Mededeling

Collapse
No announcement yet.

veiligheidsbouten... grrr...

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• veiligheidsbouten... grrr...

Ben ik nu de enigste die zoveel miserie heeft met zijn veiligheidsbouten . Ofwel is het opzetstukje krom ofwel is er een probleem aan de tandjes van de bout zelf...

Momenteel is er weer één bout die kuren geeft. Nu heb ik 3 winterbanden en 1 zomerband . Heb eens geprobeerd om met een hamer een tikje te geven om het opzetstukje toch te laten pakken maar het is niet gelukt .

De bandencentrale zal blij zijn als ze dit mogen uitboren .
    The shark is BACK! BMW 635csi

BMW E24 635csi 1985
    BMW F10 520da 2012
    MINI Clubman Cooper 2017

2x BMW 635csi 1981 & BMW 728i -> RIP: donorwagens
    BMW 635csi 1980, BMW 320 1977 -> sold
    Opel corsa 1.7dti sport 2003 & BMW E39 520d 2002 -& BMW 728i 1999 > sold
    VW Polo 1.4 1999 & BMW 318is coupé 1995 & BMW 525d touring 2001, BMW 525da touring 2003 & BMW 320d coupe 2008 -> sold

Ik heb sinds 2005 dezelfde veiligheidsbouten, 2 keer per jaar wordt eraan gedraaid in de bandencentrale en ze werken nog steeds naar behoren.

Comment

ik heb 1x de gewone sleutel een duw gegeven toen hij er scheef op zat, en was m'n adapter ook naar de frut, inclusief wielbout.
      Sindsdien zijn ze er allemaal af. Maar met luchtdruk nog nooit problemen gehad.

2015 Volvo V60 D2 aut.
      2003 Volvo S60 2.4 benzine

Comment

vorig jaar ook miserie gehad en ben 1 bout moeten gaan laten uitboren in de garage.
        dan maar net zoals bompa 4 gewone besteld
        www.peugeotforum.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door BEEMER Bekijk Berichten
          Ben ik nu de enigste die zoveel miserie heeft met zijn veiligheidsbouten . Ofwel is het opzetstukje krom ofwel is er een probleem aan de tandjes van de bout zelf...

Momenteel is er weer één bout die kuren geeft. Nu heb ik 3 winterbanden en 1 zomerband . Heb eens geprobeerd om met een hamer een tikje te geven om het opzetstukje toch te laten pakken maar het is niet gelukt .

Als het mogelijk is kan je ook proberen een bout op de wielbout te lassen (een M14 ofzo). Door de warmte van het lassen komt de wielbout al wat makkelijker los en je hebt ook een nieuwe zeskant waar je je sleutel kunt opzetten

Comment

Ik doe altijd wat vet aan de vijzen, in het boekje staat dat dat niet mag, maar ze komen er dan tenminste uit.
            Idem met de rand van de velg aan de binnenkant, beetje vet.

Comment

ik hoop dat ge er dan kopervet aan doet en niet gewoon vet. Uw aandraaimoment wijzigt ge met gewoon vet drastisch.
              www.peugeotforum.be

Comment

Heb 20 euro betaald bij Donckers om de bout te laten uitboren. Daar zei men dat het probleem is dat de veiligheidsbouten vaak machinaal vastgezet worden en zo beschadig je ze. De laatste draai moet je steeds met de hand doen.

Op de 520d is mijn eerste bout nu beschadigd. Ik wissel de velgen altijd zelf en tot nu is het altijd goed gegaan. Op de E36 318is coupe heb ik 1 set krom gehad die Frits voor me uitgeboord heeft. De 2de set was na 1 keer losdraaien reeds krom. En dit door gewoon met de hand te draaien .

Ik was daarnet bij de BMW dealer omde bouten van de 525d wat losser te zetten. Ik kreeg ze geen mm verdraaid... Bij het vervangen van de remschijven hadden ze deze machinaal aangedraaid. Daar gaf men ook toe dat ze geregeld problemen hadden met de veiligheidsbouten. Geregeld bellen bandencentrales om nieuwe bouten te vragen.

Een stukje erop lassen is inderdaad ook een oplossing. Maar daar durf ik zelf niet aan te beginnen . Wat het "koper?"vet betreft... Dat heb ik vorig jaar ook zien doen door een kleine bandencentrale op de velgen van de 525d. De banden van de 2 delige velgen verloren toen geregeld druk en die man heeft ze opnieuw moeten afdichten.
                The shark is BACK! BMW 635csi

BMW E24 635csi 1985
                BMW F10 520da 2012
                MINI Clubman Cooper 2017

2x BMW 635csi 1981 & BMW 728i -> RIP: donorwagens
                BMW 635csi 1980, BMW 320 1977 -> sold
                Opel corsa 1.7dti sport 2003 & BMW E39 520d 2002 -& BMW 728i 1999 > sold
                VW Polo 1.4 1999 & BMW 318is coupé 1995 & BMW 525d touring 2001, BMW 525da touring 2003 & BMW 320d coupe 2008 -> sold

Comment

in de auto5 (daar hebben ze soms toch iets goed) kunt ge een telescopische sleutel kopen voor 5€ of zo. Daar krijgt ge elke vijs mee losgedraaid.
                  www.peugeotforum.be

Comment

Gebruik eens een momentsleutel,goed voor de remschijven en depannage onderweg.
                    Op 1 2 3 is het niet gemaakt ! Kijk naar de Autodoktoren http://www.vox.de/cms/sendungen/auto-mobil/autodoktoren-videos.html

Comment

En een likje kopervet doet wonderen

Comment

Bij het vervangen van de remschijven hadden ze deze machinaal aangedraaid. Daar gaf men ook toe dat ze geregeld problemen hadden met de veiligheidsbouten. Geregeld bellen bandencentrales om nieuwe bouten te vragen.
                        In alle Volvo-garages worden de bouten aangedraaid met een maximum koppel van ... (ik dacht 4Nm?). Dus normaal zou je dat probleem niet moeten hebben als elk merk dergelijke instructies heeft en elke dealer dat dan nog eens opvolgt.

Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten
                        in de auto5 (daar hebben ze soms toch iets goed) kunt ge een telescopische sleutel kopen voor 5€ of zo. Daar krijgt ge elke vijs mee losgedraaid.
                        *peut*
                        Ik heb ze toch eens een 2u zien werken aan m'n wielbout (had toen wel knalhard tegen een borduur gegleden in de sneeuw met kapot roulement tot gevolg), die zat zo vast dat een telescopische sleutel niet hielp, luchtdruk hielp niet, .... Alleen uitboren hielp.

Oorspronkelijk geplaatst door wielscheel Bekijk Berichten
                        Gebruik eens een momentsleutel,goed voor de remschijven en depannage onderweg.
                        Da's te zien op welk moment je die ingesteld hebt he

2015 Volvo V60 D2 aut.

Comment

Bompa ik hoop voor jou dat de bouten in je band vastzitten met een groter moment dan 4Nm, ik gok eerder richting 100Nm.

Met 4Nm kan een kleuter die bouten losdraaien En ik denk niet dat je dat wil.

Met zo een kruissleutel kan je ook serieus macht steken, kan je trekken en duwen (erop staan) tegelijk.

Comment

dus uw bout zat gerokken in de naaf? Wel laat het me dan anders zeggen: onder normale omstandigheden krijgt ge daar elke bout mee los. Ik wissel genoeg wielen per jaar en tot hiertoe nooit geen problemen mee gehad. Eerder 'problemen' met een wiel dat niet los van het centerstuk komt, maar met wat kloppen (met de handen) op de band heb ik tot hiertoe ook al alles losgekregen.
                            www.peugeotforum.be

Comment

@gewoon ik: 'k kan mis zijn, 'k zal mis zijn, maar 't is in elk geval in een procedure vastgelegd dat ze niet harder dan x nm mogen vastgedraaid worden.

@flappy: dat was een uitzonderlijk geval van een ferme klop tegen m'n voorwiel, die klop zorgde ervoor dat alles zo een wrong gekregen had (zelfs een brok uit m'n velg gesprongen) dat er geen kik meer aan te geven was.

2015 Volvo V60 D2 aut.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Bompa Bekijk Berichten
                                @gewoon ik: 'k kan mis zijn, 'k zal mis zijn, maar 't is in elk geval in een procedure vastgelegd dat ze niet harder dan x nm mogen vastgedraaid worden.

@flappy: dat was een uitzonderlijk geval van een ferme klop tegen m'n voorwiel, die klop zorgde ervoor dat alles zo een wrong gekregen had (zelfs een brok uit m'n velg gesprongen) dat er geen kik meer aan te geven was.

Bij Volvo is dat aanhaal moment héél belangrijk! Anders trekt ge die aluminium 'kapjes' (?) op de bout zelf waar je uw dop op zet naar de kl*ten Dan krijg je er gewoonweg geen dop meer op.. laat staan dat je ze lost krijgt. Miserie miserie!

Een veiligheidsbout wordt meestal beschadigd door machinaal vast te zetten inderdaad.. ik draai ze meestal handvast en eens het wiel op de grond staat met de momentsleutel. Zo speel je echt op safe

Comment

veiligheidsbout

voor die 20 euro kunt ge ni sukkelen...

een setje veiligheidsbouten kost amper 30 tot 50 euro , afhankelijk welke je neemt ,

ik het een setje van 30 euro en dat werkt heel behoorlijk , ik raad je aan om zoiets bvb in een banden/autozaak te kopen en niet in bvb een supermarkt/brico/lidl...

dan weet je al op voorhand dat het niet goed KAN zijn !!

wel goed opletten : er zijn bij vele merken verschillende bouten nodig voor staal en voor aluminium !!(ivm de schuinte van de alu-velgen)

ik dacht dat bij bvb een fiat punto de bouten hetzelfde blijven voor staal en alu

vasttrekken bouten : vast is vast , maar ideaal is een momentsleutel idd

ik gebruik geen momentsleutel, enkel een kruissleutel en als ik mijn velgen vasttrek doe ik dit in meerdere keren door telkens met een andere bout te beginnen en kruiselings te werken

steeds vaster en vaster tot ik zelf voel dat ze allemaal ongeveer evenvast zitten .

er is er tot hiertoe nog nooit eentje losgekomen ...

met een momentsleutel is zeker beter , maar ik rijd niet met een V12 tegen 250km/uur en dan voldoet dit prima

natrekken na bvb 20 km is aan te raden omdat het wiel zich dan echt gezet heeft

Comment

Een wiel best vastzetten met +/-120 Nm (afhankelijk van het wagentype kan dit anders zijn uiteraard)

Gewone personenwagens (middeklasse) zet ik altijd rond de 120 Nm vast, grotere monovolumes of sportwagens mogen meestal wel iets meer.
                                    Kleine stadswagenstjes (vb Twingo) iets minder (110 ofzo).

Heb zelf een telescopische sleutel in de wagen liggen. krijg je altijd alles mee los en goed vast, en dan op het werk of thuis indien nodig even met de momentsleutel corrigeren.

Maar met zo'n veiligheidsbouten is het altijd belangrijk recht te wringen... voor het minste dat het iets scheef is verneuk je die dop of bout...

Ook opletten wat voor velg en bouten je gebruikt uiteraard... vele velgen mag je enkel met een bout met vaste (conische) rondel gebruik. Andere dan weer enkel met losse (conische) rondel...

Al veel mensen hun reservewiel zien vervangen en dan de bouten niet wisselen (vaak zit er bij je reservewiel een zakje met andere bouten voor die velg). Doe je dit niet komt je wiel ofwel niet goed vast, te vast of draai je alles kapot

Comment

Al veel mensen hun reservewiel zien vervangen en dan de bouten niet wisselen (vaak zit er bij je reservewiel een zakje met andere bouten voor die velg). Doe je dit niet komt je wiel ofwel niet goed vast, te vast of draai je alles kapot

Ik heb dat probleem niet, zowel op de vier wielen als op het reservewiel (allemaal lichtmetalen) zitten dezelfde bouten (1 veiligheidsbout per wiel incl.), ook op het reservewiel een veiligheidsbout (vermits het reservewiel aan de buitenkant achterdeur hangt, Freelander 1).

Comment

Niet allemaal uiteraard maar bij mijn wagen is dit bijvoorbeeld wel.

Standaard : 17" alu
                                        Reservewiel : 16" staal (wat dus ook zo is voor mijn winterset (15" staal))

Als ik in die stalen velgen de bouten van mijn alu velgen draai kan je die blijven aandraaien. Zijn er met losse rondellen en op die stalen velgen duw je die gewoon kapot omdat die rand niet groot genoeg is

Comment

Working...
                                        X