Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Opel insignia vliegwiel

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

Moraal van het verhaal: koop u geen overontwikkelde en dus te weinig langdurig geteste diesel maar een gewone benzine (opnieuw niet al teveel techniek) in combinatie met een automaat.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door quovadis Bekijk Berichten
      Een Mercedes heeft nooit een semi-automaat (automatische koppeling, maar zelf schakelen) gehad
      (zelf ken ik alleen de vroegere Hondamatic en de semi-automaat uit de eerste Renault Twingo)

Een automaat met koppelomvormer zal nooit een dubbel massa vliegwiel hebben
      Een mercedes C220 D heeft een gewone automaat met koppel omvormer

Een gerobotiseerde versnellingsbak (met enkele koppeling) met turbo diesel, heeft wel een dubbel massa vliegwiel
      Een gerobotiseerde versnellingsbak met dubbele koppeling, heeft een dubbel massa vliegwiel type DSG 6 en 7 (VW)
      (dit dubbel massa vliegwiel is dan ook één van de zwakke schakels in dit systeem)

Een benzine (met of zonder turbo) heeft nooit een dubbel massa vliegwiel, met geen enkele versnellingsbak (behalve Dsg 7)

Eco driving is voor een turbo diesel inderdaad slecht, o.a. voor het dubbel massa vliegwiel en de verstopte EGR-klep

Eco driving voor een benzine, geeft alvast geen probleem met het dubbel massa vliegwiel (behalve Dsg 7)
      Opel gebruikt nu sinds 3 jaar, op geen enkele benzine nog een EGR klep (eerste was een 1.8 in 2007)
      Mercedes had toch een sprintshift op de vorige generatie sprinter? Dat is een semi-automaat...

En dat een benzine geen dubbelmassa vliegwiel heeft? Komaan man, waar haal jij dat??? Indien je dan toch zo koppig bent, open een google pagina en zoek het op. Maar verkondig hier geen halve waarheden

/edit/
      @ patatke: het enige wat af en toe voorkomt op die 5-traps automaat van de W203 en 211 is dat de stekker in het versnellingsbakhuis lekt (kleine kost, enkel stekker vernieuwen met nieuwe dichtingen). En bij hogere kmstanden (en bij slecht onderhoud) kan de hydroblok ook wel eens sneuvelen..
      Last edited by Jan; 14/12/2013, 10:39.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Vitus Bekijk Berichten
        Moraal van het verhaal: koop u geen overontwikkelde en dus te weinig langdurig geteste diesel maar een gewone benzine (opnieuw niet al teveel techniek) in combinatie met een automaat.

Er zijn ook meer dan genoeg moderne benzine's waarmee zeer veel problemen zijn geweest. Denk maar aan de door BMW ontwikkelde 1.6THP motor die ze bij citroën en Peugeot ook gebruikten en de TSI van VW.

Het blijft een cliché maar het blijft ook de waarheid: je moet geluk hebben met een auto.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door lemans306 Bekijk Berichten
          staat toch wel een fout in.
          mijn astra met 6 bak heeft/had wel degelijk een dubbel massa vliegwiel.

Verstuurd vanaf mijn GT-I9300 met Tapatalk 4
          Inderdaad, fout van mij.
          Nieuwe benzine's met turbo hebben tegenwoordig ook een dubbel massavliegwiel...
          Volgens mijn info, is een een defect aan dit dubbel massa vliegwiel bij een benzine minder frequent als bij een diesel

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door quovadis Bekijk Berichten
            Inderdaad, fout van mij.
            Nieuwe benzine's met turbo hebben tegenwoordig ook een dubbel massavliegwiel...
            Volgens mijn info, is een een defect aan dit dubbel massa vliegwiel bij een benzine minder frequent als bij een diesel
            Doe jij aan selectief lezen ofzo?
            Niet enkel turbobenzine's. Zelfs een simpele 318i vanuit 2003 had al een dubbelmassa vliegwiel...
            Mijn 130i (zonder turbo) had aan 100k km ook last van een ratelend dubbelmassavliegwiel. Bijgevolg heb ik die ook vervangen
            Last edited by Jan; 14/12/2013, 20:45.

Comment

Met andere woorden, je kan het dubbel massavliegwiel sparen door niet té laag in toeren te rijden? Klopt mijn conclusie hier ?
              Mijn Astra J 1.4T benzine heeft ook een dubbel massavliegwiel, en als ik de shifting indicator volg op mijn boordcomputer, dan zit ik dikwijls onder de 2000 toeren op kruissnelheid.
              Wanneer kan je dan stellen dat een bepaald toerental nefast is voor de levensduur van de lagers/koppeling etc? Heeft dit te maken met de koppelcurve van de motor (want turbo motoren hebben nu eenmaal onderin dikwijls voldoende koppel om te cruisen ) Ben benieuwd wat de techneuten hierover te zeggen hebben.
              Opel Astra J 1.4 Turbo

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Vitus Bekijk Berichten
                Ook dat klopt niet in mijn ogen. Ik heb een VW met 1.6 TDI, toch een motor die frequent voorkomt, met gelijkaardige problemen. De oorzaak ligt bij mij bij de DSG7, wat iets recentere technologie is natuurlijk aangezien dit een droge koppeling robot is.

Een combinatie van een probleem dat gerelateerd is aan een productie uit een bepaalde periode van de koppelingen en het veel in lage toeren rijden, want dat doet die 7-bak nu eenmaal graag, zorgen ook voor problemen met het vliegwiel. Ik doe nochtans dagelijks 50 km enkele rit naar men werk met die wagen.

Je moet met elke nieuwe wagen gewoon geluk hebben. En je moet een wagen kopen die bij je profiel past, zo weinig kilometers rijden met een diesel op jaarbasis is vaak geen goed teken.
                '16 Peugeot 308 SW blueHDI
                '15 Volvo XC60 D3

Comment

Weinig verklaringen dus waarom het juist stuk gaat ... ik blijf automaat rijden, files worden toch elke dag langer.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door patatke Bekijk Berichten
                    Weinig verklaringen dus waarom het juist stuk gaat ... ik blijf automaat rijden, files worden toch elke dag langer.
                    Ik denk dat algemeen genomen dat je kan stellen dat we in lagere toeren gaan rijden zijn door de evolutie van de motoren, versnellingsbakken, ... en dat er niet veel meer over-gedimensioneerd wordt in de auto wereld zoals dat in het verleden wel was.
                    '16 Peugeot 308 SW blueHDI
                    '15 Volvo XC60 D3

Comment

Elke autobestuurder wordt wel in het 'eco-hoekje' geduwd. De ene kan er moeilijker aan weerstaan dan de andere (financiële kant, leasewagen, veel kilometers, preferenties, etc.). Ik heb mijn 2.2 benzine ook gewisseld voor een 'Ecoflex' (brandstofkost gehalveerd) maar je hebt zelf nog altijd in de hand hoe je rijdt. Zelf probeer ik op kruissnelheid altijd ervoor te zorgen dat de motor tussen de 2.000 en 2.200 toeren draait. Op dat moment heeft hij het meeste koppel en draait de turbo mee. Verbruik is optimaal want als je te laag in toeren rijdt verbruikt hij zelfs meer. Ik zit nu op 5,5L gem. op 50.000km waarvan meer dan de helft stad en lokale wegen zijn.

Comment

verkeerd eco rijden en je helpt heel je motor om zeep
                        1994 Honda VFR750 1998 Mercedes-Benz C220 CDI

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Diabolic Bekijk Berichten
                          Een ratelend geluid bij ontkoppelen kan duiden op een kapot dubbelmassavliegwiel. Je kan eens op youtube zoeken naar filmpjes waarin die geluiden te horen zijn zodat je kan vergelijken. 800 Euro is bij mijn weten de prijs voor een nieuw vliegwiel bij Opel dus het zou me verwonderen mocht het werk inbegrepen zijn in die prijs. Een vliegwiel vervangen is een groot werk, onder andere het subframe moet gedemonteerd worden.
                          Vanmorgen op onderhoud geweest, had al geruime tijd last van lawaai bij het starten, conclusie garage, vliegwiel kapot, geschatte kosten 2500€, KM 47000, is dus een kwaal bij veel merken volgens mijn garagist.Gelukkig heb ik onderhoudscontract

Comment

Working...
                          X