nog goed dan vervangt ge beter preventief de koppakking alvorens dat echt moet gebeuren. En dan kunt ge dus het beste de koppakking van een 106 XSI 1.4 steken. Sterke metaallegering koppakking die nooit meer kapot gaat.
                        Waarom de koelvloeistof na 2 jaar: die wordt te zuur en tast en bestaande koppakking aan. Zij die het interval naleven hebben nooit geen problemen met de koppakking (factor onderhoud alsook de garage die het in het oog moet houden). En omdat het alu blokken zijn is het deftig warmrijden zeer belangrijk om kromtrekken te vermijden (factor rijstijl).
                        www.peugeotforum.be

Comment

Als ik de auto in mijn bezit had heeft de auto geen garage gezien tenzij voor advies ofzo.
                          Elke week alles eens nakijken en ingrijpen indien nodig. Maar toch die miserie mee gehad. Gewoon pech gehad zeker.
                          Wat ik wel moet zeggen is dat het super autootjes zijn om aan te leren sleutelen, veel plaats eenvoudige techniek enz. Zeer veel mee bijgeleerd.

Comment

bougiekabels ook al eens vervangen.

men zus haar polo 1.1 monopoint injectie deed ook af en toe raar. spontaan niet starten, of ineens volledig zonder vermogen vallen. ineens stond ze aan het station met de voorwielen in de goot. starten, in achteruit en niet meer uitgeraken. auto viel ineens stil en t was afgelopen.

ik gaan kijken, paar keer aan het lopen gekregen met startpiloot, maar niet genoeg kracht om eruit te rijden. afgesleept naar de garage. die hebben letterlijk 3dagen bezig geweest aan de auto. kregen die soms aan het lopen, maar geen kracht meer. hebben alles open gegooid, injector vervangen, compressie gemeten, computer verwisseld, bobine,.... geraakten er echt niet uit. volledig aan de computer gehangen en absoluut geen fouten te vinden.

toen ik de 3de dag eens kwam zien, waren ze de hele kabelboom pin per pin aan het doortesten voor kortsluiting en geleiding. ik kwam ff 'horen' hoe de motor liep. kreeg brandstof, vonkjes aanwezig, maar niet starten, of geen kracht als die gestart was. en dit probleem kwam sporadisch naar boven de laatste 6maand. ik vraag aan de garagehouder of die nog zo een blok heeft liggen om es ff wat dingen uit te wisselen. had die er eentje liggen. ik omlaag, gehele ontsteking overgenomen (delco, bobine, kabels, bougies...) alles ineens overgezet. auto liep en reed goed.
                            dan weer originele stukken gaan terugsteken en alles bleef lopen TOT we de bougiekabels overstaken. spel begon weer te pruttelen. terwijl die kabels perfect doormeten op hun tester, waren ze toch niet goed genoeg. we hebben ook niet verder gezocht en de set gewoon weggegooid. men zus had haar auto terug.

men ma haar nissan micra deed ook zo eens raar, amper boven de 80-90km/h geraken (ik dacht al aan brandstoffilter). met de ervaring van mijn zus haar polo ook stomweg 4 stokoude bougiekabels genomen van een capri die al 14jaar stilstond en die ff op de micra geplugd. auto reed ineens als nieuw. t zijn rare dingen die kabels en is vaak één van de eerste dingen die ik ff wissel met een ander setje. allereerste stap is nakijken of er brandstof in de motor komt (leiding los en starten, of startpiloot inspuiten). 2de is de vonkjes bekijken

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dakeyras Bekijk Berichten
                              Heb deze keer met de mechanieker zelf gesproken en die zei dat er op de cilinders van de motor toch ook al heel wat sleet zit
                              En hoe heeft die garagist dat vastgesteld??? Compressie gemeten? Die zou toch al fameus veel kilometers op de teller moeten hebben eer daar sleet op komt. Meestal zijn het de zuigerveren die eerst slijten. Cilinders zelf slijten eigenlijk niet echt. Wat wel kan is dat de hoonsporen eruit gaan, dan begint de motor olie te verbruiken. Of krassen erin door een warmloper.

Mijn moeder hebben ze zo ook ooit eens wijsgemaakt dat hare motor versleten was, omdat volgens die garagist een motor met 300.000km versleten is...
                              Terwijl die nog vlot vooruitging, dieselverbruik nog altijd rond de 5l lag en bijna geen olie verbruikte. En die blokken (Golf 2 1.6 diesel waarover ik spreek) kunnen makkelijk het dubbele en zelfs meer km aan.
                              Dus niet altijd alles geloven wat een garagist zegt, vandaar dat ik alles zelf doe aan mijn wagen. Ik zou in uw plaats eens bij een andere garage gaan horen.

Comment

Na 4 X dat motortje uiteen gedaan te hebben zat het waterlek in het inlaatspruitstuk.Zo'n alu ding dat opgewarmd wordt en dan zuigt de motor het koelwater op.
                                Sputtert dan en verliest ergens koelwater.Bij twijfel tap draad in die kanalen en zet er pressvijsjes in.(er staat al zoveel op 't stort)
                                Op 1 2 3 is het niet gemaakt ! Kijk naar de Autodoktoren http://www.vox.de/cms/sendungen/auto-mobil/autodoktoren-videos.html

Comment

in belgie zegt iedereen dat een auto versleten is boven de 150k km. dan proberen ze gewoon altijd een nieuwe auto te verkopen. ik heb maar 1 auto staan met minder dan 300k km op de teller. t is dan nog een auto waar de originele 1.3 motor met automaat uit 1978 verwijderd werd en een 1.3GT blok met manuele bak uit 1969 werd ingebouwd (dus hoeveel km de motor heeft is onbekend nu).

men daily is een golf 2 1.6D waarschaevertje over spreekt en ik heb sinds vandaag 437 000km. laagste verbruik is 3.43L (3-4tanken zo toch leeg gereden, dus t is geen éénmalige gebeurtenis geweest) en de enige defecten aan de motor zijn 2 lekkende injectoren (worden binnenkort vervangen)
                                  ik kocht de auto met 361 000km en de km teller draaide niet eens meer rond . wie weet hoeveel km heeft dat ding al

Comment

Working...
                                  X