Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Schokken bij vertrekken

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Schokken bij vertrekken

    Een vraagje voor de mekaniekers.
    Vandaag een okkazie auto opgehaald die ik maandag had gekocht.
    De auto moest nog naar de technische kontrole en dat bleek allemaal ok te zijn behalve een opmerking voor een rubber aan de veren en de rubbers van de stabilisatorstangen moesten ook vervangen worden.Daar was hij de eerste voor afgekeurd.Weet niet of dat normaal is bij de 134000km die hij op de teller heeft.
    Maandag heb ik er een testrit mee gemaakt en ondervond niets abnormaals.
    Vandaag bij het naar huis rijden (30km)van de handelaar begon hij na enige tijd, als hij warm stond te schokken tijdens het vertrekken.
    Ik had de handelaar al gevraagd of de koppeling nog ok was, hij zette de auto in eerste, de handrem op en vertrok, daarop viel de auto stil. Dus wat ik hier uit begreep was; wanneer de koppeling defect of versleten zou zijn dan had hij niet stil gevallen??
    Nu vraag ik mij toch af of de koppeling niet versleten is, ik kan niets anders bedenken dan dat.Voor de rest rijd en scchakelt hij goed.
    Als je de pedaal intrapt moet je toch nog redelijk wat moeite doen of doet dat er niet toe?
    Hij heeft één jaar waarborg gegeven op de motor maar ja...dat is de koppeling niet.
    Wat is jullie mening en als de koppeling versleten is hoe kan ik hem dat aantonen als hij niet gewillig is om ze te vervangen of mij wil afwimpelen?
    Het is een ford escort 1800 td van 97.
    Thx
    Last edited by ; 04/11/2006, 00:24.

  • #2
    Doe die koppelingstest 'ns in 2e om zeker te zijn dat het de koppeling niet is. Als de motor snel stilvalt tijdens die koppelingstest is de koppeling nog in orde.

    Je hebt het probleem enkel voor bij het vertrekken? En enkel als de motor opgewarmd is? Wat gebeurt er als de motor al een hele tijd warm is, schokt hij dan nog? Stationair draait hij wanneer hij warm staat zonder abnormale trillingen?
    The greatest trick the devil ever pulled, was convincing the world he didn't exist

    Comment


    • #3
      Kromme koppelingsplaat mss?

      Edit: Andere koppelingstest doen:
      VB in 4e zetten, koppeling ingedrukt houden, naar het toerental van maximumkoppel gaan en koppeling laten opkomen zoals je doet alsof je gewoon schakelt. Dan moét ie stilvallen

      Comment


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door Wutputt
        Doe die koppelingstest 'ns in 2e om zeker te zijn dat het de koppeling niet is. Als de motor snel stilvalt tijdens die koppelingstest is de koppeling nog in orde.

        Je hebt het probleem enkel voor bij het vertrekken? En enkel als de motor opgewarmd is? Wat gebeurt er als de motor al een hele tijd warm is, schokt hij dan nog? Stationair draait hij wanneer hij warm staat zonder abnormale trillingen?
        Enkel bij vertrek heeft hij dat en hoe harder je vertrekt hoe erger.
        Ik heb maximum 90 km/u gereden maar hij stond wel goed warm na 30 km als ik thuis kwam, tenzij je bedoeld dat ik er een keer goed mee moet doorrijden?
        Hij draaid stationair zonder stoten en abnormale trillingen.
        THX

        Comment


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door Carlito
          Kromme koppelingsplaat mss?

          Edit: Andere koppelingstest doen:
          VB in 4e zetten, koppeling ingedrukt houden, naar het toerental van maximumkoppel gaan en koppeling laten opkomen zoals je doet alsof je gewoon schakelt. Dan moét ie stilvallen
          We zullen dat een keer testen van't weekend, thx

          Comment


          • #6
            Ben je wel zeker dat het wel effectief aan de koppeling ligt?
            Met 'schokken', bedoel je dan gewoon 'schokken', of kan het ook 'haperen'/'inhouden' betekenen?

            Kweet niet hoe het zit bij deze auto, maar bij de meeste klassieke hydraulische systemen grijpt de koppeling des te 'sneller' aan naarmate ze versleten is. Maw, als je je pedaal volledig tot de vloer intrapt, en dan rustig loslaat, grijpt de koppeling dan in als je nog maar 1cm van de vloer bent, of grijpt ze pas in als je al bijna op het einde van de pedaalslag zit (dus helemaal bovenaan).
            Nogmaals, dit is volgens mijn ervaring met hydraulische systemen, weet niet zeker of het bij deze auto nog een bowden-kabel kan zijn.

            Comment


            • #7
              Of, kan het ook zijn dat er een beetje olie of vet tussen de koppelingsplaat en het vliegwiel zit. Khad dit bij de 300TD, en dan trilde de aandrijflijn bij het vertrekken (lees: koppelen).

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door matteus
                Ben je wel zeker dat het wel effectief aan de koppeling ligt?
                Met 'schokken', bedoel je dan gewoon 'schokken', of kan het ook 'haperen'/'inhouden' betekenen?

                Kweet niet hoe het zit bij deze auto, maar bij de meeste klassieke hydraulische systemen grijpt de koppeling des te 'sneller' aan naarmate ze versleten is. Maw, als je je pedaal volledig tot de vloer intrapt, en dan rustig loslaat, grijpt de koppeling dan in als je nog maar 1cm van de vloer bent, of grijpt ze pas in als je al bijna op het einde van de pedaalslag zit (dus helemaal bovenaan).
                Nogmaals, dit is volgens mijn ervaring met hydraulische systemen, weet niet zeker of het bij deze auto nog een bowden-kabel kan zijn.
                Met schokken bedoel ik echt schokken, net zoals iemand die met de auto leert rijden en nog niet goed met de koppeling/gas overweg kan.

                Ik denk niet dat het hydraulisch is, ze voelt wel erg stug aan.
                De koppeling begint te werken ongeveer in de midden.

                Comment


                • #9
                  Dat is hoogstwaarschijnlijk een kromme plaat dan. Heeft de Espace ook last van.

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door Carlito
                    Dat is hoogstwaarschijnlijk een kromme plaat dan. Heeft de Espace ook last van.
                    Dat geeft enkel schokken als hij warm staat of zou hij dan altijd moeten schokken , warm of koud?

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door myxx
                      Dat geeft enkel schokken als hij warm staat of zou hij dan altijd moeten schokken , warm of koud?
                      Altijd.
                      Maar als ie warm staat merk je het harder

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door Carlito
                        Altijd.
                        Maar als ie warm staat merk je het harder
                        Ga er een keer extra op letten als ik koud vertrek of ik iets merk.
                        Het zal dan toch miniem zijn want zo direkt voel ik niets.

                        Comment


                        • #13
                          Vanmorgen even gaan testen en bij koude motor is er geen probleem.
                          @Wutputt, ik ben in tweede vertrokken met de handrem op, viel stil.
                          Ben in vierde vertrokken zoals Carlito voorstelde en toen viel hij ook stil.
                          Heb ook met de verkoper gebeld en volgens hem zou de koppeling in orde moeten zijn. Hij denkt dat het mss een afstelling is? Ik mocht er mee langs komen en dan gaat er naar kijken. Ben benieuwd

                          Comment


                          • #14
                            Het rare is dat het effectief afhangt van de motortemperatuur, wat ervoor zorgt dat het bijna per definitie iets met de motor te maken zou hebben.
                            Anders zou ik nog kunnen denken, mss een versleten cardankoppeling/flens?

                            Heel belangrijk bij de koppelingstest is dat je de motor naar het toerental brengt waar hij het meeste koppel levert. De koppeling op 1000 toeren laten opkomen heeft geen zin, daar de motor daar zo weinig kracht heeft, dat zelfs een versleten koppeling de motor kan doen stilvallen. Bij jou auto zal dat toerental tss de 2500 en 3000 toeren liggen denk ik.


                            succes.

                            Comment


                            • #15
                              Ligt het niet aan een verstopte filter ergens... ? Misschien een vuile injector ofzo?

                              Comment


                              • #16
                                Oorspronkelijk geplaatst door Roughneck
                                Ligt het niet aan een verstopte filter ergens... ? Misschien een vuile injector ofzo?
                                Oorspronkelijk geplaatst door matteus
                                Het rare is dat het effectief afhangt van de motortemperatuur, wat ervoor zorgt dat het bijna per definitie iets met de motor te maken zou hebben.
                                Anders zou ik nog kunnen denken, mss een versleten cardankoppeling/flens?

                                Heel belangrijk bij de koppelingstest is dat je de motor naar het toerental brengt waar hij het meeste koppel levert. De koppeling op 1000 toeren laten opkomen heeft geen zin, daar de motor daar zo weinig kracht heeft, dat zelfs een versleten koppeling de motor kan doen stilvallen. Bij jou auto zal dat toerental tss de 2500 en 3000 toeren liggen denk ik.


                                succes.
                                Ik heb niet op het toerental gelet maar heb wel behoorlijk wat gas gegeven voor ik de koppeling gelost heb.
                                Waarschijnlijk ga ik volgende week terug naar de verkoper, hij moet het maar uitzoeken.
                                Kan vanalles zijn, ook een filter of vuile injector mss, ik post de oplossing wel als ik ze weet
                                In ieder geval allen bedankt voor de tips.
                                Last edited by ; 04/11/2006, 15:52.

                                Comment


                                • #17
                                  klinkt als een motor die ofwel geen lucht ofwel geen mazout krijgt

                                  Comment


                                  • #18
                                    Van de week tot bij de verkoper geweest en zoals gewoonlijk had hij het veel minder hard, dat moet toch weer eens lukken.
                                    Zijn uitleg; "Een beetje oefenen hé" of dat ik het na 23 jaar nog niet kan?
                                    Uiteindelijk heeft hij de koppeling wat losser gezet dat ze niet zo stroef meer ging maar dat is nog slechter. Wat hij mij ook nog zei is dat het mss een hard stukje kon zijn tussen de koppelingsplaten en dat het moet slijten.
                                    Of zo iets zal slijten heb ik mijn twijfels over, het zal waarschijnlijk zoals eerder aangehaald een kromme plaat zijn. Ik vrees dat hij zeker geen nieuwe koppeling wil steken omdat ze nog goed werkt.
                                    We zullen dan maar blijven rijden en ze zo goed mogelijk proberen af te stellen dat hij zo min mogelijk schokt.
                                    Heb het een keer bekeken om dat ding zelf open te gooien maar zonder brug of put is dat onbegonnen werk. De ervaring heb ik ook niet, enkel van het sleutelen aan mijn motor.
                                    Als hij volgend jaar door de kontrole geraakt zonder te veel kosten steken we maar een nieuwe koppeling.

                                    Comment


                                    • #19
                                      (dubbele post gewist)

                                      Comment

                                      Working...
                                      X