Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Koelvloeistof vervangen alle kleuren van de regenboog

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Koelvloeistof vervangen alle kleuren van de regenboog

Vandaag poging ondernomen om mijn koelvloeistof te vervangen. Nuja zonder enige opleiding van automechanica is dat op bepaalde punten prutsen, en vooral veel twijfelen.

Een groot twijfelpunt is de kleur van de koelvloeistof. Er bestaan dus erg veel kleurtjes. Geel, Groen, Blauw, Oranje, Roze/Rood,... Op internet zijn er erg veel discussies te vinden over wat je met wat mag mengen en wat niet (soms lees je horror verhalen over verstoppingen van het koelsysteem door het mengen van 2 kleurtjes antivries).

Nu ik draai de dop van het expansievat, kijk en zie groen. Den dezen rijdt naar de winkel achter groene koelvloeistof. Laat de oude vloeistof af in een zwarte bak. Kleurt nog steeds groen-achtig. We vullen terug het koelsysteem en ontluchten het. Job done!

Echter giet ik de oude vloeistof over in een fles (doorzichtig) Kleurt die vloeistof wel niet bruin/oranje zeker! Hoe zit dat nu, zat er oranje/bruine vloeistof in of ist gewoon super oude vloeistof die door roest en andere vuiligheid verkleurd is naar buin? Ik vind het erg verwarrend dat het kleur in het expansievat duidelijk groen was en in een doorzichtige fles bruin.

Ik heb al op internet gezocht maar daar spreekt iedereen elkaar tegen en roepen ze maar wat.

Iemand die dit wat kan verduidelijken?

Oude vloeistof:

oude vloeistof maar in zwarte bak:

Nieuwe vloeistof:

Last edited by ; 22/08/2012, 20:41.

er zou normaal gezien in uw instructieboekje moeten staan welke type van koelvloeistof ge moogt gebruiken. Die specificaties staan dan ook op de bus die ge koopt.
    www.peugeotforum.be

Comment

In mijn instructieboekje stond: koelvloeistof die bescherming biedt tot -30°C, op de bus staat raadpleeg de handleiding van de wagen om de correcte vloeistof te bepalen.

Erg grote hulp was dit dus niet dus heb ik op het oog gekeken naar het kleur.

Comment

Heb je de oude koelvloeistof afgelaten via de voorziene aftakplug of gewoon een darm losgetrokken? Ik vermoed optie twee en dan is het koelsysteem nooit volledig leeg dus zal de nieuwe koelvloeistof zich vermengen met de oude en kan er eventueel een probleem ontstaan.

Comment

Via de aftapplug. Maar er blijft altijd vloeistof achter volgens wat ik lees op internet.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
          Last edited by ; 23/08/2012, 17:17.

Comment

Linkje:

Oorspronkelijk geplaatst door Realiks Bekijk Berichten
            Via de aftakplug. Maar er blijft altijd vloeistof achter volgens wat ik lees op internet.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
            Dat is waar, ik spoel hem altijd door met regenwater en dacht dat blauw en rood vooral niet gemengd mogen zijn, chemische reactie.
            Hij ziet er nogal groen uit
            LINKJE: http://www.citroen-forum.nl/forums/v...185866/#515066
            Last edited by krikkie; 22/08/2012, 22:03.
            Toyota corolla 2006 1400d4d 124.000km
            Mercedes benz 190E 2.6 1987 163.000km
            Mercedes benz 190E 2.3-16v 1984 167.000km

Comment

Het ziet er groen uit in een zwarte bak maar in een plastiek container bruin. Nuja tzal wel groen zijn denk ik. T'is wel erg verwarrend vind ik.
              Last edited by ; 22/08/2012, 22:06.

Comment

Lees mijn link eens, normaal is citroen blauw maar groen kan ook, dus t zal wel cava zijn

Comment

En tslaat bruin uit door inwendige roest?

Comment

Staat die aftakplug waar je het over hebt voor of na het zekeringkastje ??

Comment

Heh? Wat?

Comment

Als je niet weet welke moet je de rode van Valvoline nemen die mag je ook mengen met andere koelvloeistoffen

Comment

Als je het absoluut niet weet,neem je transparante (wit kleurig ) die mag je hoe dan ook met alles aanlengen.
                          Bruinig kan idd komen door vuiligheid,roest binnen in.
                          Beste is aftappen,royaal doorspoelen met water (lees : tuinslang) tot er enkel helder water uit komt,en dan weer bij vullen met de juiste koelvloeistof.
                          Wil je absoluut de juiste koelvloeistof ga bij je dealer,even wat halen (verkopen ze ook namelijk,en is ook niet duur !)

Comment

Lol ik ga niet naar de dealer nuja merci voor de hulp. Ik heb daarstraks een ritje gedaan en wat vloeistof afgetapt en het kleur was mooi groen. Ik denk dat het meeste er uit is, maar de volgende keer toch maar eens spoelen

In feite best onhandig met al die kleuren. Ze maken het een mens soms moeilijk vind ik.
                            Last edited by ; 23/08/2012, 08:58.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door will Bekijk Berichten
                              Staat die aftakplug waar je het over hebt voor of na het zekeringkastje ??
                              Oorspronkelijk geplaatst door Realiks Bekijk Berichten
                              Heh? Wat?
                              Sorry, aftaPplug (vloeistof), aftaKplug (draden)

Comment

Hou er ook rekening mee (indien het de saxo op foto betreft) dat bepaalde motoren van de saxo moeten handmatig ontlucht worden. D.w.z de ontluchtingschroefjes losdraaien voor het opvullen. Als er koelvloeistof uit de openingen komt zonder luchtbellen, 1 voor 1 terug sluiten, tot het hoogste punt ook ontlucht is

Comment

Heb ik gedaan ja. Maar dat blokje loopt vrij heet van nature heb ik de indruk. Altijd tussen de helft en 3/4 volgens het werkplaatshandboek 88 graden. Terwijl de ventilator pas aanslaat bij 97 en de max temperatuur 118 is.

Comment

90° kan perfect, ik zou na ff rijden nog eens ontluchten, ps zet uw verwarming aan, daar loopt hij ook door

Comment

Dus mijn temperatuur metertje is slecht verschaald? Bij de meeste wagens komt dat toch niet boven de helft? Maar bij dit frans koekenblik is 3/4 goed? Als ge nu een thermostaat zou insteken die vroeger opengaat zou het blok dan minder warm worden?

Ik heb bij het hervullen de temperatuur op heet gezet maar de ventilator op 0.

Comment

Bedrijfs temp mag nooit te veel of te weinig zijn he,anders kan er altijd wat schelen.
                                        Mijn vec,bleef vroeger veel te lang in het blauw staan terwijl bedrijfs temp 90-100 was (zelfs 110 c° was acc,blokjes liepen vrij warm als bedrijfstemp)
                                        Maar in mijn geval,was me thermostaat wel degelijk aan vervanging toe.
                                        Kijk dus zeker ter veiligheid je radiator,waterpomp evt thermostaat na.

Comment

Working...
                                        X