Mededeling

Collapse
No announcement yet.

verzuurde lek

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• verzuurde lek

er lijkt me een geel/geel-ig spoor uit mijn batterij te ontsnappen - loopt op de binnenzijde van het motorcompartiment - geen idee hoe lang dit al gaande is want ik open mijn motorkap niet elke maand...

vermoedelijk is dit niet echt bevorderlijk voor het lange leven van mijn ottokke :-(

hoe ga ik nu te werk?
    ik verwijder mijn battery (en maak ze schoon)

-dan spoel ik mijn <besmet> opppervlak met gewoon kraantjeswater (10 -100-1000liter?) en zet er een (antiroest)grondlaag op? of iets anders?

- spoel ik met een ander product om het zuur te neutraliseren zodat het op de lange duur niet door mijn koetswerk bijt?

alle goede tips zijn welkom!

Azijn gebruiken om de batterijresten te neutraliseren. Azijn (= zuur) zou batterijzuur (= een base) neutraliseren. Is te proberen waard.

Dan alles schuren, terug opspuiten met grondlaag, verf enz... met bv spuitbussen.

Comment

Batterijzuur is een zuur, geen base. H2SO4, zwavelzuur.
      zie: http://en.wikipedia.org/wiki/Lead%E2%80%93acid_battery

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door M3 E46 SMGII Bekijk Berichten
        Batterijzuur is een zuur, geen base. H2SO4, zwavelzuur.
        zie: http://en.wikipedia.org/wiki/Lead–acid_battery
        Ik zeg maar wat ik las. Als die liegen, lieg ik ook.

Ja, azijn, dat heb ik ook gelezen. De reden voor azijn is niet zozeer om de zuurschade te verwijderen, maar om het zuur te neutraliseren zodat het later niet terugkomt. Volgens mij moet je dat sowieso doen, ook al zie je niet echt op het eerste zicht een verbetering. (Wij noemen dat wel batterij"zuur", maar eigenlijk is dat geen zuur. Het is een base en dat wordt geneutraliseerd door azijn, wat wel een zuur is.)
        Last edited by ; 25/08/2013, 14:46.

Comment

[QUOTE=kikie;5163377]Azijn gebruiken om de batterijresten te neutraliseren. Azijn (= zuur) zou batterijzuur (= een base) neutraliseren. Is te proberen waard.

QUOTE]

zoietske zocht ik!
          maarre, heb intussen gevonden (http://www.accudienst.nl/h/306-hoe-g...trolyt-om.html):

Hoe ga je met accuzuur (elektrolyt) om?

Accuzuur is een zuur dat verdund zwavelzuur is met een soortelijk gewicht van ongeveer 1.28 (circa 37%).

Deze kleurloze vloeistof is een sterk zuur en reageert heftig met basen en veroorzaakt corrosie.

-> dat lijkt me dus niet zo goed?

Comment

Ik heb altijd geweten dat batterijzuur een zuur is maar toen ik de azijn oplossing vond heb ik dit bericht geplaatst zonder na te denken.

Ik heb iets anders gevonden.

Baking soda (zuiveringszout of natriumbicarbonaat) met een beetje water gebruiken en met een borstel, of tandenborstel het zuur verwijderen. Direct afspoelen met water.

Comment

Waarschuwing: PAS OP : Dit product is corrosief/bijtend. Loodaccu's zijn gevuld met zwavelzuur, soortelijk gewicht 1,28 kg/l. Dit zuur kan brandwonden op de huid veroorzaken en tast vele materialen aan. Nooit water bij zuur gieten. Bij aanraking met de huid: direct spoelen met veel water !Indien accuzuur in de ogen komt: direct spoelen met veel water en een arts raadplegen ! Gemorst accuzuur wegspoelen met veel water, eventueel neutraliseren met soda.

http://www.rad.eu/nl/c/p/35420-eurol-battery-acid-1-liter.htm
              Dat neutraliseren kan je dus gewoon doen met soda (van de afwas).
              Maar als je een zuur en een base bij elkaar kapt krijg je een reactie tot water en een zout. Dus achteraf nog uitgebreid naspoelen zodat er geen zout achterblijft.

Als je nog andere basen zoekt die je kan gebruiken, kan je ook eens zeep of waspoeder proberen.

Comment

Vergeten te vermelden dat je toch minstens handschoenen moet dragen (en ik bedoel niet stoffen winterhandschoenen, hé).

Comment

<Nooit water bij zuur gieten.>

euh, ik giet toch ook, eh, water in mijn batterij? Dus in het batterijzuur?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door swen Bekijk Berichten
                    <Nooit water bij zuur gieten.>

euh, ik giet toch ook, eh, water in mijn batterij? Dus in het batterijzuur?
                    De reden dat je geen water bij je accuzuur mag gieten is omdat je dan een andere verdunningsgraad krijgt van je zuur. Als je accu goed werkt, juiste verdunningsgraad van je accuzuur, moet je nooit water bijvullen. De omzetting in de accu is immers een gesloten cyclus. Door de verhouding van de producten waarop de reactie draait te veranderen, ga je een onevenwicht creëeren. Niet goed dus.

Maar water en "zuur" mogen wel gemengd worden natuurlijk. Dat is een verdunning. Bijvoorbeeld 30% water en 70% zuur. Het zuur dat je koopt in de winkel is ook nooit 100% zuiver, maar altijd gedeeltelijk verdund.

Comment

Working...
                    X