Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Opkrikken X5

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Opkrikken X5

Hallo,

Met dit warme weer wordt het tijd om de winterwielen te vervangen voor de zomerwieltjes op mijn X5 (bouwjaar 2011).

Ik heb hier nog een krik voor nodig, maar las ondertussen dat ik een krik nodig heb die minstens 57cm hoog kan.

De goedkope krikken in de DHZ zaak rijkt meestal maar tot een kleine 40cm.
    Krikken die hoger gaan, zitten wellicht ook in het professionele (prijs)segment.

Kan ik de krik verhogen door er planken onder te leggen (betonplex ofzo)? Of doe ik er beter aan ook bovenop de krik/onder de steun van het chassis iets te stoppen?

Kan ik ergens wel een geschikte krik vinden, die niet te duur is?

Verder wil ik ook zeker zijn, de carroserie niet te beschadigen: onder de X5 zitten kunststof steunen waaronder de krik moet komen. Deze zijn rechthoekig en zien eruit als een potje op zijn kop.
    Mag ik de steun van een potkrik in dit 'potje' stoppen? Is de druk dan niet enorm groot op zo'n kleine oppervlakte (potkrikken zijn bovenaan rond met een oppervlakte ter grootte van een 1 euro muntstuk).

alvast bedankt van deze klu(n)sser...

teizman

Wielen laten wisselen in een bandencentrale is goedkoper dan een goede krik

Comment

....kan zijn dat de bandencentrale goedkoper is maar is dit ook zo bij veelvuldig gebruik, over verscheidene jaren?

Nu goed : hier gaat de topic NIET over.

Ik zou graag de banden zelf wisselen, omdat ik graag met dergelijke zaken bezig ben en me graag verdiep in dergelijke zaken...

Dus : back on track: kan iemand mij verder helpen met mijn vragen?

Is dit misschien een optie: http://www1.conrad.nl/scripts/wgate/...=8&navi=oben_2

thx,
      teizman

Comment

Die link van Conrad werkt niet.

De meeste goedkope kriks gaan maar tot 2 ton. Dus je hebt al een zwaardere nodig...
        Heb ook al eens zitten zoeken naar een garagekrik voor mijn pickup om banden te wisselen.
        Kwam toen uit op modellen rond de 150euro. Geschikt tot 3 ton, en hoog genoeg.

Edit: Zoiets had ik gevonden, maar in uw geval blijkbaar nog niet hoog genoeg
        Last edited by ; 22/03/2012, 22:59.

Comment

Thx,

7cm kan ik misschien wel 'overbruggen' met een blokje van het één of het ander niet?

Die link van Conrad verwees naar een luchtkussen dat ik zou kunnen oppompen met mijn compressor: zou 3 ton 60cm hoger kunnen tillen. voor slechts 50€

Too good to be true?

teizman

Comment

zet je krik op een spoorwegbilz.
            ineens 20 cm gewonnen.
            teizman.
            he heft 1 wiel van de grond, geen hele auto.
            2 ton zal volstaan.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Timmie Bekijk Berichten
              he heft 1 wiel van de grond, geen hele auto.
              2 ton zal volstaan.
              Zo had ik het nog niet bekeken LOL

Comment

Ja super, dan volstaat een potkrik (veeel goedkoper), enkel : ik maak me wat zorgen over het kleine oppervlakte van de bovenkant van een dergelijke krik: ga ik de steunen (van kunststof) niet breken?

Misschien zal ik straks eens naar mijn dealer bellen....

greetz,
                teizman

Comment

de rolkrik kunt ge zeker ook gebruiken
                  ge moet alleen zien dat uw platen die ge eronder legt sterk genoeg zijn en dat je de platen ver genoeg onder de auto legt. Bij het opkrikken moet die rolkrik onder de auto kunnen rollen.
                  Voor de kriksteunen: kijk eens in het instructieboekje. Daar moet toch instaan waar de krikpunten zijn en hoe te gebruiken.
                  www.peugeotforum.be

Comment

zit er geen krik bij de wagen zelf?
                    die dingen zitten daar niet voor de show in hé.
                    wimoptiek.be op

Comment

Ik denk niet dat er bij een X5 een krik geleverd wordt, toch niet indien runflat banden. Een gewone garage krik is ook veel makkelijker dan zo'n dingetje dat bij de auto zit. Gaat veel sneller en is stabieler.

Ik zou gewoon een krik van 45-50 cm nemen en daar een blokje tussen steken. Neem die blok dan groot genoeg (en ook dik genoeg zodat hij niet knikt) en dan gaan je kriksteunpunten zeker niet vervormen. Bij mijn 1 kan ik tussen mijn krik en de steunpunten geen blokje meer krijgen en deze raken ook bijna niet vervormt door hem op te krikken (nu na 3 keer zie je waar mijn krik steunt als je er gaat onder liggen, maar dat kan daar wel tegen). Met een blok hout ertussen kan dit zeker geen kwaad. Mocht een blokje hout te dik zijn kan je eventueel ook een stuk isolatieplaat nemen. Of een stuk van het hout afzagen...

Als je X5 veiligheidsbouten op de wielen heeft, let er dan ook op dat je ze niet te vast aandraait (120 +- 10 Nm). Maar als je geen persluchtpistool gebruikt, zal het waarschijnlijk niet mislopen. Gewoon niet met je volle gewicht op een een meterslange hefboom gaan staan. Als je niet zeker bent, schaf je dan ook nog een momentsleutel aan. Dan kan je helemaal niets fout doen (als je hem juist instelt). Gewoon goed handvast zal echter ook wel goed zijn.

Succes!

Comment

Bedankt allemaal voor de vele tips! Dit heeft me prima geholpen vanmiddag toen ik ermee aan de slag ging.

Ik ben naar de plaatselijke auto5 gereden en verschoot daar eigenlijk van hun aanbod. Krikken voor alle smaken.

Ik koos voor een garage krik van Norauto die 2.5ton aankan en tot 50cm omhoog gaat. Volgens de verkoper moest ik hiermee voldoende hebben: hij zij: als uw auto niet hoger dan 30cm van de grond staat, kom je zeker toe, want dan heb je nog 20cm over en dat is hetgeen zeker zou moeten volstaan.

De krik kostte 79€ en werkt fantastische vind ik: erg snel en stabiel (voor een leek als ik althans). Meer moet dat niet zijn! Blijkbaar is 50cm meer dan voldoende voor een x5.

Banden wisselen is wel zwaar werk, zeker met die 315/35 R21 banden: miljaar want een kanjers.
                        Anderzijds duurt heel de klus een kleine 40' hetgeen ik niet verwacht had, eerlijk gezegd.

Ik had eerder ook gedacht aan een electrische moersleutel en een momentsleutel, maar ik denk niet dat dit nodig is.
                        Ik gebruik mijn accuboormachine voor het 'losse' deel van het in- en uitschroever. Als er kracht nodig is, gebruik ik gewoon een telescopische moersleutel.
                        Gaat perfect zo!

@M3 E46 .... : bedankt voor de tip van de anti diefstal bouten: ik merkt enigszins een verschil bij het indraaien: het leek dat ik deze verder kon indraaien, maar heb niet overdreven: blijkbaar was dit dan een goeie zet.....

thx,
                        teizman

Comment

Met een schaarkrikje krik ik alles omhoog.Je moet je bukken of er onder gaan liggen.Naast het wiel is meestal een stevig punt.Je hoeft dan niet gans de kas te krikken.1-2-3 en de band is van grond.
                          Op 1 2 3 is het niet gemaakt ! Kijk naar de Autodoktoren http://www.vox.de/cms/sendungen/auto-mobil/autodoktoren-videos.html

Comment

Een goeie krik en een momentsleutel en je kan er jaren tegenaan voor het wisselen van je wielen !
                            Een momentsleutel kost wel iets maar dan staan je bouten steeds perfect vast en ga je vooral je veiligheidsbouten niet kapot trekken...
                            Het lossen van je bouten nadien gaat ook een heel stuk vlotter ! (lekke band onderweg...)
                            Met een 'bouloneuse' staan ze veel te vast !

Comment

Tof dat het allemaal goed gelukt is , misschien nog eens "natrekken" lees controleren of de bouten nog allemaal ongeveer even vast staan na x-aantal km te rijden .
                              Nu kan je alvast beginnen om je winterwielen deftig te poetsen .(en beschermen)
                              Misschien ook handig om de druk van de banden iets te verhogen ivm stockage , de druk loopt toch altijd wat af na langere tijd stilliggen.

Comment

Oei oei,
                                ondertussen heb ik al een 400km gereden met de zomerbanden.

Mijn verbruik ligt minstens een liter hoger dan met de winterbanden:-(

Voor iemand als ik die 60 000km/jaar rijdt, betekent dat bijna 1000€ meer aan diesel.....

Ik denk er maw dus aan om mijn zomerwielen (originele Y spaak wielen van BMW: vooraan 285-40 R20, achteraan 315-35 R20) te wisselen voor iets kleiners...
                                Bijvoorbeeld vooraan 255-40 R20, achter 285-35 R20, of eventueel zelfs iets in 19".

Iemand interesse?

teizman

Comment

Working...
                                X