hallo, ik had gisteren een discussie(tje) met een maat, ik rijd met een audi A3 2.0tdi met DSG. als ik nu bvb aan lichten moet stoppen heb ik de gewoonte om hem in N te zetten, hij beweert dat het véél beter is dat ik hem in bvb S laat staan tot het terug groen wordt... ik denk nochtans dat ik de boite toch een beetje spaar als ik hem in N zet... de boite wordt toch veel meer belast als hij in aandrijving(S) staat of niet?? Ik weet ook wel als ik bvb in file sta, die dan redelijk vooruit gaat niet altijd in N moet zetten, maar als ik aankom aan 't licht en 't springt juist op rood toch wel dacht ik... iemand aanwezig hier die een beetje op de hoogte is van die DSG-boite? thx
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
DSG-boite: N of S
Collapse
X
-
Mocht 't een gewone automaat zijn, dan heeft jouw maat theoretisch gezien een kléin beetje gelijk. Een gewone automatic gaat immers altijd 'n klein beetje kracht leveren bij stilstand (daarom dat 'ie "kruipt"), en als je dus je rem inhoudt levert de motor een héél klein beetje kracht (een halve pk ozfzo), die de koppelomvormer dus in warmte omzet, want niet in snelheid. Maar het effect is m.i. verwaarloosbaar.
Er zijn echter al veel automatics nu die de motor géén kracht meer laten leveren als je stilstaat en je staat op de rem.
Bij een DSG, die eigenlijk niks anders is dan een auto met twee gewone koppelingen die elektrohydraulisch wordt bediend, zou 't me verwonderen mocht de elektronica niet volledig ontkoppelen als je stilstaat. 't Zou maar dom zijn, eigenlijk.Ik denk niet dat je dan, bij stilstand, érg licht gekoppeld staat en je koppeling dus (een heel klein beetje) kracht te slikken krijgt.
Ik zou durven stellen dat 't dus niet uitmaakt. Maar er zullen nog anderen zijn die hier waarschijnlijk beter, of uitgebreider, op kunnen antwoorden.
-
Ik zou me daar nooit om bemoeien, net omdat ik (misschien onterecht, afwachten tot de mening van de technische experts hier) van mening ben dat dat niet schadelijk is.
Ik rijd geregeld met automatics rond, en 't is uitzonderlijk dat ik 'm voor de lichten ofzo, uit D haal en in N steek. Die staat in D en blijft daar ook in.
Niks om je zorgen over te maken. Zoals je zegt : gechipt, dat op zich is al véél schadelijker dan je bak in D laten staan voor 't rood licht.
Comment
-
Zoals gTa al duidelijk maakte is een DSG gebaseerd op een manuele versnellngsbak en gaat de elektronika de twee koppelingen gewoon open zetten op het moment dat je stilstaat, ook al sta je in D of S geschakelt. Als je hem in N zet zullen de twee koppelingen open staan en zal de bak geen enkele versnelling in- of voorgeschakeld hebben. Je zou dus zelfs kunnen stellen dat het in N schakelen slechter is (op mierenneukniveau) omdat je bij het overgaan van N naar D/S en terug te synchronisatieringen twee keer laat schakelen. De koppelingen van de DSG zijn trouwens natte koppelingen (die werken in een oliebadje) en verschillen dus van de droge koppelingen van een gewone manuele bak. Zo'n natte koppeling maakt er absoluut geen probleem van dat er verschillende aandrijfkrachten op hem in werken.
Bij een gewone manuele transmissie laat je de bak ook in versnelling staan en ontkoppel je als je stilstaat.
Een conventionele automaat laat ik ook steeds in D staan als ik stilsta. Bij zo'n versnellingsbak zullen er dan idd krachten op de versnellingsbak inwerken, maar deze zijn kleiner dan de krachten die op de versnellingsbak inwerken tijdens het optrekken. De enige reden waarom je een klassieke automaat in N zou zetten is om de transmissieolie in de koppelomvormer niet te warm te laten worden bij een erg lange stilstand (we spreken over minuten). Maar de automaten van de laatste decennia gaan daar absoluut geen probleem mee hebben.The greatest trick the devil ever pulled, was convincing the world he didn't exist
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door boboeen dsg blijft wel degelijk duwen bij stilstand dus blijft hij volgens mij gekoppeld, of misbegrijp ik iets ?
Maar als gTa dit zegt :
Oorspronkelijk geplaatst door gTaEr zijn echter al veel automatics nu die de motor géén kracht meer laten leveren als je stilstaat en je staat op de rem.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Zero2... dan bedoelt ie dat de koppeling tussen wielen en motor weggenomen wordt, ALS er geremd wordt, en ALS je stilstaat. In feite, hetzelfde als in Neutraal zetten ...
maar bij een dsg, als je de rem zachtjes lost - niet volledig (remlichten blijven branden en ik veronderstel dat dat het contact van de logica is) bolt hij, dus blijft hij toch gekoppeld ?
je ziet ook het vrijlooptoerental ietsjes naar beneden gaan en een klein schokje bij het verzetten van n in d
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door bobook,
maar bij een dsg, als je de rem zachtjes lost - niet volledig (remlichten blijven branden en ik veronderstel dat dat het contact van de logica is) bolt hij, dus blijft hij toch gekoppeld ?
je ziet ook het vrijlooptoerental ietsjes naar beneden gaan en een klein schokje bij het verzetten van n in dThe greatest trick the devil ever pulled, was convincing the world he didn't exist
Comment
-
ik rijd altijd met mijn 2 voeten met mijn automaat...dus remmen met links en gassen met rechts ....dan verlies ik het minste tijd bij het vertrekken...als het echt snel moet gaan , dan geef ik al een tufje gas als het groen gaat worden..en dan voel ik hem al even snokken om weg te schieten...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door bobook,
Normale automaten (semi-automaten incluis), hebben allemaal dat "ik wil vooruit gaan, hou mij tegen"-syndroom.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Zero2Ik denk dat Gilles het heeft over écht dure automaten ... geen DSG's.
Normale automaten (semi-automaten incluis), hebben allemaal dat "ik wil vooruit gaan, hou mij tegen"-syndroom.
dat ik-wil-vooruitgaan is idd hinderlijk voor de achterligger, maar o-zo makkelijk bij parkeren en filerijden
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door wannesik rijd altijd met mijn 2 voeten met mijn automaat...dus remmen met links en gassen met rechts ....dan verlies ik het minste tijd bij het vertrekken...als het echt snel moet gaan , dan geef ik al een tufje gas als het groen gaat worden..en dan voel ik hem al even snokken om weg te schieten...
Als je esp uit zet kan je trouwens een beetje links remmen in de bochten ook, heb ik overlaatst ontdekt. Als je met esp aan rijdt en je komt aan u rem terwijl je gas aan het geven bent viel anders alle power weg. Als esp uitstaat kan je een beetje bijremmen met de linkervoet om de auto wat stabieler te maken
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door StevyIdem hier, niet speciaal om sneller weg te zijn aan de lichten ofzo, maar gewoon uit gewoonte van met links te remmen.
Als je esp uit zet kan je trouwens een beetje links remmen in de bochten ook, heb ik overlaatst ontdekt. Als je met esp aan rijdt en je komt aan u rem terwijl je gas aan het geven bent viel anders alle power weg. Als esp uitstaat kan je een beetje bijremmen met de linkervoet om de auto wat stabieler te maken
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door gTaEen gewone automatic gaat immers altijd 'n klein beetje kracht leveren bij stilstand (daarom dat 'ie "kruipt"), en als je dus je rem inhoudt levert de motor een héél klein beetje kracht (een halve pk ozfzo), die de koppelomvormer dus in warmte omzet, want niet in snelheid. Maar het effect is m.i. verwaarloosbaar.
Dus zet 6 wagens in D voor je huis en je kan met de warmte afkomstig van je versnellingsbak-oliekoelers de boel warm krijgen.A Twist of the Wrist
Comment
-
Hier ook, aan een rood licht of bij stilstand duw ik de DSG quasi nooit in N om m'n voet van de rem te kunnen houden.
Plus het feit dat als je stilstaat in N, je weer je voet op de rem moet plaatsen om de de bak in D te zetten. En dan moet je vervolgens weer je voet van de rem afhalen om vooruit te gaan. Beetje
Comment
Comment