Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Booster: hoe te gebruiken?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Booster: hoe te gebruiken?

Aangezien mijn wagen al enige tijd last heeft van stroomverlies, en mijn garage de oorzaak nog niet heeft kunnen vinden, heb ik een Norauto Booster aangekocht.

De handleiding vermeld echter dat ik de rode (+) tang op de positieve pool van de autobatterij dien te bevestigen, en de negatieve op het raamwerk van de wagen - nooit op de negatieve pool. (dit laatste staat uitdrukkelijk vetgedrukt).

Mijn kennis van autotechniek (en electriciteit) is zeer beperkt - kan iemand me waarom ik dit zo dien te doen, en de booster dus niet rechtstreeks op de negatieve pool mag aansluiten? Een zoektocht op het internet heeft me alvast geleerd dat boosters van andere merken net wél rechtstreeks op de negatieve pool aangesloten dienen te worden...
    Last edited by ; 18/12/2011, 13:47.

Oorspronkelijk geplaatst door ptriek Bekijk Berichten
    Aangezien mijn wagen al enige tijd last heeft van stroomverlies, en mijn garage de oorzaak nog niet heeft kunnen vinden, heb ik een Norauto Booster aangekocht.

De handleiding vermeld echter dat ik de zwarte (+) tang op de positieve pool van de autobatterij dien te bevestigen, en de negatieve op het raamwerk van de wagen - nooit op de negatieve pool. (dit laatste staat uitdrukkelijk vetgedrukt).

Mijn kennis van autotechniek (en electriciteit) is zeer beperkt - kan iemand me waarom ik dit zo dien te doen, en de booster dus niet rechtstreeks op de negatieve pool mag aansluiten? Een zoektocht op het internet heeft me alvast geleerd dat boosters van andere merken net wél rechtstreeks op de negatieve pool aangesloten dienen te worden...
    Ik neem aan dat je rood bedoelt? Rood op de plus en zwart op de - (massa).
    Carrosserie van de wagen is de massa. Geen idee waarom je die niet rechtstreeks op de batterij zou mogen aansluiten. Met startkabels is het ook altijd op de batterij dus... . Maar op de carrosserie van de auto zal ook wel lukken gok ik. Mss dat Norauto er een goede reden voor heeft en dat het hun overtuiging is... . Lijkt me thans niet altijd even makkelijk op een toegankelijk stuk carrosserie te vinden om die tang op aan te sluiten
    2002 MX-5 NB 1.6

2011 Honda PCX

Comment

Er zijn nog instructieboekjes die, in geval van startkabels, zeggen van de - aan de motor of een aardverbinding van de carosserie te bevestigen ipv aan de -pool van de batterij ??

Comment

Ze doen dit vooral voor uw eigen veiligheid. Een booster wordt al snel eens gebruikt op een batterij die niet 100% is of eventueel al wat lekt. Bij zulke batterijen kan er zich waterstofgas ophopen rond de batterij.

Als je de - pool van de booster aansluit op een massa of op de - pool van de batterij maak je altijd wel een klein vonkje. Waterstofgas is zeeeer explosief en kan er dus voor zorgen de batterij ontploft als je in de buurt een vonk trekt. Dus beter een massa zoeken verder weg van de batterij.

Als je echt niet anders kan dan de - op de batterij aan te sluiten, best wegkijken van de batterij net voor je de booster aansluit. Mocht de boel onsteken ben je toch te traag om je gezicht weg te trekken van de vlam. Als je wegkijkt is misschien uw haar weg, maar is de voorkant van uw gezicht nog intact.

Let wel, de kans dat de batterij ontploft is klein, maar je weet maar nooit.

Comment

Knalgas!
          Het komt sowieso vrij bij het laden van batterijen met zuur. Vandaar dat heftrucks altijd moeten opgeladen worden met het accudeksel opengeklapt.

Maar autobatterijen zijn tegenwoordig toch "dicht"? Dus dan bestaat er geen risico meer?
          Aan de motor is meestal wel een massapunt voorzien, één of ander oog.
          2012 Mercedes-Benz C207 E220 CDI Coupé

Comment

Working...
          X