Mededeling

Collapse
No announcement yet.

goede remtechniek

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• goede remtechniek

In heel wat topics over andere remblokken/schijven/leidingen lees ik dat het erg belangrijk is om een goede remtechniek te hebben.

Is het volgende correct voor 2 totaal verschillende situaties?

Doel: zo weinig mogelijk slijtage bij een heel rustige rijstijl.
    Lang op voorhand voor een bocht lichtjes afremmen, de rempedaal dus niet volledig intrappen tenzij er onverwacht gestopt moet worden.

Doel: zo kort mogelijke stopafstand bij een sportieve rijstijl.
    Eerst wat warmte opbouwen door bovenstaande kort toe te passen. Na een paar keer zo kort mogelijk voor een bocht remmen, met de rempedaal volledig ingedrukt.

Het gaat om een wagen met ABS zonder BBK /stalen remleidingen of andere aanpassingen.

ik zou ten eerste bij een sportieve rijstijl al nooit de limiet gaan opzoeken bij het remmen. Dat komt volgens mij de balans van de wagen ook niet ten goede. Zeker bij een fwd. hard remmen, insturen zonder gasgeven => liftoff oversteer. Gewoon stevig remmen, kort en voldoende want te lang remmen met te weinig kracht genereert teveel warmte wat gaat leiden tot fading van de remmen.

ivm slijtage, laat de auto gewoon uitbollen in het normale verkeer. btw, slijtage van remblokjes speelt imo echt geen rol..

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door NineEleven Bekijk Berichten
      ik zou ten eerste bij een sportieve rijstijl al nooit de limiet gaan opzoeken bij het remmen. Dat komt volgens mij de balans van de wagen ook niet ten goede. Zeker bij een fwd. hard remmen, insturen zonder gasgeven => liftoff oversteer. Gewoon stevig remmen, kort en voldoende want te lang remmen met te weinig kracht genereert teveel warmte wat gaat leiden tot fading van de remmen.

ivm slijtage, laat de auto gewoon uitbollen in het normale verkeer. btw, slijtage van remblokjes speelt imo echt geen rol..
      Correct, u wint een prijs
      Toyota corolla 2006 1400d4d 124.000km
      Mercedes benz 190E 2.6 1987 163.000km
      Mercedes benz 190E 2.3-16v 1984 167.000km

Comment

Bij rustige rijstijl kan je afremmen op de motor (uitrollen en indien nodig om sneller af te remmen terug schakelen) zo heb je de remmen bijna niet nodig.
        Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
        Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
        Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
        Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

Comment

eerst gaslossen om te vertragen, dan remmen en dan pas terugschakelen

en terugschakelen doe je om na het remmen in de juiste versnelling te zitten, niet om de auto te vertragen
          www.peugeotforum.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten
            eerst gaslossen om te vertragen, dan remmen en dan pas terugschakelen

en terugschakelen doe je om na het remmen in de juiste versnelling te zitten, niet om de auto te vertragen
            Klopt niet.

Wat jij omschrijft is gewoon laten uitrollen (wat natuurlijk ook altijd kan).
            Maar bij effectief "remmen op de motor" schakel je wanneer je op een bepaald toerental zit naar een lagere versnelling om dan ook echt af te remmen op de motor!
            Achterop komend verkeer kan je hierop alert maken door lichtjes het rempedaal in te drukken, want anders hebben ze niet tijdig door dat je aan het afremmen bent.
            Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
            Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
            Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
            Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

Comment

Rijdt als een normaal mens en pink eens met het stoplicht zodat de achterliggers het gezien hebben.
              Laat elk jaar uw remblokjes eens losmaken.Bij bandenwissel zomer/winter zie ik meestal dat de blokjes vastgekoekt zitten.
              Op 1 2 3 is het niet gemaakt ! Kijk naar de Autodoktoren http://www.vox.de/cms/sendungen/auto-mobil/autodoktoren-videos.html

Comment

om kort te stoppen:
                progressief remmen. de rem niet volledig toestampen in 1 beweging. geef de vering van de auto de tijd om te duiken en bouw geleidelijk aan je remdruk op. als je ABS intreedt wordt je remafstand iets langer. als je geen ABS hebt blokkeren je wielen, hiervan kunnen ze vierkant afslijten en gaan stuur en/of auto trillen. rem totdat ABS of blokkeren net niet ingrijpen

standaard rijgedrag is remmen voor de bocht en je gas constant houden door de bocht. dat is het meest veilige
                je kunt trailbraken: je remt grotendeels voor de bocht en dan los je je rem progressief tot aan de apex (midden van de bocht), daar ga je progressief op het gas. opgelet, dit is een geadvanceerde techniek. het voordeel is dat je je bochtensnelheid veel fijner kunt bepalen, en bij autos die ondersturen kan dit helpen om onderstuur te verminderen. met mijn mercedes doe ik dit op circuit, maar weet goed dat de achterkant heftig kan uitbreken. dit doe ik met ABS uitgeschakeld. ga je met ABS trailbraken, dan is het mogelijk dat je gaat ondersturen bij het ingrijpen van ABS en dan ga je van de baan.

bij trailbraken hangt zeer veel af van je auto: gewichtsverdeling, uitlijning, ...
                pas goed op, als je hard remt en dan (heftig of normaal) instuurt kan het zijn dat de achterkant brutaal uitbreekt. bij het remmen gaat het gewicht van de auto naar de voorwielen, de achterwielen hebben minder gewicht en minder grip. het kan zijn dat de voorwielen overweg kunnen met de extra zijwaartse krachten van het draaien aankunnen, maar de achterste niet. dan ga je rond.

veel hangt af van je gewichtsverdeling, plaatsing van de aandrijflijn en de configuratie van je auto; standaard zijn auto's afgesteld op braaf rijgedrag en onderstuur.
                Last edited by Teus; 27/06/2013, 01:02.
                1994 Honda VFR750 1998 Mercedes-Benz C220 CDI

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door wielscheel Bekijk Berichten
                  Rijdt als een normaal mens en pink eens met het stoplicht zodat de achterliggers het gezien hebben.
                  Laat elk jaar uw remblokjes eens losmaken.Bij bandenwissel zomer/winter zie ik meestal dat de blokjes vastgekoekt zitten.
                  Of ervoor zorgen dat je om t half jaar nieuwe moet hebben
                  Toyota corolla 2006 1400d4d 124.000km
                  Mercedes benz 190E 2.6 1987 163.000km
                  Mercedes benz 190E 2.3-16v 1984 167.000km

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk Berichten
                    Klopt niet.

Wat jij omschrijft is gewoon laten uitrollen (wat natuurlijk ook altijd kan).
                    Maar bij effectief "remmen op de motor" schakel je wanneer je op een bepaald toerental zit naar een lagere versnelling om dan ook echt af te remmen op de motor!
                    Theoretisch juist, in de praktijk lijkt de efficiëntie daarvan al eens te verschillen van blok tot blok. Ik merk dat ik bvb met de Z4 3.0 veel meer effect kreeg door terug te schakelen dan van bijvoorbeeld de Saab diesel waar ik nu mee kar. Allez ja, dat was toch mijn indruk

Comment

Me even niet afschieten als ik er compleet naast zit, maar klopt het dat je "verglaasde" remmen kan voorkomen door af en toe eens krachtig te remmen (soort van noodstop maken)? Denk dat ik hier wat last van had, m'n remmen piepten bij het remmen. Verglaasde remmen zouden veel voorkomen bij veel en zachtjes remmen, wat ik veel moet doen op m'n traject woon / werk. Heb dan gisteren een paar keer héél goed geremd, en het piepen is inderdaad weg. Ze pakten daarna terug iets beter vond ik, of zit dat vooral tussen de oren?

Comment

verglaasde remmen staat gekend als "fading"
                        dat krijg je wanneer je de remmen te heet stookt en de remmen gaan smelten. je remvermogen valt dan weg. je blokjes moeten dan vervangen worden omdat je remkracht blijvend verminderd is.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Teus Bekijk Berichten
                          dat krijg je wanneer je de remmen te heet stookt en de remmen gaan smelten. je remvermogen valt dan weg. je blokjes moeten dan vervangen worden omdat je remkracht blijvend verminderd is.
                          Een paar keer goed remmen van +120km/h maakt veel goed.

Comment

Ik dacht dat fading iets anders was, dan verglaasde remmen. Maar blijkbaar niet dus?
                            En waar komt het gepiep dan aan te pas? Want da's nu weg door serieus een paar keer te remmen.
                            En vanaf wanneer kan je dan echt van fading spreken? Want om dan elke keer je blokken te moeten veranderen...

Oorspronkelijk geplaatst door BlackHorse Bekijk Berichten
                            Een paar keer goed remmen van +120km/h maakt veel goed.
                            Heb ik gedaan, en het maakt inderdaad veel goed.

Comment

fading kan eigenlijk ook door het koken van je remvloeistof
                              piepen kun je verhelpen door vet aan te brengen op een bepaalde plaats op de remblokjes. heeft iets te maken met wrijving met de klauw, maar ik weet niet waar juist

Comment

piepen is het bewegen van de remblok tov de zuiger. je moet dus kopervet aanbrengen op de bewegende delen van de remblok alsook tussen remblok en zuiger
                                www.peugeotforum.be

Comment

fading kan eigenlijk ook door het koken van je remvloeistof
                                  piepen kun je verhelpen door vet aan te brengen op een bepaalde plaats op de remblokjes. heeft iets te maken met wrijving met de klauw, maar ik weet niet waar juist
                                  Kan die van gewoon rustig remmen ook beginnen koken misschien?

piepen is het bewegen van de remblok tov de zuiger. je moet dus kopervet aanbrengen op de bewegende delen van de remblok alsook tussen remblok en zuiger
                                  Ja, dat was ik ook ergens op internet tegengekomen dat het dat eventueel kon zijn. Maar toch blijf ik het raar vinden dat ze na die paar keer goed remmen, nu totaal niet meer piepen

Comment

uw piepen komt van het verglaasde gedeelte dat hopeloos 'grip' zoekt op uw remschijf (kras maar eens met een vork over uw bord ge zult het wel horen)
                                    www.peugeotforum.be

Comment

uw piepen komt van het verglaasde gedeelte dat hopeloos 'grip' zoekt op uw remschijf (kras maar eens met een vork over uw bord ge zult het wel horen)
                                      Ok daar ben ik het volledig mee eens, en da's nu weg precies door eens flink te remmen. Maar dan zou ik dus nu in principe geen last meer moeten hebben van fading hé, aangezien dat verglaasde gedeelte weg is? Dus dat kopervet gaat dan niet nodig zijn voor mij veronderstel ik?

Comment

ho maar. verglazing op je remmen krijg je NIET weg door eens hard te remmen. verglaasde remmen vreten je remschijven op en slijten zelf niet meer
                                        je moet er een stuk van schuren of frezen.

Oorspronkelijk geplaatst door beemer_m3 Bekijk Berichten
                                        Kan die van gewoon rustig remmen ook beginnen koken misschien?
                                        nee, bij gewoon rijgedrag gaan die niet koken. dit noemt "vapour lock" trouwens.
                                        remvloeistof vervang je om de 2 jaar (1 jaar bij sportwagen). hoe ouder je remvloeistof hoe meer water en vuil deze opneemt, daardoor zal het kookpunt wel opmerkelijk gaan zakken

Comment

Working...
                                        X