Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Bandenspanning na veranderen velgen

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Bandenspanning na veranderen velgen

Even kort schetsen, een paar weken geleden heb ik mijn stuurkogel laten vervangen, en heb vlak daarna mijn banden nog eens opgepompt.
    Ik heb de laatste tijd echter het gevoel dat hij nu anders stuurt. Ik vind dat hij nu wat waziger stuurt, ook centreert het stuur minder "goed" dan vroeger. Kan nu tot op 25-30° gewoon blijven staan zonder terug te centreren.
    Ook heb ik het gevoel dat m'n banden precies meer schuiven bij een bocht.
    Om een lang verhaal kort te maken, heb wat zitten opzoeken over bandenspanning, om te zien of het hier niet aan kan liggen.
    Aangeraden bandenspanning voor m'n Corsa is vooraan tussen 1.8 - 2.8 bar, en achteraan 2.2 - 2.4.
    Vooraan op 2.4 bar gezet (toen ze warm stonden) en achteraan ook.
    Na wat lezen op internet lees ik hier en daar echter dat als je verandert van je standaardbanden, je dan ook een andere spanning zou moeten hebben.
    Bovenstaande spanning zou dus goed zijn voor 155R13 banden.
    Ik rijd momenteel echter met 195R16 banden.

Wat is er nu aan te raden van bandenspanning? Kan het zijn dat een verkeerde bandenspanning ook tot dat wazigere stuurgevoel kan leiden?

Ik denk eerder dat de uitlijning het probleem is. Als een stuurkogel wordt vervangen, moet die terug uitgelijnd worden.

Comment

Je banden op de juiste spanning zetten doe je altijd als je er nog niet meer dan bvb 5 km (liefst traag) mee gereden hebt.....anders krijg je achteraf nog een hogere spanning omdat je anders lucht/stikstof in een warme band pompt en dan komt er nog meer druk op.........net door de warmte die de band al heeft op dat moment .

Dus : bandenspanning juist zetten bij koude banden !

oeps : als je banden warm zijn moet je er +- 0.3 BIJ DOEN lees ik net
      Last edited by ; 24/03/2013, 18:47.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door platten tuub Bekijk Berichten
        Ik denk eerder dat de uitlijning het probleem is. Als een stuurkogel wordt vervangen, moet die terug uitgelijnd worden.
        Wel, dat hebben ze gedaan in de garage. Tenzij ze verkeerd uitgelijnd hebben, maar zou me verbazen?

Oorspronkelijk geplaatst door grandscenicman Bekijk Berichten
        Je banden op de juiste spanning zetten doe je altijd als je er nog niet meer dan bvb 5 km (liefst traag) mee gereden hebt.....anders krijg je achteraf nog een hogere spanning omdat je anders lucht/stikstof in een warme band pompt en dan komt er nog meer druk op.........net door de warmte die de band al heeft op dat moment .

Dus : bandenspanning juist zetten bij koude banden !
        'K doe dat altijd aan het tankstation waar ik tank, want heb zelf geen pomp thuis. Moet ik misschien eens gaan halen. Mij hebben ze altijd wijsgemaakt, als je dan toch banden oppompt als ze warm staan, dan gewoon 0.2 bar erbij tellen. Of geen goed idee?

En weet je ook of het verschil maakt tov de "standaardvelgen" en degene ik nu heb opliggen?

Comment

lees ff bij "8 tips" punt 1 :

http://www.qteam.be/nl/faq/bandenspanning-checken-8-tips-veiliger-rijden

Comment

Ja ik weet nu dat ik ze moet oppompen als ze koud staan En morgen ga ik waarschijnlijk om een pomp voor thuis, aangezien het precies toch een aangeraden is. Maar eventueel ook nog iets van idee op m'n andere vragen? Vooral die andere bandenspanning voor andere velgenmaat vraag ik mij af...

Comment

wacht nog effe met conclusies te trekken tot het weer wat beter wordt. Met deze koude kunt ge van een zomerband niet verwachten dat die goed gaat presteren. En bandenspanning moet ge wat mee spelen. Ik weet nog van de goodyear eagle F1 dat ik die in het begin een super slechte band vond... tot ik die 0.2 hoger zette dan voorgeschreven voor mijn auto. Ging van een kutband naar een superband. Maar harder is niet altijd beter. Soms moet ge ook wat zachter durven gaan.
              Maar best toch effe wachten op iets beter weer eer ge conclusies trekt.
              En misschien ligt er gewoon geen goed rubber op de velg? Wat ligt er nu op en zijt ge misschien verandert kortgeleden?
              www.peugeotforum.be

Comment

Normaal gezien zijn er toch per bandenmaat verschillende spanningen opgegeven aan je deur/tankklep? Als je bandenmaat er niet tussen staat kijk dan eerst maar eens na of je bandenmaat toegelaten is. Indien toegelaten en je vind de bandenspanning niet, stuur dan eens een mail naar de garage.

En een apart toestel voor je thuis je banden op te pompen is helemaal niet noodzakelijk, maar wel handig. Hoe warmer de banden, hoe hoger de druk zal zijn. Als je dus thuis je banden op pompt en je gaat daarna een half uur rijden en je meet opnieuw, dan zal je een hogere druk meten. Dus als je er rekening met houdt, kan je je banden zowel op pompen als ze warm of koud zijn.
                Als je toch thuis wil controleren, dan zou ik een bandendrukmeter kopen voor te beginnen. Ongeveer zo groot als een gsm, goedkoop en je kan overal je bandenspanning nakijken en dan later eventueel correcties aanbrengen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten
                  wacht nog effe met conclusies te trekken tot het weer wat beter wordt. Met deze koude kunt ge van een zomerband niet verwachten dat die goed gaat presteren. En bandenspanning moet ge wat mee spelen. Ik weet nog van de goodyear eagle F1 dat ik die in het begin een super slechte band vond... tot ik die 0.2 hoger zette dan voorgeschreven voor mijn auto. Ging van een kutband naar een superband. Maar harder is niet altijd beter. Soms moet ge ook wat zachter durven gaan.
                  Maar best toch effe wachten op iets beter weer eer ge conclusies trekt.
                  En misschien ligt er gewoon geen goed rubber op de velg? Wat ligt er nu op en zijt ge misschien verandert kortgeleden?
                  Ja, kan inderdaad ook aan het weer liggen, maar voor ik die stuurkogel liet vervangen, had ik toch niet zo'n gevoel. Hoewel ik wel eerlijk moet zijn dat ik ze toch wat harder heb gezet dan ik ze "ooit" al gezet heb met zo'n koud weer. Dus je kan inderdaad een goed punt hebben, want ik veronderstel dat je ze met zo'n koud weer juist wat zachter moet zetten voor meer grip te hebben? Of ben ik mis?
                  'K ga vanavond eens proberen om ze wat zachter te zetten.
                  Ja, er ligt rondom Dunlop SP Sport FastResponse op, is bij mijn weten toch een goeie band? En liggen erop sinds Juni 2012.

Oorspronkelijk geplaatst door M3 E46 SMGII Bekijk Berichten
                  Normaal gezien zijn er toch per bandenmaat verschillende spanningen opgegeven aan je deur/tankklep? Als je bandenmaat er niet tussen staat kijk dan eerst maar eens na of je bandenmaat toegelaten is. Indien toegelaten en je vind de bandenspanning niet, stuur dan eens een mail naar de garage.

En een apart toestel voor je thuis je banden op te pompen is helemaal niet noodzakelijk, maar wel handig. Hoe warmer de banden, hoe hoger de druk zal zijn. Als je dus thuis je banden op pompt en je gaat daarna een half uur rijden en je meet opnieuw, dan zal je een hogere druk meten. Dus als je er rekening met houdt, kan je je banden zowel op pompen als ze warm of koud zijn.
                  Als je toch thuis wil controleren, dan zou ik een bandendrukmeter kopen voor te beginnen. Ongeveer zo groot als een gsm, goedkoop en je kan overal je bandenspanning nakijken en dan later eventueel correcties aanbrengen.
                  'K ga straks eens zien of er verschillende bandenmaten op m'n tankklep staan, maar is me nog nooit opgevallen.
                  Bandenmaat waarmee ik rijd is wettelijk toegelaten voor m'n Corsa (gecontroleerd op site waar je zo'n berekening kan doen), maar of ze ook door de constructeur is toegelaten, weet ik niet, waar kan je dat ergens vinden?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door beemer_m3 Bekijk Berichten
                    JBandenmaat waarmee ik rijd is wettelijk toegelaten voor m'n Corsa (gecontroleerd op site waar je zo'n berekening kan doen), maar of ze ook door de constructeur is toegelaten, weet ik niet, waar kan je dat ergens vinden?
                    Of je bandenmaat nu wettelijk is of niet volgens die site, je kan in principe de toegelaten maten vinden op je gelijkvormigheidsattest.

Staan ze daar niet bij dan mag de maat (omtrek) niet meer afwijken dan - of + 1.5 % (kan ook 2 % zijn , je kan dit snel vinden via...google)

Meer afwijking dan die wettelijk toegelaten afwijking is in principe altijd een reden voor afkeuring bij de autokeuring.....

Als de bandenspanning niet in je tankklep staat , kan ze ook in de bestuurdersdeur staan.

Beter een wat hogere spanning , je band loopt toch automatisch wat af en bij een eerder gewone rijstijl rij je hierdoor zuiniger.

Comment

Of je bandenmaat nu wettelijk is of niet volgens die site, je kan in principe de toegelaten maten vinden op je gelijkvormigheidsattest.

Staan ze daar niet bij dan mag de maat (omtrek) niet meer afwijken dan - of + 1.5 % (kan ook 2 % zijn , je kan dit snel vinden via...google)
                      Wel, zo heb ik het berekend, dacht dat het een tooltje was op GOCA (moest originele afmetingen ingegeven dat op m'n COC stond, en dan de afmetingen dat er nu op lagen, en was perfect legaal )
                      En dan nog, zou een bandencentrale er banden op leggen die niet legaal zijn zonder het te zeggen?? Alé zou ik persoonlijk niet echt professioneel vinden...

Beter een wat hogere spanning , je band loopt toch automatisch wat af en bij een eerder gewone rijstijl rij je hierdoor zuiniger.
                      Ik heb eerder een sportieve rijstijl
                      Maar slijt je band dan ook niet wat ongelijker als die harder staat dan "goed" zou zijn?

Comment

Als je banden te hard staan dan zal eerder het middenste gedeelte sneller afslijten....

In het geval van te zacht : de buitenkanten .

Wil je dus langer genieten van je banden , zet ze dan altijd iets harder..........dan slijten ze eerst in het midden en als ze na een tijdje wat minder spanning hebben aan de zijkanten

Comment

Als je banden te hard staan dan zal eerder het middenste gedeelte sneller afslijten....

In het geval van te zacht : de buitenkanten .

Wil je dus langer genieten van je banden , zet ze dan altijd iets harder..........dan slijten ze eerst in het midden en als ze na een tijdje wat minder spanning hebben aan de zijkanten
                          Hahaha, ja zo had ik het nog niet bekeken om er langer geniet van te hebben
                          Ik moet gewoon ook eens wat minder sportief gaan rijden, gaan ze ook langer mee
                          Of 't moet gewoon beter weer worden Heb ik automatisch meer grip...

Ondertussen ook eens op tankklep gezien, en staat gewoon op tussen welke grenzen de banden best opgepompt worden, geen maten of wat dan ook.
                          Ook niet in deurstijlen ofzo...
                          Straks als de banden zijn afgekoeld eens even zien op hoeveel bar ze nu effectief stonden.
                          Last edited by ; 25/03/2013, 17:57.

Comment

Alé, 'k heb ze eens gecheckt met de nieuwe pomp, en rondom zaten ze onder de 2 bar als ze koud stonden
                            Terwijl ik die aan de pomp bij het tankstation op 2,5 (achter), en 2,4 (voor) gezet had...
                            Da's wel een enorm verschil vind ik... Wat ik wel merkte is dat de eigen pomp, als je het ventieltje losmaakte, 0.2 bar verliest. Dusja, staan nu vooraan op 2.4 bar, en achteraan 2.3 bar, eens zien wat dat morgen geeft ivm stuurgevoel.

Comment

Stuurgevoel blijft hetzelfde. En is het eigenlijk om te beginnen normaal dat het stuur niet volledig centreert, maar op +- 30° kan blijven staan? Als ik traag rijd heeft het precies meer moeite om te centreren, als ik snel een bocht neem, tegen 70 per uur, dan centreert hij wel precies volledig(er). Kan soms echt blijven staan op 30° zelfs terwijl ik (lichtjes) accelereer. Bij mijn weten moet het stuur toch zo goed als altijd automatisch volledig centreren? Of eventueel slijt op onderdelen ofzo?

Comment

staat de uitlijning van de voortrein nog wel goed?
                                www.peugeotforum.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten
                                  staat de uitlijning van de voortrein nog wel goed?
                                  Zou normaal wel het geval moeten zijn, is nog maar pas uitgelijnd geweest (na veranderen stuurkogel). Heb toch voor alle zekerheid eens garage gecontacteerd maar ze verzekerden me dat die wagen goed uitgelijnd is. Bij de afhaling hadden ze ook al gezegd dat ze ermee gereden hadden en dat alles in orde was (en was effectief mee gereden, waren paar km's bijgekomen). Heb er al aan zitten denken om even naar een bandencentrale te gaan waar ik indertijd m'n nieuwe banden heb laten steken, maar gaat me dan weer kosten natuurlijk... Maar kan aan niet veel anders dan de uitlijning liggen waarschijnlijk?

Comment

Vandaag m'n banden eens gewisseld (van achter naar voor & omgekeerd). Is me toch iets opgevallen, voorste banden hadden nog volgende profieldiepten:
                                    - Linksvoor: binnenkant vd band; 2mm, buitenkant vd band; 4,5mm.
                                    - Linksachter: binnenkant vd band; 6mm, buitenkant vd band 6mm.
                                    - Rechtsvoor: binnenkant vd band; 1mm, buitenkant vd band; 1,5mm.
                                    - Rechtsachter: binnenkant vd band; 6mm, buitenkant vd band; 6mm

Valt me vooral die voorste banden op, en zeker verschil tussen links en rechts, én de binnen en buitenkant van de band.
                                    Die slijtage lijkt me precies te komen van een slechte uitlijning, is echter uitgelijnd in Juni (wanneer banden + velgen gestoken zijn).
                                    2 weken geleden nogmaals uitgelijnd bij het vervangen vd stuurkogel.

Nu trekt die nog altijd naar links als ik het stuur centreer.
                                    Kan het eventueel niet aan de stuurinrichting liggen dat die scheeftrekt en de slijtage op de banden veroorzaakt? Want zo hard slijten (+- 18.000 km mee gedaan) is volgens mij niet normaal?!

Comment

Denk dat je eens moet proberen met een iets lagere spanning te rijden. Hoe hoger de spanning des te minder contactvlak je hebt en bijgevolg minder temperatuursopbouw. Dit kan een verklaring zijn voor het schuiverige bochtengevoel.

Comment

ik denk dat je vooral 2 nieuwe banden nodig hebt.........1.5 is minder dan de wettelijke toegelaten 1.6 mm.....de indicatoren staan meestal op 2.5 mm en dan wordt het hoog tijd voor andere banden

Comment

Working...
                                        X