Mededeling

Collapse
No announcement yet.

plastic primer

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• plastic primer

Ik ben mijn circuitkuipen aan het spuiten. Deze zijn kunststof (ABS) Hiervoor gebruik ik motip plastic primer. Deze is transparant, waardoor je bij het spuiten geen oneffenheden ziet. Normaal gezien is primer wit of grijs, en dan zie je direct waar er nog krassen of putjes zitten. Nu zie ik die pas wanneer ik kleur spuit, en het is vervelend om dan te corrigeren en opnieuw primer te spuiten.

Zijn er geen andere spuitbussen die ik kan gebruiken?
    1994 Honda VFR750 1998 Mercedes-Benz C220 CDI

ik denk dat ge twee dingen door elkaar haalt. Ge hebt de plastiekprimer op zich: dat is een hechtingslaag die ge moet spuiten alvorens je de grondlak laag zet of spuitplamuur. Als je de primer spuit MOET je binnen de 20 minuten de volgende laag aanbrengen omdat dit net zorgt voor de hechting met de plastiek. Als je daarop spuit met grondlak (wat de meesten verstaan onder primer maar die er geen is) volstaat het om een voldoende dikke laag grondlak te spuiten om eventuele lichte krasjes mee op te vullen. Heb je nog zware krassen in de kuip zitten heb je ofwel fout geschuurd ofwel met de verkeerde korrel geschuurd. Voor grondlak te zetten moet je best eindigen met een P240 waarbij je dus goed alle schuurkrassen van de vorige korrels moet uitschuren om tot een mooi resultaat te komen. Het verschil met het voorgaande papier max maximaal 100 korrels zijn. Dus als je bent begonnen met een P80, moet je tussenschuren met een P160 en dan overgaan naar een P240.
    De grondlak schuur je daarna op met een P800 nat. Dat moet je doen om de volgende lagen goed te laten hechten. En dat is de laag waar de kleurlak met eventueel vernis moet opkomen.
    En graag voor elke laklaag goed ontvetten om de hechtingscapaciteit van je lak maximaal te kunnen benutten.
    www.peugeotforum.be

Comment

godver. dus je moet plastic primer spuiten, en daarboven nog eens grondlak. wist ik niet. dat van de 20 minuten, is dat voor de extra lagen primer/grondlak, of wanneer je van primer overschakelt op grondlak? leg het nog eens uit als je wil.

dat legt misschien uit waarom ik nog zoveel krassen had. grondlak heb ik dus niet gebruikt. dus wanneer ik na de grondlak nog krassen of putten zie, en dan diep ga schuren, moet ik dan ook opnieuw primer aanbrengen?

met wat ontvet je eigenlijk best?

Comment

de 20 minuten is de droogtijd van de primer. Als die droog is, is het hechtingseffect weg... en moet ge dus opnieuw primer erop zetten. Zet ge de grondlak op de nog plakkerige primer gaat die zo goed hechten dat ge nooit schrik moet hebben om de moto met een hoge druk reiniger af te spuiten.

En betreffende dat schuren: ziet eerst dat uw schuren goed is. Desnoods vult ge hier een daar wat bij met wat plamuur. Stel dat ge toch nog een diepe kras ziet. Twee mogelijkheden: ofwel schuurt ge terug tot op de plastiek en schuurt ge de kras weg. Maar dan moet ge natuurlijk terug over die plaats de primer zetten en opnieuw grondlak. Andere mogelijkheid is dat je terug een laag grondlak aanbrengt welke de kras gedeeltelijk gaat vullen. Wel dus opnieuw eerst met een P800 nat de appelsienstructuur eruit schuren (dus niet door de lak schuren), daar de nieuwe laklaag over en terug opschuren met de P800 nat.
        Ontvetten: het beste eigenlijk dat ge kunt hebben is de ontvetter die carrossiers gebruiken. Die verwijdert alle vettigheid tot en met de siliconenaanslag toe. Geraakt ge daar niet aan dan raadt ik aan om verschillende ontvetters te gebruiken. Ge hebt de olieontvetters (gebruikt om bijvoorbeeld een moter te ontvetten) en de benzineontvetters (wasbenzine dus). Gebruik beide om dezelfde ontvettingsgraad te krijgen als bij de ontvetter van de carrossier. Altijd met een propere doek aanbrengen en met een andere propere doek terug afvegen. Keukenrol mag ook, maar dat rafelt wat zodat je het te spuiten stuk nog eens goed met luchtdruk moet afspuiten. Zie dan wel dat uw compressor een vocht- en olieafscheider heeft opdat ge uw stuk niet terug bevuilt.
        www.peugeotforum.be

Comment

oke, merci.
          vreten die ontvetters de verf niet aan?

Comment

ge moet niet direct na het gebruiken van de ontvetters de lak gaan spuiten. Even laten uitdrogen en het is ok. Als ge de wasbenzine als laatste gebruikt hebt nooit risico want dat vervliegt volledig en is reinigend genoeg om alle residu van de vorige ontvetters mee op te nemen. Daarom moet ge altijd ontvetter met een propere doek afnemen, anders wrijft ge gewoon de vuiligheid in het rond.
            www.peugeotforum.be

Comment

@Flappy, ik had het niet beter kunnen uitleggen.
              2012 Mazda MX-5 NC 2.0 Sport

2016 VW TIGUAN 150 TDI R-LINE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Niko80 Bekijk Berichten
                @Flappy, ik had het niet beter kunnen uitleggen.

Ik ook niet!
                Smilin' Jack - Speed Pilot

Comment

Working...
                X