Ik heb me al altijd afgevraagd waarom een diesel in lage toeren een hoger koppel heeft dan een benzine .
Het optrekken minder lang duurd zodus dat hij maar blijft optrekken tot bvb een 3600 toeren om dan terug te vallen , dit in tegenstelling tot een benzine die wat later( hogere toeren ) zijn koppel begint te krijgen maar ook langer door blijft optrekken .
Welke theorie zit hier achter ?
Heeft dit te maken met de brandstof en zijn onstekingseigenschappen of wat zit hier juist achter ?
Zou men een diesel met dezelfde cilinderinhoud dezelfde eigenschappen ( kopel , Pk's toerental ) kunnen geven als die van een benzine ?
zoja hoe gaat men dit dan bekomen ??
Het optrekken minder lang duurd zodus dat hij maar blijft optrekken tot bvb een 3600 toeren om dan terug te vallen , dit in tegenstelling tot een benzine die wat later( hogere toeren ) zijn koppel begint te krijgen maar ook langer door blijft optrekken .
Welke theorie zit hier achter ?
Heeft dit te maken met de brandstof en zijn onstekingseigenschappen of wat zit hier juist achter ?
Zou men een diesel met dezelfde cilinderinhoud dezelfde eigenschappen ( kopel , Pk's toerental ) kunnen geven als die van een benzine ?
zoja hoe gaat men dit dan bekomen ??
Comment