Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Kan batt-cel defect raken door losse klem

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Kan batt-cel defect raken door losse klem

    Ik heb een franse auto met een screw down batt-klem.Echt vast stond deze niet.De born was zwart en vettig.Kan nu door warmte de bijhorende cel defect raken.Peil stond daar op min.S.g.=1,16
    Op de - born zit een normale klem en daar is de kleur zoals lood (born).
    Ik kan niet alles weten!

  • #2
    Wat precies stond er niet vast, want ik snap het niet helemaal.
    Ik vermoed dat een van de 2 aansluitingen die stroom leveren niet goed vast staat.

    Ja, je batterij kan daarvan kapot gaan. Het contact is niet optimaal en dus is er een grotere weerstand om de stroom door te krijgen. Je batterij wordt hierdoor meer belast (en wordt warmer).
    Een meer belaste batterij gaat sneller kapot dan een minder belaste batterij (is logisch).

    Door de warmte kan je batterij ook kapot gaan, maar dan moet je hem toch al bijna staan droogkoken hebben, dat zou je wel zien aan eventuele leksporen, tenzij het een gelbased batterij is.
    Ook kunnen de platen zelf te warm gehad hebben en daardoor krom getrokken zijn. Als die elkaar raken is het interne kortsluiting en gedaan met werken.

    Maar zolang je batterij goed werkt is er toch geen probleem?

    Comment


    • #3
      Bij slecht contact wordt de batterij minder belast, er is immers een grotere overgangsweerstand, dus de stroom gaat naar omlaag. Op die plaats van de slechte klem krijg je een warmteontwikkeling die gelijk staat aan het kwadraat van de stroom x de overgangsweerstand. Bv. een slecht contact van een halve ohm, bij 10 ampère , geeft een warmte-dissipatie van +/- 50 watt. Vergelijk het met een soldeerbout van 50 watt, zo warm wordt het op die plek, daardoor zal de batterijcel snel uitdampen en de stroom nog verder reduceren. Een batterij is maar zo sterk als z'n zwakste cel, ook al heb je nog 5 cellen in prima staat, de maximale stroom die uit je batterij gehaald kan worden = de maximale stroom van de defecte cel.

      Comment


      • #4
        De vleugelmoer was weg.Er zaten 2 contermoeren op zodat ik bij het losvijzen pas zag dat de onderste wat los zat.
        Ik stond een week op de long therm parking Ryanair en ben toen eerst gaan starten iplv eerst betalen.Sleuteltje draaien,jank en de klok sloeg op 0.Startbatt en kabels erbij en zo ben ik weg geraakt.('k had een vermoeden)
        Omdat de born zwart is en loodoxidatie een witte kleur is heb ik de topic maar gestart.
        Bijgevoegde Bestanden

        Comment


        • #5
          Dirk bedoel je niet bij slecht contact wordt de batterij meer belast? Zeker uit je uitleg blijkt dat je dat bedoelt

          Fantomas : is het nu opgelost?

          Comment


          • #6
            Een slecht contact op de batterijklem is eigenlijk een weerstand in serie met uwe verbruiker. Als de seriekring van uw verbruiker en weerstand een veel hogere totaalweerstand geeft, zal de stroom door die kring minder worden. ( I = spanning / totale weerstand ). Vermogen dat de batterij moet afgeven : Pbatt = U x I.
            Waar er mogelijk verwarring over is, dat "slecht contact" wordt natuurlijk ook warm, volgens de formule I²xR ( Joule-effect) , en dan is de fout nogal snel gemaakt door te denken dat de batterij zwaarder belast wordt omdat ze ogenschijnlijk de verbruiker moet voeden EN ook nog eens een hoop warmte kwijtgeraakt over dat slecht contact.

            Comment


            • #7
              Menigeen onderschat de kracht die je op het batterijkontakt zet met het stevig aandraaien
              van de klemschroeven.
              Hoe steviger die schroeven worden aangedraaid, hoe beter natuurlijk het kontakt klem-batterij maar ook hoe hoger de mechanische belasting op die batterij.

              Een kleine beschadiging tussen loden batterijkontakt en het batterijhuis geeft op termijn een klein lek van zuur wat dan onmiddellijk oxideert bij kontakt met de lucht.

              Vandaar dat een garagist, om dit te voorkomen, de kabel van de klem met één hand vastneemt terwijl hij met de andere hand de schroeven vd klemmen aandraait. Tegelijkertijd geeft hij in feite een tegengestelde kracht op de kabel ( of klem ) tov de kracht die hij met de sleutel uitoefent op de schroeven.

              Zodoende elimineer je de kans op beschadiging van de batterij.
              Sommige nieuwe batterijen zijn al defect nadat ze voor de eerste keer werden aangedraaid. Al zie je de gevolgen pas na maanden...

              Comment


              • #8
                @ Dirk : like i said, maar je formulekes maken het wel iets leuker. Ik had getwijfeld om die er te plaatsen.

                @Taiko :
                Die uitstekende "tuten" op je batterij zijn toch niet van lood, maar meestal koper of alu dacht ik. Mochten ze lood zijn, het zou properkes zijn, vervorming troef.
                Maar je hebt inderdaad een belangrijk punt...

                Ik versta wel niet goed wat je bedoelt met tegengestelde kracht. Je elektriciteitskabel wordt toch niet getorst doordat je de klem aandraait? Er zit dus ook geen spanning op je kabel, waardoor je geleiding en warmte-afgifte beter is (hoewel dit torsie-effect op die kabels maar een marginaal effect heeft).

                Comment


                • #9
                  Sorry, idd geen lood hé.
                  't Is gewoon koper met daar omheen een metalen legering die oxidatie van het
                  koper onmogelijk maakt.

                  Wat ik wil zeggen : de plaats waar die 'tuten' in het deksel van de batterij vastzitten zijn gevoelig punten.
                  Zou je met een hamertje tegen de zijkant van zo ne tuut slaan dan beschadig je die hermetische omsluiting rond die tuut.

                  Bij batterijklemmen met zijdelingse schroef krijg je bij het aandraaien een kracht in dezelfde richting als dat hamertje.
                  Je gaat, als het ware, die klem + tuut willen omklappen.
                  De klem vasthouden bij aandraaien heeft geen zin vermits je hiermee geen macht hebt.

                  De bekabeling (juist aan de klem ) vasthouden gaat al veel beter.
                  Je kan hiermee dat 'omklappen' via aandraaien met sleutel wat tegenhouden zodat die
                  kracht niet volledig op klem en tuut wordt doorgegeven.

                  Je kan dus op deze manier die schroeven wel zeer stevig aandraaien zonder dat die volledige kracht
                  wordt doorgegeven aan de tuut.

                  Ik weet niet hoe anders uit te leggen
                  Last edited by taiko; 14/10/2011, 18:03.

                  Comment


                  • #10
                    Ik dacht dat zo'n born toch van lood gemaakt was ? Ik heb zo'n ronde buissleutel met een schrapermes, die kun je op een born zetten, daarna rustig ronddraaien en je schraapt de oxidatie eraf, daarna netjes terug blinkend lood. De batterijen die ik gebruik hebben al wat jaren, maar die zijn m.i. toch met loden klemmen ? In sommige batterijen drijf ik een contrastekker voor banaan-aansluiting, met een paar tikken van de hamer gaat die erin, maar ik denk niet dat dat bij koper zou lukken.

                    Last edited by ; 15/10/2011, 09:22.

                    Comment


                    • #11
                      Ik heb nu een zwaardere batt van Van Hool.Idd,je ziet de born buigen bij vastzetten van klem.Ik gebruik dan de waterpomptang op de klem bij het vastzetten.Er staan nu bronzen klemmen op en een extra rechtstreekse massakabel naar de motor.
                      Af en toe heb ik toch nog een rokende koudstart en soms niet.Mss een slecht gloeirelais.Weeral een investering voor een DC tang.

                      Comment

                      Working...
                      X