Mededeling

Collapse
No announcement yet.

BMW / Mini: coderen via OBD (NCS Expert, INPA, Ediabas)

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• BMW / Mini: coderen via OBD (NCS Expert, INPA, Ediabas)

Hallo,

Heeft iemand hier (positieve) evaring met het opzetten van een systeem met één of meerdere van volgende software pakketten:
    • NCS Expert
    • INPA
    • Ediabas
    Ik heb momenteel een systeem klaargestoomd maar krijg een error bij het connecteren naar de auto (MINI R56): "VIN faulty - Coapi 2020 - IFH-0009 No response from ECU". Na 6 herinstallaties op Win7 en WinXP, met verschillende versies van de software en daten files, gooi ik de handdoek in de ring en hoop iemand te vinden met betere hardware/kennis die me kan helpen of assisteren. Aangezien ik de "vehicle order" wil aanpassen zou dit bij mijn weten via NCS Expert moeten gebeuren.

Uiteraard tegen vergoeding.. Thanks!
    My Dyson on wheels: 2012 Tesla Roadster 2.5

Krijg je de twee zwarte bolletjes als je je contact aanzet bij INPA? Daarmee check je het gemakkelijkst de communicatie. Als dat ok is, kan het nog aan de timing liggen van je virtuele poort, je moet daar ergens een setting verzetten. Staat in een van die pdfs die je er normaal bijgekregen hebt.

VO aanpassen kan met NCSExpert maar op zich ben je daar niet zoveel mee.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DUR0N Bekijk Berichten
      Krijg je de twee zwarte bolletjes als je je contact aanzet bij INPA? Daarmee check je het gemakkelijkst de communicatie. Als dat ok is, kan het nog aan de timing liggen van je virtuele poort, je moet daar ergens een setting verzetten. Staat in een van die pdfs die je er normaal bijgekregen hebt.

VO aanpassen kan met NCSExpert maar op zich ben je daar niet zoveel mee.
      Ja, die bolletjes zijn in INPA en detecteren correct battery + ignition.
      De timing van de COM poort heb ik aangepast zoals in de pdf's...
      My Dyson on wheels: 2012 Tesla Roadster 2.5

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Individualizer Bekijk Berichten
        Ja, die bolletjes zijn in INPA en detecteren correct battery + ignition.
        De timing van de COM poort heb ik aangepast zoals in de pdf's...
        Is het je uiteindelijk gelukt ? ben zelf ook al een week aan de gang om het ding gestart te krijgen. Na veelvuldig herinstalleren is me dit eindelijk gelukt, kreeg telkens A LZH .... niet gevonden. Nu werkt alles ook de bollekes maar kan niet connecteren met de wagen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MoneyFor Bekijk Berichten
          Is het je uiteindelijk gelukt ? ben zelf ook al een week aan de gang om het ding gestart te krijgen. Na veelvuldig herinstalleren is me dit eindelijk gelukt, kreeg telkens A LZH .... niet gevonden. Nu werkt alles ook de bollekes maar kan niet connecteren met de wagen.

Ik heb anderhalf jaar op BB gezeten en stond (sta) daar goed gekend als de codeerder van BMW's. Dit gaat van simpele opties toevoegen (us pinkers, welkomslichten, dagrijlichten aanpassen, spiegelfunctie op sleutel zetten), tot opties inleren zoals achteraf lci lichten plaatsen of nieuwere navigatie zetten in pfl wagens,... Gezien een nogal belachelijke reden is mij de toegang tot BB ontzegd. Ik ga hier geen woorden aan vuil maken, omschrijf het maar als een paar jaloerse moderators die het kennelijk niet kunnen verdragen dat er mensen zijn die iets meer afweten van sommige zaken als zij zelf. Iedere reden was dan goed om mij uit de weg te ruimen met behulp van een leugenachtig verhaal tegenover hun leden waarbij uiteraard een eerlijke verdediging van mijn kant niet werd toegelaten. Maar goed dat gezegd zijnde heb ik de knop omgedraaid en ben ik naar autoforum verhuisd. Waarom, simpel hier draait niet alles om 1 merk, waarvan je dan nog het M model moet rijden om erbij te horen...

En nu het "coderen"

De grote kunst van het coderen is eigenlijk in de eerste plaats weten waarmee je bezig bent, omschrijf het als logisch redeneren. Velen denken dat ze een pdfje van het net kunnen halen, een Chinees kabeltje kunnen bestellen en zich plots Bill Gates of Steve Jobs (RIP) wanen. De meesten die met zulke dingen aan de slag gaan kennen niets van het binaire talstelsel waaruit de software in de modules is opgemaakt, nog minder waarmee ze bezig zijn of hebben geen programmeerachtergrond.

Ze denken dat coderen een paar vinkjes in een shareware progje plaatsen is te bestellen op Ebay.
          Laat mij toch even duidelijk zijn dat ik al anderhalf jaar "serieus" bezig ben geweest met BMW modules uit te lezen, aan te passen, optiecodes in te leren, ... en ik mezelf zeker niet als een programmeur waan. Ik mag dan wel informatica gestudeerd hebben, er iets van kennen, enige ervaring hebben, coderen is en blijft denkwerk en vooral testen, testen en nog is testen.

Ik wil de mensen toch even afschrikken dat ze mits onjuist gebruik van een NCS expert of Esys, of andere programma's de hele auto en diens modules onbruikbaar kunnen maken.
          Mijn excuses maar er is een groot verschil tussen een module hercoderen of een youtube filmpje volgen in de hoop er niks stuk gaat.
          Mensen die niet in staat zijn om zelfs de software te installeren, te begrijpen hoe het systeem werkt, geen enkele computerkennis hebben, zou ik toch willen aanraden om naar de dealer te gaan en niet zelf in de software van u modules te gaan klooien.

Dan om specifiek op u vraag in te gaan. Begin eerst al is met te zoeken naar de recenste databestanden en deze in de juiste mappen te plaatsen. Vergeet niet dat je zelfs je u software om zeep kan helpen door parameters in u huidige software te herschrijven met behulp van een programma die gebruik maakt van oude bestanden en deze gaan inplanten in u module. Op die manier ga je de recente software vervangen door oudere software wat tot onbruikbaarheid van een module kan leiden.
          Vergeet ook niet dat coderen met optiecodes de juiste manier is en invloed hebben op alle modules, dit terwijl de parameters handmatig veranderen in de modules niet worden opgeslagen in de licht, voet en cas module, bijgevolg zal je bij een update door dealer, alles kwijt zijn.
          Wanneer je wagen nog in garantie is en je handmatig hebt zitten klooien in welbepaalde modules ze dit aan de hand van de fasta gegevens, die bij een garantieaanvraag worden meegestuurd naar Bornem (Munchen) ze dit kunnen analyseren, detecteren en zelfs u hierdoor garantie kunnen weigeren.

Zoals dus gezegd, betreur ik ten zeerste dat meer en meer mensen zelf gaan en willen klooien in de electronica van hun dure bolide.
          Bij die chiptuners is van het zelfste laken een broek, velen denken omdat ze een standaard progje kunnen flashen in de ecu, ze ineens ingenieurs zijn.

Zelfs de beste chiptuners ter wereld hebben niet de know how waarover ze beschikken bij de autofabrikanten. Of dacht men dat een chiptuner op een uurtje een net zo goede mapping kan schrijven dan een fabrikant die maanden, soms jaren bezig is met een optimale mapping te maken voor de motor, om zowel te presteren, weinig te verbruiken als duurzaam te zijn.
          Zoals gezegd de auto zal wanneer onder handen genomen door een goede tuner, nog beter rijden, meer vermogen leveren en indien goed gedaan weinig effect hebben op de levensduur van de auto, maar kan de auto nooit zo efficiënt afgesteld staan als bij een originele map, bedacht door de fabrikant. Mijn vorige 1 serie was serieus getuned en ik was daar zeer tevreden van, maar op sommige toerentalgebieden was de auto nauwelijks sneller dan voor de tuning, had ik een veel groter turbogat en verbruikte mijn auto bijna 2 liter meer. Desondanks was ik best tevreden gezien het extra vermogen er vrijkwam op bepaald punten, in hernemingen,... maar zo goed als een standaardprogrammatie door de fabrikant wordt het nooit meer, die soepelheid over de gehele lijn verdwijnt en de auto wordt piekeriger afgesteld.

Hetzelfde gaat op voor coderen, programmeren,... Bezint eer ge begint is een wijze raad. Als het toch maar is voor een aantal standaardzaken aan te passen of weet ik veel wat, laat dat dan door de dealer doen of door mensen die al enige ervaring hebben. Er zullen ongetwijfeld meerdere mensen zijn die een pak ervaring hebben zoals ik, maar denk goed na voor je zomaar in de software begint te klooien, deze begint te updaten, uit te lezen, aan te passen,... Je speelt niet alleen met je geluk, ook met je geld.

Als ik u zo bezig hoor over gedownloade software met bestanden die van God ik weet niet waar komen, bolletjes die branden,... dan denk ik dat u echt geen snars begrijpt waarmee u eigenlijk bezig bent of doet u u job ook aan de hand van een handleiding? Ik weet wel alle begin is moeilijk maar aan de hand van u vraagstelling lijkt het me alsof u zoveel van computers afweet als ik van strijkijzers. Mits een beetje kennis zou je al weten wat die foutcode wilt zeggen die je nu krijgt. Maar goed een verwittigd man...

Ik kan allen die hiermee willen experimenteren maar 1 raad geven, wees voorzichtig!!!
          En NEE ik schrijf deze post niet neer om er zelf financieel voordeel uit te halen!!!
          Last edited by ; 24/01/2013, 01:00.

Comment

Kevinenjess, bedankt voor de verhelderende uitleg. Ik heb de fout A LZH... kunnen oplossen door nieuwe software te downloaden, ik had inderdaad gewoon gebruik gemaakt van de bijgeleverde software bij het kabeltje. Ik heb nu ook de "laatste V48.1" doorgemaild gekregen van iemand maar ben er nog niet toe gekomen om er wat verder mee te klooien :-). Vroeger had ik een andere hobby, satteliet ontvangers en het leuke hiervan was ook om zelf de codes te programmeren zodat je toch dat net iets meer kon bekijken, na de codes op je geimproviseerd kaartje begon je te klooien in de software van de ontvanger zelf. Hierdoor heb ik er ook enkele verkloot maar het was tenslotte m'n hobby en hoorde er voor mij gewoon bij. Dus ik begrijp volkomen dat je de ECU van de auto hiermee kan naar de kloten kan helpen maar lig ik echt niet wakker van maar vind het toch goed dat je het aanhaalt om anderen te waarschuwen. Zelf heb ik een hekel om naar de dealer te stappen voor zoiets, dat is mijn drijfveer. Ik was mij ook aan het afvragen, ken ik je niet ... heb ik van jou niet die zilveren carbonfolie gekocht ? mvg K.
            Last edited by ; 24/01/2013, 06:52.

Comment

Kevinenjess, bedankt voor de verhelderende uitleg. Ik heb de fout A LZH... kunnen oplossen door nieuwe software te downloaden, ik had inderdaad gewoon gebruik gemaakt van de bijgeleverde software bij het kabeltje. Ik heb nu ook de "laatste V48.1" doorgemaild gekregen van iemand maar ben er nog niet toe gekomen om er wat verder mee te klooien :-). Vroeger had ik een andere hobby, satteliet ontvangers en het leuke hiervan was ook om zelf de codes te programmeren zodat je toch dat net iets meer kon bekijken, na de codes op je geimproviseerd kaartje begon je te klooien in de software van de ontvanger zelf. Hierdoor heb ik er ook enkele verkloot maar het was tenslotte m'n hobby en hoorde er voor mij gewoon bij. Dus ik begrijp volkomen dat je de ECU van de auto hiermee kan naar de kloten kan helpen maar lig ik echt niet wakker van maar vind het toch goed dat je het aanhaalt om anderen te waarschuwen. Zelf heb ik een hekel om naar de dealer te stappen voor zoiets, dat is mijn drijfveer. Ik was mij ook aan het afvragen, ken ik je niet ... heb ik van jou niet die zilveren carbonfolie gekocht ? mvg K.
              Ik ben blij om te lezen dat je al wat progressie hebt gemaakt en dat je er een hobby van wil maken en dat je blijkbaar toch over heel wat technische kennis beschikt...
              Ik heb u wel geen carbonfolie verkocht... Zal iemand anders zijn...

Allesinds veel succes en voorzichtig!!!

Comment

Working...
              X