Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Trillingen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Trillingen

    Ik weet dat er al heel wat posts staan over "trillingen", maar ik heb tot nu toe nergens echt een eenduidig antwoord gevonden. Zelf ken ik relatief weinig van een wagen in zijn geheel, dus hopelijk kunnen jullie mij helpen

    Here we go.

    Ik rijd sinds eind vorig jaar met een nieuwe (modeljaar 2010) Skoda Superb 1.9TDI.
    Tot een goede maand terug zater en winterbanden op (16inch 205/55).
    Op winterbanden reed hij echt zaaaaaaaaalig, super stil, geen trillingen, geen scheef trekking, ... alles dus dik in orde.

    Een maand geleden heb ik er mooie 18inch (225/40) vlegen (met zomerbanden) laten opleggen.
    Ik dacht eerst dat het aan mij lag, en dat ik gewoon deze bredere (en dus minder comfortable) banden gewoon moest worden. Maar naar mijn mening trilt de wagen toch net iets te veel van het goede (vooral bij snelheden boven de 100, autostrade).
    Ook trok de wagen fel naar rechts.

    Na enkele balanceer pogingen is het iets beter, maar naar mijn mening zeker nog niet helemaal opgelost.
    Dan heb ik me laten vertellen dat het aan de banden lag, "Chinese rommel banden" --> Merk Wangli.

    Aldus zonder al te veel na te denken toch andere banden (Barum Bravuris 2) laten plaatsen en uiteraard deze banden balanceren.
    Weer iets minder trilling en vooral minder scheeftrekken van de wagen, maar nog steeds naar mijn mening geen normaal rijgedrag.

    Wat de garage mij toonde en uitlegde bij het wisselen van de wangli naar barum banden, is dat er centreer ringen geplaatst zijn op de velg goed te doen passen op de wagen.
    Omdat het naafgat van de velg groter zou zijn dan die van mij wagen (ofzoiets )
    Het rare hier was dat er precies 2 centreer ringen in elkaar geduwt/geplakt waren?! Dit leek volgens de garage iets "raars". Ik persoonlijk ken hier niks van? Graag commentaren hierover

    Om een lang verhaal kort te maken:

    Op autostrade (snelheid > 100km/u) vind ik dat de wagen nog altijd abnormaal veel trilt. In het stuur is dit zeker ook te voelen maar precies niet altijd.
    Soms heb ik zelfs het gevoel dat ik een zetel heb met ingebouwe massage stand
    (maw ik voel het trillen aan m'n gat )
    Ook als ik bijvoorbeeld een papieren zak op de passagier zetel leg zie je deze "mooi" meetrillen / bewegen (geluid maken), om zot van te worden!!

    Als het stuur dan trilt dan is het precies niet echt een "bibberend" gevoel, maar precies alsof het stuur kleine snelle tikjes links-rechts-links-rechts maakt. Alsof de wagen niet weet waar hij nu juist wil gaan rijden... --> spoorvorming?

    Wat laat ik best doen? Uitlijnen? Nieuwe centreer ringen?
    En misschien om te eindigen nog een hele domme vraag maar ik ga hem toch stellen, kan het dat de auto gewoon niet "gemaakt" is voor 18inch velgen? Dat de velgen te groot of te breed zijn voor deze wagen?

    Alvast bedankt voor jullie (hopelijk massale) reacties!

    Greeetzz

  • #2
    mij lijkt het dus sterk dat uw wiel niet helemaal 100% op de naaf van de auto gecentreerd kan worden door het "probleem" van die centreer ringen.

    Ge moogt um wielen nog 100 keer laten balanceren, als ze niet correct gecenterd op de auto komen, blijft het probleem.

    Misschien proberen om de juiste centreeringen van die velgen te bekomen voor jouw type auto.
    Porsche 996 GT3 RS
    Porsche 964 RS
    BMW ///M3 e30
    Mercedes c250 CDI AMG
    www.flamebox.be

    Comment


    • #3
      als je met centreer ringen moet werken wil zeggen dat het ook geen originele velgen zijn voor die wagen, mocht je zonder die ringen rijden, heb je idd veel trillingen op de volledige wagen.
      met die ringen zou bijna alles moeten weg zijn, maar blijft niet ideaal natuurlijk.
      de banden op zich doen natuurlijk ook heel veel !
      winterbanden zijn zacht, daarmee dat je veel comfort had, met andere velgen te steken + zomerbanden, heb je een minder dikke band, waardoor de wagen harder zal aanvoelen.
      trillingen aan 60 en 120, ligt het probleem vooraan, 70 en 140 km/u zijn de achterbanden.
      ook als de wagen volledig trilt is het probleem achteraan te zoeken, trillingen in het stuur, zijn de voorbanden.
      het naar ene kant trekken zou eventueel kunnen liggen aan je bandenspanning dat niet gelijk is als aan de andere kant, dat die iets platter zou staan.

      zijn je velgen nieuw ? anders zou je ook kunnen denken aan een kromme velg !
      als die nieuw zijn, en de trillingen zijn over de hele wagen, zou ik zeggen dat de centreer ringen die niet goed gemonteerd zijn, niet de juiste maat hebben of mss niet aanwezig zijn. die hebben meestal een opzichtig kleur om ze niet te vergeten.

      Comment


      • #4
        Verkoop die mooie velgjes met banden.Koop dan banden voor de stalen velgen van de winterbanden.Op de onderkant van je keuringsbewijs staat de toegelaten bandenmaat.Ps;de verzekering ziet het na bij evtl accident.Normaal ziet de bandenboer die gegevens na en moet het normaal doorzenden naar car-pas.

        Comment


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door G.001.J Bekijk Berichten
          als je met centreer ringen moet werken wil zeggen dat het ook geen originele velgen zijn voor die wagen, mocht je zonder die ringen rijden, heb je idd veel trillingen op de volledige wagen.
          met die ringen zou bijna alles moeten weg zijn, maar blijft niet ideaal natuurlijk.
          de banden op zich doen natuurlijk ook heel veel !
          winterbanden zijn zacht, daarmee dat je veel comfort had, met andere velgen te steken + zomerbanden, heb je een minder dikke band, waardoor de wagen harder zal aanvoelen.
          trillingen aan 60 en 120, ligt het probleem vooraan, 70 en 140 km/u zijn de achterbanden.
          ook als de wagen volledig trilt is het probleem achteraan te zoeken, trillingen in het stuur, zijn de voorbanden.
          het naar ene kant trekken zou eventueel kunnen liggen aan je bandenspanning dat niet gelijk is als aan de andere kant, dat die iets platter zou staan.

          zijn je velgen nieuw ? anders zou je ook kunnen denken aan een kromme velg !
          als die nieuw zijn, en de trillingen zijn over de hele wagen, zou ik zeggen dat de centreer ringen die niet goed gemonteerd zijn, niet de juiste maat hebben of mss niet aanwezig zijn. die hebben meestal een opzichtig kleur om ze niet te vergeten.
          he zijn inderdaad nieuwe velgen en ik weet 100% zeker dat de centreer ringen op alle 4 de velgen aanwezig zijn.
          Ze zijn geplaatst bij Theunissen in Genk, dat is toch een zeer profesionele banden firma naar mijn weten, dus ik heb precies weinig schrik dat de ringen slecht geplaatst zijn.

          Ik weet het echt niet meer, pff!
          Toch bedankt voor je reactie.

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door fantomas Bekijk Berichten
            Verkoop die mooie velgjes met banden.Koop dan banden voor de stalen velgen van de winterbanden.Op de onderkant van je keuringsbewijs staat de toegelaten bandenmaat.Ps;de verzekering ziet het na bij evtl accident.Normaal ziet de bandenboer die gegevens na en moet het normaal doorzenden naar car-pas.
            haha
            ik heb zomerbanden liggen op de originele stalen velgen
            maar het is gewoon zooo veel mooier en de wagen ziet er zo veel sportiever uit met de velgen.

            maarja, ik ben inderdaad zwaar aant overwegen als de mooiere look opweegt tegen het verminderde comfort.

            Als ik het niet opgelost krijgt vliegen de velgen inderdaad terug de deur uit...

            Alleen stel ik me dan de vraag.
            Stel dat ik bij mijn volgende wagen kies voor de optie 18inch velgen (bij de aankoop, aldus originele 18'ers).
            Ga ik dit probleem dan terug hebben?! Ik zou zeggen van niet, dus moet het probleem toch op te lossen zijn?!?

            Comment


            • #7
              Bepaalde wagens hebben een zeer gevoelig onderstel, mogelijks ten gevolge van een constructiefout in combinatie met bepaalde velgen/banden. Bij VAG zullen ze dit natuurlijk nooit toegeven.

              Het is echter wel altijd beter om originele velgen te kiezen met een gerenomeerde merkband. Dan is de kans op trillingen al veel kleiner. Je kan de velgen ook eens superbalanceren. Dat icm perfect passende centreerringen kan het probleem verhelpen.

              Comment


              • #8
                Met winterbanden mag je het ganse jaar rijden.Ik doe het.
                Er bestaan ook mooie wieldeksels.

                Comment

                Working...
                X