ik doe altijd het volgende.
de minpool of massas van de auto verbind ik altijd al onmiddelijk.
( dan hangt die kabel al uit de weg en kan je hier al niets mis mee doen )
auto 1 starten en na een minuutje ofzo hang ik de + pool aan beide batterijen.
nu laat ik de auto nog steeds 5 minuten ofzo draaien zodat batterij 2 ook al wat bijgeladen wordt. Je wilt namelijk alleen maar een laadstroom over de kabels trekken, en niet een startstroom
( ondertussen hou ik in het oog wat mijn voltmeter doet. stel dat de lege batterij kapot is en in kortsluiting ligt, dat hij niet mijn alternator eronderdoor trekt )
na 5 minuutjes is de batterij van de andere auto toch al een beetje opgeladen.
je kan dan nog de lichten van beide aut's enz opzetten, maar over het algemeen krijg ik de 2de auto dan zelfs in gang zonder dat de startkabels verbonden zijn.
meestal heeft een batterij deze laadcurve.
de minpool of massas van de auto verbind ik altijd al onmiddelijk.
( dan hangt die kabel al uit de weg en kan je hier al niets mis mee doen )
auto 1 starten en na een minuutje ofzo hang ik de + pool aan beide batterijen.
nu laat ik de auto nog steeds 5 minuten ofzo draaien zodat batterij 2 ook al wat bijgeladen wordt. Je wilt namelijk alleen maar een laadstroom over de kabels trekken, en niet een startstroom
( ondertussen hou ik in het oog wat mijn voltmeter doet. stel dat de lege batterij kapot is en in kortsluiting ligt, dat hij niet mijn alternator eronderdoor trekt )
na 5 minuutjes is de batterij van de andere auto toch al een beetje opgeladen.
je kan dan nog de lichten van beide aut's enz opzetten, maar over het algemeen krijg ik de 2de auto dan zelfs in gang zonder dat de startkabels verbonden zijn.
meestal heeft een batterij deze laadcurve.

Comment