Mededeling

Collapse
No announcement yet.

distributieriem: aantal km of ouderdom?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• distributieriem: aantal km of ouderdom?

Afhankelijk van wie antwoord zijn er 2 verschillende reacties op de vraag wanneer de distributieriem vervangen moet worden.

Langs de ene kant beweren mijn lokale garagist en de mensen van vagtechniek.nl dat deze op 120 000km OF na 5 jaar vervangen moet worden.

Iemand van de aftersales van D'Ieteren en 2 dealers beweren dan weer dat voor mijn auto enkel de kmstand van belang is, en de ouderdom van de riem (nu 7 jaar) niets uitmaakt.

Momenteel staat er 96 000 km op de teller, en ben ik geneigd het advies van Seat zelf te volgen.
    Doe ik hier goed aan?
    Komt Seat bv. tussenbeide indien de riem het toch vroeger zou begeven en er daardoor zware kosten aan het blok zijn?
    Hoe kan het dat mijn garagist en de mensen van vagtechniek beweren dat deze na 5 jaar vervangen moet worden, mogelijk gewoon omdat dit extra opbrengsten voor hun met zich meebrengt?
    Last edited by ; 19/09/2013, 19:50.

Je lokale garagist heeft imo gelijk.

Comment

Als de constructeur, dus Seat zelf en niet je plaatselijke garagist, 120.000km of 5 jaar opgeeft moet je de riem laten vervangen. Als je dat niet doet dan zal je geen aanspraak kunnen maken op een eventuele tussenkomst bij schade. Gewoon onderhoud, dus de oliewissel, is ook beperkt in zowel kilometers als in tijd hé. Simpelweg omdat olie ook minder kwalitatief wordt als ze te lang erin zit, en dat is bij een riem niet anders. Die rubber ziet ook af van 7 jaar gebruik.

Comment

Net een collega horen klagen dat hij een nieuwe auto mag kopen... Distributieriem gesprongen binnen de km termijn, maar wel al 9 jaar oud. Nochtans staat in het boekje dat het x km of 10 jaar is.

Nu, zelfs al springt die op 4 jaar en 100.000 km zal je toch geen € zien als tussenkomst.
        Alles wat ze schrijven is advies, en de garantie is 2 jaar....

Comment

Rubber verslijt met de jaren . Ik zou het aantal jaar respecteren anders zit je achteraf te janken als je een pak meer kosten hebt.
          Water , servo , turbo leidingen gaan ook niet eeuwig mee.

Comment

niet besparen op distributieriemen
            niet goedkoop, maar peperduur wanneer hij springt
            een maat van me werkt voor Peugeot, daar vervangen ze vaak de riemen 30 000km vroeger dan voorgeschreven
            1994 Honda VFR750 1998 Mercedes-Benz C220 CDI

Comment

ik heb voor mezelf altijd al de riemen ook vervangen op jaren. Onlangs een oude Rover 827 gekocht van een oud vrouwtje....was van 1994 met 50000km op de teller. Onmiddellijk de riem vervangen (en eigenlijk was er na 19 visueel niets mis aan te zien) om zeker te zijn. Maar zeker bij VAG zou ik geen risico nemen met riemen
              BMW 218i,BMW 728i E38,BMW 325i E46,BMW 318G20,BMW 116d,BMW 520d G30,BMW 730i E38 V8,Volvo V70 T4 Auto,Volvo V70 T4 Man,Volvo S60 T3,Rover 620i,MG ZT,Rover 75 Tourer,Rover 620Si,Rover 45,Rover 25,Rover 75 V8,Rover 827Si Sterling,Rover 827 Vitesse

Comment

Zit met hetzelfde dilemma. Wagen heeft 92000 km en is van eind 2006.

Comment

Wat zegt je boekje?

Comment

Volgens onderhoudsboek alle 120000km, over leeftijd zeggen ze niks.

Comment

Mijn riem is vervangen na 59000km en 16jaar oud. één tandje had wat slijtage maar niet om te zeggen dat ze direct zou knappen.
                      Polo 6n 1.4

Comment

t kan rap gaan. overal komen kleine scheurtjes in de riem en dan kunnen de tanden wel ineens ermee kappen.

heb bij mijn ascona een riem gehad waar de helft van de tanden AF is gelopen tijdens het rijden. de riem lag er nog gewoon op en is die niet gesprongen. auto had 70 000km met die riem gelopen en volgens boekje is dit elke 100 000km. de lokale opel garage waar ik toen met de fiets heen ging (ik dacht dat de delco kapot was omdat die niet meer ronddraaide tijdens het starten), zei men mij dat ik mijn riem moest nakijken. zij vervangen die elke 60 000km omdat GEENENKELE riem het de 100 000 volhield.
                        was een zero contact motor, dus kan ook geen schade hebben als die kapot loopt. die auto had ook maar 180 000km op 17jaar tijd, de riem zal het ook altijd begeven van de leeftijd en niet de km's.

wat je ook niet mag vergeten, iemand die altijd korte kleine ritjes doet en veel stadsverkeerd is niet hetzelfde als iemand die de hele tijd in 5de over de autosnelweg gaat. die eerste heeft veel meer toeren gezien dan de 2de op hetzelfde aantal km's.
                        zo duur is een riem nu ook niet, dus best op tijd vervangen. als die springt, kost het direct een veelvoud, als de motor nog te redden is

Comment

Working...
                        X