Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Rijden met 3 bouten

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Rijden met 3 bouten

Deze namiddag wou ik m'n voorwiel verwijderen om de rubber over de homokineet, die losgekomen was, met een clip vast te zetten.
    De eerste 3 moeren losdraaien ging vlotjes, bij de vierde moest ik al heel wat meer kracht zetten. Toen ik er een hefboompje bijhaalde brak de bout af, tot onder de velg ; een moer opdraaien gaat nu helemaal niet meer. Is het echter veilig genoeg om voorlopig met 3 bouten te rijden ? Volgens het werkplaatshandboek zitten de bouten vast op de naaf, die met een pers verwijderd moet worden.
    Het betreft een Mitsubishi Space Star.

Neen is niet veilig omdat de draagkrachten niet gelijk verdeeld worden dan

Comment

Zou ik niet doen.

Comment

Wat kunnen dan de eventuele gevolgen zijn ? Ik kan pas dinsdagnamiddag in de garage terecht.
        Tot dan moet ik slechts enkele korte rustige ritten doen, samen niet meer dan 200 km.
        Wat zouden de kosten zijn ?En zou er slechts één bout moeten vervangen worden of de
        ganse naaf met daarop de 4 bouten ?

Comment

200 km is niet weinig hé.
          Als je een bijstand hebt met vervangwagen zullen ze je auto wel afslepen.
          Ik zou daar niet mee rijden, tenzij je garage minder dan 2 km ver is.
          Je gaat trouwens trillingen krijgen bij hogere snelheid.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door sliderke Bekijk Berichten
            Neen is niet veilig omdat de draagkrachten niet gelijk verdeeld worden dan
            Draagkracht? Bouten?

Uw bouten hebben niet veel te "dragen" hoor. Draagkracht wordt via de naaf over gebracht naar t wiel.

Ik denk dat ge verstelt staat hoeveel mensen er rondrijden met een bout te weinig.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Joske_ Bekijk Berichten
              Draagkracht? Bouten?

Uw bouten hebben niet veel te "dragen" hoor. Draagkracht wordt via de naaf over gebracht naar t wiel.

Ik denk dat ge verstelt staat hoeveel mensen er rondrijden met een bout te weinig.
              hangt van auto tot auto af.
              sommige centeren zich op de naaf, anderen centeren zich op de bouten zelf.

voor het rijden met 3 bouten, met 3 bouten kun je nog perfect rijden, maar zoals hierboven al gemeld zou ik er enkel me naar de garage ofzo rijden, en niet nog een week naar her en der rotsen....

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Joske_ Bekijk Berichten
                Draagkracht? Bouten?

Bij de meeste merken klopt dit inderdaad, echter gaat het hier over een Mitsu, en die centreren zich op de bouten zelf

Uiteindelijk kan het niet echt kwaad, maar eeuwig moet je er ook niet mee blijven rondrijden
                We komen er genoeg in de garage tegen die een bout missen, en meer dan 200 km zo rijden

Comment

Als de andere 3 bouten goed vast staan dan zou ik het toch ook durven ...........wat niet wegneemt dat het trikkie blijft.

Zet misschien de banden op die as wat platter om de ergste schokken op te vangen ??? ( = maar een ideetje hé )

Snelheid : liefst niet sneller dan 50 per uur rijden ??

Als ik een wiel losdraai dan laat ik dit nog net op de grond steunen dat het net niet doordraait bij het losdraaien , zo heb je minder krachten op de laatste bouten.......

Succes ! ( en laat weten of je nog gereden hebt ....)

Hebt ge geen bijstand ? dan kunnen die mannen je misschien al helpen ??

Comment

Ja, die andere 3 bouten heb ik natuurlijk stevig vastgezet. Morgen rustig naar 't werk ( 12 km).
                    Daar naar garage bellen en na het werk rustig daarnaartoe. 't Is een klein autootje en geen zware 4X4 hé.
                    4 bouten zitten wel degelijk op de naaf, het zijn dus die bouten die dragen.
                    Ik rij sowieso al rustig, en ik was echt niet van plan daar meer dan nodig mee rond te rijden.
                    Toch bedankt voor de reacties.

Comment

normaal zitten die bouten er langs achteren ingeduwd.
                      dikke hamer pakken met een stuk ijzer en die afgebroken bout eruit kloppen.
                      nieuwe gaan halen, achteraan inschuiven en samen met een stuk ijzer er weer doortrekken. ik heb de mijne allemaal al vervangen (korte eruit, langere erin).

natuurlijk kan je met 3 bouten verder rijden, de vraag is alleen... waarom brak die 4de af? je moet al verdomd veeeeeel kracht zetten om dat soort bouten te breken. de kans is dat ze die ooit veel te strak hebben aangetrokken met de bouloneuse waardoor de bouten kapot getrokken werden en dus aan kracht verloren zijn. u trekgeval was dan de druppel

Comment

Bwa, met 1 bout gaat het ook

Comment

Die zien we nooit meer terug.......

Comment

Tigra +1,Hollanders hadden vroeger geen keuring dacht ik.Er was dan L & R toch wat blik op de weg dan.
                            Aan ts; leg een wielsleutel naast je ,check de bouten in 't begin bij korte afstanden en vergroot deze afstanden dan.Mss ben je dan geruster onderweg.
                            Op 1 2 3 is het niet gemaakt ! Kijk naar de Autodoktoren http://www.vox.de/cms/sendungen/auto-mobil/autodoktoren-videos.html

Comment

dikke hamer en eruit kloppen??

en dan binnen het jaar een nieuw kogellager monteren
                              Z4 M40i

Comment

Voila, zonet auto bij de garage binnengebracht ; deze middag mag ik er terug om.
                                Maandagochtend had ik al eens naar de garagehouder gebeld, deze stelde me direct gerust : 'Geen probleem, geef maar gas'.
                                Nu, door sommige niet echt bemoedigende commentaren reed ik desondanks toch wel met een ei in mijn broek.
                                Ik durfde echt niet sneller gaan dan 60-70. Ik heb er in mijn spiegel véél zien vloeken en zuchten en van ergernis in hun stuur bijten;
                                Wetende dat je met een mankement rijdt, wordt je je pas echt bewust van je rijstijl. Ieder putje, elke zijdelingse windstoot zet je op scherp !
                                Maar toch ; geen trillingen of wat dan ook. Ik heb in totaal zo'n 250 km gereden met drie bouten en alles ging goed.
                                Door mijn aangepast rijgedrag denk ik zelfs nooit zo veilig gereden te hebben als de laatste dagen.
                                Bijkomend is mijn verbruik met een tiende liter gedaald.

Comment

Haal er nog een bout uit, dan zakt je verbruik misschien nog meer

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Stuka Bekijk Berichten
                                    Bijkomend is mijn verbruik met een tiende liter gedaald.
                                    1/10 ??? Als ik mijne gas los dan zakt mijn verbruik ook al zoveel......

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door grandscenicman Bekijk Berichten
                                      1/10 ??? Als ik mijne gas los dan zakt mijn verbruik ook al zoveel......
                                      Gemiddeld verbruik ? Gemeten over 6000 km ?
                                      Ik dacht het niet...

Comment

De enige juiste meting van verbruik is diegene waarbij je na elke tankbeurt reset en je de tank tot boven vult . Ga nooit af op je BC , die zegt soms exact de liters en de volgende keer 0.5 l / 100 km meer.....

Comment

Working...
                                        X