Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Onderhoud LPG

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Onderhoud LPG

Heb me net een oude Benz op LPG aangeschaft (LPG-installatie werd geplaatst in 2010).

Verkoper raadde aan om een 'potje' op de gasinstallatie te plaatsen voor kopsmering v/d kleppen indien ik veel op gas ga rijden. Kan dat bij de LPG-installateur?

En wat zijn de andere 'regeltjes' als je op gas rijdt? Kan het kwaad om altijd op LPG te starten/rijden, of is het aan te raden om af en toe ook op benzine te rijden of eerst te starten met benzine en dan over te schakelen naar LPG?

Welk onderhoud is er vereist, en hoe vaak?

Hoe zorg ik er met andere woorden voor dat er geen brokken van komen?

Er hangt ook geen LPG sticker aan de auto.. mag ik dan in ondergrondse parkings of niet? En wat met 'bovengrondse' parkeergarages (met verschillende verdiepingen dus)? Of maakt het niet uit hoe oud de installatie is en is gewoon elke auto op LPG verboden in ondergrondse parkings?

E30SHOP.be
    - Alles voor uw BMW E30.
    Oorspronkelijk geplaatst door KennyC
    En gij kunt zagen ze man! Amai ze, geen wonder da het Amazonewoud bedreigd is.

Al een paar antwoorden op je vele vragen:

Voor zover ik weet, wordt er bij een wagen op LPG altijd op benzine gestart waarna je kan overschakelen op LPG. Zie ook dit topic http://www.autoforum.be/showthread.p...starten-op-LPG.

In ondergrondse parkeergarages mocht je vroeger niet in omdat indien de lpg installatie defect is, het gas zich kan ophopen in de garage. En dus voor brandgevaar kan zorgen. Bij een bovengrondse parkeergarage heb je voldoende ventilatie om dit te voorkomen. Zie ook dit artikel: http://www.mobimix.be/inhoud/lezersv...-parking-staan.

Comment

Dat zijn toch dingen die je beter opzoekt voor ge één koopt hé Ian

Comment

ondergronds parkeren is nog steeds taboe, tnzij parking sensoren heeft hangen
        in de praktijk zijn er geen parkings met sensoren

hangt er geen sticker op de voorruit (doorschijnend met groene strepen)

Comment

je bedoelt waarschijnlijk flashlube met dat 'potje'. mijn lpg installateur zei dat hij dat kon plaatsen, maar dat niet nodig vond. kostte mij €250 extra als ik dat zou (na)plaatsen.

verder is een lpgsysteem zo goed als onderhoudsvrij. je moet alleen om de 15 à 20000km de filter vervangen. verder kan af en toe eens op benzine rijden geen kwaad. de wagen start overigens altijd op benzine en afhankelijk van de bereikte temperatuur, schakelt hij (normaal automatisch) over.

de groene lpg-sticker is verleden tijd. tegenwoordig hangt er zoals bobo zei een doorschijnende sticker op de voorruit, beetje het principe van een LV-sticker. elk jaar een nieuwe.
          2015 BMW F11 520dA
          1976 Triumph Spitfire 1500

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hans Bekijk Berichten
            je bedoelt waarschijnlijk flashlube met dat 'potje'. mijn lpg installateur zei dat hij dat kon plaatsen, maar dat niet nodig vond. kostte mij €250 extra als ik dat zou (na)plaatsen.

verder is een lpgsysteem zo goed als onderhoudsvrij. je moet alleen om de 15 à 20000km de filter vervangen. verder kan af en toe eens op benzine rijden geen kwaad. de wagen start overigens altijd op benzine en afhankelijk van de bereikte temperatuur, schakelt hij (normaal automatisch) over.

de groene lpg-sticker is verleden tijd. tegenwoordig hangt er zoals bobo zei een doorschijnende sticker op de voorruit, beetje het principe van een LV-sticker. elk jaar een nieuwe.
            Ahzo, dus feitelijk is het niet nodig als ik het knopje op I (benzine) zet bij het starten en dan later op II (LPG) zet?

Toen ik ermee naar huis reed, reed ik de eerste 30 à 40km op benzine, en al rijdend overschakelen op LPG lukte precies niet goed.. Verloor kracht en kon niet meer optrekken als ik het knopje op II zette. Toen later gestopt, en dan geswitcht en opnieuw gestart. Ging redelijk moeizaam, stotterde wat, dan ff gaspedaal ingeduwd en hij was weg.

Als ik het knopje op O zet, flikkeren die ledjes wat maar weet ook niet wat er dan gebeurd.

Toen ik hem startte bij de verkoper (op de II stand), rook je ook duidelijk gas.

E30SHOP.be
            - Alles voor uw BMW E30.

Comment

raar... ik ken alleen maar lpgsystemen met een knopje om te switchen tussen gas/benzine. en ook al staat hij op gas, eerst wordt er op benzine gestart en dan na dat hij een paar graden is opgewarmd, schakelt het hele systeem (naadloos) over op lpg... natuurlijk, misschien is dit een ouder systeem dat ik niet ken misschien toch even naar laten kijken bij een lpg-installateur?
              2015 BMW F11 520dA

Comment

overigens, naar aanleiding van jouw topic heb ik toch nog even wat opgezocht over flashlube... de effectieve werking hiervan is nog altijd niet bewezen en er zijn wel wat nadelen aan verbonden. ik blijf er dus voorlopig nog liever af
                2015 BMW F11 520dA

Comment

De mijne is wel nog met carbu en niet met injectie.

De (ring)tank is van 2008 en werd in 2010 gemonteerd in de Benz. En er hangt dus toch een LPG sticker, idd aan de voorruit (maar is eens herplakt geweest omdat de ruit vervangen werd, dus was niet echt duidelijk leesbaar + wist niet hoe zo'n sticker eruit zag).

E30SHOP.be
                  - Alles voor uw BMW E30.

Comment

op zich maakt carb of injectie niets uit voor gas, die systemen worden gebypassed

ik verschiet ervan dat er geen co prob was op jouw keuring vandaag

Comment

ik heb nooit flash-lube gehad op mijn oude loodhoudende gasbenzen

nooit probs gehad met kleppen, alleen op mijn prv-motor

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                        op zich maakt carb of injectie niets uit voor gas, die systemen worden gebypassed

ik verschiet ervan dat er geen co prob was op jouw keuring vandaag

Volgens internet hebben die vroegere Mercedes motoren op injectie dat minder graag.

Comment

grootste prob op 260se en 230ce was dat ze moeilijker en moeilijker op benzine gingen draaien, bij mij

Comment

Working...
                          X