Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Mysterie Vw t3 'koelvloeistof' koppakking, warm lopen..

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Mysterie Vw t3 'koelvloeistof' koppakking, warm lopen..

    Hallo,

    ik ben sinds een dikke 2 maand in het bezit van een vw t3 1700 diesel.
    Nu is het zo dat ik de laatste maand enorm veel koelvloeistof verloor, ZONDER ergens een lek te zien na het rijden, voor het rijden, noch bij starten, noch bij gas geven als hij stil staat, alsook niet bij stationair draaien. Laatste 2 weken was het echt wel enorm veel, om de 50 km was er 1,5l water door, die ik telkens bijvulde bij het expansievat, wat op zich niet zoveel kwaad kan omdat het toch niet vriest.
    Volgens iemand die ik ken was dit duidelijk de koppakking die kapot was, en deze heb ik dus laten maken door hem;
    heeft deze dus binnengedaan bij een erkend bedrijf die hier in gespecialiseerd zijn, opnieuw gevlakt, opnieuw afgeperst. bla bla bla, alles wat er dus moet gedaan worden, zoals het hoort.
    Terug monteren heeft hij dan gedaan, dus een nieuwe pakking gaan halen, nieuwe trekbouten, noem maar op, juist aangedraaid op de juiste waardes.
    Deze man is er al 15j mee bezig en heeft dit al zeker 20 x gedaan.
    Nu is het zo: Hij belde me onlangs om te zeggen dat hij slecht nieuws had omdat het water-koelvloeistof in het expansievatje nog steeds borrelde, wat dus wil zeggen dat er ergens een druk-scheur is. Aan de nieuwe koppakking kan het niet liggen, want die ligt er net op, alsook een nieuwe distributieriem. Hij denkt dus dat er intern in de blok ergens een scheur zit, zonder dat je dit kan zien. Einde verhaal volgens hem; maar ik ging er dus vanuit dat er nog altijd mee te rijden viel, ondanks dat er koelvloeistof bleef verdwijnen. Ga ik m'n busje halen bij hem, rijd ik er ongeveer 10km mee, en loopt m'n busje plots WARM, maar daarmee bedoel ik dan extreem warm, omdat ik de temperatuur zag oplopen, direct aan de kant gaan staan en door overdruk alle koelvloeistof eruit gelopen. Voor ik m'n busje had binnen gedaan bij hem liep deze NIET warm, verloor dus enkel koelvloeistof. Die mens opnieuw laten komen, want was niet zo ver van hem af, komt die eraan: 'tja heel straf zegt die, wat ik voor u kan doen is het binnenwerk van je thermostaat eruit halen, en dan krijgt je blok dus een constante koeling, waardoor je normaal kan rijden. Doet hij dat dus, en met m'n chauffage helemaal open en m'n ramen open rijd ik zo naar huis: Resultaat, weer het zelfde, liep weer warm, terwijl deze constante koeling zou krijgen. Ik bel naar die mens, pakt uiteraard niet meer op. Ik ben dus 800 euro armer, en krijg m'n busje terug waar nog meer aan kapot is.. Iemand enig idee wat dit kan zijn? Momenteel staat hij in panne ergens goed ver van mij, ga hem waarschijnlijk halen met een deppanagewagen en het thuis eens bezien, er mee rijden lijkt me voorlopig geen goed idee meer.

  • #2
    Goed zot . Voor minder als 800euro had je een andere motor incl montage.
    Last edited by ; 12/06/2013, 23:08.

    Comment


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door Brikoleur Bekijk Berichten
      ...dus binnengedaan bij een erkend bedrijf die hier in gespecialiseerd zijn, opnieuw gevlakt, opnieuw afgeperst. bla bla bla, alles wat er dus moet gedaan worden, zoals het hoort...
      ...Deze man is er al 15j mee bezig en heeft dit al zeker 20 x gedaan...
      Iemand die er al 15 jaar mee bezig is, en dat nog maar 20 x gedaan heeft, noem ik écht niet gespecialiseerd hoor
      Ziet er naar uit dat het gewoon prutswerk is geweest. Ook al straf dat de koppakking is vervangen zonder deftige analyse?!
      Garantie heb je waarschijnlijk niet door dat "erkend bedrijf"?
      En je kent hem maar hij neemt wel je telefoontjes niet meer op? Toch niet zo'n goeie kennis dan

      Hier valt niet veel meer over te zeggen.
      Wat je best kan doen is BlackHorse z'n raad opvolgen, en gewoon een compleet blok zoeken. Verderwerken aan die motor is af te raden.

      Comment


      • #4
        Ik denk dat ge uwe nickname beter aan uwe 'expert' gegeven had. Als hij echt een expert was, was het opgelost. Waarschijnlijk idd ergens een scheur, maar 800,- voor wat het je nu betaald? Kop vlakken en nieuwe joint?
        2008 VW polo 1.4tdi Trendline: Sold

        1990 VW Golf MK2 CL 1.3: Sold

        2010 Vw polo 1.6CRTDI: Sold

        2011 VW Scirocco 2.0TDI met exclusieve sjoemelsoftware!

        Comment


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door IbifaHo Bekijk Berichten
          Ik denk dat ge uwe nickname beter aan uwe 'expert' gegeven had. Als hij echt een expert was, was het opgelost. Waarschijnlijk idd ergens een scheur, maar 800,- voor wat het je nu betaald? Kop vlakken en nieuwe joint?
          ik ben te goedkoop, allé Tim stort nog is 600€ bij.
          2012 Mazda MX-5 NC 2.0 Sport

          2016 VW TIGUAN 150 TDI R-LINE

          Comment


          • #6
            Die de koppakking er af neemt ziet normaal eerst waar het gelekt heeft.Of anders een cilinderkop lektest.
            Of anders is die onherstelbare motor(bestaat ook) al eens opgelapt en heeft je mecanieker er zijn vingers aan verbrand.
            Maar zoveel water inslikken,een biëlle staat rap krom.
            Toch maar de herbruiklijn mailen voor een motortje.
            Aller je hebt nog een kans dat er slecht ontlucht is geweest.Met blauw vloeistof kan men zien of er co2 bij de koelvloeistof zit.
            Op 1 2 3 is het niet gemaakt ! Kijk naar de Autodoktoren http://www.vox.de/cms/sendungen/auto-mobil/autodoktoren-videos.html

            Comment


            • #7
              Foto van de T3?

              E30SHOP.be
              - Alles voor uw BMW E30.
              Oorspronkelijk geplaatst door KennyC
              En gij kunt zagen ze man! Amai ze, geen wonder da het Amazonewoud bedreigd is.

              Comment


              • #8
                normaal kunnen ze al testen of er uitlaatgassen bij het water komt.

                de rest is ook makkelijk te checken:
                heb je ineens VEEL meer olie in het carter of heb je mayonaise: blok gebarsten, koppakking kapot, cilinderkop kapot.
                heb je veel rook achteraan, idem hierboven
                als je waterverlies hebt, en t is op hoog tempo, moet je dit kunnen zien. t wordt ergens nat.

                eens de oorzaak gevonden, kan je verder zien voor de herstelling. t water gaat ergens heen en dat probleem is niet opgelost, t probleem is verergerd dus volgens mij ligt de koppakking er niet goed op.

                om de 50km 1.5liter water verliezen is niet veel. de mijne vulde ik op, reed 2km en lampje ging alweer aan. heb er ook lang op gezocht. in het begin was het 1liter elke 2weken. had al slangen vervangen, radiator vervangen. bleek dan uiteindelijk de waterpomp te zijn. dit zag ik door eens heel HARD met de auto gaan rondvliegen zodat die goed heet stond, direct naar huis, motorkap open en checken waar het nat stond. door de hitte verdampte het water heel snel waardoor ik nooit sporen vond
                Last edited by ; 14/06/2013, 08:18.

                Comment


                • #9
                  Afpersen van koelcircuit bestaat ook.
                  Vergeet ook niet dat elke koelvloeistof niet kan gemixt worden,een tas water erbij en je hebt al problemen.
                  Men heeft ook watergekoelde turbo's en dynamo's.
                  VW heeft of had last van defecte waterpompen.Lawaai,men blijft maar verder rijden.Als de de stukjes ergens in een waterkanaal vastzitten dan heb je plaatselijk stilstaand water,het kookt daar.
                  Op 1 2 3 is het niet gemaakt ! Kijk naar de Autodoktoren http://www.vox.de/cms/sendungen/auto-mobil/autodoktoren-videos.html

                  Comment


                  • #10
                    als die effectief zoveel water verbruikt omwille van een lek in het blok (en het in de verbrandingskamer mee komt) dan moet ge dat toch zien aan de hoeveelheid witte rook dat uit de uitlaat komt?
                    dat die 's morgens een beetje rookt is normaal omwille van condensatie in de uitlaat, maar na 5 minuten rijden moet het weg zijn

                    doet die dat niet, dan verliest ge water ergens anders en is het inderdaad eens goed dat ge die eens deftig naziet op waterlekken. Voor hetzelfde geld is het iets klein...
                    www.peugeotforum.be

                    Comment


                    • #11
                      Hallo, dank voor de vele reacties. 't is zo, die mens dat dit heeft gedaan voor mij, heeft volgens eigen zeggen, de kop eraf gehaald, deze laten vlakken en laten afpersen bij een erkend bedrijf, ergens in Geel, zei hij, dit kostte gemakkelijk 500 euro ZEGT hij. Witte rook heb ik nooit gehad, enkel bij het starten wat wel normaal is. Warm lopen heeft hij ook nooit gehad. Nu pas NA het vervangen van die 'kapotte koppakking' die waarschijnlijk nooit kapot is geweest, aangezien hij nog altijd hetzelfde probleem heeft. Heb al vanalles nagezien waar hij eventueel kon lekken, bij stationair draaien, overal gaan zien, ook na een lange rit, direct alles nagezien, niks te vinden.. Waterpomp draait goed mee, die zit mee over de V-riem en alternator, alee der onder. Dus die draait nog goed mee als je ff aan de gas komt, dus die is nog goed. Mijn olie ziet nog mooi zwart, dus geen koffiekleur (olie gemixt met kvs) wat snel gebeurt bij een kapotte koppakking. Geen blauwe-witte rook bij uitlaat, geen koffiekleur in olie.. Kan iemand mij dan vertellen waarom deze nu WEL ineens warm zou lopen, wat dervoor nooit is geweest? en iemand een idee waarom het koelvloeistof in m'n expansievatje constant borrelt? Toch ergens druk, of een verlies dan? Volgens die mens duidelijk: 'ja, das duidelijk, koppakking kapot he'. Blijkbaar niet, want heb nog hetzelfde probleem EN nog meer kapot, een busje waar ik niet meer mee kan rijden..

                      Comment


                      • #12
                        Inwendig geraken die waterpompen stuk.De schroef draait zot op de as.
                        Je kan mss de kacheldarm eens losmaken bij koude motor.Als die druk verhoogt bij gasgeven dan zal de pomp wel ok zijn.
                        Ik zou op die manier ook ontluchten indien je de ontluchtingsschroef(ven) niet vind.
                        Check of de grote radiator verstopt is door kalk of busjes lekdichter ,onderste ,bovenste tube en radiator worden warm?
                        Last edited by wielscheel; 15/06/2013, 15:44.
                        Op 1 2 3 is het niet gemaakt ! Kijk naar de Autodoktoren http://www.vox.de/cms/sendungen/auto-mobil/autodoktoren-videos.html

                        Comment


                        • #13
                          Ik moet zoiets reallife zien om er een gedacht over te kunnen vormen....waar staat ie? bij ons in de buurt? omdat de kop afgeperst is in Geel.....
                          BMW 218i,BMW 728i E38,BMW 325i E46,BMW 318G20,BMW 116d,BMW 520d G30,BMW 730i E38 V8,Volvo V70 T4 Auto,Volvo V70 T4 Man,Volvo S60 T3,Rover 620i,MG ZT,Rover 75 Tourer,Rover 620Si,Rover 45,Rover 25,Rover 75 V8,Rover 827Si Sterling,Rover 827 Vitesse

                          Comment


                          • #14
                            Hallo MRJ, busje staat momenteel in Hemiksem, omdat ik zelf van Wilrijk ben, heb em zo dicht mogelijk bij mij gezet en zijn em gaan halen met een depanneureke, van verschillende mensen hoor ik dat ze denken dat m'n blok is gescheurd, of er toch ergens een scheurtje zit in 1 van de cilinderwanden. Kan ook zijn verkeerde pakking, waardoor dat er misschien een waterkanaal wordt afgesloten en er zich zo druk vormt. Kunnen em wel is opendoen, en zien of de juiste pakking erop ligt. Als dat in orde is, dan zal het hoogstwaarschijnlijk een ander blok worden, kan er eentje kopen van iemand hier op het forum voor 250euro, een 1900 uit een passat van '93. Liever niet.. maar als het niet anders kan, moet het wel, zit bijna een maand zonder auto nu, terwijl iedereen er altijd een andere mening over heeft en ik altijd afhankelijk ben van mensen die nooit hun beloftes nakomen en alleen maar aan zichzelf denken. Als je zou willen komen zien, zou ik dat heel vriendelijk vinden Grts

                            Comment


                            • #15
                              Zoals je zegt voor 250euro zijn er genoeg motoren die dan ook nog ééns goed zijn. Motor vervangen bij een T3 is piece of cake. Op een 5tal uur is dat geflikt.

                              Comment


                              • #16
                                Jup, verschiet er eigenlijk van dat het zo goedkoop is.. Als ik dat in het begin had geweten, was ik geen 800 euro armer. Maargoed, uit fouten leer je zeker? Maar ik moet dus wel de carterpan, oliepomp, inlaatcollecteur en het vliegwiel overbouwen? Inlaatcollector ook?

                                Comment


                                • #17
                                  oliepomp ga je niet moeten overbouwen hoor....maar ik ga eerlijk zijn;staar je niet blind op goedkope prijzen van okkasie motoren,want deze komen meestal uit auto's die al lang hun houdbaarheidsdtum zijn overschreden.
                                  even een vraagje? is de kop bij Oké auto in Geel gereviseerd? want deze heeft voor mij een reputatie dit héél deglijk te doen. In dat geval zou ik niet echt aan de kop twijfeelen
                                  BMW 218i,BMW 728i E38,BMW 325i E46,BMW 318G20,BMW 116d,BMW 520d G30,BMW 730i E38 V8,Volvo V70 T4 Auto,Volvo V70 T4 Man,Volvo S60 T3,Rover 620i,MG ZT,Rover 75 Tourer,Rover 620Si,Rover 45,Rover 25,Rover 75 V8,Rover 827Si Sterling,Rover 827 Vitesse

                                  Comment


                                  • #18
                                    MRJ, ik weet niet waar hij dit heeft laten doen, veel informatie krijg ik er ook niet over, dus zo betrouwbaar is hij volgens mij niet echt.. Dacht dat hij zei in Geel, maar weet niet welk bedrijf, heb gevraagd achter die factuur, zodat ik alles bij m'n andere papieren kan steken. Factuur zal ik dus nog krijgen, ook niet veel zin om naar hem te bellen.. Maargoed, die motor die ik dus kan kopen, tja, 160d km heeft die en zit momenteel nog in een passat, of deze nu goed is ja of nee weet ik nog niet.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Maar je schrijft 1700diesel,ik neem aan een 1600?
                                      BMW 218i,BMW 728i E38,BMW 325i E46,BMW 318G20,BMW 116d,BMW 520d G30,BMW 730i E38 V8,Volvo V70 T4 Auto,Volvo V70 T4 Man,Volvo S60 T3,Rover 620i,MG ZT,Rover 75 Tourer,Rover 620Si,Rover 45,Rover 25,Rover 75 V8,Rover 827Si Sterling,Rover 827 Vitesse

                                      Comment


                                      • #20
                                        Oorspronkelijk geplaatst door MRJ Bekijk Berichten
                                        Maar je schrijft 1700diesel,ik neem aan een 1600?
                                        1700d, is vroeger speciaal ontwikkeld voor de T3's omdat de 1600'den te zwak waren en erdoor vlogen voor de 150.000km's.

                                        De woorden van specialist... de Beste T3's zijn de lucht gekoelde boxers, 1600 en vooral de 2000cc ... daar zijn de bussen in der tijd voor gemaakt. Je zit enkel met een verbruik van 15l... benzine.
                                        Benzine
                                        '80 VW POLO 895cc 22.300km-26.100km (2005- )

                                        '85 VW PASSAT 32B 1300 (2010-2011)

                                        '68 VW 411 1700 (2011-2014)
                                        '81 VW T3 Camping Westfalia Joker 2000cc (2011-2013)
                                        Diesel
                                        '85 VW GOLF II Diesel (2007-2011)
                                        '91 MERCEDES-BENZ 200D 157.000km-320.000km (2010- )
                                        '10 VW GOLF VI 1600TDI Bluemotion (2016-2019)
                                        '11 CITROÊN C3 1.4 HDI 68.000-111.000km (2015- )
                                        '13 MERCEDES-BENZ E 220CDI T-Modell 116.000-147.000km (2019- )

                                        Comment

                                        Working...
                                        X