Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Geel olielampje / Koelvloeistof vervangen / Verwarming

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Geel olielampje / Koelvloeistof vervangen / Verwarming

Hey allemaal

Ik heb onlangs mijn eerste wagen gekocht (318ci, Bjw 2000) en heb enkele vragen .

-Vandaag begon het geel/oranje olielampje te branden toen ik de wagen aanzette. Deze gaat terug uit na een 4tal seconden, maar tijdens het rijden wil deze ook wel eens terug aanspringen...

Het instructieboekje heb ik niet in mijn bezit, dus ik weet niet goed wat dit nu betekend. De olie is zopas bijgevuld dus dit is het al niet.

Ik dacht dan aan oliedruk? Maar weet niet goed wat ik hieraan moet doen?

- Ook zou ik de koelvloeistof willen verversen, nu heb ik roze "universele" gekocht bij auto 5, waar -20 opstaat? Er werd mij verteld dat dat allemaal niet uitmaakte, maar nu lees ik op internet dat dit wel het geval is? Zijn er verschillende soorten, waar moet ik op letten?

-Als ik mijn koelvloeistof wil vervangen, hoe moet ik het circuit nu juist laten ontluchten?

-De verwarming werkt ook niet, zelfs als ik deze op 30° zet blijft er gewoon frisse lucht uitkomen, net hetzelfde als ik de airco opzet, niet koude lucht maar gewoon fris, iemand een idee waar dit kan aanliggen? (Airco wss gewoon bijvullen maar verwarming?)

Alvast bedankt

olielampje -> bekijk je niveau toch nog eens. kan zijn dat er iets mankeert met de sensor. vervangen van motorolie en oliefilter lijkt me een goed startpunt.

koelvloeistof -> nooit kleuren mengen. er bestaat echter wel universele, die mag je met alles mengen. let op als je er koelvloeistof van -20 in kapt. da's goed voor in vlaanderen, maar in de walen durft het wel eens onder de -10 graden te gaan. alleszins niet op wintersport gaan.
    KMI zegt "De absolute jaarlijkse minima schommelen gemiddeld tussen –10°C aan de kust, –11°C tot –14°C in Laag- en Midden-België, –15°C op de plateaus van Hoog-België en –19°C in de Ardense valleien." normaliter kap je er vloeistof in van -40.
    geen idee hoe je ontlucht, zou ik ook willen weten

verwarming gaat niet -> hoe zit het met de temperatuur van je koelwater? thermostaten gaan frequent kapot maar zijn niet duur of moeilijk om te vervangen. een defecte thermostaat blijft openstaan waardoor de motor niet volledig op temperatuur komt. wordt meestal opgemerkt door slechte verwarming.
    airco koelt lucht niet af -> tja, geen idee. ik dacht dat een nazicht en bijvullen je +- 75 euro kost. eerst kijken voor je thermostaat, want als zowel opwarmen als afkoelen niet gaat dan is er misschien iets anders aan de hand.
    1994 Honda VFR750 1998 Mercedes-Benz C220 CDI

Comment

Heeft niets met koelvloeistof te maken . Best ééns uitlezen waarschijnlijk de oil level sensor.

Comment

Bedankt voor de reacties.

Nu de olie heb ik nog eens nagekeken en deze lijkt wel in orde.

Ik heb ergens gelezen dat het de oliefilter zou kunnen zijn waar iets mis met is waardoor de oliedruk schommelt.

Aan de thermostaat heb ik ook gedacht maar merk je dat normaal niet aan de motor temp.?

Koelvloeistof zou blijkbaar ook voor de verwarming zorgen ? Straks alles nog is checken.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Teus Bekijk Berichten
          geen idee hoe je ontlucht, zou ik ook willen weten
          zorgen dat radiator op het hoogste punt staat.
          auto starten en op bedrijfstemperatuur laten komen tot de thermostaat opkomt.
          luchtbellen gaan automatisch naar het hoogste punt.
          auto terug afzetten en laten afkoelen. indien je een expansievat heb zal de radiator nu automatisch water van het expansievat in de radiator trekken.
          indien je geen expansievathebt, de radiator eens opendoen ( als die is afgekoelt ) en bijvullen.

u verwarming is een klep in het watersysteem dat ( indien je je verwarming opzet ) water naar een aparte radiatortje stuurt ( meestal ergens onder het dashboard) deze radiator warmt op door het warme water. en hierdoor wordt dan koude lucht geblazen die vervolgens door het interieur wordt geblazen.
          3 mogelijkheden wat er kan mis gaan.
          of de regeleenheid is stuk waardoor de klep voor het warm water niet opengaat. ( hoe dit werkt bij beemers geen idee. mijne werkt nog op vacuum)
          of de koude lucht wordt niet door de kachelunit gestuurd.
          of ( meest waarschijnlijk ) de thermostaat blijft open staan. kijk eens of je wel warme lucht krijgt als je lange tijd stil staat ( file bvbeeld )

Comment

De verwarming werkte op mijn E39 een tijdje geleden ook niet. In het midden tussen 2 verluchtingsroostertjes heb je een schuifregelaartje. Daaraan lag het bij mij. Je moet eens kijken of dit op blauw op rood staat.
            The shark is BACK! BMW 635csi

BMW E24 635csi 1985
            BMW F10 520da 2012
            MINI Clubman Cooper 2017

2x BMW 635csi 1981 & BMW 728i -> RIP: donorwagens
            BMW 635csi 1980, BMW 320 1977 -> sold
            Opel corsa 1.7dti sport 2003 & BMW E39 520d 2002 -& BMW 728i 1999 > sold
            VW Polo 1.4 1999 & BMW 318is coupé 1995 & BMW 525d touring 2001, BMW 525da touring 2003 & BMW 320d coupe 2008 -> sold

Comment

Hehe, dat schuif regelaartje verander ik wel maar helpt niet.

Soms word de lucht wel ff warm maar dan is het weer weg...

Ben van plan de oliefilter eerst al eens te vervangen.

Comment

Heb je al eens gevoeld of je darmen en radiator warm worden ?? (In het motorcompartiment).

Comment

Of zit er wel voldoende vloeistof in uw circuit ? Als het expansievatje leeg is, weet je al genoeg, dan is het dringend tijd om bij te vullen. Misschien wordt uwe motor wel te warm tijdens het rijden en gaat daardoor dat lampeke aan ? Meten = weten , of zoals will het al zei ... voelt ne keer aan uw darmen ;o)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dirkbruijns Bekijk Berichten
                    Of zit er wel voldoende vloeistof in uw circuit ? Als het expansievatje leeg is, weet je al genoeg, dan is het dringend tijd om bij te vullen. Misschien wordt uwe motor wel te warm tijdens het rijden en gaat daardoor dat lampeke aan ? Meten = weten , of zoals will het al zei ... voelt ne keer aan uw darmen ;o)
                    Maar dan liefst niet na het eten van ajuinsaus ....

Comment

Working...
                    X