Mededeling

Collapse
No announcement yet.

blaar op autoband

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• blaar op autoband

Gisteren moeten uitwijken omdat een tegenligger persé nog een geparkeerd auto wou voorbijsteken. Helaas was de straat net iets te smal en ben ik 5 cm te veel naar de stoep gaan rijden waardoor ik recht op de punt van een verhoogde stoeprand ben gereden. Gevolg is een kleine blaar (bel) op de flank van mijn band (confer foto's). De blaar bevindt zich tussen de '5' en '/'. Duidelijk een karkasbreuk, maar lijkt nog relatief beperkt.

1. Kan ik hiermee blijven rijden of is er toch een serieus risico op een klapband?
    2. Geraak je met zoiets door de autokeuring?

20130707_120900.jpg20130707_120913.jpg

Het lijkt op het eerste zicht niet zo erg, maar persoonlijk zou ik toch niet het risico nemen er mee te blijven rijden.
    Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
    Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
    Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
    Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

Comment

Een blaar is altijd gevaarlijk voor een klapband, gewoon vervangen.

Comment

yep, nieuwe band... helaas
        www.peugeotforum.be

Comment

Daar vreesde ik dus al voor. Morgen mijn reservewiel er nekeer onder zwieren. Die is nog goed maar wel ander model, en dan binnenkort eens voor een paar nieuwe banden gaan zien.

Comment

Ik ken iemand die al een jaar rijd met een blaas die 5 keer zo groot is ..........en deze rijdt er nog mee rond ( ook tegen 200 per uur) , maar zelf zou ik dit ook niet riskeren......

Comment

Kan geen kwaad.

Comment

karkas is beschadigd. door de schade kun je een domino-effect krijgen waardoor de schade zich zal verderzetten en de schade falikant afloopt
                dat wordt een nieuwe band
                1994 Honda VFR750 1998 Mercedes-Benz C220 CDI

Comment

Heb mij reservewiel erop gelegd (nog 3-4mm profiel over), en koop dan tegen dat ik volgend jaar naar de keuring moet nieuwe banden. Heb geen zin om onnodige risico's te lopen.
                  Zonde van een band te moeten weggooien (of als reservewiel hebben zitten) die nog maar 50% versleten is, maar beter dat dan binnenkort morsdood door een klapband op het verkeerde moment.

Comment

beter veilig spelen. t is niet alleen met u leven dat je speelt.
                    als die band springt op een drukke baan met wandelaars en je wijkt maar 1meter af, kan het al fataal zijn voor zwakke weggebruikers...
                    en dan ga je je hele leven vloeken: 'waarom heb ik die band niet vervangen'.
                    t is het gewoon niet waard man, band eraf, andere erop. kost je 50-150€??? weet niet.

t kan evengoed nog 5jaar goed gaan ook. soms heb je dergelijke blazen aan de binnenkant van de band, en dan zie je het gewoon niet (tot op de keuring). met de huidige tubeless banden, is een klapband minder voorkomend. eerder lek, en die band word dan in stukken van elkaar gesneden door je velg vooralleer je stilstaat

Comment

Mijne pa heeft dat gehad aan de binnenkant van één van de banden, hij kreeg hierdoor trillingen in het stuur en bij controle zijn ze er achter gekomen dat het zo een blaas was.
                      Direct het reserve wiel d'r op gelegd.
                      Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                      Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                      Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                      Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

Comment

Ik zou die band vervangen.

Comment

ik zou die band als reservewiel gebruiken
                          Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-optic
                          Motoren & Tjeurisme

Comment

Vervangen! Direct!

Jaren geleden heb ik (met een dienstvoertuig) meerdere keren een klapband gehad door blaren op de zijkant van de band. Riskeer niks en vervang want uw (en van andere weggebruikers) leven en gezondheid is belangrijker dan het geld dat je uitspaart door geen nieuwe band te kopen.

Comment

Working...
                            X