Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Start stop systeem

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Start stop systeem

Wat ik mezelf al een tijdje afvraag. Meer en meer wagens zijn uitgerust met een start/stop systeem. De motorvalt dus stil als je voor een verkeerslicht stopt, en start terug als je gaat vertrekken.

Uiteraard zal dit op het moment zelf een beetje zuiniger zijn, maar gaat op langere termijn de startmotor niet sneller verslijten? Met als gevolg een flinke rekening die niet opweegt tegen de bezuiniging op brandstof.
    Of ben ik nu helemaal verkeerd in mijn redenering?

Trouwens nog een vraag aan mensen die zo'n systeem in hun wagen hebben. Zetten jullie dit niet af omdat het een momentje langer duurt voor je vertrekt aan het verkeerslicht?

Ik vraag me dat ook af voor de startermotor
    BMW X5 45e

Comment

In mijn vorig leven als product manager heb ik nog de lancering geweten van het start-stop systeem in hun gamme.
      Bij de fabrikant zelf hebben we dit ook gevraagd en zij vertelden dat de starter voor deze modellen versterkt was.
      Ik ben er jammer genoeg niet lang genoeg gebleven om de resulaten na x-jaar te zien op papier.
      Maar ik kan eventueel wel eens bellen naar mijn ex collega service manager hoe het zit in hun netwerk.

Comment

Ik ken iemand die zo'n s-s systeem heeft en heb die vraag ook gesteld :
        "dat is daar toch voor gemaakt" was het antwoord...

Het is wel een Peugeot 508 en eigenlijk heeft die een hybride-auto : weinig gas : electrisch vertrekken , veel gas : motor slaat op en vlammen maar (200pk)

Als je stopt , slaat de motor snel af , maar bij vertrekken heb je hier geen last met "wachten" oid .

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Geert DVX Bekijk Berichten
          In mijn vorig leven als product manager heb ik nog de lancering geweten van het start-stop systeem in hun gamme.
          Bij de fabrikant zelf hebben we dit ook gevraagd en zij vertelden dat de starter voor deze modellen versterkt was.
          Ik ben er jammer genoeg niet lang genoeg gebleven om de resulaten na x-jaar te zien op papier.
          Maar ik kan eventueel wel eens bellen naar mijn ex collega service manager hoe het zit in hun netwerk.
          Hier begint het al mee. Je hebt eerst het systeem zelf dat geld kost, dan nog een betere/sterkere startmotor.
          Kun je deze meerkost er tijdens de levensduur van de wagen nog uithalen door het ietsje verminderde verbruik in de stad?
          En wat met de levensduur van de batterij?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door grandscenicman Bekijk Berichten
            Het is wel een Peugeot 508 en eigenlijk heeft die een hybride-auto : weinig gas : electrisch vertrekken , veel gas : motor slaat op en vlammen maar (200pk)

Als je stopt , slaat de motor snel af , maar bij vertrekken heb je hier geen last met "wachten" oid .
            Daar had ik nog niet over nagedacht. Op dit soort hybride-auto's is het misschien wel een ideaal systeem.

Comment

ik zet die altijd uit; zeer vervelend dat de wagen stilvalt aan de lichten ! als je niet "speelt" met de rempedaal valt hij ook stil in de file

Comment

Ik denk niet dat de hoofdgedachte van zo'n start/stop-systeem het minder verbruik voor de klant is maar eerder iets waarmee de fabricant binnen bepaalde uitstootnormen kan vallen.

Comment

De starter mag dan versterkt zijn sneuvelen zal hij . Als je met zo een systeem in de file staat heeft dat 20x op een half uur moeten starten. Kan ook niet gezond zijn voor de turbo.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door will Bekijk Berichten
                    Ik denk niet dat de hoofdgedachte van zo'n start/stop-systeem het minder verbruik voor de klant is maar eerder iets waarmee de fabricant binnen bepaalde uitstootnormen kan vallen.

Dit is voornamelijk de reden. Ik weet ook niet precies hoe ze die uitstoot berekenen maar in de meeste gevallen doet zo'n start stop systeem niet veel voor het verbruik. Ik heb er zelf al enkele keren mee gereden en je merkt daar weinig van. In veel gevallen werkt dat systeem niet, bvb wanneer er te veel verbruikers opstaan (lichten, airco, muziekinstallatie,...) De motor moet ook behoorlijk opgewarmd zijn voor het systeem in werking treed.

Comment

Eigenlijk heeft het S-S systeem voor de consument geen enkele toegevoegde waarde?

Comment

Voor iemand die uitsluitend stadsverkeer doet in de spits of iemand die veel in de file staat misschien, voor de rest niet imo.

Comment

mazda, en waarschijnlijk anderen gebruiken bij hun benzines gewoon de bougie, de cylinder die op zijn compressiepunt staat wordt ontstoken

smart gebruikt een startgenerator, in wat het verschilt met een starter dunno
                          alleszins testte autoweek-nl verschillende auto's in stadsverkeer, de smart is de enige waarvan ik de winst nog kende 5.05 zonder ss, 4.47 met ingschakeld ss

Comment

Start-stop systeem gaat bij mijn 318d ed toch al 205.000Km mee...
                            Starter is ontwikkeld naar deze taak, eveneens is het een feit dat de starter van zo'n automatisch systeem véél minder afziet dan de starter van een auto waarvan de sleutel omgedraaid moet worden om te starten: niet altijd voldoende voorverwarmd, velen die wat te lang doorstarten etc.

Verder is dat systeem intelligent genoeg om te bepalen wanneer hij afslaat.
                            Sowieso dien je uit versnelling te staan en de koppelingspedaal mag niet bediend worden. Ook schakeld het systeem zichzelf uit als de buitentemp onder de 6°C duikt en als de belasting op de batterij het niet toelaat (veel verbruikers, batterij te zwak,...) Ook springt de motor vanzelf weer aan als de batterij onder een bepaald niveau komt.

Dus als dat systeem in een fille 20x op/af spring op een half uur, is het omdat je dat zelf zo wil, en allicht zal het na de 5e keer niet meer gebeuren omdat het systeem de motor aan zal houden ivm batterijniveau en belasting.

Ik ben er tevreden van, en gebruik het vaak als ik aan verkeerslichten sta etc, niet zozeer in de file.
                            Ik rij niet hard, ik vlieg laag
                            www.meevliegen.be

Comment

kun jij nog met je 318d doorstarten ? of is dat al een pulse-systeem, tik-en-starten tot klaar ?

Comment

Volgens mij start de motor niet om de haverklap als je met zo'n hybride in de file aanschuift , maar dat is beperkt :

zo'n auto kan eigenlijk maar een "paar" kilometer rijden zonder zijn dieselmotor. Lang aanschuiven zal betekenen dat de motor op blijft staan vermoed ik (zal het binnenkort eens vragen aan m'n buur , die heeft ook zo'n auto van Citroën met dezelfde motor als die Peugeot .

Comment

Inderdaad start bij een hybride wagen de (benzine/diesel)motor niet iedere keer maar wordt er op de electro motor vertrokken en gereden, en inderdaad is de capaciteit van de batterij(en) in een hybride eerder beperkt (ik dacht tot zo'n 5 km en tot 50km/u) daarna wordt de (benzine/diesel) motor gebruikt. Er zal dus inderdaad wel een voordeel naar verbruik toe zijn maar of dit opweegt tegen de meerkost????
                                  Hier kon iets interessant gestaan hebben...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                                    kun jij nog met je 318d doorstarten ? of is dat al een pulse-systeem, tik-en-starten tot klaar ?
                                    Pulse, ik kan zo lang op da knopje blijven drukken als ik wil, hij start net lang genoeg om aan te slaan.
                                    Ik rij niet hard, ik vlieg laag
                                    www.meevliegen.be

Comment

Op m'n scooter zit het ook, laat het ook altijd aan staan. Het laat de motor afslaan wanneer je stilstaat, op het zadel zit en drie seconden niet aan de gashendel komt. Is ook een 'intelligent' systeem, wanneer de motor niet warm genoeg staat, of batterijspanning te laag is, zal het niet in werking treden.

Vanaf de moment dat ik aan de gashendel draai, schiet dat ogenblikkelijk en zonder vertraging in gang.

Ik doe uitsluitend secundaire wegen/stad dus kan er optimaal gebruik van maken (lichten, overweg, ...)

Er zal een dag komen, denk ik, dat we het raar vinden dat er nog een occasionele pipo brandstof staat te verkwisten aan een rood licht.
                                      '95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
                                      '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
                                      '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
                                      '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
                                      '13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
                                      '16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
                                      '13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
                                      '15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19

'19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
                                      '19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)

Comment

Eens gelezen dat een startmotor 200000 keer kan starten.dwz als je 200000 km gereden hebt met een auto ,je elke km mag stoppen en starten !

Comment

Working...
                                        X