Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Kloppend geluid vooraan

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Kloppend geluid vooraan

Beste,

Sinds enkele weken heb ik last van een kloppend geluid, alsof iemand met een hamer op de auto klopt. Dit begon met heel af en toe eens een tikje, en geleidelijk aan werd dit erger en erger.

Het betreft een Fiat stilo, met (jawel) 260 000km op de teller, auto zelf is van 2004.

Even een situatieschetsje wat er gebeurd is:
    In juli heb ik nieuwe voorbanden laten plaatsen, dan hebben ze de oude voorbanden naar achter geplaatst in garage A.

Rond begin september begon ik last te krijgen van het getik. Op een gegeven moment was dit echt enorm erg, en geen getik maar geklop. Ik heb dan even zelf zitten kijken of ik niks vond. Ik merkte een axiale speling op men links voorwiel, van een halve cm (!!!). Ik deed het klepje open van mn wielbouten, vallen er 2 afgebroken wielbouten uit. Ik denk van shit wat nu, mss kan ik zelf de restanten eruit halen. Ik probeer de andere 2 (er zijn er maar 4/wiel) los te draaien, breken zonder weerstand ook af.

Ik bel garage A om dit te repareren, zeg hun dat dit uitgeboord moet worden, want het is een naaf met 4 tapgaten, ipv een naaf waar de bout langs achter binnenkomt, en gewoon moertjes op gedraaid worden. Komen ze eraan met hamer en beitel, liggen ze 2u te prutsen, zonder zelf hun gerei mee te hebben (heb zelf mn boormachine gegeven dan). Lukt hun nog niet. Ik heb gezegd dat ik wel naar een andere garage ging, want dat ik niet op hun kon rekenen.

Zogezegd zo gedaan garage B komt de auto takelen, boort alles uit, steekt nieuwe tapgaten en vervangt de bouten, voor een goedkope prijs van 200€ (takelen inbegrepen).

Kloppen is hierna niet opgelost, ik dacht dat het daaraan lag. 2 weken erop steek ik de auto binnen voor het kloppen, en ze hebben een stabilisatorstang die speling had vervangen. Ik vertrek savonds in de garage, geklop lijkt verdwenen te zijn, tot ik goed luister. En ja hoor, het geklop is er nog. Maar in heel zachte mate. De volgende dag kwam het geklop in volle ornaat terug jammer genoeg...

Nu, over het geklop zelf, zoals ik zei, het zijn harde 'bonken', alsof er met een hamer ergens op geklopt wordt. Het heeft verband met de snelheid, hard rijden = meer frequente bonken, traag rijden = traag gebonk. Als ik 15km/u rijd, is er 1 bonk / 2 seconden ofzo.
    Het gebonk is voornamelijk op rechte stukken, niet in bochten, of heeeeel miniem.

Druk ik de koppeling in => Geklop
    Geef ik gas => Geen geklop
    Laat ik gas los => Geklop

Enig idee wat dit kan zijn? Garagist zei dat er wat speling zit op de linkerdraagarm, maar dit zou toch geen frequent ritmisch geklop kunnen zijn?

Heb even die stangen (aandrijfassen in vaktaal denk ik), die verbonden zijn met je wiel, en die uit 2 delen bestaan met een rubber omhulsel in het midden, gecontroleerd aan beide wielen, en axiaal kan ik ze een kleine cm verschuiven, radiaal lijkt er geen beweging in te komen ...

Als ik achteruit rij tikt de auto ook, maar dit is een tikkend geluid, ook gebonden aan snelheid, en dit is er eigenlijk al vanaf ik de auto heb, maar dacht, zal het meteen ook eens vragen!

Alvast bedankt, en excuses voor de lange uitgebreide tekst!

Oorspronkelijk geplaatst door Mortana Bekijk Berichten
    Beste,

Sinds enkele weken heb ik last van een kloppend geluid, alsof iemand met een hamer op de auto klopt. Dit begon met heel af en toe eens een tikje, en geleidelijk aan werd dit erger en erger.

Het betreft een Fiat stilo, met (jawel) 260 000km op de teller, auto zelf is van 2004.

In juli heb ik nieuwe voorbanden laten plaatsen, dan hebben ze de oude voorbanden naar achter geplaatst in garage A.

Rond begin september begon ik last te krijgen van het getik. Op een gegeven moment was dit echt enorm erg, en geen getik maar geklop. Ik heb dan even zelf zitten kijken of ik niks vond. Ik merkte een axiale speling op men links voorwiel, van een halve cm (!!!). Ik deed het klepje open van mn wielbouten, vallen er 2 afgebroken wielbouten uit. Ik denk van shit wat nu, mss kan ik zelf de restanten eruit halen. Ik probeer de andere 2 (er zijn er maar 4/wiel) los te draaien, breken zonder weerstand ook af.

Ik bel garage A om dit te repareren, zeg hun dat dit uitgeboord moet worden, want het is een naaf met 4 tapgaten, ipv een naaf waar de bout langs achter binnenkomt, en gewoon moertjes op gedraaid worden. Komen ze eraan met hamer en beitel, liggen ze 2u te prutsen, zonder zelf hun gerei mee te hebben (heb zelf mn boormachine gegeven dan). Lukt hun nog niet. Ik heb gezegd dat ik wel naar een andere garage ging, want dat ik niet op hun kon rekenen.

Zogezegd zo gedaan garage B komt de auto takelen, boort alles uit, steekt nieuwe tapgaten en vervangt de bouten, voor een goedkope prijs van 200€ (takelen inbegrepen).

Kloppen is hierna niet opgelost, ik dacht dat het daaraan lag. 2 weken erop steek ik de auto binnen voor het kloppen, en ze hebben een stabilisatorstang die speling had vervangen. Ik vertrek savonds in de garage, geklop lijkt verdwenen te zijn, tot ik goed luister. En ja hoor, het geklop is er nog. Maar in heel zachte mate. De volgende dag kwam het geklop in volle ornaat terug jammer genoeg...

Nu, over het geklop zelf, zoals ik zei, het zijn harde 'bonken', alsof er met een hamer ergens op geklopt wordt. Het heeft verband met de snelheid, hard rijden = meer frequente bonken, traag rijden = traag gebonk. Als ik 15km/u rijd, is er 1 bonk / 2 seconden ofzo.
    Het gebonk is voornamelijk op rechte stukken, niet in bochten, of heeeeel miniem.

Enig idee wat dit kan zijn? Garagist zei dat er wat speling zit op de linkerdraagarm, maar dit zou toch geen frequent ritmisch geklop kunnen zijn?

Heb even die stangen (aandrijfassen in vaktaal denk ik), die verbonden zijn met je wiel, en die uit 2 delen bestaan met een rubber omhulsel in het midden, gecontroleerd aan beide wielen, en axiaal kan ik ze een kleine cm verschuiven, radiaal lijkt er geen beweging in te komen ...

Als ik achteruit rij tikt de auto ook, maar dit is een tikkend geluid, ook gebonden aan snelheid, en dit is er eigenlijk al vanaf ik de auto heb, maar dacht, zal het meteen ook eens vragen!

Ik denk meteen aan een 'rollement'. Dat kan héél hard gaan kloppen en is snelheidsafhankelijk. Raar dat de garage(s) daar niet aan gedacht hebben...
    '95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
    '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
    '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
    '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
    '13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
    '16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
    '13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
    '15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19

'19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
    '19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door timothy Bekijk Berichten
      Ik denk meteen aan een 'rollement'. Dat kan héél hard gaan kloppen en is snelheidsafhankelijk. Raar dat de garage(s) daar niet aan gedacht hebben...
      Gaat een rollement niet meer een zoemend geluid maken waarvan de toonhoogte afhankelijk is van de snelheid?

Comment

depends, bij mij was het een schurend geluid en bleef af en toe mijn wiel even haken.
        ofcours toen ik aankwam 80km verder waren er dan ook al een stuk of 5 kogels volledig weggesleten.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door timothy Bekijk Berichten
          Raar dat dit zo een harde kloppen kan maken, heel mijn stuur begint hiervan te trillen.
          Ik heb vandaag even onder de auto gekeken, of ik niks verdachts kon zien. Blijkbaar is er weer een bout rechtsvoor afgebroken, en staat hij nu op 3 bouten. Hier ga ik dus niet verder mee rijden, morgen breng ik hem direct naar de garage (is slechts 2km ver).

Ik vermoed dat de garage rechtsvoor maar 1 bout heeft uitgeboord, ipv alle 4, waardoor het geklop misschien door die 3 "uitgerokken" bouten komt. Ik ga ze in ieder geval vragen alle bouten over heel de auto die nog niet vervangen zijn te vervangen, want vorige garage heeft echt wel geknoeid denk ik dan. Of kunnen bouten afbreken door een andere oorzaak dan te los/te hard aangedraaid? Kan een kapotte/versleten homokineet/aandrijfas/wiellager zoiets veroorzaken?

De auto maakt me echt gek, maar ik wil geen nieuwe kopen, zit in m'n laatste jaartje, en de werkzekerheid is vrij hoog in mijn sector (IT), waardoor ik vrijwel zeker na m'n stage werk heb, inclusief een bedrijfswagen, dus vind het nogal weggegooid geld als ik nu een andere auto ga kopen, dan spendeer ik liever 1000€ om deze nog een jaartje te kunnen behouden ...

Comment

Stom, maar zijn je banden gebalanceerd?

Comment

Ik vermoed dat ze dit toch standaard doen als ze nieuwe banden plaatsen? Al verschiet ik van niks van garage A ...

Comment

Aangezien je wielbouten afbreken zou ik eerder denken aan de wiellagers waardoor er speling komt. Wat normaal niet mag bewegen, beweegt nu wel en het zwakste element (wielbout) moet er eerste aan geloven.
                Een manier om dit te testen om het wiel van de grond te lichten en het proberen te kantelen.
                Last edited by ; 25/10/2011, 16:05.

Comment

Ik zou toch ook gokken op die wiellagers hoor...
                  Kapotte/versleten draagarmen en torsiestangetjes (of zoiet) geven eerder serieuze piep en rammelgeluiden. Allez, dat is mijn ervaring toch :-)

Comment

gebroken rollement. een draagarm die uitgesleten is geeft eerder een "klop" bij in /uitveren wiel.

Comment

Dankje allemaal voor de reacties!

Heb de auto net binnengebracht in de garage.
                      Heb gezegd dat ze vooreerst alle wielbouten moeten vervangen, en dan de wiellagers ook eens controleren. Is het dat niet moeten ze maar verder zoeken.

Comment

Doet me toch denken aan slechte homokineten bakzijde.Klopt hij harder als je optrekt?

Comment

Nee, juist niet, hard optrekken/remmen (ook hard) en dan hoor ik het geluid bijna niet, het is wel aanwezig, maar minder hard. Alsof door de krachten het element dat kapot is minder bewegingsvrijheid krijgt doordat het hard naar voor/achter wordt geduwd ...

Comment

Begin dan maar aan de draagarmen,desnoods van de sloop omdat het zoekwerk is en je moet je systeem opbouwen met ietwat betrouwbare stukken (occas).
                            Je noemde ergens ca 1cm axiale speling op de aandrijfas,mag niet.Zijn dat tripodes,wiel-en bakzijde?
                            Je hebt dan mss nog een hydraulische motorsteun zitten(beweegt de pook veel als je optrekt of remt op motor?)
                            Je zou de voorbanden(hoogteverschil,inwendige scheur) eens achteraan kunnen plaatsen
                            PS;het centergat van de naaf past toch goed in het velggat,geen speling(verkeerde velgen,lichtmetalen velgen met centreerringen{plastic} ).Dit ivm afbreken wielbouten.
                            Last edited by ; 27/10/2011, 09:56. Reden: info

Comment

Geachte,
                              Ik heb hetzelfde probleem met mijn Mini Cooper S.
                              Enkel bij remmen en bij uitbollen (belast, dus niet ontkoppeld). Gebonk is snelheidsafhankelijk.
                              Heb je het probleem toen (2011) kunnen localiseren en herstellen? Bij mij stellen ze voor de cardanas te vervangen rechtsvoor.
                              Dank,
                              Pascal

Oorspronkelijk geplaatst door Mortana Bekijk Berichten
                              Beste,

Comment

Ik vraag mij af wie er aan de auto werkt,jij zelf of derden.
                                Er kunnen hydraulische motorsteunen opzitten.Een aandrijfas mag zoveel axiale speling niet hebben.Veerpootlagers nog ok?Evtl wartel los van schokdemperpatroon.Onderste fuseepen rot of uitgeloterd gat of bout.
                                Staan draagarmen wel goed vast ?Een getik is dikwijls een defect lager.
                                MAAR dit gaat dan weer over uitbollen,remmen op de motor met een bonk.Zit er onderaan geen rotte motorsteun?
                                Ps,kijk ook even of er geen ring van de schroefveer stuk,de onderste durft soms doorroesten .
                                Last edited by ; 13/05/2014, 14:33.

Comment

Working...
                                X