Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Naar rechts trekken bij gas los/ontkoppelen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Naar rechts trekken bij gas los/ontkoppelen

    In navolging van mijn vorige topic:



    Het rare gevoel tijdens het rijden blijkt volledig toe te schrijven aan iets dat niet klopt, ik heb inmiddels drie andere personen die bevestigen wat ik voel.

    Als ik gewoon rechtuit rij, is er niets aan de hand, zelfs niet als ik het stuur loslaat.

    Op sommige banen (niet overal, en niet alleen op slechte of goede, lijkt echt at random), wanneer ik een zekere snelheid rij (te voelen vanaf ongeveer 70 km/h, effect is sterker als ik nog sneller rij), trekt de auto plots naar rechts als ik de gas abrupt loslaat. Het effect is er niet altijd, maar wanneer het optreedt, is het duidelijk voelbaar en moet je lichtjes corrigeren (bij 70 km/h) tot serieus opletten dat je binnen het vak blijft (bij 130 km/h geprobeerd).

    Geef je nadien opnieuw gas nadat je bijgestuurd hebt, dan lijkt het alsof de wagen zijn originele lijn vervolgt, en trekt hij dus naar links.

    Ik weet niet wat de exacte trigger is, soms doet hij het, soms niet. De plaatsen waar ik het kan 'oproepen' zijn steeds dezelfde, maar ik zie niet in wat er aan die plaatsen anders is dan andere banen. Soms is het op goed wegdek, soms slecht.

    Bovendien is de wagen 'zoekerig', wat het eerdere zweverig gevoel verklaart. Wat ook opvalt, is dat de wagen 'upset' is van plotse veranderingen. Bijvoorbeeld wanneer je tegen 50 km/h links propere baan hebt, en rechts wat pulp van sneeuw/zout/smeltwater, dan voel je dat de wagen echt zin heeft om vanalles te doen dat niet zou mogen (problemen om lijn te volgen, vroeger voelde je het verschil wel, zonder meer, nu is het veel meer uitgesproken).


    Mijn eerste gedacht was dat een van de rechterwielen afremt. Gisteren eens opgekrikt en de wielen doen draaien met de hand, maar het is onmogelijk te zeggen of er verschil zit tussen links/rechts (er kan een verschil zijn, maar te klein alleszins om met de hand te voelen).


    Een dezer ga ik de garage binnen om navraag te doen, maar iemand enig idee wat het kan zijn?

    Uitlijning lijkt me uitgesloten, want bij rechtdoor rijden en gas aanhouden gaat de wagen perfect rechtdoor. Ook remmen (zowel lang en slepend remmen als bijna-noodstop) gaat perfect rechtuit.


    Thanks!
    '95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
    '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
    '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
    '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
    '13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
    '16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
    '13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
    '15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19

    '19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
    '19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)

  • #2
    Kijk u rubbers is ééns na.

    Comment


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door BlackHorse Bekijk Berichten
      Kijk u rubbers is ééns na.
      Welke? Van de draagarmen?
      '95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
      '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
      '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
      '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
      '13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
      '16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
      '13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
      '15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19

      '19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
      '19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)

      Comment


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door timothy Bekijk Berichten
        Welke? Van de draagarmen?
        De kans is groot dat het de draagarmen zijn.

        Comment


        • #5
          Waarom de draagarmen? Dan zou hij toch altijd naar rechts moeten trekken en niet enkel bij gas lossen / ontkoppelen ?

          Ik vrees meer voor het differentieel. Dat gaat precies niet echt loslopen aan één kant bij ontkoppelen.
          Elwood: "Gelukkig weet er bij mij thuis ook niemand dat ik op Autoforum zit. Ik maak ze wijs dat ik porno kijk !"

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door The Swede Bekijk Berichten
            Waarom de draagarmen? Dan zou hij toch altijd naar rechts moeten trekken en niet enkel bij gas lossen / ontkoppelen ?

            Ik vrees meer voor het differentieel. Dat gaat precies niet echt loslopen aan één kant bij ontkoppelen.
            Maar het is ook bij gewoon gas lossen, dus dat sluit het diff uit volgens mij?

            De draagarmen kunnen er voor zorgen dat de auto anders reageert op een uitgeoefende kracht aan elke kant...

            Het enige dat me dwarszit, is dat ik dit voor de eerste keer opmerkte toen ik de wagen ging afhalen bij de bandenwissen twee weken geleden. Kunnen die mannen iets geraakt hebben?

            Soit, ga er toch eens mee naar de garage gaan eens de mrs. bevallen is (dat moest eigenlijk gisteren al...).
            '95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
            '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
            '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
            '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
            '13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
            '16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
            '13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
            '15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19

            '19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
            '19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)

            Comment


            • #7
              Bij uw bandenwissel kan het niet geweest zijn... Wat wel al voorgekomen is bij mijzelf is dat de banden gewoon anders pakken op de weg. Raar maar waar. Meestal helpt het dan van links naar rechts te leggen. 'k Heb zo al een 4tal personen geholpen. Sommige wagens zijn er gevoeliger aan dan anderen. 'k Heb ook al gehad (bij een Honda CRV) dat we de banden links met 1 bandenblazer hadden geblazen en rechts met een andere. Die waren blijkbaar anders geijkt dus kregen we 0.2bar verschil links dan rechts.
              Dus trok de auto naar links (daar was de bandendruk 0.2 minder)... Misschien kan uw probleem ook daar zitten

              Hopelijk voor u is het maar dat maar aangezien u het gevoeld hebt na uw bandenwissel...

              Grtz

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door gregory.declercq Bekijk Berichten
                Bij uw bandenwissel kan het niet geweest zijn... Wat wel al voorgekomen is bij mijzelf is dat de banden gewoon anders pakken op de weg. Raar maar waar. Meestal helpt het dan van links naar rechts te leggen. 'k Heb zo al een 4tal personen geholpen. Sommige wagens zijn er gevoeliger aan dan anderen. 'k Heb ook al gehad (bij een Honda CRV) dat we de banden links met 1 bandenblazer hadden geblazen en rechts met een andere. Die waren blijkbaar anders geijkt dus kregen we 0.2bar verschil links dan rechts.
                Dus trok de auto naar links (daar was de bandendruk 0.2 minder)... Misschien kan uw probleem ook daar zitten

                Hopelijk voor u is het maar dat maar aangezien u het gevoeld hebt na uw bandenwissel...

                Grtz

                Sta me toe een héél domme vraag te stellen...

                Banden hebben een 'draairichting' (pijl op de band). Als je links & rechts veranderd, wijzig je deze toch?
                '95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
                '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
                '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
                '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
                '13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
                '16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
                '13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
                '15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19

                '19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
                '19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)

                Comment


                • #9
                  Bij het Googlen gevonden dat je dat wel mag doen als er geen verplichte draairichting op de band staat. Enkel banden met een assymetrisch profiel hebben dit (zoals mijn scooter bvb., en bepaalde merken autobanden met V-profiel). Vanavond of morgen eens bekijken, thanks voor de tip!
                  '95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
                  '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
                  '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
                  '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
                  '13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
                  '16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
                  '13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
                  '15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19

                  '19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
                  '19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)

                  Comment


                  • #10
                    - uitlijning
                    - verschillende banden voor en achteraan
                    - verschil bandenspanning
                    - het zit in je hoofd
                    - eco banden gaan sowieso anders aanvoelen
                    Wat ik in het vorige topic zei.
                    Rubbers van draagarmen, misschien. Maar denk niet dat dit plots zal voorvallen na een bandenwissel.
                    Diff: misschien, aangezien je zegt dat hij vreemd gaat reageren als je links en rechts op een andere ondergrond rijdt.
                    Ik zet mijn geld echter nog steeds op die verschillende banden op de verschillende assen... Over die pijlen op de banden: is niet bij elke band zo, sommigen kan je gelijk waar steken.

                    Zou de druk trouwens ook nog eens controleren.

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door Cosworth Bekijk Berichten
                      Wat ik in het vorige topic zei.
                      Rubbers van draagarmen, misschien. Maar denk niet dat dit plots zal voorvallen na een bandenwissel.
                      Diff: misschien, aangezien je zegt dat hij vreemd gaat reageren als je links en rechts op een andere ondergrond rijdt.
                      Ik zet mijn geld echter nog steeds op die verschillende banden op de verschillende assen... Over die pijlen op de banden: is niet bij elke band zo, sommigen kan je gelijk waar steken.

                      Zou de druk trouwens ook nog eens controleren.

                      Druk is uitgesloten, reeds gecheckt bij m'n pa thuis en gedubbelcheckt aan de DATS, staan mooi rondom op 2.3 Bar.

                      Vreemd gedrag door verschillende banden op verschillende assen ok, maar naar rechts trekken?

                      Ik ga beginnen met linksvoor en rechtsvoor eens te verwisselen (als dat mag, wss wel), en nadien als dat niet helpt vooraan naar achter en omgekeerd.

                      Zal voor morgen of dit weekend zijn.

                      Thanks!! En indien nog tips of maybe's, laat maar horen
                      '95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
                      '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
                      '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
                      '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
                      '13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
                      '16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
                      '13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
                      '15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19

                      '19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
                      '19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)

                      Comment


                      • #12
                        Ik zou eerst de achterste banden naar voor zetten van dezelfde kant..........en kijk vooral de draairichting na , misschien heeft de bandenboer deze verkeerd geplaatst (missen is menselijk ) . Gebruik anders ff google en zoek je band op of ie wel degelijk een vaste draairichting heeft ........of niet .

                        Comment


                        • #13
                          als daar geen duidelijke indicatie opstaat ivm draairichting kunt ge die langs de beide kanten gebruiken. De overgrote meerderheid van de banden is trouwens zo gemaakt. Enkel winterbanden en de sportieve exoten hebben een draairichting.
                          Bij een langsgeplaatste motor (ik weet niet hoe het met uw auto zit) is het normaal dat bij gaslossen of gasgeven de auto lichtjes naar 1 kant trekt. Heeft alles te maken met koppelkrachten die inspelen op heel de wagen. Bij dwarsgeplaatste motoren heb dit fenomeen niet. Merendeel van de auto's heeft nu wel dwarsgeplaatse motoren. Dit om de nodige plaats te winnen in geval van een ongeval.
                          Ook eens kijken of het lichtjes verhogen van de bandendruk een effect heeft.
                          www.peugeotforum.be

                          Comment


                          • #14
                            Goed kijken als er INSIDE OUTSIDE opstaat. Dit wil zeggen assymetrisch profiel dus die kan je gewoon links naar rechts leggen.

                            Als er geen OUTSIDE opstaat dan kijk je naar het profiel. Toont die binnenkant en buitenkant geen verschil dan is dit dus symmetrisch. Ook geen probleem om links naar rechts te leggen.

                            Als er een pijl op uw banden staat of uw band toont een duidelijke V-profiel dan zou je die beter eens laten vertrekken van kant bij uw bandenboer
                            Ook al ligt links links en rechts rechts... Gewoon eens laten vertrekken

                            Comment


                            • #15
                              een spelingsdetector van de keuring is sterk genoeg om rotte bussen of rotules te vinden en incl evtl die van het subschassis en stuurhuis met de kruiskoppelingen.
                              Alhoewel die veerpootlagers slaagt men over.Wielen raken nog amper de brug.
                              Wat nieuw is daar ben je zeker van(draagarmen)
                              Op 1 2 3 is het niet gemaakt ! Kijk naar de Autodoktoren http://www.vox.de/cms/sendungen/auto-mobil/autodoktoren-videos.html

                              Comment


                              • #16
                                En weetje al iets meer? Misschien kan ik hieruit leren

                                Comment


                                • #17
                                  Toch nog even updaten na enkele dagen inactiviteit.

                                  Uiteindelijk bij de garage binnengestoken. Conclusie: draagarmen versleten. Rechts helemaal versleten, links ook al niet zo fris meer. Laten vervangen, probleem opgelost, rijdt weer zoals het hoort.
                                  '95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
                                  '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
                                  '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
                                  '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
                                  '13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
                                  '16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
                                  '13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
                                  '15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19

                                  '19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
                                  '19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)

                                  Comment


                                  • #18
                                    Had het wel verwacht. Dat gaat een wereld van verschil zijn.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Het is inderdaad enorm, voelt veel vaster, stabieler aan nu.

                                      Waarvan slijten draagarmen snel?
                                      '95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
                                      '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
                                      '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
                                      '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
                                      '13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
                                      '16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
                                      '13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
                                      '15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19

                                      '19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
                                      '19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)

                                      Comment


                                      • #20
                                        Oorspronkelijk geplaatst door timothy Bekijk Berichten
                                        Het is inderdaad enorm, voelt veel vaster, stabieler aan nu.

                                        Waarvan slijten draagarmen snel?
                                        Slecht wegdek heeft een grote invloed , harde ophanging , grotere velgen met lage profiel banden. Je kunt ook draagarmen kopen met versterkte rubbers kosten niet zoveel meer.
                                        Last edited by ; 11/02/2013, 15:18.

                                        Comment

                                        Working...
                                        X