Beste,
Sinds enkele weken heb ik last van een kloppend geluid, alsof iemand met een hamer op de auto klopt. Dit begon met heel af en toe eens een tikje, en geleidelijk aan werd dit erger en erger.
Het betreft een Fiat stilo, met (jawel) 260 000km op de teller, auto zelf is van 2004.
Even een situatieschetsje wat er gebeurd is:
In juli heb ik nieuwe voorbanden laten plaatsen, dan hebben ze de oude voorbanden naar achter geplaatst in garage A.
Rond begin september begon ik last te krijgen van het getik. Op een gegeven moment was dit echt enorm erg, en geen getik maar geklop. Ik heb dan even zelf zitten kijken of ik niks vond. Ik merkte een axiale speling op men links voorwiel, van een halve cm (!!!). Ik deed het klepje open van mn wielbouten, vallen er 2 afgebroken wielbouten uit. Ik denk van shit wat nu, mss kan ik zelf de restanten eruit halen. Ik probeer de andere 2 (er zijn er maar 4/wiel) los te draaien, breken zonder weerstand ook af.
Ik bel garage A om dit te repareren, zeg hun dat dit uitgeboord moet worden, want het is een naaf met 4 tapgaten, ipv een naaf waar de bout langs achter binnenkomt, en gewoon moertjes op gedraaid worden. Komen ze eraan met hamer en beitel, liggen ze 2u te prutsen, zonder zelf hun gerei mee te hebben (heb zelf mn boormachine gegeven dan). Lukt hun nog niet. Ik heb gezegd dat ik wel naar een andere garage ging, want dat ik niet op hun kon rekenen.
Zogezegd zo gedaan garage B komt de auto takelen, boort alles uit, steekt nieuwe tapgaten en vervangt de bouten, voor een goedkope prijs van 200€ (takelen inbegrepen).
Kloppen is hierna niet opgelost, ik dacht dat het daaraan lag. 2 weken erop steek ik de auto binnen voor het kloppen, en ze hebben een stabilisatorstang die speling had vervangen. Ik vertrek savonds in de garage, geklop lijkt verdwenen te zijn, tot ik goed luister. En ja hoor, het geklop is er nog. Maar in heel zachte mate. De volgende dag kwam het geklop in volle ornaat terug jammer genoeg...
Nu, over het geklop zelf, zoals ik zei, het zijn harde 'bonken', alsof er met een hamer ergens op geklopt wordt. Het heeft verband met de snelheid, hard rijden = meer frequente bonken, traag rijden = traag gebonk. Als ik 15km/u rijd, is er 1 bonk / 2 seconden ofzo.
Het gebonk is voornamelijk op rechte stukken, niet in bochten, of heeeeel miniem.
Druk ik de koppeling in => Geklop
Geef ik gas => Geen geklop
Laat ik gas los => Geklop
Enig idee wat dit kan zijn? Garagist zei dat er wat speling zit op de linkerdraagarm, maar dit zou toch geen frequent ritmisch geklop kunnen zijn?
Heb even die stangen (aandrijfassen in vaktaal denk ik), die verbonden zijn met je wiel, en die uit 2 delen bestaan met een rubber omhulsel in het midden, gecontroleerd aan beide wielen, en axiaal kan ik ze een kleine cm verschuiven, radiaal lijkt er geen beweging in te komen ...
Als ik achteruit rij tikt de auto ook, maar dit is een tikkend geluid, ook gebonden aan snelheid, en dit is er eigenlijk al vanaf ik de auto heb, maar dacht, zal het meteen ook eens vragen!
Alvast bedankt, en excuses voor de lange uitgebreide tekst!
Sinds enkele weken heb ik last van een kloppend geluid, alsof iemand met een hamer op de auto klopt. Dit begon met heel af en toe eens een tikje, en geleidelijk aan werd dit erger en erger.
Het betreft een Fiat stilo, met (jawel) 260 000km op de teller, auto zelf is van 2004.
Even een situatieschetsje wat er gebeurd is:
In juli heb ik nieuwe voorbanden laten plaatsen, dan hebben ze de oude voorbanden naar achter geplaatst in garage A.
Rond begin september begon ik last te krijgen van het getik. Op een gegeven moment was dit echt enorm erg, en geen getik maar geklop. Ik heb dan even zelf zitten kijken of ik niks vond. Ik merkte een axiale speling op men links voorwiel, van een halve cm (!!!). Ik deed het klepje open van mn wielbouten, vallen er 2 afgebroken wielbouten uit. Ik denk van shit wat nu, mss kan ik zelf de restanten eruit halen. Ik probeer de andere 2 (er zijn er maar 4/wiel) los te draaien, breken zonder weerstand ook af.
Ik bel garage A om dit te repareren, zeg hun dat dit uitgeboord moet worden, want het is een naaf met 4 tapgaten, ipv een naaf waar de bout langs achter binnenkomt, en gewoon moertjes op gedraaid worden. Komen ze eraan met hamer en beitel, liggen ze 2u te prutsen, zonder zelf hun gerei mee te hebben (heb zelf mn boormachine gegeven dan). Lukt hun nog niet. Ik heb gezegd dat ik wel naar een andere garage ging, want dat ik niet op hun kon rekenen.
Zogezegd zo gedaan garage B komt de auto takelen, boort alles uit, steekt nieuwe tapgaten en vervangt de bouten, voor een goedkope prijs van 200€ (takelen inbegrepen).
Kloppen is hierna niet opgelost, ik dacht dat het daaraan lag. 2 weken erop steek ik de auto binnen voor het kloppen, en ze hebben een stabilisatorstang die speling had vervangen. Ik vertrek savonds in de garage, geklop lijkt verdwenen te zijn, tot ik goed luister. En ja hoor, het geklop is er nog. Maar in heel zachte mate. De volgende dag kwam het geklop in volle ornaat terug jammer genoeg...
Nu, over het geklop zelf, zoals ik zei, het zijn harde 'bonken', alsof er met een hamer ergens op geklopt wordt. Het heeft verband met de snelheid, hard rijden = meer frequente bonken, traag rijden = traag gebonk. Als ik 15km/u rijd, is er 1 bonk / 2 seconden ofzo.
Het gebonk is voornamelijk op rechte stukken, niet in bochten, of heeeeel miniem.
Druk ik de koppeling in => Geklop
Geef ik gas => Geen geklop
Laat ik gas los => Geklop
Enig idee wat dit kan zijn? Garagist zei dat er wat speling zit op de linkerdraagarm, maar dit zou toch geen frequent ritmisch geklop kunnen zijn?
Heb even die stangen (aandrijfassen in vaktaal denk ik), die verbonden zijn met je wiel, en die uit 2 delen bestaan met een rubber omhulsel in het midden, gecontroleerd aan beide wielen, en axiaal kan ik ze een kleine cm verschuiven, radiaal lijkt er geen beweging in te komen ...
Als ik achteruit rij tikt de auto ook, maar dit is een tikkend geluid, ook gebonden aan snelheid, en dit is er eigenlijk al vanaf ik de auto heb, maar dacht, zal het meteen ook eens vragen!
Alvast bedankt, en excuses voor de lange uitgebreide tekst!
Comment