Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Lage snelheid, hoge vitess = minder verbruik bij benzine

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Lage snelheid, hoge vitess = minder verbruik bij benzine

    Is het aan te raden om bij lage snelheden (bijvoorbeeld vanaf 60km/h) al in de hoogste Vitesse te rijden om minder te verbruiken wanneer je die snelheid toch enige tijd moet aanhouden? Het gaat hier over een benzine, misschien verbruikt het idd minder maar is het slecht voor de motor?

    Bedankt

  • #2
    Als je over een BC beschikt , dan kan je deze best ff afstellen op "actueel verbruik" , zo kan je het best vergelijken hoeveel je verbruikt aan een constante snelheid. Cruise control kan hier nog meer bij helpen om niet vals te spelen....Bij mij is het zeker niet zo dat ik in 6e minder verbruik tegen bvb 90km/uur dan in 5e versnelling. Het zuinigste is bvb in 3e tegen 48km/uur te rijden of 72km/uur in 5e . Veel hangt ook af van de overbrengingen . Meer toeren is niet altijd meer verbruik , als je bvb naar boven rijd zal de auto in een lagere versnelling vaak minder "actueel verbruik" aangeven dan in een hogere ( of te hoge) versnelling . Je rijd met je fiets ook niet in de hoogste versnelling naar boven , je zal enkel minder omwentelingen maken met de trappers maar je zal wel doodmoe zijn als je boven bent........Ik rijd wel met een diesel

    Comment


    • #3
      Dat rijd toch niet fijn en gezond is dat niet voor de motor. Ik hou mijn auto altijd rond de 2000toeren en éénmaal op temp op 2500toeren bij cruisesnelheden dan heb je altijd power wanneer nodig. Bij naft een 1000toeren bij
      60rij ik in de 3de versnelling.
      Ik wil u ééns iemand zie inhalen tegen 60km/h in de 6de versnelling tenzij je bakken koppel hebt.

      Comment


      • #4
        hoge versnelling is vaak niet alitjd zuiniger op lage snelheid. je motor heeft niet genoeg koppel dan (en zeker benzines) waardoor je automatisch meer op het gaspedaal zal drukken.

        test maar eens in bergop, rijd eens tegen 50km/h bergop in 3de, en doe dan hetzelfde in 5de en probeer die 50 aan te houden. je zal ver volgas moeten gaan en dan drinkt die vrolijk door.
        ook is veel afhankelijk van je type motor. een 1000cc heeft zowieso al niet veel kracht en zal bijna altijd op hoge toeren moeten rijden (het max koppel en pk's zal bij zo een motor vaak over de 5000rpm zijn).
        heb je nu een 2500cc, dan heeft deze al veeeeel meer kracht en zal de fabriek deze ook al meer voor soeplesse getuned hebben. het maximaal koppel zal dan rond de 3500 zijn en de top pk's op een 5000rpm.

        diesels hebben vaak hun koppel al vanaf 2000rpm en kunnen daardoor uitermate goed op lage toeren rijden. die hebben geen kracht meer boven de 4000-4500rpm, daarom kan je met een diesel vlot in 6de rijden op lagere snelheden.
        benzine KAN ook zo getuned worden (lang inlaattraject, geen spaghetti uitlaat, kleine carburator, lage compressie... maken een koppelbeest van een benzinemotor (bv een pickup/vrachtwagen blok, moet veel koppel kunnen leveren bij vertrek). benzines kunnen ook hoogtoerig getuned worden door heel kort inlattraject, elke cilinder een grote carbu (zo dicht mogelijk tegen het blok aan), spaghetti uitlaat, hoge compressie met supervierkant zuigers... (bv moto blok, draait vlot 12 000rpm en haalt met gemak 150 pk uit 1000cc, F1 motoren...)

        mijn pickup thuis is een benzine met vollop koppel onderin. ik heb mijn maximale koppel op 1600rpm (voor een BENZINE!!!) en max pk op 4000-4500rpm (tevens ook het maximale toerental dat ik kan draaien). dat zijn de specs van een diesel, doch is het een benzinemotor. met dat ding MOET je in lage toeren rijden. de automaat erachter beslist zelf wanneer te schakelen en die rijd gewoon op 50 al in hoogste versnelling (1000-1500rpm). de automaat schakeld pas terug als je onder de 500rpm komt

        men escortje daarentegen was een 1.3 automaat blokje. draait op stationair al over de 1000rpm (om de automaat van olie te blijven voorzien). dat ding draait met gemak 7000rpm (is meteen de top van 145km/h). zit bijna altijd boven de 4000rpm te rijden voor die schakeld
        Last edited by ; 14/07/2013, 08:27.

        Comment


        • #5
          Als ik op een vlakke weg 60 blijf rijden in vierde, geeft de schakelindicator aan om een versnelling hoger te schakelen. Als ik dat op de boordcomputer bekijk, blijkt dat effectief te kloppen. Bergop rijden is natuurlijk een heel ander verhaal.

          Comment


          • #6
            te lage toeren en belast (dus niet bij gas-los) kan nadelig zijn voor drijfstangen en drijfstanglagers.
            BMW 218i,BMW 728i E38,BMW 325i E46,BMW 318G20,BMW 116d,BMW 520d G30,BMW 730i E38 V8,Volvo V70 T4 Auto,Volvo V70 T4 Man,Volvo S60 T3,Rover 620i,MG ZT,Rover 75 Tourer,Rover 620Si,Rover 45,Rover 25,Rover 75 V8,Rover 827Si Sterling,Rover 827 Vitesse

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door fcapri Bekijk Berichten
              benzine KAN ook zo getuned worden (lang inlaattraject, geen spaghetti uitlaat, kleine carburator, lage compressie... maken een koppelbeest van een benzinemotor (bv een pickup/vrachtwagen blok, moet veel koppel kunnen leveren bij vertrek). benzines kunnen ook hoogtoerig getuned worden door heel kort inlattraject, elke cilinder een grote carbu (zo dicht mogelijk tegen het blok aan), spaghetti uitlaat, hoge compressie met supervierkant zuigers... (bv moto blok, draait vlot 12 000rpm en haalt met gemak 150 pk uit 1000cc, F1 motoren...)
              Is nu uiteraard geen groot verschil,maar ik heb hier een Rover 620i staan (115pk lage compressie) en een 620Si (131pk hoge compressie) en dat wat jij zegt voel je. Als je heftig rijd is de Si duidelijk de snelste maar de i is bij ruistig rijden de aangenaamste en de krachtigste onderin
              BMW 218i,BMW 728i E38,BMW 325i E46,BMW 318G20,BMW 116d,BMW 520d G30,BMW 730i E38 V8,Volvo V70 T4 Auto,Volvo V70 T4 Man,Volvo S60 T3,Rover 620i,MG ZT,Rover 75 Tourer,Rover 620Si,Rover 45,Rover 25,Rover 75 V8,Rover 827Si Sterling,Rover 827 Vitesse

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door acor Bekijk Berichten
                Als ik op een vlakke weg 60 blijf rijden in vierde, geeft de schakelindicator aan om een versnelling hoger te schakelen. Als ik dat op de boordcomputer bekijk, blijkt dat effectief te kloppen. Bergop rijden is natuurlijk een heel ander verhaal.
                Mijn BC geeft ook altijd aan om hogerop te schakelen..........terwijl ik in de "groene zone" rijd . Ik blijf steevast in een lagere versnelling rijden omdat het actueel verbruik nagenoeg identiek is in 4 of in 5 ( of bij bvb 5 en 6 ) afhankelijk dus van welke snelheid ik aanhoud .
                Mijn vorige auto had een digitale meter ( vb 4.4 ) en m'n huidige heeft dit jammer genoeg niet......nu is het een balkje waar streepjes op staan om de 5 liter en dan is het een beetje gokken.
                Voor mij liever een ietsiepietsie meerverbruik en hogere toeren dan een te hoge versnelling en een lamme auto........alles draait ook soepeler met iets meer toeren ( zie ook andere #'s )
                Mijn huidige verbruik voor een GSIII 1.5 dci 110 pk = 5.9 L /100 km .

                Comment

                Working...
                X