Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Bumper repareren. Advies nodig.

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Bumper repareren. Advies nodig.

In februari bolde mijn auto achteruit van de oprit af en knalde ergens tegen waardoor de achterbumper deftig beschadigd raakte.
    Scheuren, lak schade enz als gevolg.

Je ziet de scheuren niet omdat ze achter het kofferdeksel bevinden (bumper deel dat achter het kofferdeksel zit). Waren deze scheuren zichtbaar geweest, dan had ik waarschijnlijk de bumper al vervangen.
    Een nieuwe bumper, niet gespoten, kost bij de concessiehouder rond de €800. Bij F-parts is dit goedkoper maar nog duur. Spuiten kost €250. Een tweedehands bumper kost nog altijd minstens €250 à €300. Ook als is deze nog in goede staat, er zal altijd meer werk aan zijn dan enkel opspuiten waardoor ik niet met €250 zal toekomen.

Daarom heb ik besloten om te proberen de bumper zelf te repareren.
    Ik heb al materiaal gekocht bij een groothandel, waar carrosseriebedrijven al hun materiaal aankopen, om de bumper zelf te repareren.

Het repareren zelf zal nog wel gaan maar het is de afwerking waar ik totaal geen weet van heb.

Momenteel heb ik enkel een twee componenten lijm voor bumpers en plamuur voor bumpers gekocht. Ze hebben me tot in detail uitgelegd hoe ik te werk moet gaan. Verf heb ik nog niet gekocht omdat ik eerst het resultaat wil zien als de scheuren terug gerepareerd zijn.

Daar zit nu het probleem. De groothandel ziet dit als een experiment voor mij en vind dat ik niks kan verkeerd doen, aangezien de bumper toch al deftig beschadigd is. Hij zei dat het voor mij perfect te doen is en enkel de reparatie op te spuiten en uit te spuiten. Ik heb dat nog nooit gedaan en vrees ervoor dat het resultaat nog minder dan pover zal zijn.

Mijn vragen;

* Kan ik niet beter de volledige bumper afschuren en opspuiten?

* Belangrijkste vraag en reden van dit onderwerp; moest ik toch beslissen van de bumper te spuiten, hoe moet ik te werk gaan? Ik ken niks van carrosserie en weet enkel in grote lijnen hoe te werk te gaan. Het materiaal heb ik, compressor, vochtafdrijf ding, regelaar voor constante druk. Al dat materiaal diende voor airbrush, wat ik ooit gedaan heb. Ik heb nog geen spuitpistool.

Veel uitleg om een simpele vraag te stellen maar vorig jaar heb ik flink naar mijn voeten gekregen van meerdere forumleden omdat mijn uitleg zeer pover was.

Ik heb al gegoogled en geyoutubed maar echte fatsoenlijke uitleg heb ik nog niet gevonden.

EDIT: staat vekeerd. Kan dit verplaatst worden?
    Last edited by ; 24/08/2013, 11:33.

Probeer anders langs een school te gaan en laat de leerlingen zoiets repareren die in zulke richting "leren" . Misschien kost het ook wel iets maar slechter zal het niet worden...
    Er zijn veel filmpjes te vinden over reparaties , gewoon een oude bumper of stuk bumper scoren en proberen zou ik zeggen.....
    Heb je al een foto van de huidige schade ?
    Mocht het echt niet lukken..........ik ken nog wel iemand ....

Comment

begin al met een foto en dan kan ik u goede raad geven. Liefst zoveel mogelijk foto's in detail. En post ook foto's van het materiaal dat ze u hebben meegegeven.

En voor ge begint te schuren... aub goed ontvetten. Ge weet niet welke problemen ge u op de hals haalt als ge zonder ontvetten begint te schuren. Als ge detailproducten hebt gebruikt dan zou ik naar dat zelfde carrosseriebedrijf gaan en daar siliconenontvetter gaan halen. Gaat ge nodig hebben, geloof me.
      www.peugeotforum.be

Comment

Ik dacht er nog aan om foto's te nemen en in het eerste bericht te plaatsen. Ik zal deze foto's zo snel mogelijk nemen.

Ne maat is leraar carrosserie en die vraagt de helft van wat het zou kosten bij een carrosseriebedrijf. Probleem is dat de bumper dan geruime tijd weg is en ik niet met de auto kan rijden. Als ik er zelf aan werk kan ik altijd tijdelijk de bumper terug plaatsen.

Plezant om hulp te krijgen, merci.

Comment

ik denk dat een deftige reparatie zonder demonteren van de bumper eigenlijk onmogelijk is
          www.peugeotforum.be

Comment

Bumper demonteren is geen probleem en dat was ik van plan.

Foto's van de schade

Comment

- Twee componenten lijm "Power Mix".

- Kunstofplamuur "Flex".

Beide van Voss Chemie.

- Schuurpapier p80, p800, p400, p320 en p220

Comment

beginnen met de lak eraf te schuren en te kijken waar de bumper nu echt gescheurd is. Ik zie een paar foto's waar de bumper kan gescheurd zijn, maar waar het net zo goed mogelijk is dat de lak gebarsten is maar de bumper niet. Lak houdt niet van grote vervormingen met barsten tot gevolg. Plastiek heeft geheugen: het vervomt maar kan terug zijn oorspronkelijke vorm aannemen zolang de vervorming niet te lang en niet te groot is geweest.
                Maar eer ge schuurt: goed ontvetten. En dat doet ge door op 1 vod de ontvetter aan te brengen en daar uw bumper mee in te wrijven en met een andere propere vod de bumper terug af te kuisen. Niet met ontvetter terug inwrijven en zo laten opdrogen of ge hebt alleen de vettigheid rondgewreven en daarmee het probleem alleen maar erger gemaakt. Ontvetten doet ge dus tussen elke stap dat ge doet omdat uw handen ook vettig zijn (hoe vaak ge ze ook wast).

Op foto 2: ik zie gaten in de bumper op die plaats. Is dat gewoon een stuk dat verschoven is en ge daardoor gaten ziet of zijn er echt stukken af? Als er stukken af zijn: ge moet er terug stukken inzetten want ge kunt dat nooit maar dan ook nooit met plamuur opvullen en blijvend goed houden.
                www.peugeotforum.be

Comment

Morgen ontvetter kopen. Ik veronderstel dat elke ontvetter voor carrosseriewerk voldoet? Hier vlakbij is een auto-onderdelen winkel. Lak eraf schuren mag met grove korrel?

De foto's zijn binnen in de garage getrokken. 'k Zal 'em buiten zetten en beter foto's nemen. Er zijn 2 plaatsen waar de bumper gescheurd is. Eén plaats waar de lak gebarsten is en alle ander plaatsen zijn oppervlakkige krassen.

Comment

Met het kofferdeksel dicht zie je niks van de ergste scheur.

Met rode pijlen aangeduid zijn barsten in de bumper.

Enkel lak gebarsten

Oppervlakkige krassen

Comment

en de gaten zijn er geen, gewoon de hoek uitgescheurd dus

groffe korrel mag best (P80) voor het wegschuren van de lak. Ik weet wel niet of de 2K lijm het gaat houden. Ik las meestal de plastiek terug aan elkaar dmw een simpele soldeerbout. Bij een bumper lijm ik er wel met 2K lijm verstevigingen achter omdat de lasnaad nooit meer zo sterk is als het oorspronkelijk was. Men verkoopt wel speciale lastoestellen voor plastiek welke wel een sterke las maken, maar dat valt buiten uw budget.

Voorbeeld van 'tiretjetrekken':

en dat doe je langs de binnen- en buitenkant. Daarna afwerken met plamuur en geen hond die het nog ziet. Dit is een jaar of 7 geleden gedaan en de vespa rijdt nog steeds rond zonder scheuren.
                      De 2k lijm is bijna niet aan te brengen als ge scheuren hebt waar het stuk nog volledig aan elkaar hangt.

Als ge plastiek te weinig hebt: ofwel zoeken naar een andere kapotte bumper ofwel aan de achterkant van uw bumper kijken of er nergens stukjes zijn die je dan verwijderen om te gebruiken.
                      www.peugeotforum.be

Comment

Zoek u een occasie bumper.

Comment

Occasie bumper is voorlopig uitgesloten omdat de grootste schade niet zichtbaar is als het kofferdeksel dicht is. Als ik het zelf kan maken ben ik goedkoper gesteld. Zo een bumper kost stukken van mensen, nieuw. En tweedehands zijn ze ook al niet echt goedkoop.

Eerst eens oefenen op een stuk plastiek voor ik probeer de bumper te "lassen".

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door BlackHorse Bekijk Berichten
                            Zoek u een occasie bumper.
                            zeggen de meesten die er niets vanaf weten. Er worden zoveel autonderdelen weggegooid die voor een appel en een ei zo gemaakt kunnen worden door iemand met twee rechter handen.
                            www.peugeotforum.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten
                              zeggen de meesten die er niets vanaf weten. Er worden zoveel autonderdelen weggegooid die voor een appel en een ei zo gemaakt kunnen worden door iemand met twee rechter handen.
                              Juist. Als ik het naar de knoppen doe, kan ik nog altijd overwegen van een tweedehandsbumper te kopen.

Comment

Zoek u anders een okkaziebumper die ook schade heeft..........maar niet zo erg als de uwe ?
                                Herspuiten moet toch gebeuren en zeker met 2 k-lak anders gaat de lak er terug afkomen vrees ik ...

Comment

Ik kan natuurlijk ook enkel de scheuren langs de onderkant proberen te dichten zodat het gat tenminste terug dicht is.
                                  Dicht solderen, metalen (plooibaar) plaatje ertegen en daar dan de 2k lijm op. Probleem is dat dit model van bumper tweedehands niet zo gemakkelijk te vinden is.
                                  Enkele weken geleden wist ik er 2 zwarte originele achterbumpers, zonder echte schade. Ik vroeg om de prijs die mij werd gegeven. Twee dagen later belde ik terug om nog wat info, had iemand anders aan de telefoon en plots was de bumper €20 exclusief BTW duurder. Voor een tweedehands bumper, gespoten, ben ik nog minsten €550 kwijt.

Lak er terug afkomen? Als ik hetzelfde materiaal (verf, grondverf, ontvetters enz...) gebruik dat carrosseriebedrijven gebruiken, heb ik dan niet veel meer kans dat de lak erop blijft?

Comment

dan blijft dat er zeker op

ge kunt normaal gezien in geel bij auto ok terecht voor alles: ontvetters, grondlak, lak en vernis. Maar vergis u niet: het gaat niet makkelijk zijn als ge het nog nooit gedaan hebt, zeker niet als ge niet de juiste spuitpistolen hebt. Voor de grondlak kunt ge u nog wagen aan een pistool van 20€, maar voor de afwerking hebt ge echt wel een goed pistool vandoen. Verkopen ze daar ook en misschien dat ze u wel iets kunnen aanprijzen wat redelijk van prijs is, maar toch voldoende goed is voor hetgeen ge wilt doen.
                                    www.peugeotforum.be

Comment

Ik hoor het al, ik ga de bumper waarschijnlijk naar de kl*ten helpen.

Ik kan wel heel goed met een spuitbus overweg. De groothandel waar ik het materiaal gekocht heb, raadde me een bepaald spuitpistool aan van ongeveer een €40. Ik mag waarschijnlijk de naam van de groothandel hier niet vernoemen?

Comment

waarom niet? Noemen die handel!!

ge moet ten eerste zien dat uw beginwerk perfect is: dat wil dus zeggen dat bumper perfect afgeplamuurd en geschuurd moet zijn. Hoe ge ook spuit erna, is het beginwerk niet goed krijgt ge het nooit meer goed achteraf.
                                        Als de blote plastiek hebt, moet ge eerst hechtingslaag zetten voor plastiek. Dan moet ge daar binnen de 20 minuten de grondlak hebben overgezet of het heeft niet gewerkt.
                                        Grondlak opschuren met een P800 nat om de appelsienhuid eruit te schuren.
                                        Kleurlak zetten: niet maar dan ook niet proberen te dekken in 1 keer. Eerste laag echt flinterdun zetten opdat die kan dienen als hechtingslaag voor de volgende lagen. Dan gradueel opbouwen en pas de volgende laag zetten als uw lak mat begint uit te slagen. Als ge klaar zijt nog een flinterdun laagje zetten (in de dezelfde richting vernevelen), dit om de metaaldeeltjes die in de lak zitten aan de bovenzijde te houden alsook ze in dezelfde richting te zetten. Doet ge dan niet: wolken in de lak. kwartierke tot 20 minuten laten rusten en daar de vernislaag overzetten. Ook daar: liever iets te weinig dan teveel. Vernis is niet makkelijk om te spuiten: ge moet net spuiten tot de laag blinkt. Spuit ge te lang hebt ge een loper, spuit ge niet lang genoeg ziet het er mat uit (maar dat kunt ge later corrigeren, maar straks meer daarover). In principe kunt ge elke 20 minuten een vernislaag zetten.
                                        Hebt ge een 4tal vernislagen gezet kunt ge na uitharding van de lak deze nog opschuren met een P2000. Daarmee schuurt ge alle stofdeeltjes uit de lak alsook de appelsienstructuur. Machinaal opblinken en ge hebt een laklaag die beter staat dan vanuit de fabriek.
                                        Ontvetten: na plamuren, ontvetten. Na spuiten (als de lak droog is) grondlak: ontvetten. Na schuren grondlak: ontvetten.

Als ge een loper hebt in de vernis: niet panikeren. Trukje dat frequent wordt gebruikt is de loper eruit spuiten: meer lak toevoegen zodat de loper naar onder loopt. Natuurlijk niet overdrijven, maar kom.

Als ik u een raad mag geven: zoek een oud paneel en spuit daar eens al uw lagen voor de eerste keer op. Dan ziet ge direct waar het goed gaat en waar het fout gaat. Kritieke punten bij het spuiten zijn hoeken en karakterlijnen. Ofwel dekt de verf daar niet genoeg, ofwel krijgt ge net daar een loper.
                                        www.peugeotforum.be

Comment

Working...
                                        X