Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Batterij diep ontladen, nog te redden?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Batterij diep ontladen, nog te redden?

    Een tijdje terug had ik in een auto een andere radio gezet. Nu bleek dat ik die verkeerd had aangesloten waardoor die stroom bleef trekken als het contact uit stond. Daardoor is de batterij een 3 a 4 keer erg diep ontladen geweest. De auto staat meestal minstens een week stil. De batterij is dan zo plat dat het klokje op het dashboard zelfs niet meer tikt. Nu had ik 2 weken geleden de auto met startkabels gestart, en er een lang stuk mee gaan rijden zodat de batterij weer opgeladen was. Heeft toen 3 dagen stilgestaan met afgekoppelde batterij en startte gewoon goed, starter ging vlot rond.
    Daarna weer een 2 weken stilgestaan, ook met afgekoppelde batterij, maar nu was die te zwak om de starter vlot rond te krijgen. Dus terug met startkabels in gang moeten zetten.

    Nu vraag ik me af, kan het zijn dat de batterij naar de zak is doordat die een keer of 3, 4 sterk ontladen is geweest? Of kan ik die nog redden door aan een lader te hangen?

  • #2
    Soms is een batterij nog te redden, maar als ze echt te diep ontladen is lukt dit soms niet meer.
    Staat je batterij ook in de kou? zelf als je ze afkoppelt?
    Beste zou zijn om ze ergens binnen te zetten, op kamertemperatuur.

    Greets

    Comment


    • #3
      Batterijen kunnen best wat hebben. Ik heb vorige winter mijn batterij twee keer aan de luchthaven van Oulu uit de wagen moeten halen omdat ze vervroren was (ze stond bol !). Nachtje in warm water gezet aan de lader en ze ging weer. Op zich, straf.

      Ik zou de batterij een tijdje aan een goed lader hangen en bij normaal gebruik, kan die er makkelijk doorkomen. Gebruik je de wagen echter idd om de twee weken, dan blijft dat moeilijk.
      Elwood: "Gelukkig weet er bij mij thuis ook niemand dat ik op Autoforum zit. Ik maak ze wijs dat ik porno kijk !"

      Comment


      • #4
        ik heb het net voorgehad met een nieuwe varta van 2jaar oud, een paar keer helemaal ontladen geweest door kapotte alternator op men 159 en heeft zich daar nooit van hersteld.
        Zelfs met de ctek druppellader game over...mijn autoparts boer(ex-vliegtuigmechanieker dus gene uil) zegt dat een batterij na zo'n 3 a 4 keer ontladen te zijn geweest wel een serieuze klop geeft gehad.

        ook het starten met behulp van een booster is niet al te goed...

        Comment


        • #5
          Zo'n ctek batterijlader heeft een functie waarmee je auto-batterijen kan revitaliseren. Misschien daar eens mee proberen?

          Comment


          • #6
            Al die nieuwe elektronische kaskes en die nog moeten komen mogen de beproeving eens aangaan met een batt-zuurweger(soortelijk gewicht).
            Ik heb er een refractometer voor gekocht.Is het verschil te groot van een cel tov de andere of allemaal veel te laag dan wordt de batt nooit meer nieuw of max opgeladen of het behoud daarvan.
            Op 1 2 3 is het niet gemaakt ! Kijk naar de Autodoktoren http://www.vox.de/cms/sendungen/auto-mobil/autodoktoren-videos.html

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Diabolic Bekijk Berichten
              Zo'n ctek batterijlader heeft een functie waarmee je auto-batterijen kan revitaliseren. Misschien daar eens mee proberen?
              ik heb ne msx5 met die functie maar het mocht niet baten eens te ver is het game over hoor

              Comment


              • #8
                Ik had ergens op het net gelezen dat bij een diepe ontlading de metalen plaatjes in een batterij kunnen kromtrekken. Enfin, zal zien of hij volgende week nog wil starten, anders maar een nieuwe kopen. Die er nu instaat is een goedkope van Norauto (merk van de Auto5).
                Wat zijn zo nog goede merken, buiten Varta?

                Comment


                • #9
                  Exide Premium

                  Comment


                  • #10
                    een accu met calcium kopen, die kunnen maanden dood staan en na opladen gewoon weer werken. zelf 2maand stilstaan en erna nog gewoon blijven gaan.

                    je kan eventueel die accu in een auto steken die dagelijks veel rijd. kan zijn dat er ze nog voor een groot deel doorkomt.
                    een overleden accu (een nieuwe die te lang leeg heeft gestaan) hang je aan de lader en werd daarna perfect. 30min later kan die al te plat zijn om nog te starten. die kunnen gewoon geen capaciteit meer vasthouden. aangezien de uwe na 3dagen nog werkte, is er misschien nog wat mee te doen.

                    ik heb 6jaar terug een oude accu in men dodge gestoken, die zijn dynamo werkt niet goed waarbij die koud 17V aan de accu geeft en na verloop van tijd zakt tot 13V (wou geen nieuwe accu opofferen aan die auto). die accu is al 2winters na elkaar kapot gevrozen (maandje volledig leeg staan, zelf geen contactlampje meer). starten met startkabels en door die overspanning van 17V komt die accu er weer door. die oude accu stak al 6jaar in de dodge zo en is vorige zomer volledig overleden. k heb toch 6jaar dienst gehad van een accu die al te zwak was voor één van men oldtimers (maandje stilstaan en accu was dood)

                    Comment


                    • #11
                      Staat de accu droog of niet??
                      Misschien dat bijvullen met gedestilleerd water?

                      Comment

                      Working...
                      X