Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Defecte distributieriem bij Audi A5 Sportb 2.0TDI

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Defecte distributieriem bij Audi A5 Sportb 2.0TDI

Dag allemaal,

Ik heb helaas een aantal vragen mbt. mijn Audi Sportb 2.0TDI.
    Tot op heden ben ik zeer tevreden over deze wagen, maar...

Deze wagen is 2 jaar, 2 maanden en 20 dagen jong. Deze wagen is steeds tijdig (30k km, 60k km en 90k km, volgende beurt is gepland op 120k km) op onderhoud geweest bij de Audi dealer.

Tijdens het rijden viel plots mijn vermogen en mijn stuurbekrachtiging weg. Audi Assistance wist me te melden dat de distributieriem het zou hebben begeven.
    Ik heb evenwel geen luide knal etc. gehoord.

1) Kan ik hiervoor nog beroep doen op de garantie bij Audi? Wagen is niet meer onder normale garantie sinds 2 maanden en 20 dagen.
    2) Normaliter dient een distributieriem toch veel langer mee te gaan?
    3) Is de motor bijgevolg defect? of is dit bij Audi A5 niet meer het geval bij een kapotte distributieriem?
    4) Kan een technieker met het blote oog zien als de distributieriem defect is, of kan ook een andere riem (multiriem?) defect zijn?
    5) Kostenplaatje?

Alvast bedankt voor ieder antwoord.

Groetjes,

Frank

belangerijk gegeven is wel om te weten hoeveel kilometer je reeds hebt afgemaald? Distributieriem moet vervangen worden om de 120 000 km. Dus als je nu op 110 000 km zou zitten is het normale slijtage. En je gaat nooit op klein onderhoud? Ik ga altijd om de 15 000 km op klein onderhoud en om de 30 000 km op groot onderhoud zoals jij, dan hadden ze het mss kunnen zien...
    Last edited by Speedhunter; 19/08/2012, 18:05.
    2006 Audi A4 Avant S-Line 2.0 TDI (2006-2016)
    2016 Skoda Octavia RS 230 combi (2016-2023)
    2023 Skoda Enyaq SUV Coupé

Comment

Is de motor stolgevallen? Zonee zou dit toch eerder de multiriem zijn die defect is.
      Wagen moet niet op klein onderhoud als hij longlife rijd, en dan nog was dit bij een klein onderhud niet gecontroleerd geweest.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PABLO GOVAERTS Bekijk Berichten
        belangerijk gegeven is wel om te weten hoeveel kilometer je reeds hebt afgemaald? Distributieriem moet vervangen worden om de 120 000 km. Dus als je nu op 110 000 km zou zitten is het normale slijtage. En je gaat nooit op klein onderhoud? Ik ga altijd om de 15 000 km op klein onderhoud en om de 30 000 km op groot onderhoud zoals jij, dan hadden ze het mss kunnen zien...
        30.000km is een klein onderhoud, 60.000km is een groot onderhoud.
        VAG wagens die om de 15.000 km op klein onderhoud moesten is al een decienia geleden....

Comment

Niet echt, de 1.4tdi in ons familie zijn van 2008, 2010. Die moeten om de 15.000 binnen.

Comment

Als uw auto altijd tijdig op onderhoud is geweest bij de officiële dealer, en de riem breekt voor zijn vervangtermijn, zou ik zeker tussenkomst vragen van Audi (die vervangtermijnen zijn berekend om zeker ruim genoeg te zijn, dus ofwel was er een kwaliteitsprobleem met de riem (of een van de spanrollen), ofwel werden de vervangtermijnen niet ruim genoeg berekend).
            Openbaar vervoer: brengt u van een plaats waar je niet was naar een plaats waar je niet moet zijn, op een moment dat het u niet uitkomt

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Namaz Bekijk Berichten
              Niet echt, de 1.4tdi in ons familie zijn van 2008, 2010. Die moeten om de 15.000 binnen.
              Wfff..tja..en een 1.6 d om de 7.500 km
              ok...niet iedereen is onmiddellijk mee....ff anders uitdrukken....
              Audi A5 2.0 TDI moet maar om de 30.000 km binnen....

Comment

och komaan, dit is gewoon werk voor een garage.
                wij kunnen echt niets zeggen als we niet precies weten wat er mankeert onder de motorkap
                1994 Honda VFR750 1998 Mercedes-Benz C220 CDI

Comment

is er hier niemand die het raar vind dat een distributieriem die kapot is er voor zorgt dat die minder vermogen heeft ( tot daar aan toe) en dat die geen servostuur meer heeft ?

indien de distributieriem kapot is ( gesprongen ). zou de nokkenas niet meer ronddraaien ( en indien het een interferencemotor motor is slagen de pistons tegen de kleppen )

indien het een uitgesleten ketting is die een tand versprongen is kan het zjn dat die op lage toeren geen power heeft, maar zo weinig power dat die vanzelf stilvalt.

in beide gevallen zou die auto nog een beetje raarder doen dan gewoon ff een servo die wat stroever zou gaan.
                  ik denk eerder dat het een multiriem is die gesprongen is of uitgesleten waardoor de servopomp niet meer ronddraid ( of toch niet meer op de juiste snelheid )
                  de computer merkt dit ( wegens teveel sensors op een audi ) waardoor hij die error geeft.

Comment

is er hier niemand die het raar vind dat een distributieriem die kapot is er voor zorgt dat die minder vermogen heeft ( tot daar aan toe) en dat die geen servostuur meer heeft ? toch wel, het zal hier over zijn multiriem gaan, maar iemand die daar het onderscheid niet kan in maken vergt te veel tekst dit te beginnen uitleggen

indien de distributieriem kapot is ( gesprongen ). zou de nokkenas niet meer ronddraaien ( en indien het een interferencemotor motor is slagen de pistons tegen de kleppen )

indien het een uitgesleten ketting is die een tand versprongen is kan het zjn dat die op lage toeren geen power heeft, maar zo weinig power dat die vanzelf stilvalt.De 2.0 TDI is wel degelijk nog een riem

in beide gevallen zou die auto nog een beetje raarder doen dan gewoon ff een servo die wat stroever zou gaan.
                    ik denk eerder dat het een multiriem is die gesprongen is of uitgesleten waardoor de servopomp niet meer ronddraid ( of toch niet meer op de juiste snelheid )
                    de computer merkt dit ( wegens teveel sensors op een audi ) waardoor hij die error geeft.wat is te veel, wanneer je schade aan de motor kan vermijden op die mannier is ie niet overbodig ( ook de waterpomp lijd hieronder, dus koeling motor valt zo goed als weg, beter zo dan 10 km verder tot stilstand komen met een half verbrande motor

Comment

Heb je de motorkap al opengedaan?
                      Ik ga ervan uit dat je de multiriem weet staan

Comment

Ik denk ook eerder dat het de multiriem is. Een distributieriem die kapot gaat is onmiskenbaar: de motor draait volledig in de soep met alle bijhorende verontrustende geluiden van dien.

Het kan dus gerust zijn dat ze tijdens één of zelfs meerdere onderhouden de multiriem niet hebben vervangen. Eens kijken op de facturen zou ik zo zeggen.

Comment

Het zal zoals door andere aangegeven, de multiriem zijn (servo die wegvalt). Als je dealer van goede wil is kan je vragen om even te passeren en dat ze er hem direct weer opleggen? Tenzij hij geknapt is natuurlijk.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Multitronic Bekijk Berichten
                            Wfff..tja..en een 1.6 d om de 7.500 km
                            ok...niet iedereen is onmiddellijk mee....ff anders uitdrukken....
                            Audi A5 2.0 TDI moet maar om de 30.000 km binnen....
                            ik weet dat de leasingmaatschappij uitdrukkelijk vroeg om alle VAG wagens om de 15000 km binnen te doen omdat de herstelkosten bij de longlife veel te hoog oplopen. Rijden in België met zijn korte afstanden is niet gelijk aan lange autobahn ritten. Ik spreek hier van 5 à max. 10 jaar geleden.

Ivm die riem: zal wel multiriem zijn zoals anderen hier ook zeggen, distributieriem knappen is HEEL duur onderhoud, enfin zo goed als nieuw moteurke vaak

Comment

toch wel, het zal hier over zijn multiriem gaan, maar iemand die daar het onderscheid niet kan in maken vergt te veel tekst dit te beginnen uitleggen
                              tja, maar best altijd even de juiste woorde gebruiken voor die bij een garagist komt. en er problemen bij de garagist ontstaan omdat deze over een multiem die vervangen is ( terwijl er toch duidelijk gevraagd is voor de distributieriem, etc...

De 2.0 TDI is wel degelijk nog een riem "[audibash] <= there is your problem [/audibash]

wat is te veel? Als je sensoren gemonitord worden door sensoren......

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Diabolic Bekijk Berichten
                                Ik denk ook eerder dat het de multiriem is. Een distributieriem die kapot gaat is onmiskenbaar: de motor draait volledig in de soep met alle bijhorende verontrustende geluiden van dien.
                                Ik heb vroeger als ik 18j was is de riem van m'n golf3 tdi overgehad,daar hoor je niks van hoor,juist de motor die stilvalt en heel snel rondgaat als je hem probeert te starten,en volledig in de soep is ook dik overdreven he(als je geluk hebt).
                                T is dus niet zoals in de tekenfilmkes....

Verstuurd van mijn GT-I9100 met Tapatalk
                                2010 Mercedes S212 E350 CDI

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Davy_ Bekijk Berichten
                                  Ik heb vroeger als ik 18j was is de riem van m'n golf3 tdi overgehad,daar hoor je niks van hoor,juist de motor die stilvalt en heel snel rondgaat als je hem probeert te starten,en volledig in de soep is ook dik overdreven he(als je geluk hebt).

klopt, gewoon een ratel en een motor die niet meer start, maar de kosten zijn doorgaans niet om te lachen. Eigenlijk een complete cilinderkoprevisie en dat op zich kost niet zoveel geld, maar het zijn de werkuren voor het demonteren en monteren oa.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door KidCool Bekijk Berichten
                                    ik weet dat de leasingmaatschappij uitdrukkelijk vroeg om alle VAG wagens om de 15000 km binnen te doen omdat de herstelkosten bij de longlife veel te hoog oplopen. Rijden in België met zijn korte afstanden is niet gelijk aan lange autobahn ritten. Ik spreek hier van 5 à max. 10 jaar geleden.

Ivm die riem: zal wel multiriem zijn zoals anderen hier ook zeggen, distributieriem knappen is HEEL duur onderhoud, enfin zo goed als nieuw moteurke vaak
                                    Sinds VAG common rail niet meer is mijn ondervinding. De pompverstuivers haalden meestal zelfs de 15 000 niet zonder extra olie
                                    '16 Peugeot 308 SW blueHDI
                                    '15 Volvo XC60 D3

Comment

klopt, gewoon een ratel en een motor die niet meer start, maar de kosten zijn doorgaans niet om te lachen. Eigenlijk een complete cilinderkoprevisie en dat op zich kost niet zoveel geld, maar het zijn de werkuren voor het demonteren en monteren oa.
                                      eigenlijk is dat ook niet waar.
                                      het hangt ervan of het en interferentiemotor is ja of nee.
                                      indien ja, dan is de kans heel groot de de cilinders de kleppen hebben geraakt met alle gevolgen van dien.
                                      als je een motor hebt waar de kleppen de cilinders toch nooit kunnen raken is het enkel op punt zetten en nieuwe riem/ketting opleggen

Comment

Mijn vorige Audi was ook een 2.0 tdi bwj 2005, deze was al om de 30.000km, dit is dus al minimum 7 jaar geleden en gezien we hier spreken van een A5 bwj 2010......

Oorspronkelijk geplaatst door Timmie;4944297
                                        [COLOR=#ff0000
                                        De 2.0 TDI is wel degelijk nog een riem "[/COLOR][audibash] <= there is your problem [/audibash]
                                        ik heb geen probleem, de mijne heeft een ketting..

Oorspronkelijk geplaatst door Davy_ Bekijk Berichten

Ik heb het met mijn eerste wagen ( een scirocco eerste model ) ook eens voor gehad, motor viel gewoon stil, nieuwe riem erop, starten en rijden, maar dit is inderdaad niet voor alle motoren hetzelfde, er zijn er die hun kleppen scheef slaan....

Oorspronkelijk geplaatst door josenjef Bekijk Berichten
                                        Sinds VAG common rail niet meer is mijn ondervinding. De pompverstuivers haalden meestal zelfs de 15 000 niet zonder extra olie
                                        Heb ooit een Golf 3 19 tdi 90 pk bwj 1996 gehad, 355.000km mee gereden en nooit tussen de onderhoudsintervallen ( toen 15.000km ) olie moeten bijvullen, ik heb ook al wel andere verhalen gehoord doch heb het zelf nooit moeten doen....

Comment

Working...
                                        X