Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Distributieketting versleten = ruilmotor ?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Distributieketting versleten = ruilmotor ?

Hallo autoforum,

Een tijdje geleden begon de motor van mijn 118d een raar geluid te maken..
    (getik bij stationair draaien dat soms wegging tijdens het rijden,soms niet.)
    Heb dan een afspraak gemaakt bij een BMW dealer.
    Daar kreeg ik te horen dat de distributie(ketting) versleten is en dat een ruilmotor is aangewezen.. .
    Is dit gebruikelijk voor enkel een versleten distributie(ketting) de hele motor te vervangen?
    Er is geen garantie.
    Graag wat raad en meningen van de kenners hier.

mvg,
    BOM

Puur uit nieuwsgierigheid, hoeveel km's heeft je wagen?
    En dan zeggen ze altijd dat een ketting levenslang is

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Matertos Bekijk Berichten
      Puur uit nieuwsgierigheid, hoeveel km's heeft je wagen?
      En dan zeggen ze altijd dat een ketting levenslang is
      106.000 kilometer.

Comment

ik vermoed eerder gewoon een tikkende klep. en zou de kleppen laten afstellen.

een distributieketting kan verslijten waardoor er meer speling komt op de ketting en waardoor je nokkenas een beetje verkeerd komt te staan. wat dan weer tot extra verbruik kan leiden.

het enige dat ik me kan inbeelden is dat het minder kost aan werkuren om de hele motor te vervangen dan om de ketting te vervangen. maar zelfs dat trek ik in twijfel.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DDke Bekijk Berichten
          Dit is eerder iets voor het WTF-topic, niet? Zou maar eens een 2nd opinion vragen...
          ²²²²²²²

Comment

Heel zeker, 106.000 km is niets voor zo'n ketting normaal...

Comment

zelfs niet voor een riem

Comment

Nu denk ik er wel net aan dat mijn garagist overlaatst nog een 1 en X3 in zijn garage had staan met beiden een kapotte ketting en ook alletwee rond de 120.000 km's. Toeval?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Timmie Bekijk Berichten
                  ik vermoed eerder gewoon een tikkende klep. en zou de kleppen laten afstellen.

een distributieketting kan verslijten waardoor er meer speling komt op de ketting en waardoor je nokkenas een beetje verkeerd komt te staan. wat dan weer tot extra verbruik kan leiden.

het enige dat ik me kan inbeelden is dat het minder kost aan werkuren om de hele motor te vervangen dan om de ketting te vervangen. maar zelfs dat trek ik in twijfel.
                  Bedankt voor de info . het verbruik was inderdaad merkbaar hoger de laatste tijd.
                  Dit is eerder iets voor het WTF-topic, niet? Zou maar eens een 2nd opinion vragen...
                  Ben al bij een kleine onofficiële BMW-garage geweest voor een 2nd opininion. Daar fronste ze en schuddebolde ze als ik het over een ruilmotor had.
                  Nu ging die net in verlof en die heeft me doorverwezen naar een officiele dealer(2de officiële dus) die het weer over een onvermijdbare ruilmotor heeft.
                  Ik ga morgen eens de offertes in een mail vragen zodat ik ze kan vergelijken.
                  Oorspronkelijk geplaatst door Jupke Bekijk Berichten
                  Heel zeker, 106.000 km is niets voor zo'n ketting normaal...
                  Ik ben ook niet zacht geweest met de auto ,maar ik heb al vernomen dat ik niet de enigste ben met dit probleem.
                  BOM: Was dat een echte BMW-dealer?
                  Daar ben ik wel zeker van
                  Oorspronkelijk geplaatst door Matertos Bekijk Berichten
                  Nu denk ik er wel net aan dat mijn garagist overlaatst nog een 1 en X3 in zijn garage had staan met beiden een kapotte ketting en ook alletwee rond de 120.000 km's. Toeval?
                  Ik heb ook al op het internet verhalen gelezen van een (distributie)ketting die al gebroken of versprongen zou zijn met catastrofale gevolgen voor de motor. in 1 geval dezelfde motor.
                  Ook eentje die juridische stappen heeft ondernomen en zo een coulanceregeling heeft kunnen treffen voor de gebrokken ketting en de hierdoor beschadigde onderdelen.

Comment

Die motoren staan erom bekend om dat voor te hebben.
                    Maar als het nog maar ratelen is en de vervolgschade meevalt is het normaalgezien goedkoper om te laten herstellen.

Comment

Als de ketting bvb uitgerokken is en "slaat" denk ik dat het beste is eerst eens te proberen met ketting+geleiders+spanner.
                      Van BMW dealers heb ik al heel wat goed gehoord (toch over de werkplaats) van Sneyers in Herentals. Mischien eens raad vragen?
                      BMW 218i,BMW 728i E38,BMW 325i E46,BMW 318G20,BMW 116d,BMW 520d G30,BMW 730i E38 V8,Volvo V70 T4 Auto,Volvo V70 T4 Man,Volvo S60 T3,Rover 620i,MG ZT,Rover 75 Tourer,Rover 620Si,Rover 45,Rover 25,Rover 75 V8,Rover 827Si Sterling,Rover 827 Vitesse

Comment

Met mijn mama haar zafira was hem voor de vuilbak
                        Met ons was het 80 000 km met de 2.2 motor uit de speedster.
                        2012 E92 Bmw 335i DKG
                        1991 E30 320i

Comment

Ketting, tandwielen en spanner kosten hooguit een paar honderd euro (zonder werk)..
                          Ik zou beginnen met de spanner, die kost 40 euro ofzo en weinig werk.. Let wel, als het daarmee niet opgelost is, mag je ze niet hergebruiken als je toch voor ketting+tandwielen gaat, dus slechts 1 maal installeren.
                          My Dyson on wheels: 2012 Tesla Roadster 2.5

Comment

Bij mijn vrouw hare vorige Zaf is ze gebroken op 260000Kms of zo. En de garage zei toen dat ik eigenlijk nog aan Opel zou kunnen vragen om een tussenkomst aangezien de ketting de levensduur van de wagen zou moeten meegaan.
                            Ik weet niet meer goed hoe het gegaan is maar in ieder geval wou opel gen nieuwe motor betalen.
                            Dan maar de zafira aan de garage verkocht en een duffe corsa gekocht.
                            Nooit meer opel...
                            2012 E92 Bmw 335i DKG
                            1991 E30 320i

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Individualizer Bekijk Berichten
                              Ketting, tandwielen en spanner kosten hooguit een paar honderd euro (zonder werk)..
                              Ik zou beginnen met de spanner, die kost 40 euro ofzo en weinig werk.. Let wel, als het daarmee niet opgelost is, mag je ze niet hergebruiken als je toch voor ketting+tandwielen gaat, dus slechts 1 maal installeren.
                              Oorspronkelijk geplaatst door MRJ Bekijk Berichten
                              Als de ketting bvb uitgerokken is en "slaat" denk ik dat het beste is eerst eens te proberen met ketting+geleiders+spanner.
                              Van BMW dealers heb ik al heel wat goed gehoord (toch over de werkplaats) van Sneyers in Herentals. Mischien eens raad vragen?
                              zeer bedankt voor de info
                              Oorspronkelijk geplaatst door Carlito Bekijk Berichten
                              Die motoren staan erom bekend om dat voor te hebben.
                              Maar als het nog maar ratelen is en de vervolgschade meevalt is het normaalgezien goedkoper om te laten herstellen.
                              Heb dat ook vernomen.
                              Dat is net het onbegrijpelijke, het kan toch niet zo duur zijn om te herstellen.
                              De Wagen rijdt nog normaal.

Comment

perfect te maken, bv saab motoren(de echte) krijgen dat bij plus 300.000 km en meestal is het een spanner die stuk is, kijk maar ff op saabforum.nl staat veel info over how to
                                Toyota corolla 2006 1400d4d 124.000km
                                Mercedes benz 190E 2.6 1987 163.000km
                                Mercedes benz 190E 2.3-16v 1984 167.000km

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door krikkie Bekijk Berichten
                                  perfect te maken, bv saab motoren(de echte) krijgen dat bij plus 300.000 km en meestal is het een spanner die stuk is, kijk maar ff op saabforum.nl staat veel info over how to
                                  Bedankt, zal ik zeker eens doen.

Comment

en nog nieuws? Afloop boeit me wel
                                    BMW 218i,BMW 728i E38,BMW 325i E46,BMW 318G20,BMW 116d,BMW 520d G30,BMW 730i E38 V8,Volvo V70 T4 Auto,Volvo V70 T4 Man,Volvo S60 T3,Rover 620i,MG ZT,Rover 75 Tourer,Rover 620Si,Rover 45,Rover 25,Rover 75 V8,Rover 827Si Sterling,Rover 827 Vitesse

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MRJ Bekijk Berichten
                                      en nog nieuws? Afloop boeit me wel

Mij ook wel, mijn 318 heeft dezelfde motor, dus dezelfde risico's

Maar voorlopig met 180K nog niets gehoord van de ketting of zo...
                                      Ik rij niet hard, ik vlieg laag
                                      www.meevliegen.be

Comment

Ondertussen zit er al een nieuwe motor in , maar die maakte bijna meteen een luid kloppend geluid.
                                        De koppelingspedaal trilt fel en de pook trilt ook hard.
                                        In neutraal is er een traag kloppend/ratelend geluid dat sneller wordt naarmate het toerental/minuut.
                                        Kan het zijn dat er iets scheelt met de koppeling bij een nieuwe motor?

Comment

Working...
                                        X