Ik weet dat er al heel wat posts staan over "trillingen", maar ik heb tot nu toe nergens echt een eenduidig antwoord gevonden. Zelf ken ik relatief weinig van een wagen in zijn geheel, dus hopelijk kunnen jullie mij helpen 
Here we go.
Ik rijd sinds eind vorig jaar met een nieuwe (modeljaar 2010) Skoda Superb 1.9TDI.
Tot een goede maand terug zater en winterbanden op (16inch 205/55).
Op winterbanden reed hij echt zaaaaaaaaalig, super stil, geen trillingen, geen scheef trekking, ... alles dus dik in orde.
Een maand geleden heb ik er mooie 18inch (225/40) vlegen (met zomerbanden) laten opleggen.
Ik dacht eerst dat het aan mij lag, en dat ik gewoon deze bredere (en dus minder comfortable) banden gewoon moest worden. Maar naar mijn mening trilt de wagen toch net iets te veel van het goede (vooral bij snelheden boven de 100, autostrade).
Ook trok de wagen fel naar rechts.
Na enkele balanceer pogingen is het iets beter, maar naar mijn mening zeker nog niet helemaal opgelost.
Dan heb ik me laten vertellen dat het aan de banden lag, "Chinese rommel banden" --> Merk Wangli.
Aldus zonder al te veel na te denken toch andere banden (Barum Bravuris 2) laten plaatsen en uiteraard deze banden balanceren.
Weer iets minder trilling en vooral minder scheeftrekken van de wagen, maar nog steeds naar mijn mening geen normaal rijgedrag.
Wat de garage mij toonde en uitlegde bij het wisselen van de wangli naar barum banden, is dat er centreer ringen geplaatst zijn op de velg goed te doen passen op de wagen.
Omdat het naafgat van de velg groter zou zijn dan die van mij wagen (ofzoiets
)
Het rare hier was dat er precies 2 centreer ringen in elkaar geduwt/geplakt waren?! Dit leek volgens de garage iets "raars". Ik persoonlijk ken hier niks van? Graag commentaren hierover
Om een lang verhaal kort te maken:
Op autostrade (snelheid > 100km/u) vind ik dat de wagen nog altijd abnormaal veel trilt. In het stuur is dit zeker ook te voelen maar precies niet altijd.
Soms heb ik zelfs het gevoel dat ik een zetel heb met ingebouwe massage stand
(maw ik voel het trillen aan m'n gat
)
Ook als ik bijvoorbeeld een papieren zak op de passagier zetel leg zie je deze "mooi" meetrillen / bewegen (geluid maken), om zot van te worden!!
Als het stuur dan trilt dan is het precies niet echt een "bibberend" gevoel, maar precies alsof het stuur kleine snelle tikjes links-rechts-links-rechts maakt. Alsof de wagen niet weet waar hij nu juist wil gaan rijden... --> spoorvorming?
Wat laat ik best doen? Uitlijnen? Nieuwe centreer ringen?
En misschien om te eindigen nog een hele domme vraag maar ik ga hem toch stellen, kan het dat de auto gewoon niet "gemaakt" is voor 18inch velgen? Dat de velgen te groot of te breed zijn voor deze wagen?
Alvast bedankt voor jullie (hopelijk massale) reacties!
Greeetzz

Here we go.
Ik rijd sinds eind vorig jaar met een nieuwe (modeljaar 2010) Skoda Superb 1.9TDI.
Tot een goede maand terug zater en winterbanden op (16inch 205/55).
Op winterbanden reed hij echt zaaaaaaaaalig, super stil, geen trillingen, geen scheef trekking, ... alles dus dik in orde.
Een maand geleden heb ik er mooie 18inch (225/40) vlegen (met zomerbanden) laten opleggen.
Ik dacht eerst dat het aan mij lag, en dat ik gewoon deze bredere (en dus minder comfortable) banden gewoon moest worden. Maar naar mijn mening trilt de wagen toch net iets te veel van het goede (vooral bij snelheden boven de 100, autostrade).
Ook trok de wagen fel naar rechts.
Na enkele balanceer pogingen is het iets beter, maar naar mijn mening zeker nog niet helemaal opgelost.
Dan heb ik me laten vertellen dat het aan de banden lag, "Chinese rommel banden" --> Merk Wangli.
Aldus zonder al te veel na te denken toch andere banden (Barum Bravuris 2) laten plaatsen en uiteraard deze banden balanceren.
Weer iets minder trilling en vooral minder scheeftrekken van de wagen, maar nog steeds naar mijn mening geen normaal rijgedrag.
Wat de garage mij toonde en uitlegde bij het wisselen van de wangli naar barum banden, is dat er centreer ringen geplaatst zijn op de velg goed te doen passen op de wagen.
Omdat het naafgat van de velg groter zou zijn dan die van mij wagen (ofzoiets

Het rare hier was dat er precies 2 centreer ringen in elkaar geduwt/geplakt waren?! Dit leek volgens de garage iets "raars". Ik persoonlijk ken hier niks van? Graag commentaren hierover
Om een lang verhaal kort te maken:
Op autostrade (snelheid > 100km/u) vind ik dat de wagen nog altijd abnormaal veel trilt. In het stuur is dit zeker ook te voelen maar precies niet altijd.
Soms heb ik zelfs het gevoel dat ik een zetel heb met ingebouwe massage stand
(maw ik voel het trillen aan m'n gat

Ook als ik bijvoorbeeld een papieren zak op de passagier zetel leg zie je deze "mooi" meetrillen / bewegen (geluid maken), om zot van te worden!!
Als het stuur dan trilt dan is het precies niet echt een "bibberend" gevoel, maar precies alsof het stuur kleine snelle tikjes links-rechts-links-rechts maakt. Alsof de wagen niet weet waar hij nu juist wil gaan rijden... --> spoorvorming?
Wat laat ik best doen? Uitlijnen? Nieuwe centreer ringen?
En misschien om te eindigen nog een hele domme vraag maar ik ga hem toch stellen, kan het dat de auto gewoon niet "gemaakt" is voor 18inch velgen? Dat de velgen te groot of te breed zijn voor deze wagen?
Alvast bedankt voor jullie (hopelijk massale) reacties!
Greeetzz
Comment