Mededeling

Collapse
No announcement yet.

EGR kleppen vervangen en nog altijd melding motorstoring VW Eos 2009

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• EGR kleppen vervangen en nog altijd melding motorstoring VW Eos 2009

Onze VW Eos 2009 heeft om en bij de 110.000km en over enkele weken ging er een oranje lichtje met spiraal branden (motorstoring). De wagen reed ook nog tot max.2500 toeren, (veiligheid ter bescherming van de motor bij storing of "noodloop").
    Computer geupdate, en nog steeds dezelfde storing.
    Maandag de wagen naar de 'dealer' gebracht om te laten uitlezen... om 12u telefoon van de dealer dat de EGR klep moest vervangen worden, aan de telefoon werd me gemeld dat deze 270 euro + werkuren zou kosten. Okee, dat moet dan maar.
    dezelfde avond de Eos afgehaald en het factuur gekregen...
    koeler uitlaatgas uit+ingebouwd
    partikelfilter uit+ingebouwd
    uitlezen er resetten storingsgeheugen
    koeler vervangen
    2 dichtingen + product; totaal om en bij de 700 euro kosten

Vandaag een sms bericht van mijn vrouw die met de wagen werken is....
    Help, de wagen doet het weer :-(
    Volgende week dan maar terug naar de "dealer"
    Heeft iemand een idee waar het probleem kan zitten, ben alle vertrouwen in de dealer intussen verloren.
    Last edited by ; 21/08/2012, 13:19.

een EGR klep vervangen kan nodig zijn, maar met een kwartier-half uur werk kun je ze weer proper kuisen
    mogelijks ligt het probleem bij de luchtmassameter, da's erg courant
    1994 Honda VFR750 1998 Mercedes-Benz C220 CDI

Comment

Ik reken voor zo'n zaken nog in Bef en volgens mij is 28.000 bf voor het uitkuisen van een EGR klep goed verdiend. Ne gebuur van mij had altijd een reserve lmm in zijne Golf liggen, dat viel inderdaad courant voor dat hij problemen had. Om zeker te zijn de lmm even afkoppelen om te zien of de wagen beter draait in noodprogramma. (En als het kan een Pierburgh steken naar het schijnt ??).

Comment

Luchtmassameters gaan zelden nog stuk bij deze motoren.
        Egr kleppen daarentegen, die zitten achteraan het blok en kan je heel moeilijk bij, dus wel enkele uurtjes werk om te vervangen.
        Ik zou gewoon even terug gaan, misschien is er ergens iets vergeten of heb je een ander probleem.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Broncky Bekijk Berichten
          oranje lichtje met spiraal branden (motorstoring)
          oranje spiraal is gloeibougie, maar daar ga je natuurlijk niet van in noodloop.

Comment

roetfilter dat verstopt zit?
            lambasondes dat kapot zijn?
            katalysator dat niet meer goed werkt?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door frekkel Bekijk Berichten
              oranje spiraal is gloeibougie, maar daar ga je natuurlijk niet van in noodloop.
              In dit geval is het toch een motorstoring zoals de handleiding me weet te vertellen, bedankt voor alle info mensen, ik mag 3 september ermee terug gaan... gelukkig kan ik er zo ook mee rijden... behalve op autostrade, het is levensgevaarlijk als je midden in de 4 drukke rijvakken in Brussel in noodloop valt en er geen pechstrook te zien is!
              Last edited by ; 21/08/2012, 13:21.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Audi.Lover Bekijk Berichten
                roetfilter dat verstopt zit?
                lambasondes dat kapot zijn?
                katalysator dat niet meer goed werkt?
                bij opel gaan de gloeispiralen branden als de dpf verstopt is
                misschien hier ook

Comment

gloeispiraal word tegenwoordig vaak gebruikt voor motorproblemen en niet enkel het rode motorke...

Comment

Heb de foutcode kunnen bemachtigen, en die is "P0299" en staat voor
                    "Laaddrukregeling regelgrens niet gehaald (te lage
                    druk)"

Hier kan je de hele uitleg lezen indien interesse

beschrijving, uitleg, handleiding, tips, trics, truucs voor vag-com voor vag auto's

En
                    hier kan je eventueel alle foutcodes lezen, kan ooit misschien nog eens handig
                    zijn...

beschrijving, uitleg, handleiding, tips, trics, truucs voor vag-com vcds voor vag auto's

Comment

Op de koop toe gaat nu het lampje van de uitlaatgassen branden, en merk ik nogal
                      vrij veel witte rook op wanneer ik optrek en het gaspedaal doorduw tegen
                      3000toeren... Turbo? koppakking? verstuiver?

Comment

Deze auto heeft dus echt kuren, de witte rook is verdwenen, de foutmelding
                        "motorstoring" ook... De auto trekt beter dan ooit tevoren...dus het was zeker
                        niet de koppakking of de turbo... heb wel de raad opgevolgt die ik gevonden had

• een paar keer per week die variabele schoepen goed laten werken zodat de
                          kans een stuk kleiner is dat ze (te) stroef gaan bewegen, of vast gaan zitten.
                          In de praktijk: in de 2e, 3e of 4e versnelling, tussen 2000 en 3000 rpm (niet
                          lager dan 2000 rpm vanwege de krachten op de aandrijflijn) regelmatig spelen met
                          het gaspedaal (5x van 0% tot 100% en terug binnen 30 seconden). De schoepen
                          moeten dan maximaal bewegen om aan de vraag van het gaspedaal te voldoen.
                        • de turbo goed doorblazen met hete uitlaatgassen zodat de boel schoon brandt.
                          Let op: dit alleen doen als het blok door-en-door warm is en als je het blok
                          goed 'aanspreekt' dan is dat pas na minimaal 15-20 minuten het geval, houdt 30
                          minuten aan voor de veiligheid. In de praktijk: in de 3e of 4e versnelling, 1-2
                          keer per week plankgas de toerenteller doorlopen tot maximaal 300 rpm onder de
                          rode streep. De turbo wordt dan door de hete uitlaatgassen goed schoon gebrand.
                          Pas op! Als je plankgas het toerenbereik doorloopt met een turbo waarvan de
                          schoepen al vastgekoekt zitten, dan is de kans groot dat je schade maakt (turbo
                          opblazen); wees dus voorzichtig.
                        • wat ook misschien (!) helpt is af en toe een flesje diesel reiniger in de
                          tank te doen. Als het blok goed warm is, gooi dan de inhoud van het hele flesje
                          (ca. 400 ml) in de tank die maximaal half vol is, liever nog als er 15-20 liter
                          in zit. Laat daarna de auto flink werken, blaas 'm goed schoon voor de tijd van
                          die tankinhoud! Het bekendste spul daarvoor is waarschijnlijk 'advanced diesel
                          fuel conditioner' van Forté, maar er zijn meer merken bv. Bardahl, Petromark,
                          Wynn's.
                        • af laten koelen. De turbo wordt heel warm als de motor fors wordt belast.
                          Zet je de motor meteen na die belasting uit, dan is er geen koeling meer van
                          olie en lucht waardoor de turbo zijn hitte (vrijwel) niet meer kwijt kan.
                          Daardoor verbrandt de olie die op de lagers zit, wanneer je 'm dan weer start
                          krijg je extra slijtage. Dus: na een forse belasting nooit meteen uitzetten,
                          maar eerst een paar kilometer rustig laten uitlopen, eventueel daarna nog 20-30
                          seconden stationair laten draaien.
                        • rijdt niet altijd rustig met weinig gas (Cruise Control) in een (te) lage
                          versnelling met te weinig toeren; je turbo roet hierdoor dicht waardoor de
                          schoepenverstelling vast gaat zitten of zwaar gaat lopen. Ofwel: rij niet teveel
                          beneden de 2000 rpm, trek regelmatig even door in de versnellingen dan krijg je
                          niet snel problemen met vastzittende schoepen.
                        • je TDI heel weinig gebruiken is ook niet zo goed: door vocht krijg je
                          roestvorming inwendig in de turbo waardoor de schoepen ook vast kunnen gaan
                          zitten. Dat is geen onbekend probleem als een TDI aangekocht wordt die al een
                          tijd bij de dealer staat.
                          ... misschien heeft het geholpen of is dit
                          toeval... ik wacht toch nog enkele dagen af want ik verwacht dat dit niet zomaar
                          opgelost kan zijn....

Comment

Als je lampje van motorstoring (of voorgloeien) terug brandt na de herstelling, moet je gewoon zo snel mogelijk terug naar de garage. Je krijgt namelijk ook garantie hierop, als blijkt dat het dan een sensor is van 15€ bijvoorbeeld moet je de factuur van de EGR niet betalen...
                          EGR zal wel degelijk vernieuwd zijn hoor! Repeat repair is iets wat ze bij VAG niet zo graag hebben dus zal je zeker snel en goed geholpen worden normaal.
                          Welke motor zit daar in? is dat al een 1.6tdi? anders zitten er wat veel werkuren in

Meer dan de helft van de EGR's worden vervangen omdat de koeler dichtslipt, dit komt door 'goedkope' of minderwaardige diesel te tanken!
                          Last edited by ; 25/08/2012, 16:09.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Coussee Bekijk Berichten
                            Welke motor zit daar in? is dat al een 1.6tdi? anders zitten er wat veel werkuren in

Meer dan de helft van de EGR's worden vervangen omdat de koeler dichtslipt, dit komt door 'goedkope' of minderwaardige diesel te tanken!
                            De motor is een 1.9 Tdi, en nee, ik tank altijd bij octa+. Groot tankstation hier in de buurt waar ik al mijn vorige wagens en ook mijn tweede wagen tank.
                            3 september heb ik afspraak bij de VW dealer...

Comment

Door het toepassen van de wijze raad die ik voorheen heb gepost ben ik blijkbaar van alle ellende af.
                              Het heeft me spijtig genoeg bijna 700 euro gekost bij de dealer die geen betere oplossing vond en me dus nooit meer zal weerzien.
                              bedankt voor alle tips en raad van iedereen!

Comment

En hij doet het toch nog, wel minder dikwijls... dealer heeft geen oplossing!

Comment

ik heb dus net hetzelfde aan de hand met een Polo 6R.
                                  Is dit probleem ondertussen opgelost bij jou?

Comment

Volgens mij is je turbo zelf omzeep. Schoepen die haperen, soms vast steken. Zou een mooie verklaring zijn voor je sporadische klacht, niet?

Comment

ben zowat ten einde raad, maandag terug afspraak met dealer...

Comment

De dealer heeft je gewoon goed genaa?t. Jammer maar dat doet een gemiddelde dealer. 700euro en dan nog niet opgelost.

Comment

Working...
                                        X