Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Wielmoeren komen los te staan

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Wielmoeren komen los te staan

Het gaat over mijn Audi A3 Sportback.
    Gisteren situatie als volgt:

Twee dagen eerder merkte ik een 'tok' geluid onderin de wagen, telkens als ik remde, accelereerde, enzoverder. Dag erna nam dat tok geluid toe; totdat ik gisterenavond mijn werk verliet: ik kon niet harder dan 40 km/u of er leek iets los te breken (vibratie); dus heb ik mij uit veiligheid op een afgelegen parking gezet. Ik dacht direct aan de ophanging dus belde ik mijn vader dat hij mij moest komen takelen met zijn oplegger. M'n vader kwam aan en reed wat enkele meters vooruit. Weer deed zicht dat tok geluid voor. En m'n vader wist meteen waar het aan lag: wielen controleren. De wielmoeren van de linkervoorwiel bleken maar paar handomdraai bewegingen vast Toen de wagen opgekrikt werd, kon je de moeren er zo met de hand los draaien.

Is toch niet normaal?

Zijn alle moeren niet dezelfde? Verschillen ze onderling, wat veel weet heb ik er niet van. Heb ik er soms andere (lees: langere) nodig?
    Ik ben van de standaard A3 velgen overgeschakeld naar 17 inch velgen.

N.B: maandag heb ik 4 rondjes gedaan op de Nurburgring, dus ook over dat carousel gedeelte, zal wel daardoor komen zeker?

Oorspronkelijk geplaatst door Yucei Bekijk Berichten
    Het gaat over mijn Audi A3 Sportback.
    Gisteren situatie als volgt:

Twee dagen eerder merkte ik een 'tok' geluid onderin de wagen, telkens als ik remde, accelereerde, enzoverder. Dag erna nam dat tok geluid toe; totdat ik gisterenavond mijn werk verliet: ik kon niet harder dan 40 km/u of er leek iets los te breken (vibratie); dus heb ik mij uit veiligheid op een afgelegen parking gezet. Ik dacht direct aan de ophanging dus belde ik mijn vader dat hij mij moest komen takelen met zijn oplegger. M'n vader kwam aan en reed wat enkele meters vooruit. Weer deed zicht dat tok geluid voor. En m'n vader wist meteen waar het aan lag: wielen controleren. De wielmoeren van de linkervoorwiel bleken maar paar handomdraai bewegingen vast Toen de wagen opgekrikt werd, kon je de moeren er zo met de hand los draaien.

Is toch niet normaal?

Zijn alle moeren niet dezelfde? Verschillen ze onderling, wat veel weet heb ik er niet van. Heb ik er soms andere (lees: langere) nodig?
    Ik ben van de standaard A3 velgen overgeschakeld naar 17 inch velgen.

N.B: maandag heb ik 4 rondjes gedaan op de Nurburgring, dus ook over dat carousel gedeelte, zal wel daardoor komen zeker?

Heb je centerringen moeten steken ?

Comment

Ik heb dat ook eens gehad toen ik andere velgen had gemonteerd. De oorzaak bleek te zijn dat het naafgat van de velg net iets te klein was, je kon de moeren dus wel "vastdraaien" maar het wiel schoof niet ver genoeg over de naaf, waardoor het weer loskwam.
      Openbaar vervoer: brengt u van een plaats waar je niet was naar een plaats waar je niet moet zijn, op een moment dat het u niet uitkomt

Comment

Ofwel moet je centerringen steken, ofwel is het centergat van de velg te klein
        Ofwel heb je conische moeren in een rechte velg zitten (of andersom)
        Ofwel heb je inderdaad de verkeerde.

Als je namaakbrol steekt, moet je wel zorgen dat je goed geïnformeerd bent. Of werken ze bij Audi met verschillende moeren/bouten per velg?

Comment

Normaal gezien moet je de wielmoeren aandraaien met een momentsleutel, bij lichtmetalen wielen met 11 à 12 kg. Let op, te vast is ook niet goed want dan kunnen de bouten breken!
          Toevallig was ik ook op de Ring afgelopen Pinksteren en ik heb mijn wielen nog nagetrokken voor de zekerheid, een paar moeren draaiden iets vaster. Ik neem mijn momentsleutel tegenwoordig mee naar de Ring.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Gastje Bekijk Berichten
            Heb je centerringen moeten steken ?
            er zitten centreerringen ja

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door niekcarfreak Bekijk Berichten
              Normaal gezien moet je de wielmoeren aandraaien met een momentsleutel, bij lichtmetalen wielen met 11 à 12 kg. Let op, te vast is ook niet goed want dan kunnen de bouten breken!
              Toevallig was ik ook op de Ring afgelopen Pinksteren en ik heb mijn wielen nog nagetrokken voor de zekerheid, een paar moeren draaiden iets vaster. Ik neem mijn momentsleutel tegenwoordig mee naar de Ring.
              Ligt aan het voertuig.

Sommige lichtmetalen velgen moeten op 18kg getrokken worden. Er zijn er zelfs die tot 21kg moeten. (buiten die van de Porsches met centermoeren, die nog véél harder moeten aangetrokken worden)

Comment

@ Carlito, is wat ik me ook afvraag, vraag dat je daar laatst stelt.
                Naafgat is ok. Diepte?

morgen ga ik alleszins naar m'n bandenboer. Hij gaat het bekijken..

Comment

@ Carlito, is wat ik me ook afvraag, vraag dat je daar laatst stelt.
                  Naafgat is ok. Diepte?

morgen ga ik alleszins naar m'n bandenboer. Hij gaat het bekijken..
                  Steek een bout in de oude velg, kijk hoe ver die er vanachter uitsteekt
                  Dan steek je een bout in de nieuwe velg, en die moet ongeveer evenver uitsteken.

Comment

Indeed

Mijn velgen komen trouwens hiervan: http://www.wheelpoint.nl/Webshop/412...19671/m21.aspx

Comment

er zitten centreerringen ja
                      Als die verkeerd zijn ,bv ze hebben een klein lipje achter , kun je wel uw moeren genoeg aanspannen maar na een tijdje lossen ze toch . Controleer maar uw 3 andere ook .

Comment

Op dat moment ook de andere wielen nagetrokken. Ook die konden nogal veel aangespannen worden.

de centreerringen zijn goed!

Comment

Oorzaak: velgen zijn gepoederlakt. ook de gaten helaas. daar zit zo'n dik laag lak op. Boodschap is aanspannen, aanspannen; of m'n bandenboer heeft voorgesteld de gaatjes fijn te doorboren.

Comment

En wij zijn daar mee over de Ring gedonderd
                            En vlotjes over de autobahn gereden

Comment

Mja m'n bandenboer zei al van heel te voren om de wielen vaak nog na te trekken omdat er laag verf op zit. Is ook gebeurd
                              Maar had niet verwacht dat het zo ver zou komen.

Comment

Oorzaak: velgen zijn gepoederlakt. ook de gaten helaas. daar zit zo'n dik laag lak op. Boodschap is aanspannen, aanspannen; of m'n bandenboer heeft voorgesteld de gaatjes fijn te doorboren.

bekend probleem... Wannes heeft exact hetzelfde aan de hand gehad op Ecuyers met de MINI. Nieuw gelakte velgen -> wielbouten die zich los trillen.
                                Toen is ie zo nog naar huis gereden, omdat ie niet wist hoe dat kwam...

Ik wist trouwens niet dat ze ooit een A3 Allroad gemaakt hadden!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Fiddy Bekijk Berichten
                                  bekend probleem... Wannes heeft exact hetzelfde aan de hand gehad op Ecuyers met de MINI. Nieuw gelakte velgen -> wielbouten die zich los trillen.
                                  Toen is ie zo nog naar huis gereden, omdat ie niet wist hoe dat kwam...

Ik wist trouwens niet dat ze ooit een A3 Allroad gemaakt hadden!
                                  LOL jij bent niet de enige die dat vindt

Ben zo wat aan het rondneuzen wat ik als verlaging zou nemen..

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door BlackFox Bekijk Berichten
                                    En wij zijn daar mee over de Ring gedonderd
                                    En vlotjes over de autobahn gereden
                                    Nu staat 'm wat hoog op z'n poten, maar plat op de buik zou er ook wat over zijn.

Comment

Working...
                                    X