Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Motorolie onder minimumpeil na 8000km?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Motorolie onder minimumpeil na 8000km?

Klein vraagje,

Twee maand geleden is mijn wagen op groot onderhoud (100k km) geweest, 1 van de dingen die ze gedaan hebben is (ik quote de factuur) 'motorolie en filter vervangen". Er staat verder op de rekening 6.5l motorolie en een oliefilterelement.

Nu, 8000km later geeft de auto nu en dan een melding 'motorolie onder minimumpeil', gelieve 1l bij te vullen. Ik naar de garage gebeld en ze zeggen dat dit mogelijk is en dat ze er een liter zullen bijdoen.

Kan dit? Kan de olie al 'op' zijn na slecht 8000km. Ik vraag het maar om te weten of ze dit probleem gratis moeten oplossen (wegens slecht groot onderhoud) of dat ze niet in fout zijn en ik dus gewoon braafjes mijn rekening dien te betalen.

Auto is 2004 BMW 520i.

Alvast bedankt!

PS: Ja ik heb (te) weinig verstand van techniek

Dit kan zeer zeker

1l olieverbruik op 8000km is geheel normaal.

Comment

1l op 8000km moet idd wel nog net door de beugel kunnen denk ik.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Wouter Bekijk Berichten
        Denk jij. 1l. per 1.000 km is nog perfect aanvaardbaar. (En zeker door de merken).

Comment

1L/1000km hanteren zo goed als alle automerken. Is gewoon om zich in te dekken tegen schadeclaims.

Comment

Haha

Merci!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Wouter Bekijk Berichten
              Net? Mijn vader zijn Benz verbruikt sinds nieuw 'n liter per 4000 kilometer, perfect normaal en nooit enig probleem geweest, hij vult gewoon elke 2000 kilometer een half litertje bij.

Staat in het boekje: 1l/1000km is normaal, erboven naar garage gaan.

Mijn BMW is ook met een litertje weg op 3 tot 5000km (het scheelt welke rijstijl ik aanmeet).

1 liter op 8000 kilometer, daar zou ik me absoluut geen enkele zorg over maken. Gewoon om de 1000 kilometer ofzo controleren, zo doe ik het. Ik zorg dat hij altijd mooi net onder het maximum op de peilstok staat.
              '95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
              '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
              '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
              '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
              '13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
              '16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
              '13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
              '15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19

'19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
              '19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)

Comment

Bij de rijexamen moet je je olie kunnen peilen.Sproeierbakje vullen.Een reservewiel plaatsen is er ook bij dacht ik.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door fantomas Bekijk Berichten
                  Bij de rijexamen moet je je olie kunnen peilen.Sproeierbakje vullen.Een reservewiel plaatsen is er ook bij dacht ik.
                  Je vergeet koelvloeistof en remvloeistof (allez de vuldoppen)

Comment

ik heb al verschillende auto's gehad, meestal 10 jaar of ouder en nooit moet ik tussen de oliebeurten olie bijvullen, blijft altijd mooi op max staan.
                    Toyota corolla 2006 1400d4d 124.000km
                    Mercedes benz 190E 2.6 1987 163.000km
                    Mercedes benz 190E 2.3-16v 1984 167.000km

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door krikkie Bekijk Berichten
                      ik heb al verschillende auto's gehad, meestal 10 jaar of ouder en nooit moet ik tussen de oliebeurten olie bijvullen, blijft altijd mooi op max staan.
                      zegt meer over de vorige eigenaar... ;-)

Comment

Huidige auto zit nu op een goede 10.000 km sinds onderhoud gedaan bij tweedehandsverkoop, en die staat nog steeds perfect op maximum.
                        Bij vorige auto's trouwens ook altijd.

Ik hoor eerlijk gezegd altijd veel van BMW en Mercedes rijders dat ze vaak moeten bijvillen
                        Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                        Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                        Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                        Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk Berichten
                          Huidige auto zit nu op een goede 10.000 km sinds onderhoud gedaan bij tweedehandsverkoop, en die staat nog steeds perfect op maximum.
                          Bij vorige auto's trouwens ook altijd.

Ik hoor eerlijk gezegd altijd veel van BMW en Mercedes rijders dat ze vaak moeten bijvillen
                          Ik hoor dat ook van audi en vw...
                          En VOORAL bij leasing... en een nogal vlot rijgedrag en snelle ritten... (koud)

Comment

T is maar wat ge normaal vind he, maar ik vind da dus helemaal nie normaal.

Ik heb tot nu toe nog nooit tussentijds olie moeten bijgieten, bleef bij al mijn auto's mooi op max.

Zelfs bij de moto heb ik nog nooit olie moeten bijkappen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door timothy Bekijk Berichten
                              Net? Mijn vader zijn Benz verbruikt sinds nieuw 'n liter per 4000 kilometer, perfect normaal en nooit enig probleem geweest, hij vult gewoon elke 2000 kilometer een half litertje bij.

Staat in het boekje: 1l/1000km is normaal, erboven naar garage gaan.

Mijn BMW is ook met een litertje weg op 3 tot 5000km (het scheelt welke rijstijl ik aanmeet).

1 liter op 8000 kilometer, daar zou ik me absoluut geen enkele zorg over maken. Gewoon om de 1000 kilometer ofzo controleren, zo doe ik het. Ik zorg dat hij altijd mooi net onder het maximum op de peilstok staat.
                              Mijne Golf II van 26 jaar oud verbruikte 1l op 1000km

Mijne Mercedes nu van 20 jaar ... 1l op 18.000km >>> daar ben ik echt van verschoten !
                              Benzine
                              '80 VW POLO 895cc 22.300km-26.100km (2005- )

'85 VW PASSAT 32B 1300 (2010-2011)

'68 VW 411 1700 (2011-2014)
                              '81 VW T3 Camping Westfalia Joker 2000cc (2011-2013)
                              Diesel
                              '85 VW GOLF II Diesel (2007-2011)
                              '91 MERCEDES-BENZ 200D 157.000km-320.000km (2010- )
                              '10 VW GOLF VI 1600TDI Bluemotion (2016-2019)
                              '11 CITROÊN C3 1.4 HDI 68.000-111.000km (2015- )
                              '13 MERCEDES-BENZ E 220CDI T-Modell 116.000-147.000km (2019- )

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Joske_ Bekijk Berichten
                                T is maar wat ge normaal vind he, maar ik vind da dus helemaal nie normaal.

Ik heb tot nu toe nog nooit tussentijds olie moeten bijgieten, bleef bij al mijn auto's mooi op max.

Zelfs bij de moto heb ik nog nooit olie moeten bijkappen.
                                PSA motoren zijn blijkbaar zeer goed als het op olieverbruik aankomt.

Heb ooit zelfs gehoord van iemand met een oudere peugeot die 100.000 km gedaan had zonder olie te verversen of bij te vullen.
                                Niveau was nog perfect, maar de smering niet meer.
                                Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                                Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                                Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                                Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

Comment

Hoeveel km heeft die auto?

Zo'n wagen kan in principe toch zonder bijvullen tot aan de volgende beurt? Als je +300.000 km hebt dan is dat een andere zaak.

Je kan nu voorlopig veronderstellen dat men niet tot max. heeft bijgevuld de vorige keer en afwachten of het peil nu nog steeds zo snel gaat zakken...

Koop zelf een litertje olie die voldoet aan de specificaties die opgegeven zijn in je onderhoudsboekje/handleiding en kijk dan eens voor het volgende groot onderhoud hoeveel het peil gezakt is. (Of heb je geen peilstok?)
                                  Op termijn kan je toch moeilijk om de 8000 km bij de garage langs gaan he.
                                  Last edited by Gere; 28/10/2011, 00:36.
                                  2012 Mercedes-Benz C207 E220 CDI Coupé

Comment

Auto heeft 109000 km. ik heb hem sinds 60000km en het is de eerste keer dat ik deze melding kreeg. Oliefilter vervangen en 6.5l bijgevuld op 100000km. Daar zat wat mijn verbazing, net op groot onderhoud, en door negatieve ervaringen met die garage in het verleden, dacht ik dat ze weer een fout hadden gemaakt.

Mens van de garage zei dat je normaal 35000km voort kan tegenwoordig tegen 5000km vroeger, maar dat de olie 'nog steeds verdampt en verbrandt....'

De auto doet nochtans niet echt korte ritten, 110km per dag, opt gemak 120 op de autostrade. Het enige waar hij wat extreem werd gebruikt was vlak na het onderhoud, mt ventoux op en af gereden, maar voor de rest opt gemak.

Nu ja, tis in orde, int vervolg kap ik er wel zelf wat bij.

bedankt voor alle reacties.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Gere Bekijk Berichten

Je kan nu voorlopig veronderstellen dat men niet tot max. heeft bijgevuld de vorige keer en afwachten of het peil nu nog steeds zo snel gaat zakken...

.
                                      Dit was wat ik dus initieel ook dacht, is de zoveelste druppel die ervoor zorgt dat ik van garage aan het wisselen ben.

Comment

altijd checken wat ze gedaan hebben en oude onderdelen meevragen (van andere auto kan ook )
                                        de beste garages zijn waar je even mee de werkplaats in mag tijdens het onderhoud/reparatie
                                        Toyota corolla 2006 1400d4d 124.000km
                                        Mercedes benz 190E 2.6 1987 163.000km
                                        Mercedes benz 190E 2.3-16v 1984 167.000km

Comment

Working...
                                        X