Mededeling

Collapse
No announcement yet.

vermogen of wattage autoradio

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• vermogen of wattage autoradio

hallo, ik ben aan het uitkijken achter een autoradio en boxen.
    nu heb ik een vraag: bij de technische specificaties van een radio zie je vaak 4x50 wat staan. en dan zie ik bij boxen bv 60w rms, 280 watt piek staan. met wat komt die 50w vanop de radio dan overeen? rms of piek?
    ik ben op het vlak van radio's een groentje, dus weet iemand me dit uit te leggen?

hier een voorbeeld: http://www.2dehands.be/auto-onderdel...-dvd&start=205

komt overeen met het piek vermogen.
    als dat RMS was, dan was u zekering al lang uitgesmoord.

Comment

Beetje te simpel maar wel duidelijk : rms staat voor (+/- ) gemiddeld vermogen wat de versterker of
      luidspreker continu kan leveren resp. verwerken zonder kans op beschadiging.

Piekvermogen is in theorie 1.4 keer het rms-vermogen.
      Het weergegeven piekvermogen is hier dus in feite veel te hoog tov het rms- vermogen.
      Hoewel je niet weet hoelang dat piekvermogen zou kunnen geleverd of verwerkt worden,
      dat wordt door de fabrikant nergens gespecifieerd.

Zoals Timmie al zei, voor de radio mag je wel degelijk uitgaan van ''piekvermogen''.
      Het werkelijk uitgangsvermogen ligt het stuk lager.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Timmie Bekijk Berichten
        komt overeen met het piek vermogen.
        als dat RMS was, dan was u zekering al lang uitgesmoord.
        dus een box van 140W piek en 25W rms kan niet op een radio van 4x50W aangesloten worden als ik het zo begrijp?

Comment

heb ik niet gezegd.
          die box kan wel degelijk worden aangesloten.

bekijk het anders. je boxen kunnen 25w RMS aan.
          maar je radio kan maar 17w rms leveren.

dus op vol vermogen wanneer je radio niet meer kan leveren,....kunnen de boxen nog wel wat aan.

stel dat je een radio had die 25w rms leverde, en je had boxen die maar 17w rms aankunnen.
          dan zou je als je je radio goed opendraait ineens een plopje horen n waarna je boxen er geweest zijn.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Timmie Bekijk Berichten
            heb ik niet gezegd.
            die box kan wel degelijk worden aangesloten.

bekijk het anders. je boxen kunnen 25w RMS aan.
            maar je radio kan maar 17w rms leveren.

dus op vol vermogen wanneer je radio niet meer kan leveren,....kunnen de boxen nog wel wat aan.

stel dat je een radio had die 25w rms leverde, en je had boxen die maar 17w rms aankunnen.
            dan zou je als je je radio goed opendraait ineens een plopje horen n waarna je boxen er geweest zijn.

ah ok. dus boxen die een hoog vermogen kunnen leveren mogen aangesloten worden op een radio die minder vermogen kan leveren? de boxen gaan gewoon niet maximaal spelen? goed dat ik dit weet. bedankt

Comment

Working...
            X