Mededeling

Collapse
No announcement yet.

wat kan het zijn ?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• wat kan het zijn ?

Goede avond,

Ik rij met een camionet/werkbus rond van iveco.
    Namenlijk de Iveco Daily 2.3 HPI.

Nu paar maand terug heeft de bus 5 weken stilgestaan. (ongeval.)

Maar toen die gemaakt was zat ik met een ander probleem namenlijk:

Na een rit op de snelweg kwam ik in de file terecht en elke keer als ik van stilstand moest optrekken komt er blauwe rook uit de uitlaat.
    En niet zo'n klein beetje, ik zet heel de snelweg blauw en we gaan nog niets eens stapvoets of hoog in toeren.

Het is alleen als ik een tijdje op de snelweg heb gereden, want als ik ritjes doe van 20km op normale wegen heeft die dat niet.

+ mijn meter van de temperatuur van de olie/koelvloeistof? slaat op hol.
    Maar dat had die al langer.
    Als ik verwarming opzet schiet mijn metertje in het rood.
    Zet ik de ventilator volledig af gaat die meteen terug naar 90 graden.

Oliepeil staat mooi in het midden.
    Ben er al mee naar de garage geweest maar daar kon die niet meteen iets vinden.

Vrijdag stond ik weer in de file, en toen ik terug moest optrekken tot 120, toen was ik 70 aan het rijden en had ik nog een heel blauw rookgordijn achter mij.

Als je in neutraal staat heeft die dat niet zo erg dan als je moet optrekken in een versnelling.
    Maar als je in neutraal hoog in toeren gaat kom er wel wat blauwe rook uit, maar als je dan de gas los laat en terug klein beetje gas geeft komt er een blauwe rook uit genoeg om je mistlichten aan te steken.

Iemand idee wat het kan zijn?
    Deze week gaat die terug in de garage voor verder onderzoek.

Bedankt !

is het blauwe of zwarte rook ?
    indien blauw is het olie en zou je oliepeil ook moeten dalen na een paar ritten. ( olieverbruik )
    indien zwart is het een teveel aan diesel.
    ik ken een citroen c4 die dit had. bleek dat de darm van de turbo naar de inlaat te zijn die gescheurd was, hierdoor had je drukverlies en spoot de computer teveel diesel in TOV de lucht die aanwezig was in de motor.
    gevolg, bij hard optrekken elke keer een zwart rookgordijn.

Comment

Het is dus blauwe rook.

En nog geen klein beetje ook.

Oliepijl is normaal, want ik controleer het regelmatig.

Comment

Blauwe rook is olie , witte is water/kvs . Uw motor verbrand een van die 2 of de 2 samen , ik denk aan turbo , cilinderkoppakking ...

Kan je zo niet makkelijk zeggen natuurlijk , dit is puur gissen .
        Lijkt me sterk dat ze zo iets niet kunnen vinden in de garage .

Comment

Tov de zotte meters,slecht massapunt.
          Slechte verstuivers geven ook blauw of witte rook.(maatbekertjes voor inwendige lekken)
          Mss eerst de temperatuurdata in orde brengen,de ecu heeft ook correcte gegevens nodig.

Comment

Working...
          X